Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - با کسب دانش فنی کارکنان واحد بازرسی فنی و اتوماسیون ابزار دقیق، بومی‌سازی و ساخت یونیزاسیون چمبر (دتکتور اتاقک یونش) برای نصب در کمیت‌سنج‌های پرتویی خطوط نورد با موفقیت انجام شد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی برای فولاد مبارکه به همراه داشت.
بهزاد شیرانی مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق با اعلام این خبر افزود: در شرکت فولاد مبارکه تعداد 32 دستگاه ضخامت‌سنج و پوشش‌سنج در خطوط نورد که عمدتا در ناحیه نورد سرد قرار دارند، جهت اندازه‌گیری و کنترل ضخامت ورق و یا پوشش آن مشغول به کارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تاکنون در صورت بروز اشکال و خرابی این دتکتورها، اقدام به خرید و تعویض آن‌ها می‌گردید و این امر با توجه به مسائل و مشکلات ناشی از تحریم و عدم فروش آن‌ها از طرف سازندگان اصلی که عمدتا شرکت‌های آمریکایی هستند، بسیار زمانبر بود و با هزینه بسیار زیادی صورت می‌گرفت. به همین دلیل با توجه به سیاست کلی شرکت مبتنی بر استفاده از دانش و توان داخلی، تصمیم به بومی‌سازی این تجهیز گرفته شد.
مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق تصریح کرد: با توجه به اینکه این دتکتورها از تکنولوژی بسیار خاص و پیشرفته برخوردارند، لازم بود کلیه اطلاعات عملکردی تجهیز از نظر اطلاعات ورودی، فرایند پردازش اطلاعات و سیگنال‌های خروجی تجهیز شناسایی و مورد آنالیز قرار گیرد؛ به‌نحوی‌که پس از ساخت و بهینه‌سازی تجهیز، امکان استفاده از آن در انواع دیگر سیستم‌های ضخامت‌سنج با خروجی دتکتور آنالوگ و دیجیتال وجود داشته باشد.
وی افزود: این پروسه تحقیق و آنالیز دقیق توسط تیم کارشناسان نگهداری و تعمیرات سیستم‌های پرتوزا صورت گرفت و نهایتا یک پروژه بومی‌سازی با محوریت قسمت نگهداری و تعمیرات سیستم‌های پرتوزا با همکاری واحد اتوماسیون و ابزار دقیق تاندم‌میل ناحیه نورد سرد، واحد بومی‌سازی و شرکت فکور پردازش چهلستون شروع گردید.
شیرانی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از گذشت حدود 4 ماه عملیات مهندسی معکوس سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شبیه‌سازی، تهیه نقشه مدارات الکترونیک و تست‌های اولیه، سرانجام تجهیز مذکور ساخته و با هماهنگی تعمیرات اتوماسیون و ابزار دقیق تاندم‌میل در سیستم ضخامت‌سنج بعد از استند 5 با یک عملیات کالیبراسیون مجدد و اندازه‌گیری دقیق و صحیح ورق، با موفقیت نصب و راه‌اندازی گردید.
مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق در ادامه به صرفه‌جویی حاصل از بومی‌سازی این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3 عدد از نمونه بومی‌سازی‌شده با جوابگویی به تمامی پارامترهای مورد انتظار ساخته و نصب شده و برنامه‌ریزی جهت تأمین یدکی و جایگزینی کلیه نمونه‌های خارجی به‌تدریج در دستور کار قرار دارد. در این میان با توجه به اینکه قیمت نمونه خارجی حدود 900 میلیون تومان بود و نمونه ارتقایافته بومی‌سازی شده حدود 300 میلیون تومان هزینه در برداشت، صرفه‌جویی حدود 19 میلیارد تومانی برای فولاد مبارکه رقم خورد.
کامران کلوشانی رئیس ابزار دقیق و کالیبراسیون نیز در خصوص مزایای اجرای این پروژه یادآور شد: دتکتور بومی‌سازی‌شده ضمن داشتن کارایی و عملکرد کامل نمونه اصلی، دارای مزایایی ازجمله سرعت نمونه‌برداری بهتر همراه با دقت بیشتر از ورق، نویزپذیری کمتر و اینترلاک دما جهت جلوگیری از آسیب دیدن تجهیز در صورت افزایش بیش از حد دمای محیط و همچنین خروجی آنالوگ و دیجیتال جهت استفاده در سیستم‌های ضخامت‌سنج سایر خطوط نورد است.
وی افزود: قسمت‌های اصلی این سیستم‌ شامل منبع تولید پرتو (اشعه ایکس یا گاما)، دتکتور (آشکارساز)، استاندارد مگازین و کنترل باکس است. دتکتورهای مورداستفاده در این تجهیزات بسته به میزان دقت اندازه‌گیری موردنیاز، عمدتا از دو نوع آشکارساز سوسوزن (scintilation) و آشکارساز گازی هستند که اصطلاحا اتاقک یونش (Ionization Chamber) نامیده می‌شوند. بدین منظور در خطوط تاندم‌میل نورد سرد که دقت نسبتا بالایی در اندازه‌گیری و کنترل ضخامت ورق در قفسه‌های ورودی و خروجی موردنیاز است ، از این دتکتورها استفاده شده است.
رئیس ابزار دقیق و کالیبراسیون بیان داشت: از مهم‌ترین آثار الکتریکی پرتوها در محیط، ایجاد یونش است و عمده‌ترین کاربرد یونش ناشی از برخورد پرتوها با ماده را می‌توان در آشکارسازهای گازی مشاهده کرد. در این آشکارسازها، فضای بین دو الکترود از گاز مناسبی پر شده و الکترودها به یک منبع تغذیه جهت ایجاد اختلاف پتانسیل متصل می‌گردند.
کلوشانی افزود: در این فعالیت براثر برخورد پرتو فرودی به آشکارساز، تعدادی از اتم‌های گاز یونیزه شده و در نتیجه تعدادی جفت یون (الکترون و یون مثبت) تولید می‌گردد که در آن جفت یون‌ها تحت تأثیر اختلاف پتانسیل اعمال‌شده به طرف الکترود ناهم‌نام حرکت کرده و جذب می‌شوند. نتیجتا در خروجی، جریان یا پالس الکتریکی ایجاد می‌گردد که این جریان الکتریکی تقویت شده و مبنای اندازه‌گیری ضخامت ورق به حساب می‌آید؛ ضمن اینکه در سیستم‌های ضخامت‌سنج، ورق تولیدی از فضای مابین منبع تولید پرتو و دتکتور عبور می‌کند. مقداری از پرتوهای تابش‌شده به سمت ورق، بسته به جنس و همچنین ضخامت، جذب آن شده و مقداری نیز از ورق عبور می‌نماید. پرتوهای عبوری از ورق به دتکتور وارد شده و طبق فرایند توضیح داده‌شده، مبنای اندازه‌گیری ضخامت ورق می‌شوند.
مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق در پایان از زحمات و همکاری قسمت‌های قطعات یدکی، بومی‌سازی، دفتر فنی، اتوماسیون و ابزار دقیق تاندم‌میل که در این پروژه ما را یاری نمودند تشکر و قدردانی نمود.
روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فولاد مبارکه اندازه گیری ضخامت سنج بومی سازی ضخامت ورق خطوط نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات

خبرآنلاین در خبری نوشت:بدقولی هشت شرکت، در واریز سود سهام عدالت در موعد مقرر، باعث شد تا عده‌ای از سهامداران از دریافت سود سهام عدالت خود جا بمانند.

تجارت نیوز در خبری نوشت: شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» هیچ اقدام مشخصی در راستای واریز سود سهام عدالت، در هیچ یک از دو مرحله انجام ندادند. از سمت دیگر، شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901463

دیگر خبرها

  • ۲۵ فقره سرقت موفق از خطوط لوله نفت در سال ۱۴۰۲
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • برد پرگل هندبال سپاهان در مصاف با پلیمر خرم آباد
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود