Web Analytics Made Easy - Statcounter

یونان و اسراییل بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی-  نظامی تاریخ روابط‌شان را امضا کردند. این توافق در شرایطی امضا می‌شود که شرایط امنیتی و رویارویی‌ها در کرانه‌های شرق مدیترانه در ماه‌های گذشته به بالاترین سطح خود در سال‌های گذشته رسیده است. تل‌آویو روز گذشته با شرکت در یک نشست چهارجانبه با حضور دیپلمات‌های یونان، قبرس و امارات متحده عربی در شهر پافوس قبرس، عملا نشان داد که در مناقشات جاری در مورد تعیین مرزهای دریایی شرق مدیترانه در جبهه مقابل آنکارا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
قرارداد دفاعی امضاشده میان تل‌آویو و آتن یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. براساس اطلاعیه وزارت جنگ اسراییل بر اساس این قرارداد در یک دوره ۲۲ساله، کمپانی دفاعی البیت سیستمز اسراییل مراکز آموزشی برای نیروی هوایی یونان ایجاد می‌کند. قرار است این مراکز آموزش خلبانی درست شبیه به مراکز آموزشی اسراییل در خاک یونان ایجاد شوند و با ۱۰ فروند هواپیمای آموزشی مدل M-346 تولید کمپانی لئوناردوی ایتالیا تجهیز شوند. 
همزمان با امضای این توافق میان «نیکاس دندیاس» وزیر خارجه یونان، «نیکاس کریستودلیدس» وزیر خارجه قبرس، «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجی هفته جاری در شهر «پافوس» در قبرس دیدار کردند. «عبدالله بن زائد آل نهیان» وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز از طریق ارتباط ویدیویی در این نشست شرکت کرد. اسراییل از سال ۲۰۱۶ در قالب یک ساز و کار سه‌جانبه با قبرس و یونان وارد همکاری شده است. پیش از این قرار بود که این همکاری سه‌جانبه به ساخت یک خط لوله زیردریایی برای انتقال گاز طبیعی تولیدی توسط اسراییل و قبرس در آب‌های مدیترانه به اتحادیه اروپا از طریق خاک یونان منجر شود، اما به دلیل اختلاف نظرهای گسترده در مورد اکتشاف و بهره‌برداری و مناقشه مرزهای آبی با ترکیه، بعد از ۵ سال کلنگ این پروژه هنوز به زمین نخورده است. اما با تندتر شدن رویکرد سیاست خارجی دولت ترکیه به ویژه در خصوص حاکمیت این کشور در آب‌های مدیترانه، اسراییل و یونان از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. یونان که برای احیای اقتصاد آسیب‌دیده‌اش در دوران کرونا، مرزهایش را بر توریست‌هایی که گذرنامه واکسن داشته‌ باشند گشوده است، با توجه به واکسیناسیون گسترده در سرزمین اشغالی فلسطین، یکی از مقاصد اصلی گردشگران اسراییلی است که برای استفاده از سواحل زیبای یونان به این کشور سفر می‌کنند. 

اعتراض ترکیه به بزرگ‌ترین پروژه انتقال برق زیرآبی جهان
همکاری‌ها میان اسراییل با یونان و قبرس در شرایطی به‌ شدت افزایش یافته است که ترکیه با نگرانی این تحولات را نظاره می‌کند. هفته گذشته امضای توافقی سه‌جانبه میان اسراییل، یونان و قبرس برای ایجاد یک کابل انتقال برق از زیر آب‌های دریای مدیترانه با اعتراض تند آنکارا و احضار نمایندگان یونان، اسراییل و اتحادیه اروپا به وزارت خارجه ترکیه و تقدیم یادداشت رسمی اعتراضی مواجه شد. آنکارا می‌گوید که مسیر پیش‌بینی‌شده برای کابل زیرآبی انتقال برق میان این سه سرزمین ساحلی مدیترانه، از میان آب‌های سرزمینی ترکیه می‌گذرد و برای انجام چنین پروژه‌ای سه طرف باید رضایت ترکیه را جلب و مجوز دریافت کنند. مناقشه مرزهای آبی میان ترکیه و یونان، سال گذشته زمانی که ترکیه یک کشتی اکتشاف نفت را به آب‌های مورد مناقشه میان آنکارا و آتن فرستاد تا آستانه تهدید به درگیری نظامی میان آنکارا و یونان و اتحادیه اروپا پیش رفت. هفته گذشته وزرای انرژی قبرس، یونان و رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین توافق کردند تا مطالعات مقدماتی برای ایجاد یک کابل فشار قوی ۲۰۰۰ مگاواتی میان سه سرزمین از زیر آب‌های مدیترانه با عمقی که حداکثر به ۲۷۰۰ متر می‌رسد را آغاز کنند. در صورتی که این پروژه اجرایی شود، کابل زیرآبی میان این سه سرزمین با طول بیش از هزار کیلومتر به طولانی‌ترین کابل برق زیردریایی جهان تبدیل خواهد شد. اتحادیه اروپا وعده داده است که هزینه‌های اجرایی کردن این پروژه را پرداخت کند.

شرکت اسراییل در مانورهای نظامی یونان
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم با استفاده از چند جنگنده در مانورهای هوایی درحال برگزاری در یونان شرکت کرده است. وی گفت، در این مانورها که از یکشنبه آغاز شده است؛ چندین سناریو برای نبردهای هوایی، حملات هوا به زمین، مقابله با تهدیدات پیشرفته موشک زمین به هوا و سناریوهای نبرد در داخل خاک دشمن، تمرین می‌شود. این مقام صهیونیستی در ادامه تصریح کرد که هدف از این مانورها که ده‌ها فروند جنگنده در آن شرکت کرده‌اند؛ ارتقای سطح همکاری میان ارتش‌های شرکت‌کننده و بهبود توانایی‌ها و آمادگی برای مواجهه با سناریوهای جنگی است. اسراییل همچنین در رزمایش موسوم به نوبل دینا که به صورت مشترک میان قبرس و یونان در آب‌های مدیترانه برگزار شده‌بود هم شرکت کرد. به نوشته رسانه‌ها این رزمایش دریایی با فرماندهی اسراییل و مشارکت فرانسه در آب‌های مدیترانه برگزار شده ‌بود و شامل اهدافی همچون «مقابله با زیردریایی‌ها، برنامه‌های امداد و نجات و سناریوهای جنگ میان کشتی‌ها» می‌شد. این رزمایش دریایی روز پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسیده‌بود. ایال هارل، فرمانده عملیات نیروی دریایی اسراییل روز جمعه این رزمایش را یک «مانور دریایی وسیع و بزرگ» توصیف کرده‌ بود.

نفوذ بیش از پیش اسراییل در یونان
یونان پیش از این نیز بخش‌هایی از سرزمین خود را برای آموزش نظامیان اسراییلی در اختیار ارتش این رژیم قرار داده ‌بود. اسراییل بخش‌های کوهستانی یونان را به دلیل شباهت جغرافیایی به جنوب لبنان، برای آموزش نظامیانش مورد استفاده قرار می‌دهد. با این حال گروه‌هایی در یونان همچنان نسبت به اهداف اسراییل در یونان بدبین هستند. سوریتیس روسوس، مشاور پیشین وزارت خارجه یونان در گفت‌وگو با الجزیره می‌گوید که مشکلی با همکاری دوجانبه با اسراییل ندارد، اما متوجه نمی‌شود که این همکاری‌ها از جمله امضای قرارداد بزرگ دفاعی، دقیقا چه دستاورد محسوسی برای یونان در پی داشته است. 

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آب های مدیترانه اتحادیه اروپا وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسراییل مجبور به پذیرش خواسته حماس برای تبادل اسرا است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، در سایه تحولات اخیر در زمینه مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه و پرونده اسرا کارشناسان صهیونیست معتقدند که ارتش و کابینه رژیم صهیونیستی با عملکرد فرسایشی و غیرمنطقی خود در جریان جنگ غزه اسراییل را در بن‌بست قرار داده‌ اند.

در همین زمینه «رونین پرگمان» تحلیلگر امور راهبردی در روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که اسرییل در موقعیتی قرار گرفته که خود را مجبور به پذیرش خواسته‌های جنبش حماس جهت انعقاد یک معامله برای آزادسازی اسرای صهیونیست در غزه می‌بیند.

وی افزود که مدتی پس از آغاز جنگ مشخص شد که ادامه جنگ در نوار غزه منجر به کشته شدن اسرای اسراییلی می‌شود و امروز دستگاه تبلیغاتی سیاسی و نظامی اسراییل در تلاش است تا اسراییلی‌ها را متقاعد کند که حمله به رفح منجر به نرمش حماس در مواضع خود در مذاکرات می‌شود. این در حالی است که تجربه گذشته ثابت کرده فشار نظامی بر حماس کارساز نیست.

این تحلیلگر برجسته صهیونیست که روابط نزدیکی با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم اشغالگر دارد، به نقل از یکی از طرف‌های صهیونیست در مذاکرات اعلام کرد که در حقیقت اسراییل تاکنون هیچگونه مذاکره واقعی برای آزادسازی اسرای خود از نوار غزه انجام نداده و اگر این کار را کرده بود تاکنون این اسرا به تل‌آویو برگشته بودند.

پرگمان به نقل از این مسئول صهیونیست تاکید کرد: در ابتدا به ما گفتند عملیات زمینی در نوار غزه منجر به آزادسازی اسرای اسراییلی و بازگشت آنها به خانه‌هایشان خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد و این در حالی است که همه ما می‌دانیم جنبش حماس قبل از حمله زمینی ارتش اسراییل به غزه شروط قابل قبولی را برای ما تعیین کرده بود.

این مسئول صهیونیست تصریح کرد که سران سیاسی و نظامی اسراییل ادعا می‌کردند که حمله به خان یونس منجر به تسلیم حماس خواهد شد؛ یعنی زمانی که یحیی سنوار رییس حماس در نوار غزه احساس می‌کرد ارتش اسراییل به او نزدیک شده است. اما اتفاقی که در واقعیت رخ داد کاملاً برعکس بود و حماس شروط سخت‌تری را برای اسراییل تعیین کرد.

این مسئول صهیونیست گفت که در حال حاضر هم به ما می‌گویند اگر شهر رفح را در جنوب نوار غزه اشغال کنیم، علاوه بر آزاد کردن اسرای اسراییلی از نوار غزه می‌توانیم سر یحیی سنوار را هم از تنش جدا کنیم. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد بعد از حمله اسراییل به رفح حتی یک اسیر اسراییلی زنده بماند.

رونین پرگمان کارشناس برجسته صهیونیست در ادامه تحلیل خود با تاکید بر اینکه تل‌آویو به هیچ وجه نمی‌تواند به دو هدف اصلی خود یعنی نابودی حماس و آزادی اسرایش برسد، نوشت که این دو هدف هنوز بعد از گذشت مدت طولانی از جنگ محقق نشده و ارتش اسراییل عملاً از اواسط ژانویه گذشته هیچ اقدام نظامی موفقی نداشته است.

این کارشناس صهیونیست به نقل از یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: شعاری که بنیامین نتانیاهو درباره «پیروزی مطلق» در جنگ سر می‌دهد عملاً «دیوانگی مطلق» است.

تحلیلگر اسراییلی در ادامه تصریح کرد که گروهی از سران سیاسی و امنیتی در تل‌آویو کاملاً متقاعد شدند که بهای معامله مبادله اسرا کاهش نمی‌یابد، بلکه برعکس هر روزی که می‌گذرد و اسراییل نمی‌تواند به این معامله برسد، بهای آن سنگین‌تر می‌شود. این در حالی است که کابینه و ارتش اسراییل همچنان اخبار دروغین را در رسانه‌ها منتشر می‌کنند و رسانه‌ها باید به خاطر همکاری با ارتش و کابینه در زمینه نشر اکاذیب پاسخگو باشند.

از طرف دیگر «روگل آلفرد» تحلیلگر و کارشناس سیاسی و نظامی صهیونیست در روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد که لازم است همه اسراییلی‌ها از شهرک نشینان تا سران آن اذعان کنند که در هر چیزی که مربوط به مدیریت جنگ است، یحیی سنوار برتر از همه مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو عمل کرده است.

وی افزود که یحیی سنوار عملاً یک شطرنج باز ماهر است که همیشه یک قدم جلوتر از خود را می‌بیند و اهداف و خواسته‌های خود را به خوبی پنهان می‌کند. شما هرگز نمی‌توانید پیش بینی کنید که او چگونه قرار است ضربه خود را وارد کند و این مساله برای اسراییل که احساس کوری می‌کند بسیار تحقیرآمیز و اهانت بار است.

این تحلیلگر صهیونیست تاکید کرد که سنوار ماهرترین استراتژیست منطقه است و از ۷ اکتبر تاکنون حتی یک اشتباه هم در مدیریت جنگ نداشته است.

کد خبر 6092927

دیگر خبرها

  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • پاکستان اولین زیردریایی پیشرفته خود را از چین تحویل گرفت
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • قرارداد احداث ۲ ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان با شرکت مپنا امضا شد
  • اسراییل مجبور به پذیرش خواسته حماس برای تبادل اسرا است
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • قرارداد سرمربی تیم ملی، اولویت فدراسیون شد | جلسه در دفتر تاج؛ به زودی
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند