Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آستانه فرا رسیدن یاد روز شیخ اجل، گفت: سعدی شیرازی عارفی است که راحت روح و روان را با سخن به مردم بی زمان هدیه داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، پیاممدیرکل وفرهنگو ارشاد اسلامی فارس به شرح ذیل است: مصلح الدین را که شهره سخنش در آفاق رفته است و ذکر جمیل او که به هر گفتی می گویند متعلق به همه عالمیان می توان دانست، خواسته آنانی که مدتی به معرفت ادب و ادبیات دل بسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
او که عاشقانه گلستان و بوستان خود را با هجده در زیبا برای عالمیان رو به بهشت وا گذاشته تا همه ی عاشقان را به عشق معشوق به جنت سرای ادب و معرفت دعوت کند، سیرت پادشاهان را در اخلاق درویشان دانسته و اخلاق درویشان را به فضیلت قناعت مزین می داند، بزرگترین قناعت را در وادی عشق، به خاموشی می شناسد و آنگاه عشق و جوانی را با درایت و تدبیر پیر وابسته و می داند که مردمان را به تاثیر تربیت می توان متغیر کرد، و زبان را در هشتمین منزل با عنوان مهمترین آیت و نشانه حضرت دوست و راه رازهای گفته و ناگفته و سر به مهر مردمان با او می داند؛ مصلح دین تدبیر را در احسان می‌داند و عشق و مستی عالم را به تواضع و رضا به قضای خداوند مقصور می کند، قناعت را با عالم تربیت می شناسد و مهمترین عنصر تربیت را شکر عافیت؛ و به درستی آنکه شکر عافیت را میشناسد راه ثواب را دنبال خواهد کرد؛ و می داند که راز و نیاز را به عشق مناجات با خداوند پیوند زده اند و تا چشم برهم زنی آفتاب تموز زمان را با تو قسمت می کند و می داند که: خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست/ پس اعتماد بر این پنج روز فانی نیست نمی‌توان به عشق تکیه زد و زیستنی به مهر داشت و مصلح الدین را نشناخت ، او مرد خداست و با آثارش معتکف نشین سخن پردازی است که گنج هنرمندی سخن سرایان عالم را ، کلیددار است، و پشت آن همه شور و شعر و کلام، بهشتی خلق کرده است که باد خزان به تضرع برای او پیام بهار می آورد؛ نخل بندی را به بستان هدیه داده است و شاهدی را به کنعانیان شناسانده است؛ و هر آنچه از رازهای عالم و تجربه سفرهای رنگینش کسب کرده است تحفه ی ایران و ایرانیان کرده است. نشان فخر مصلح الدین تنها به سعد بن زنگی منصوب نیست که او اول شیرازی است و آنگاه سعدی و شاید که اول ایرانی است و آنگاه شیرازی؛ آری مصلح الدین مرد خداست که پرده پندار دریده و می داند که: مرد خدا به مشرق و مغرب غریب نیست/ چندانکه می‌رود همه ملک خدای اوست کوتاه دیدگان همه راحت طلب کنند/ عارف بلا که راحت او در بلای اوست و عارفی است که راحت روح و روان را با سخن به مردم بی زمان هدیه داده است. آنچه از آنهمه عشق بازی و شور کلمات باقی است بهشتی توبرتوست که درهای آن هر کدام به بهشتی دیگر باز می شود تا پیام مهر را به سراسر عالم نثار کند. و امروز در این روزگار تلخ برای مردمانمان بهترین داروی نشاط آور گهرهای سفته و سخن سعدی خواهد بود تا کام مردمانمان به کلام شکرینش شیرین باشد. اول اردیبهشت ماه 1400 سلامتی را به شور سخنان سعدی برای مردمان جهان و ایران و شیراز آرزو داریم ، که : سخنی که با تودارم به نسیم صبح گفتم/ دگری نمی شناسم تو ببر که آشنایی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شیرازی سعدی فارس هدیه داده مصلح الدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۲۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند

وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که در کمتر از سه ساعت ۲۲ هواپیمای چینی را در مجاورت این جزیره شناسایی کرده است.

براساس گزارش القدس العربی، این وزارتخانه در بیانیه‌ای که منتشر شد، اعلام کرد: ما فعالیت‌های ۲۲ هواپیمای ارتش آزادی‌بخش خلق چین را از ساعت ۹:۳۰ (۱:۳۰ به وقت گرینویچ) رصد کردیم.

وزارت دفاع تایوان افزود: ۱۲ هواپیما از خط میانی عبور کرده و برای اهداف پدافند هوایی از شمال و مرکز تایوان وارد منطقه شناسایی شدند و پس از آن هواپیما‌های جنگی و پهپاد‌ها به عنوان بخشی از گشت رزمی مشترک به ناو‌های نیروی دریایی چین پیوستند.

این تنش‌های کمتر از یک ماه قبل از مراسم تحلیف لای چینگ تی، رئیس جمهور جدید تایوان در ۲۰ مه، که چین او را یک جدایی طلب خطرناک می‌داند، ثبت شد.

خط میانی نمایانگر یک مرز غیررسمی است، اما تا حد زیادی به آن پایبند است که در امتداد وسط تنگه جداکننده تایوان و چین قرار دارد. این خط در دوران جنگ سرد در تلاش برای جداسازی طرف‌های مقابل و کاهش خطر درگیری ترسیم شد.

چین، تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می‌داند. تنش‌ها بین پکن و تایپه از زمان انتخاب رئیس جمهور تسای اینگ ون در سال ۲۰۱۶ تشدید شده است و او تایوان را عملاً اساسا مستقل می‌داند که خط قرمزی برای پکن است.

بعید است که تایوان تنش‌ها را آرام کند، زیرا دولت کنونی این جزیره نیز مانند دولت تسای از اتخاذ رویکردی قاطع در قبال پکن، که هشدار داده است انتخاب وی منجر به «جنگ» خواهد شد، حمایت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • واگذاری زمین نباید به برخی خوش‌نشین‌ها انجام شود
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • مصلح: تبریک می‌گویم به هواداران تراکتور
  • عمل به شعار سال و مردمی شدن اقتصاد نجات‌بخش تولید است
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد