Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سه شنبه ایرنا، تارنمای اسپانیایی نشریه نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «کوبا بدون کاسترو در قدرت» نوشت: رائول کاسترو به عنوان رهبر حزب کمونیست کوبا استعفا داد، گویی این جزیره را در قلمرویی ناشناخته رها کرد. از سال ۱۹۵۹، زمانی که رائول و برادر بزرگترش با انقلاب علیه دیکتاتور مورد حمایت آمریکا به پیروزی رسیدند و کوبا در برابر چند دهه مداخله آمریکا در آمریکای لاتین به سنگری امن تبدیل شد تا وقتی که فیدل جای خود را به برادر کوچکترش داد، کوبا همواره تحت رهبری یک کاسترو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رائول کاسترو ۸۹ ساله اکنون سکان هدایت حزب کمونیست کوبا را واگذار کرده در حالی که این کشور تحت هجوم شدید بحران اقتصادی چند دهه گذشته بسیار آسیب دیده است.

بازنشستگی رائول کاسترو از سمت رهبر حزب کمونیست کوبا برای این کشور با میراث انقلاب کمونیستی موجب شکل گیری یک علامت سوال است؛ گزینه‌های بعدی، ادامه دهنده آرمان‌های انقلابی خواهند بود یا موجب شکست آن‌ها؟  

به نوشته نیویورک تایمز، بسیاری از ساکنان مسن کوبا به رغم زیست روزهای دشوار چند دهه گذشته، به انقلاب وفادارند اما نسل جوان که با دستاوردهای سوسیالیسم رشد کرده اند، از محدودیت‌های خود ناراضی بوده و خواستار کنترل کمتر دولت و آزادی اقتصادی بیشتر هستند؛ و این به معنای وجود شکاف نسلی عمیق در جامعه امروز کوبا است.

ویلیام لئو گراند استاد دانشگاه آمِریکانا معتقد است، اختلاف بین نسل‌ها بسیار عمیق بوده و این یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت کوبا است.

در ادامه این گزارش آمده است: کنگره حزب کمونیست کوبا هر پنج سال یکبار برگزار شده تا آرمان‌های انقلابی را احیا کند اما انتقال قدرت از رائول کاسترو به میگل دیاز کانِل رئیس‌جمهوری کوبا در این دور از نشست چهار روزه، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی جزیره خواهد بود.

اعمال تحریم‌های شدید از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا علیه کوبا و خالی شدن خیابان‌های جزیره از جهانگردان به موجب همه‌گیری کووید-۱۹ سبب شد تا در سال‌های اخیر کوبایی‌ها شاهد سقوط مجدد اقتصاد کشورشان باشند. ضربه اقتصادی که برای تهیه نان، مردم را ساعت‌ها در صف‌های طولانی قرار داد، دغدغه معاش را به مشغله ذهنی غالب مردم تبدیل کرد، نظام بهداشتی کشور را به چالش کشید و تعداد افرادی که قصد ترک جزیره را داشتند، افزایش داد. هر چند آمار فعلی مهاجران هنوز کمتر از سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ است.

به نوشته نیویورک تایمز، فیدل کاسترو اگر چه تا زمان مرگ خود در سال ۲۰۱۶، فریاد «سوسیالیسم یا مرگ» را سر داد اما شخص رائول نیز برخلاف فیدل کاسترو که نگاهی تماما ایدئولوژیک و سیاسی داشت تلاش کرد با رویکردی اقتصادی‌تر اداره حکومت را به پیش برد. با این حال در سال ۲۰۱۱ زمانی که رائول کاسترو رهبری حزب کمونیست را به عهده گرفت، خود را با شماری از فرماندهان انقلابی محاصره کرد. امری که سبب شد تا اگر چه مردم کوبا از حاکمیت خود احساس غرور می‌کنند اما از کنترل شدید این اعضای انقلابی بر همه جنبه‌های زندگی خود از میزان درآمد گرفته تا غذایی که می‌خورند، خسته شوند.

اوسوالدو رِیِس، راننده تاکسی ۵۵ ساله هاوانایی ضمن ابراز حمایت از کاسترو و حزب کمونیست به نیویورک تایمز گفت: من فکر می‌کنم مدیریت باید به نسل جدید، افراد جوان و با ایده های نو منتقل شود. یک انقلاب باید با متحول شدن، بهترین کارآیی را برای مردم داشته باشد.

رافائِل اِرناندز مدیر مسئول مجله تِماس (Temas) معتقد است، ادامه یک سیاست سوسیالیستی بدون داشتن تعامل با شهروندان غیر ممکن است. نظام سیاسی و پایگاه حزب کمونیست باید دموکراتیک شود.  

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا به تازگی با اشاره به بحران عمیقی که این کشور با آن مواجه است گفت، هر چند اصلاحات اقتصادی فوری، لازم است اما اصول حزب همچنان باقی می‌ماند.

دولت کوبا در حالی از ماه‌ها قبل برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد که تضاد میان ساختار سیاسی و اقتصادی در صورت عدم اعمال اصلاحات سیاسی موجب هشدار کارشناسان در شکست این طرح های اقتصادی شده بود. هر چند به نوشته نیویورک تایمز انجام این اصلاحات تا کنون به دلیل بدبینی نسبت به حرکت به سمت نظام سرمایه داری و از دست دادن امتیازات دولت با کندی حیرت‌انگیز پیش رفته است.

کارلوس آلسوگارای دیپلمات سابق و از اعضای حزب کمونیست با اشاره به اینکه دیاز کانِل با تصاحب سمت دبیر اولی حزب از قدرت اختیار و تصمیم‌گیری بیشتری برخوردار خواهد بود، «شیوع یک ذهنیت قدیمی و پوسیده در کل دستگاه دولت را مانع اصلی در مسیر ایجاد تغییرات» خواند. مسئله ای که شخص رائول کاسترو نیز در گذشته از آن انتقاد کرده بود.  

کنگره امسال حزب کمونیست کوبا به بیان جزئیات از برنامه‌های آینده این کشور نپرداخت اما کاسترو در ابتدای سخنرانیش گفت: تا زمانی که امپریالیسم وجود داشته باشد، حزب، دولت و مردم، حداکثر توجه خود را به خدمات دفاعی معطوف خواهند کرد. تاریخ به ما می‌آموزد که هر کس این اصل را فراموش کند، جان سالم به در نمی‌برد.

برچسب‌ها کمونیست کوبا آمریکای لاتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمونیست کوبا آمریکای لاتین کمونیست کوبا آمریکای لاتین اخبار کنکور حزب کمونیست کوبا نیویورک تایمز رائول کاسترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه های آمریکا

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به  نقل از شبکه تلویزیون الجزیره، چندین دهه است که ایالات متحده مانند این روزها شاهد تظاهرات دانشجویان نبوده است. نقطه های قرمزی که روی نقشه مشخص شده، آندسته از دانشگاه های آمریکا است که پلیس به آن ها حمله ور شده و تعدادی از دانشجویان و اساتید را بازداشت کرده است اما نقاط زردی که روی نقشه روشن شده، مربوط به دانشگاه هایی است که شاهد اعتراضات بوده اما موردی از برخورد خشن پلیس در آن ها ثبت نشده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این تظاهرات بی سابقه به منظور اعلام همبستگی با مسئله فلسطین به بیش از ۵۸ دانشگاه، موسسه و دانشکده در سراسر آمریکا راه یافته است اما تظاهرات در برخی از این دانشگاه ها قوی تر و تاثیرگذار تر بود.

دانشگاه اوهایو در ایالت اوهایو در شرق آمریکا شاهد یورش پلیس آمریکا و حمله به دانشجویان اعتصاب کننده بود و تعدادی از این دانشجویان بازداشت شدند.

دانشگاه جرج واشنگتن: در نیویورک محوطه دانشگاه جرج واشنگتن مملو از چادرهایی بود که دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه آن ها را نصب کردند. به دانشجویان بیرون دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه داده نشد.

دانشگاه مینه سوتا: در شمال ایالات متحده دانشجویان دانشگاه مینه سوتا به تظاهرات حمایت از فلسطین ملحق شدند و توقف نسل کشی را خواستار شدند.

دانشگاه کالمر: در ایالت تگزاس دانشجویان دانشگاه کالمر به تظاهرات ادامه دادند. این دانشگاه شاهد بازداشت هایی بود که باعث نشد دانشجویان دیگر تظاهرات را از سر نگیرند.

دانشگاه آتلانتا: در دانشگاه آتلانتا در ایالت جورجیا خشونت شدید بود. نیروهای امنیتی تعدادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی را بازداشت کردند اما این بازداشت ها تظاهرات و خیزش اعتراضی را در این دانشگاه متوقف نکرد.

دانشگاه کلمبیا: مهمترین دانشگاهی که شاهد تظاهرات دانشجویی بود و در این تظاهرات پیشرو بود، دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است. دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه شب و روز به برگزاری تظاهرات ادامه می دهند و بازداشت ها سبب نشده است به تظاهرات ادامه ندهند.

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق اعضای دوره ششم شورای شهر اصفهان با آرمان‌های شهدا
  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • ببینید | نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه های آمریکا
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • لاپورتا:حفظ ژاوی برای یک فصل دیگر بهترین تصمیم است