Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:28:02 GMT

این گل کم‌آبر پر سود

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۹۶۷۱

این گل کم‌آبر پر سود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: گل محمدی، گیاهی کم آبر بوده که مناسب کویر است و به دلیل  فرآورده‌های پرتقاضایی که از آن به دست می‌آید سود بالایی نصیب کشاورز می‌کند.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرآوری گل محمدی در مزرعه، افزایش اشتغال و حذف واسطه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آنجایی که بحران کمبود آب در کشور چند سال اخیر به حد هشدار خود رسیده، تغییر الگوی کشت در تمامی فعالیت‌های کشاورزی متناسب با شرایط منطقه جزء سیاست‌های دستگاه‌های ذی‌ ربط قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.

جوادی بایگی ادامه داد: گل محمدی از جمله گیاهانی است که در فاصله زمانی کوتاهی پس از برداشت جهت حفظ کیفیت و کمیت فرآورده‌های آن از جمله اسانس،گلاب، غنچه گل خشک و گل برگ خشک باید وارد فرآیند فراوری شود.

وی افزود: با توجه به میزان تولید گل محمدی و پیک برداشت آن در مدت زمانی بسیار کوتاه و کمبود واحدهای فراوری، بهترین روش جهت حفظ کیفیت این گیاه خشک کردن است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: در آغازین ساعات روز پس از حذف رطوبت اولیه صبح برداشت و خشک محصول گل محمدی بلافاصله پس از برداشت باید فرآوری شود چراکه در کمترین زمان اسانس خود را از دست داده و تخمیر خواهد شد.

وی با اشاره به روش خشک کردن غنچه گل محمدی گفت: در راستای حفظ کیفیت غنچه و از دست رفتن رطوبت میانی غنچه و جلوگیری از زرد یا قهوه‌ای شدن گلبرگ‌های درونی باید ابتدا غنچه‌های برداشت شده به مدت 24 ساعت بسته به شدت آفتاب، زیر آفتاب قرار گیرند و بسیار مهم است که در این مرحله از انباشت غنچه‌ها بر روی هم جلوگیری به عمل آید.

جوادی بایگی ادامه داد: در مرحله بعد انتقال غنچه‌ها به مکان‌های سایه در صورتی که برودت هوا و وزش باد به خوبی صورت پذیرد بسته به درجه حرارت منطقه مرحله خشک شدن در سایه چهار تا هفت روز بطول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه نشانه اتمام مرحله خشک شدن غنچه گل محمدی خشک شدن دمگل مانند چوب کبریت است، تصریح کرد: گلبرگ‌ها باید پس از برداشت بر روی سطوح تمیز زیر نور آفتاب به صورت نازک پهن و از انباشت آن‌ها بر روی هم جلوگیری شود تا دچار تخمیر و بدرنگی نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه گلبرگ‌ها پس از چند ساعت باید در سایه قرار گیرند تا رنگ آن‌ها حفظ شود و پس از خشک شدن کامل اقدام به جمع آوری شود، افزود: گل محمدی نسبت به سایر شرایط نامساعد محیطی نیز مقاوم می باشد. از جمله این شرایط می توان به شوری خاک، سرما و فقر مواد غذایی خاک اشاره کرد.

جوادی بایگی ادامه داد: البته باید توجه کرد که تولید گل محمدی در شرایط مساعد خاک، آبیاری منظم و کوددهی عملکرد بسیار مطلوب تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ساختن باغ های گل محمدی باعث رشد طبیعت گردی و گردشگری و تولید مواد غذایی سالم و جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد اشتغالزایی می‌شود، تصریح کرد: سالیانه گلاب کشور ما که یکی از نوشیدنی‌های پر مصرف در طبی سنتی است به کشورهای خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه یادآور شد: اگر کشت‌های سنتی توسط کشت گیاهان دارویی و اقلام با نیاز آبی کم، جایگزین شود نتایجی چون مصرف کمتر آب، ایجاد اشتغال و سودآوری بالاتری را به‌همراه خواهد داشت؛ البته نباید صادرات را نیز از خاطر برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گل محمدي مدیر جهاد کشاورزی سربیشه جوادی بایگی گل محمدی خشک شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۹۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب تربت‌جام گفت: در قطعی برق اردیبهشت‌ماه، برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود.

یوسف اختری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کشاورزان تربت‌جام در مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند، خاطرنشان کرد: در قطعی برق اردیبهشت‌ماه طرح مدیریت توأمان آب و برق چاه‌های کشاورزی استان، برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود.

وی بیان کرد: بنا بر اعلام لیست چاه‌های مشمول اعمال محدودیت، در خصوص چاه‌های کشاورزی با مصرف آب و انرژی نامتعارف و بیشتر از پروانه‌های بهره‌برداری، با توجه به اهتمام جدی بهره‌برداران در زمینه مدیریت مصرف، رعایت الزامات قانونی و البته اقدامات مرکز کنترل و پایش چاه‌های شهرستان، هیچ اشتراکی از تربت‌جام قطع برق نخواهد شد.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام افزود: طی ماه جاری در استان خراسان رضوی ۷۳۸ حلقه چاه کشاورزی مشمول اعمال محدودیت خواهند بود.

اختری گفت: در اسفندماه سال گذشته نیز تنها برق ۲ درصد چاه‌های کشاورزی تربت‌جام قطع  شده بود که البته در قیاس با سایر شهرستان‌های خراسان رضوی از حیث نسبت چاه‌های متخلف به کل چاه‌ها، کشاورزان شهرستان در طرح مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند.

وی در ادامه از وجود ۸۲۲ حلقه چاه در شهرستان تربت‌جام خبر داد و افزود: ۶۸۸ حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است که تمامی آنها مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

 مدیر امور منابع آب تربت‌جام با بیان اینکه در این منطقه به دلیل برخی شرایط امکان حفر چاه غیرمجاز نیست، بیان کرد معدودی چاه غیرمجاز در روستاهای کوهپایه‌ای بوده‌اند که تمامی آنها شناسایی و مسدود شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هرچند در گذشته بیشتر از حد مجاز برداشت آب داشتیم اما با نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت آب رعایت می‌شود، اذعان کرد: اگر بخواهد برداشت آب بیشتر از حد مجاز و پروانه باشد توسط کنتور قطع می‌شود.

اختری با اعلام اینکه میزان برداشت آب در هر چاه متفاوت است، از ممنوعه بحرانی بودن دشت تربت‌جام خبر داد و گفت: هر ساله کمتر از یک متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.

وی عنوان کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و کنترل میزان برداشت آب، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی رو به کاهش است به طوری که قبلاً میانگین افت سطح آب‌های زیرزمینی در سال یک متر و ۳۰ سانتیمتر بوده و اکنون به کمتر از یک متر رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.

شهرستان مرزی تربت‌جام با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد. این شهرستان از شرق با کشور افغانستان هم مرز است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید