Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@15:11:29 GMT

پرچم سبز رضا(ع) خط امان زائر است

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۹۲۹۹

اهتزاز پرچم سبز حرم، هنگام وزش باد، از آن صحنه‌های بدیع است. دوستی که از راه دور به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شد، می‌گفت: وقتی چشمم به پرچمی که بالای گنبد طلاست می‌افتد، وقتی تکان‌هایش را می‌بینم، دلم به شوق می‌آید و آن‌وقت است که حاجتم، از دل بر زبان جاری می‌شود.

پرچم یک نماد است؛ نماد حاکمیت، نشان هویت؛ یعنی وقتی چشمت به آن می‌افتد، می‌فهمی که اینجا، ارض توس است؛ مدفن امام غریب؛ اینجا آستان مقدس عالم آل‌محمد(ع) است؛ یعنی به پناه ولی‌خدا آمده‌ای و در حرم امن او، آرامش می‌گیری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرچم حرم مطهر رضوی برای خیلی‌ها در اقصی نقاط عالم، وسیله تبرک جستن است. در واقع پرچم سبز حرم امام رضا(ع) یادآور حس خوب زیارت و رابطه قلبی وصف‌ناپذیری است که دوستداران اهل‌بیت(ع) نسبت به آقا دارند؛ یک ارادت معنوی که برای هر فرد، معنا و مفهومی ویژه و خاص پیدا می‌کند. براساس رسم رواق، این بار می‌خواهم این احساس معنوی را برایتان، با نگاه تاریخی توأمان کنم؛ می‌خواهم برایتان از گذشته و تاریخ پرچم در حرم رضوی بگویم. شاید برای برخی از شما عزیزان خواننده عجیب باشد، اما پرچم حرم رضوی هم تاریخی جذاب دارد که خواندنی است.

قدیمی‌ترین طرح شناخته شده

بهتر است همین ابتدا، موضوع بحث را با رنگ پرچم حرم رضوی شروع کنیم؛ یعنی رنگ سبز. سابقه استفاده از این رنگ در پرچم، دقیقاً معلوم نیست؛ اما می‌دانیم که از نظر تاریخی، بعد از ماجرای ولایتعهدی امام رضا(ع)، رنگ سبز برای شیعیان رسمیت ویژه‌ای یافت و احتمال دارد به همین دلیل، نخستین پرچم یا به قول قدیمی‌ها بیرقی که در حرم رضوی نصب کردند، به همین رنگ سبز بوده ‌باشد. نصب پرچم روی گنبد اماکن مقدس داخل ایران، از قرون اولیه هجری رایج بود. بسیار بودند مساجدی که اهالی اطراف آن، بیرقی را عموماً با رنگ سفید، بالای گنبد آن نصب می‌کردند. این مسئله در گزارش برخی جهانگردان و جغرافیدانان قرون اولیه هجری مورد اشاره قرار گرفته ‌است. اما درباره پرچم سبز حرم رضوی، تقریباً تا دوره تیموری، گزارش مستقلی نداریم؛ البته نبودن گزارش، اصلاً به معنای وجود نداشتن پرچم نیست و می‌توان با قاطعیت گفت که حرم مطهر، دست‌کم از قرن چهارم هجری به بعد، صاحب پرچم مخصوص بوده ‌است؛ هرچند تشریفات مربوط به استفاده و نصب آن، بعدها به وجود آمد. براساس گزارش‌های تاریخی، در دوره تیموری پرچمی در حرم مطهر وجود داشت که در مناسبت‌های مختلف و از جمله استقبال از اُمرا و اشخاص مهم، آن را بیرون می‌آوردند و نصب می‌کردند. روزبهان خُنجی در کتاب «مهمان‌نامه بخارا» ضمن شرح حمله ازبکان با فرماندهی شیبک‌خان به مشهد، از پرچم حرم رضوی یاد می‌کند که نقبا و سادات، هنگام تسلط ازبکان بر شهر، آن را بیرون آورده و همراه یک شمشیر مرصع به امیر ازبک تسلیم کردند و گفتند: «این علم و شمشیر حضرت امام است». خوشبختانه درباره وضعیت پرچم حرم رضوی از این تاریخ به بعد و حتی شمایل و شکل نقش و نوشته روی آن، گزارش‌هایی در اختیار داریم. در نسخه‌ای خطی به نام «المشیخه» که به‌ظاهر مربوط به قرن دهم هجری است و در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود، نشان و پرچم حرم رضوی صورت‌برداری شده است. برپایه این نسخه، نشان یا به قول امروزی‌ها «آرم» پرچم آستان‌قدس در این دوره، به صورت نقش تُرنج رسم می‌شد که در حاشیه آن، اسامی چهارده‌معصوم(ع) را داخل ۱۴ دایره نوشته بودند و وسط ترنج نیز عبارت «مُهر مشهد مقدس الرضا علیه افضل التحیه و الدعاء» به چشم می‌خورد.

 خوب است بدانید براساس نوشته این نسخه خطی ارزشمند، هنگام تشرف دانشمندان و بزرگان به حرم مطهر، همراه خلعت (لباس: عموماً قبا یا عبا) تقدیمی، پرچمی نیز به آن‌ها اهدا می‌شد که مایه سرور و مباهات این افراد بود. این طرح و نقش را باید نخستین شکل شناخته شده آرم آستان قدس رضوی و پرچم آن بدانیم.

تغییر شکل و تشریفات

اما در دوره صفوی، همان‌طور که همیشه گفته‌ایم و می‌گوییم، وضعیت سازمانی و اداری حرم مطهر تحول یافت و در این دوره، مسئولیتی به نام علمدار به وجود آمد که به احتمال زیاد وظیفه حمل پرچم و نصب و تعویض آن را برعهده داشتند.

در این دوره و دوره‌های بعد، استفاده از پرچم در استقبال از افراد، یک رسم همیشگی و مهم در آستان‌قدس رضوی بود. مثلاً در سال ۱۱۶۳ق، وقتی سیدمحمد متولی به مشهد رسید و به حرم مشرف شد، نایب متولی و دیگر خادمان، با پرچم و «به طریق معمول سرکار فیض‌آثار» به استقبال وی آمدند. هنگامی که چشم سیدمحمد متولی به پرچم افتاد، احترام به جا آورد و پیشانی خود را به رسم احترام، روی پرچم گذاشت. این رسم در دوره قاجار نیز متداول بوده ‌است. حکیم‌الممالک در «روزنامه سفر خراسان» درباره ورود ناصرالدین‌شاه قاجار به حرم مطهر نوشته است: «در خارج بست، جناب میرزای ناظر و تمام عُمال و خدام حضرت رضوی علیه‌السلام با علم‌ها و بیرق‌های زرنگار سرکار فیض‌آثار، شاه را استقبال کردند». رسم تعیین علامت در دوره پهلوی، با روشی غیرمرسوم دنبال شد و در علامتی که در سال ۱۳۰۷ش. تهیه کردند، نشانی از اسلامیت به چشم نمی‌خورد. این رویکرد، در دهه ۱۳۲۰ و به دنبال سقوط رضاشاه، تغییر کرد و پرچم سبز رضوی، مزین به جمله مقدس «لااله الا الله» شد؛ اما باز هم، نشانی غیر مذهبی را در مجاورت آن درج کرده بودند.

 با پیروزی انقلاب اسلامی عبارت «لا اله الا الله» در قالب گنبد و گلدسته حرم مطهر طراحی شد و به صورت زردوزی شده، آن را وسط پرچم حرم رضوی درج کردند. این پرچم که با رنگ سبز و علامت مخصوص تهیه می‌شود، در تمام طول سال، به جز ایام سوگواری محرم و شهادت ائمه اطهار(ع) بر فراز گنبد طلا در اهتزاز است. در ایام عزاداری، از پرچمی سیاه با نشان گلدوزی شده استفاده می‌کنند. معمولاً زمان تعویض پرچم سبز با سیاه، شب شهادت یا شب اول ماه محرم انجام می‌شود. افزون بر پرچم گنبد طلا، پرچم‌های دیگری نیز در سه نقطه حرم رضوی، ورودی نواب صفوی(بست پایین خیابان)، ورودی شیرازی(بست بالا خیابان) و ورودی طبرسی، هر کدام به تعداد هشت پرچم و با نشان مخصوص نصب شده ‌است که رنگ این پرچم‌ها هم همزمان با تغییر رنگ پرچم بالای گنبد طلا، تغییر می‌کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم رضوی پرچم پرچم حرم رضوی پرچم سبز حرم مطهر رنگ سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۹۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گواردیولا: منچسترسیتی و آرسنال از وضعیت لیورپول در امان نیستند

گواردیولا با توجه به بازی‌های باقی مانده که از نگاه او دشوار هستند، به بازیکنان هشدار داد که منچسترسیتی نیز می‌تواند مثل لیورپول بخورد 

طرفداری | منچسترسیتی در یکی از بازی‌های معوقه خود به پیروزی دست یافت تا با یک بازی کمتر به یک امتیازی آرسنال برسد. 

شاگردان پپ گواردیولا در ورزشگاه آمکس کار چندان سختی برای پیروزی مقابل برایتون نداشتند و در پایان با گل‌های کوین دی بروین، فیل فودن و خولیان آلوارز به برتری 4-0 دست یافتند. سیتیزن‌ها که اکنون در بهترین فرمشان قرار گرفته‌اند، تنها 5 پیروزی برای دست‌یابی به چهارمین جام پیاپی خود در لیگ برتر فاصله دارند. گواردیولا در اولین واکنش مقابل دوربین اسکای قرار گرفت.

امشب با این پیروزی یک عرضه اندام داشتید. چه‌قدر پیام شما برای رقبا مهم بود؟ عرضه اندام ما 3 امتیاز بود! این تنها پیام بازی بود. ما دو صبح باید خانه باشیم و فردا به ناتینگهام سفر کنیم. پیام بازی همین بود، ما پیروز شدیم و باید ببینیم چه کاری می‌توانیم برای قهرمانی انجام دهیم.  همیشه به این نکته اشاره می‌کنید که «می‌دانید چه کاری انجام دهید». این دانش چه‌قدر برای کورس مهم است؟ 

ما قبل در چنین موقعیتی حضور داشته‌ایم اما به معنای پیروزی نیست. برای این که یک اتفاق انجام بگیرد، ما باید یه کاری انجام بدیم. برایتون تسلیم نمی‌شود، در نیمه دوم دیدید. اما در نیمه اول بازی‌خوانی کردیم، فضای خالی پیدا کردیم و در زمان درستی به گل رسیدیم. لحظاتی ما آن‌ها را مجازات کردیم. 

امروز اختلاف تفاضل گل با آرسنال را تک رقمی کردید. به آن‌ها می‌رسید؟  

رسیدن به آن‌ها سخت است. فاصله زیادی وجود دارد. آن‌ها گل‌های زیادی می‌زنند و گل چندانی دریافت نمی‌کنند. باید ادامه دهیم، فارست می‌خواهد زنده بماند. خارج از خانه با فولام و اسپرز بازی داریم. بازی مقابل اسپرز همیشه سخت است.  

کوین دی بروین اولین بار ضربه سر گلزنی کرد. نظرتان چیست؟ 

اگر او می‌خواهد گل‌های بیشتری با سر به ثمر برساند، ما استقبال می‌کنیم. 

فیل فودن هم به گل شماره 55 خود رسید. او تحت هدایت شما پیشرفت کرده است. فودن کاندید بازیکن سال خواهد بود؟ 

بله، البته. اما او فقط جام قهرمانی لیگ برتر را می‌خواهد. او در گل‌های زیادی مشارکت دارد و در این سن، جام‌های زیادی کسب کرده است. نسبت به چند بازی گذشته کمی بهتر بازی کرد. سرعت بیشتری داشت و آرام‌تر بود.  

در مورد کورس قهرمانی، هنوز هم سه تیم حاضر هستند؟ 

بله. اتقاقات زیادی می‌تواند رخ دهد. کورس قهرمانی تنها بین ما و آرسنال نیست. اتفاقی که برای لیورپول افتاد، دو شکست متوالی، می‌تواند برای ما و آرسنال هم رخ دهد. هیچکس امن نیست. احترام من به لیورپول از همیشه بیشتر شده است. هفته آینده با ناتینگهام فارست بازی داریم، این تیم برای زنده‌ماندن بازی می‌کند. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله این است که ما در کورس حضور داریم و بازی‌های زیادی باقی مانده است. فقط می‌توانیم بابت این پیروزی خوشحال باشیم چون از برنامه سختی به اینجا رسیدیم. 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • نهاوند میزبان پرچم متبرک حرم رضوی
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • واکنش شاعرانه محمد مهدی عبداللهی به شعر رهبر انقلاب
  • گواردیولا: منچسترسیتی و آرسنال از وضعیت لیورپول در امان نیستند
  • کانون خدمت رضوی شهرستان تهران آغاز به کار کرد/بزرگترین پرچم رضوی در پایتخت به اهتزاز درمی‌آید