Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:03:19 GMT

محاصره کامل مأرب نقطه عطفی در جنگ هفت ساله یمن

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۰۷۲۷

محاصره کامل مأرب نقطه عطفی در جنگ هفت ساله یمن

به گزارش ایرنا، نبرد برای کنترل شهر نفت‌خیز مأرب (مرکز استان مارب) در شمال شرقی یمن به یکی از مهم‌ترین نبردهای جنگ هفت ساله این کشور تبدیل شده است که در صورت سقوط آن، شکست سختی برای شبه نظامیان وابسته به دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» و ائتلاف سعودی رقم خواهد خورد.

استان «مأرب» به مرکزیت شهر مأرب، اواخر بهمن ماه گذشته همزمان با تسلط رزمندگان «جنبش انصارالله» بر اردوگاه استراتژیک کَوفَل و یکسره شدن کار بزرگترین اردوگاه نظامی ائتلاف سعودی در غرب مأرب، تعیین‌ تکلیف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون این شهر از همه طرف در محاصره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است و مساله باقیمانده، فقط زمان ورود به این نیروها به شهر است و قواعد درگیری در یمن با محاصره و آزادسازی قریب‌الوقوع استان راهبردی مارب به سود انصارالله، ارتش و کمیته‌های مردمی تغییر یافته است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی از چهار محور به سمت شهر مأرب را در روزهای اخیر آغاز کرده‌اند و مناطق «النجدالاسود، الزور، شعب الحمار، الحفاه، وادی اراک، قاع المنجوره، وادی ذنبه، صنفة و الطلعة الحمراء» را از اشغال نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن خارج کرده‌اند.

اکنون جنگ در ارتفاعات مأرب میان رزمندگان یمنی و شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی و فراری منصور هادی تشدید شده است؛ هر چند نیروهای یمنی بر رشته‌ کوه‌های مارب نیز تسلط نسبی دارند.

بر اساس بیانیه دیروز (دوشنبه) وزارت دفاع یمن، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور بر رشته‌ کوه‌های «جبل البَلَق» مشرف بر «سد مارب» و منطقه «الطَّلّعَة الحمراء» در شهر «صراوح» در غرب این شهر به طور کامل مسلط شدند.

وزارت دفاع یمن با بیان اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی از غرب و جنوب شهر مأرب برای ورود به این شهر استراتژیک و محاصره کامل آن آماده می‌شوند، اعلام کرد که «اکنون به آزادی مارب بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده‌ایم».

در این بیانیه آمده است که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در ادامه پیشروی‌های خود در استان مارب، بر منطقه «حُمَّة الحجیلی» نیز تسلط پیدا کرده و جنگ را به مناطق «التومة العلیا» و«التومة السفلی» در 5 کیلومتری مقر فرماندهی منطقه سوم نظامی ارتش دولت مستعفی به ریاست منصور هادی کشانده است.

پیشتر نیز رزمندگان یمنی پس از درگیری شدید چند روزه با شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منصور هادی، کنترل کوههای راهبردی «العَطِیْف» و منطقه "المَشْجَح" در شهرستان صراوح در استان مارب را در دست خود گرفته بودند.

آزادی مأرب نزدیک است

سرلشکر ستاد «عبدالله الجفری» کارشناس امور نظامی و راهبردی یمن در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به پیروزی‌های بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه مارب تاکید کرد که آزادسازی این شهر نزدیک است.

وی تاکید کرد که بازگشت مارب به آغوش میهن و آزادسازی آن به منزله آزادسازی هر وجب از خاک یمن و خنثی‌سازی همه نقشه‌ها و قطع دست آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است.

 کارشناس نظامی و راهبردی یمن درباره سیاست دولت «جو بایدن» در قبال یمن نیز گفت: بایدن و «دونالد ترامپ» دو روی یک سکه هستند و این لابی صهیونیستی است که سیاست آمریکا را به حرکت در می‌آورد. لابی صهیونیستی امروز بعد از شکست مفتضحانه خود در یمن و کسب نکردن دستاورد نظامی در هفتمین سال از تجاوزگری علیه این کشور، بدنبال آن هستند که به اهداف خود از طریق بایدن برسند.

وی در ادامه این گفت‌وگو افزود: وقتی از استان مارب صحبت می‌کنیم، منظور ما فقط شهر مارب است، زیرا بسیاری از بخش‌های این استان آزاد شده است و فقط دو بخش شهر مارب و «الوادی» باقیمانده است. پیروزیهای بسیار زیادی در جبهه مارب حاصل شده است.

الجفری ادامه داد: در محور «هیلان - صرواح» که دارای ناهمواریهای طبیعی و جغرافیایی است و محور «رغوان و مدغل»، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیشروی هستند و شماری از مناطق این محور در طول روزهای اخیر آزاد شده است؛ از جمله منطقه «دش الخشب» که کوهستانی مشرف بر پایگاه «الصحن الجن» است. این پایگاه در فاصله حدود هفت تا هشت کیلومتری شمال شهر مارب قرار دارد. این پایگاه یک پایگاه راهبردی است که دارای انبارهای سلاح و تجهیزات و نیرو است.

اهمیت راهبردی استان مأرب

استان مارب دارای اهمیت راهبردی و اقتصادی زیادی است، زیرا این استان در مرکز یمن قرار دارد و حلقه وصل دیگر استانهای این کشور به شمار می‌رود. مارب استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است.

استان مارب با حدود 170 کیلومتر فاصله از غرب با «صنعا» پایتخت یمن، به «دروازه شرقی پایتخت یمن» و «قلب یمن» معروف است. شهر مأرب در مرکز و چهار راه ارتباطی استان‌های شرقی به غربی و شمالی به جنوبی قرار دارد و از نظر اقتصادی، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

از این رو آزادسازی مأرب از دید ناظران و کارشناسان مسائل استراتژیک، آزادسازی یک شهر نیست، بلکه گامی برای پاکسازی سراسر خاک یمن است.

قدرت‌های بین‌المللی که پیش از این، در مورد ادامه جنگ و محاصره یمن سکوت کرده بودند، حالا برای حفظ منابع نفتی و موقعیت راهبردی مأرب به دنبال برقراری آتش بس در این استان هستند و این در حالی است که گروه تروریستی «داعش»، مشارکت خود در جنگ‌ مارب با حمایت ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن را اعلام کرد؛ اعترافی که نشان داد قدرت‌های غربی به حمایت از گروه‌های تروریستی و استفاده از آنان در درگیری مأرب روی آورده‌اند و یا دستکم می‌توان چنین نتیجه گرفت که حاضرند به قیمت سیطره بر منابع مارب، آتش بس برقرار کنند و تروریست‌ها را از مهلکه نجات دهند.

یکسره شدن وضعیت مارب نه‌ تنها در مقیاس داخلی، بلکه در ابعاد جهانی هم از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل است که آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها در مارب شده است.

آمریکا و غرب تاکنون درخواستی برای توقف این جنگ نداشته‌اند، اما با پیشروی انصارالله در استان مأرب به عنوان یک استان راهبردی، نماینده ویژه واشنگتن در امور یمن خواستار توقف درگیری‌ها در این منطقه شده است.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش جنبش انصارالله دونالد ترامپ عربستان سعودی جو بایدن منصورهادی صنعا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش جنبش انصارالله دونالد ترامپ گروه تروریستی داعش جنبش انصارالله دونالد ترامپ عربستان سعودی جو بایدن منصورهادی صنعا اخبار کنکور ارتش و کمیته های مردمی یمن ائتلاف سعودی دولت مستعفی منصور هادی استان مارب شهر مأرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز تخصصی جهادکشاورزی در نمایشگاه Iran expo

محمدعلی حاتمی زاده رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: در سومین روز از نمایشگاه Iran expo که تحت عنوان روز تخصصی جهادکشاورزی نامگذاری شده است نشست‌های تخصصی زنجیره ارزش محصولات گلخانه ای، زنجیره ارزش راهبردی شتر و زنجیره ارزش راهبردی ماهی تیلاپیا برگزار شد.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد افزود: همچنین در روز تخصصی جهادکشاورزی در پاویون غرفه استانداری یزد مراسمات رونمایی از دانش بومی تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی جات، سامانه هوشمند مدیریت گله‌های شتر با استفاده از اپ ساربانیار، پلتفرم گردشگری کشاورزی و سامانه جامع سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال با حضور مسئولان کشوری، استانی و فعالین بخش خصوصی صورت پذیرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • روز تخصصی جهادکشاورزی در نمایشگاه Iran expo
  • عملیات در رفح هیچ اهمیت راهبردی ندارد/ شرایط اسراییل نامطلوب است
  • گسترش خیزش جهانی دانشجویان حامی فلسطین / پلیس آمریکا دانشگاه کلمبیا را محاصره کرده است + فیلم
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • دانشجوی دانشگاه سوربن: پلیس ما را محاصره کرد و کتک زد
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن