Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام مومنی شاد گفت : در پی وقوع زلزله ۲۹ فروردین ماه در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س)دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام بالغ بر پنج میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت‌الاسلام «قاسم مومنی شاد» با تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: در پی وقوع زلزله پنج و نه دهم ریشتری در ۲۹ فروردین ماه شهرستان بندر گناوه ،در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام بالغ بر پنج میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بر اثر این زلزله خوشبختانه هیچ گونه آسیب جانی وارد نشده، ولی گنبد سقاخانه حرم مطهر، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه عمومی و پل سیمانی حرم مطهر، تعدادی از کانکس های اسکان زائران و آب سردکن موجود در حرم مطهر آسیب دیده اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به علت وضعیت قرمز بیماری کرونا در شهرستان گچساران در زمان وقوع زلزله هیچ زائری در حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه (س) دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام نبوده است.

حجت الاسلام مومنی شاد گفت: در ساعات اولیه وقوع زلزله به همراه حراست اداره کل، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران و هیئت امنا بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س) به محل حرم مطهر رفته و از نزدیک خسارات وارده را بررسی کردیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارگاه مطهر امامزاده بی بی حکیمه(س) به عنوان نگین مذهبی در استان کهگیلویه و بویراحمد، زائران بی شماری از اقصی نقاط ایران اسلامی، کشورهای عربی حوزه خلیج_فارس، سوریه، عراق و سایر کشورهای عربی در ایام قبل از شیوع ویروس کرونا داشته است.

وی یادآور شد: با وجود جمعیت بی‌شمار زائرین بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه(س)، نیاز به ایجاد بسترهای مناسب در جهت رفاه حال زائرین و گردشگران مذهبی داریم.

حجت الاسلام مومنی شاد خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با برنامه‌ریزی مدون از سال ۱۳۷۲ هجری. شمسی اقدام به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در راستای افزایش خدمات رفاهی- تفریحی به زائران، مسافران و گردشگران زیارتی، نموده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طراحی و اجرای طرح جامع توسعه، حرم مطهر در مساحتی بالغ بر ۱۲ هزار مترمربع، ایجاد رستوران، سقاخانه (آبخوری)، سرویس‌های بهداشتی –رفاهی، زائرسرا (خوابگاه)، پارکینگ، بازارچه محلی و… پاره‌ای از خدماتی است که زائرین از آن برخوردار هستند.

 

حضرت بی‌بی حکیمه(س)، نگین جنوب ایران
مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

آستانه نورانی این امامزاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت(ع) و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.

این امامزاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع) است.

این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد.

در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند.

این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

بارگاه مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است.

در ابتدا فضایی باز و طبیعی بوده که در دل غاری کوهستانی و صعب‌العبور، آستانه جان دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند.

شکل این مکان منحصر به فرد با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است.

آرامگاه این بانوی علوی در نقطه مرکز دایره قرار نگرفته و به سوی شمال میل نموده است.

در جوار این مکان روحانی، مزار دیگری، چشم نواز زائران قرار گرفته که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) می‌باشد.

صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده مترو مساحت صحن حرم بالغ بر ۴۲۰ متر مربع می‌باشد. از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.

در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.

زمین لرزه ۵.۹ ریشتری بندر گناوه در شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد.

این زمین لرزه در نزدیکی روستای بی بی حکیمه و بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) موجب ریزش سنگ و خسارت به بخش‌هایی از آن شده است.

با توجه به قرار گیرفتن این بقعه در دل کوه و وجود سنگ در اطراف آن، این ریزش به بخش‌هایی از بقعه خسارت وارد کرد.

پایان پیام/82

منبع: شبستان

کلیدواژه: گچساران زائران بی بی حکیمه س اوقاف و امور خیریه امامزاده خسارت زلزله بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه شهرستان گچساران امام موسی کاظم کشورهای عربی بی بی حکیمه س حجت الاسلام وقوع زلزله مومنی شاد حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان خبر داد.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حادثه غرق شدگی یک جوان حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله در کانال آب محدوده امامزاده ردان ساعت ۱۱:۲۱ امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش شد.

وی با اشاره به اعزام مأموران آتش‌نشانی از دو ایستگاه امداد و نجات و غواصی به محل حادثه افزود: مأموران اعزامی در حال جست‌وجو در فاصله بین دو دریچه آب‌بند بودند که فاصله این دو دریچه حدود دو کیلومتر است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: پس از جست‌وجو در محدوده مذکور و با وجود زیاد بودن جریان آب، فرد غرق شده از آب خارج شد، اما علائم حیاتی نداشت.

شریعتی اضافه کرد: فرد در بیهوشی کامل بود و به‌رغم تلاش کارشناسان اورژانس برای احیا، جان خود را از دست داد.

کد خبر 749068

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • برآورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل در شهرستان زیرکوه
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • اعلام برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل در زیرکوه