Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در شهرک شهید رجایی که ۵ سال است که در حد مصوبه مانده، قرار است امسال بار دیگر با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان جان بگیرد؛ اما آیا این وعده رئیس جمهور محقق می‌شود؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * شهرک شهید رجایی مشهد که قدیمی‌ها آن را به نام «قلعه ساختمان» می‌شناسند، منطقه‌ای حاشیه‌ای در جنوب شرق مشهد بود که حالا به متن شهر افزوده شده، اما همان بافت فرسوده و نامناسب آن باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آخرین آمار سرشماری در این منطقه حدودا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که اغلب مهاجران از شهرستان‌ها و روستا‌های اطراف هستند. این منطقه سال‌های زیادی است که جزو مناطق حاشیه‌ای مشهد محسوب می‌شده، سکونتگاه‌های آن غیررسمی شکل گرفت و اکنون که شهرک شهید رجایی به عنوان بخشی از شهر مشهد شناخته می‌شود، دعوای حقوقی اهالی این منطقه با نهاد‌های دولتی و خصوصی بر سر مالکیت اراضی آن ادامه دارد. همین مسئله باعث شده خانه‌ها در این منطقه ارزان‌تر باشد و مقصدی برای مهاجران کم درآمد باشد. البته همین مساله باعث شده تا خرابه‌های این منطقه محل تجمع و زندگی کارتن خواب‌ها و معتادان هم باشد؛ بنابراین می‌توان به معضلات اجتماعی و اقتصادی فراوان در آن پی برد.

اما توسعه این بافت کم برخوردار که ظاهری شبیه حاشیه‌های مشهد دارد، در متن این کلانشهر قرار گرفته و می‌تواند به تعیین تکلیف اراضی آن یا حتی کاهش معضلات اجتماعی در آن کمک کند. چند سالی است که کنلگ بیمارستانی در این منطقه به زمین نشسته که ساخت این بیمارستان هنوز به سرانجام نرسیده است.

 

دستوری که ۵ سال است خاک می‌خورد!

احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد از فروردین ۹۵ با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور آغاز شد. این بیمارستان قرار است یک مرکز درمانی مجهز با ۴۸ هزار مترمربع زیربنا باشد و چهارساله ساخته شود. برآورد هزینه‌ای اولیه این پروژه هم ۲۷۰ میلیارد تومان بوده و هدف گذاری جمعیتی آن هم مردم مناطق محروم کم برخوردار مشهد بوده است. اما هنوز این بیمارستان ساخته نشده، چون هنوز بودجه‌ای برای ساخت آن اختصاص نیافته است!

 

همان زمان شهرداری مشهد اعلام کرد که زمین را با پروانه رایگان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی می‌گذارد. قرار بود هزینه ساخت بیمارستان هم ۵۰ درصد از سوی وزارت بهداشت و ۵۰ درصد از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین شود. در سال ۹۶ نقشه ساختمان این بیمارستان هم تهیه شده بود، اما ساخت بیمارستان به تعویق افتاد. قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آذرماه ۹۷ در سفری که به مشهد داشت اعلام کرد وزارت بهداشت پولی برای ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد ندارد!

 

یکی از رسانه‌های وابسته به دولت در ۱۲ اسفند ۹۹ خبر داد که مجوز ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد در دیدار استاندار خراسان رضوی با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه صادر شده است.

 

وعده ۲۰۰  میلیاردی دولت برای ساخت بیمارستان

در دوم فروردین امسال جلسه آنلاین با حضور روحانی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شد و در آن موضوع بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی مشهد نیز مطرح شد. موضوع را محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست مطرح کرده بود.

به گفته بحرینی، پیگیری اختصاص بودجه برای این بیمارستان را معتمدیان، استاندار خراسان رضوی انجام داده و حالا به نتیجه رسیده است. او می‌گوید: با پیگیری استاندار خراسان رضوی اختصاص بودجه برای این بیمارستان در سامانه کمیسیون ماده ۲۳ ثبت شد.

 

بحرینی بیان می‌کند: در حال حاضر برای شروع ساخت این بیمارستان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت همکاری رئیس جمهور، این طرح را در یکی از مناطق محروم مشهد می‌توان آغاز کرد.

 

براساس این اظهارات و اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد تاکنون حتی زمین هم برای احداث این بیمارستان اختصاص داده نشده است! وعده ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت آن هم در مرحله درخواست از نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه است. کمیسیون ماده ۲۳ در واقع اختیارات قانونی به دولت می‌دهد تا بخشی از مقررات مالی خود را تنظیم کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تحقق این مبلغ هنوز در حد وعده‌ای است که باید برای محقق شدن آن پیگیری‌های لازم را انجام داد. دانشجویان دغدغه‌مند مشهدی از تشکل‌های دانشجویی مختلف برای پیگیری این موضوع به میدان آمدند و به عنوان اولین گام، نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی نوشتند.

 

دانشجویان در میانه میدان پیگیری برای تکمیل بیمارستان

دانشجویان در بخشی از این نامه تأکید می‌کنند: «فارغ از حواشی و علل گوناگونی که باعث این تأخیر طولانی شده است، فرصت پیش آمده در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رئیس جمهور در تاریخ دوم فروردین که موافقت ایشان با تأمین اعتبار لازم برای این پروژه را به همراه داشت، ما تشکل‌های دانشجویی شهر مشهد را بر آن داشته است که در ادامه مسیر طی شده و اکنون در حوزه عدالتخواهی پیگیر جدی به نتیجه رسیدن این پروژه باشیم.»

نکته حائز اهمیت آنکه در سال ۹۵ و زمانی که اولین اخبار درباره احداث این بیمارستان منتشر شده بود، برآورد بودجه‌ای روی رقم ۲۷۰ میلیارد تومان تأکید داشت. با توجه به تأخیر پنج ساله ساخت این بیمارستان، به نظر می‌رسد که ۲۰۰ میلیارد تومان، برای ساخت همه بیمارستان یا بخش زیادی از آن کافی نباشد. آیا اختصاص بودجه برای ادامه ساخت آن هم قرار است چند سال طول بکشد؟ مردم حاشیه شهر مشهد چه زمانی می‌توانند از خدمات این مرکز درمانی بزرگ و مجهز بهره‌مند شوند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیمارستان 540 تختخوابی مشهد استانداری خراسان رضوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شهرک شهید رجایی حاشیه نشینی در مشهد بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی استاندار خراسان رضوی ۲۰۰ میلیارد تومان ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد رئیس جمهور علوم پزشکی برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۷۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

به گزارش خبرگزاری مهر، نقی میرزا کریمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند در پی انتشار تصویر پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد گفت: حضور پلنگ در آن محدوده طبیعی است و کوهستان و طبیعت اطراف روستاهای مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های این گونه است.

میرزا کریمی افزود: پلنگ‌ها اغلب شبگرد و شب شکار بوده و بسیار پنهان کار و انسان گریزند و خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.
وی در خاتمه از مردم خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی بخصوص گربه سانان بزرگ جثه به آنها نزدیک نشوند و سریعاً موضوع را بلافاصله از طریق شماره ۰۹۹۲۱۰۰۱۵۴۰ به یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

کد خبر 6087733

دیگر خبرها

  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان
  • اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان بختگان
  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد