Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر شیخ علیشاهی روزسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیرکشت این گیاه دارویی در سال گذشته را ۹۰۹ هکتار ذکر کرد و افزود: ۶۶۳ هکتار آن بارور است.

وی با اشاره به اهمیت بهره وری آب و تغییر شیوه های کشت اظهارکرد: متوسط محصول در هر هکتار چهار کیلو گرم و در برخی مزارع  ۵.۵ تا ۶ کیلوگرم نیز برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ علیشاهی سطح زیرکشت زعفران درشهرستان بهاباد را ۴۱۸ هکتار، ابرکوه ۱۱۲ هکتار ، تفت ۱۰۹ هکتار، بافق ۷۷ هکتار ، مهریز ۷۵ هکتارذکر کرد و یادآور شدکه کمترین آن با هشت هکتار مربوط به شهرستان یزد است.

 یزد جایگاه ششم تولید زعفران را در کشور دارد

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم یک نفر فراهم شد ، تصریح کرد: زعفران تولیدی استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد در میان استان های تولید کننده این محصول در جایگاه ششم دارد.

این مسوول باغبانی استان یزد یادآورشد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی بابیان اینکه افزون بر چهار هزار خانوار کشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان کشت این گیاه شهریورماه است و با توجه به شرایط آب و هوایی کاربرداشت محصول از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق استان آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

سطح اراضی قابل کشت استان ۱۷۳ هزار هکتار است که به دلیل کاهش بارندگی ، تغییر شیوه کشت ، توسعه گیاهان کم آبخواه و استفاده از آب مجازی در این حوزه هم اکنون ۱۱۲ هزار هکتار اراضی آن کشت می شود .

از این میزان ۳۰ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) محصولات زراعی و  ۸۰ هزار و۲۶۱هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و ۲ هزار هکتار نیز به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص دارد .

بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی ، بادام ، انگور، زیتون وخرماست که ۵۹۵ هزار تن تولیدات محصول زراعی، ۲۸۲ هزار و۴۵۹ تن محصولات باغی ، ۵۸۵ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۴۳۳ هزار تن محصولات دامی در مجموع یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن تولید محصول حاصل تلاش و اشتغال مستقیم ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار استان است.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد  و  از مناطق کم باران کشور است، ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

برچسب‌ها برداشت محصول یزد زعفران آبیاری ابرکوه اراضی کشاورزی بهاباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول یزد زعفران برداشت محصول یزد زعفران آبیاری ابرکوه اراضی کشاورزی بهاباد اخبار کنکور هزار هکتار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۱۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید

ایسنا/خوزستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خبر داد.

امید جهان نژادیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از ۲۰ فروردین ماه سال جاری آغاز شد، اظهار کرد: عملیات خرید محصول گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد و تا به امروز بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان آغاز شده است، افزود: در حال حاضر وارد پیک خرید شده‌ایم و روزانه بیش از ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

جهان نژادیان با اشاره به آمادگی کامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جهت خرید محصول گندمکاران ادامه داد: در سال جاری ۱۰۳ مرکز ویژه خرید گندم آماده است تا مانند سال‌های گذشته تا دانه آخر گندم کشاورزان استان را دریافت کند.

وی یادآور شد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان