Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از یک روز کاری شلوغ و خسته کننده، هیچ چیز بیشتر از خوردن یک لیوان چای داغ و یک شیرینی خوشمزه خستگی را از تنمان در نمی‌آورد. حلوا گردویی اصیل تبریزی می‌تواند همان شیرینی خوشمزه‌ای باشد که کاممان را شیرین می‌کند. حلوا گردویی یکی از قدیمی‌ترین سوغات‌های تبریز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شیرینی سنتی، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چای سرو می‌شود؛ اما می‌توانید آن را به همراه نان، به عنوان یک صبحانه مفصل و مقوی هم میل کنید یا در کنار سایر غذا‌ها سر سفره افطار خود قرار دهید. خوردن این حلوای خوشمزه در وعده صبحانه یا سحری در ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا بخشی از انرژی مورد نیاز بدنتان در طول روز تامین شود؛ چرا که این دسر بسیار مقوی بوده و شامل گردو و کنجد است.

گردو منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله ویتامین B۶، ویتامین E، مس، اسید فولیک، فسفر و … بوده و برای بهبود عملکرد مغز، کاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان سلامت پوست و مو مفید است. کنجد نیز حاوی پروتئین، آهن، روی و کلسیم است و در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشار خون، مبارزه با سرطان و تنظیم هورمون‌ها اهمیت دارد. نکته جالب در مورد این شیرینی جذاب این است که برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نخواهید داشت و احتمالا همین حالا بیشتر مواد مورد نیاز برای تهیه آن را در منزل‌تان دارید. فقط کافی است یک‌بار این شیرینی خوشمزه را درست کنید تا طرفدار دائمی آن شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

گردو (آسیاب شده) یک پیمانه
برنج نیم دانه دو پیمانه
کنجد (آسیاب شده) نصف پیمانه
روغن مایع سه‌چهارم پیمانه
شکر یک و نیم پیمانه
پودر نارگیل به مقدار لازم
پودر پسته به مقدار لازم

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی؛ از رشته پلو با میگو و پیتزا سفید ساده با طعمی بی نظیر تا خوراک‌لوبیا با پستوی براکلی و لیمو + تصاویر

طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

حلوا گردویی تبریزی هم مانند شیرینی قرابیه و حلوای زنجبیل از دسر‌های سنتی و محبوب این شهر است که در تمام ایران طرفداران خاص خودش را دارد. این حلوای مقوی و خوشمزه را می‌توانید در کنار یک لیوان چای دمی در سفره افطار یا به عنوان میان‌وعده دلنشین سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. برای تهیه حلوا گردویی، ابتدا باید برنج نیم دانه را بشویید. سپس آن در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. اجازه دهید برنج به مدت ۱۲۰ دقیقه خیس بخورد.

پس از گذشت ۱۲۰ دقیقه، یک قابلمه روی حرارت گذاشته و روغن مایع را در آن بریزید. سپس برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. گردو‌ها را آسیاب کرده و کنار بگذارید. کنجد را به همراه گردوی آسیاب‌شده به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت بگذارید. مواد را خوب تفت دهید. سپس یک پارچ را آب کنید. شکر را به آب پارچ اضافه کرده و هم بزنید.

آب و شکر را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بپزد. هر چند وقت یک‌بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. پس از اینکه برنج به غلظت رسید، در قابلمه را برداشته و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا برنج ته نگیرد. یک سینی را با کمی کره یا روغن چرب کنید. هنگامی که آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سینی چرب‌شده بریزید و با یک قاشق سطح آن را صاف کنید.

پس از صاف کردن سطح سینی، آن را کنار بگذارید تا حلوا کاملا سرد شود. سپس با یک چاقوی تیز حلوا را به شکل لوزی‌ها یا مربع‌های یک اندازه برش دهید. روی حلوا گردویی را با پودر پسته، پودر نارگیل و کنجد تزیین کنید. حالا حلوا گردویی اصیل تبریزی شما آماده است. نوش جان!

چند نکته برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

در صورت تمایل می‌توانید در مرحله سوم، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به مواد حلوا گردویی اضافه کنید.
به جای برنج، در صورت تمایل می‌توانید از آرد برنج استفاده کنید.
خوردن این شیرینی لذیذ به دلیل اینکه طبع گرمی دارد، در روز‌های سرد زمستان در کنار چای بسیار لذت بخش است.
این شیرینی بسیار مقوی است و خوردن آن در وعده‌های افطار و سحر به روزه‌داران توصیه می‌شود.

منبع:  مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه برای تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

حسین طاهری با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

به گزارش تسنیم، وی از ثبت ۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی گز اصفهان خبر داد.

طاهری از ثبت هفتم اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول ۵۰۰ سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشور‌های جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحد‌های تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

دیگر خبرها

  • استوری بسیار غم‌انگیز حامد بهداد برای مریم + عکس
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • مرگ دردناک یک مرد تبریزی زیر چرخ‌های قطار مسافربری
  • ماکودا ؛ پیشنهادی جذاب، لذیذ و خوشمزه