Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@13:46:50 GMT

عفو بين الملل، گرفتار نژادپرستي

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۵۰۰۰

عفو بين الملل، گرفتار نژادپرستي

خبرگزاری آریا- روزنامه گاردین نوشت، سازمان حقوق بشری عفو بین الملل که برای مبارزه با نژادپرستی تاسیس شده، گرفتار نژادپرستی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه گاردین نوشت، کارکنان سازمان عفو بین الملل می‌گویند در این نهاد حقوق بشری، رویکرد جهت گیرانه مقامات ارشد این سازمان علیه غیر سفیدپوستان رایج است و آنان کارکنان غیر سفیدپوست را با واژگانی همچون "کاکا سیاه" و یا "دختر سیاه" صدا می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته گاردین، شماری از مدیران سفیدپوست ارشد در سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، رفتاری نابهنجار علیه غیر سفیدپوستان دارند و از جمله برای تحقیر، دست به مو‌های سر شاغلان سیاه پوست می‌کشند.
گاردین نوشت، هشت نفر از کارکنان پیشین سازمان عفو بین الملل در انگلیس، تجارب نژادپرستان در این نهاد را شرح داده و از مدیران ارشد نژادپرست این سازمان خواسته اند تا از کارشان کناره بگیرند.
 
عفو بین الملل به نقض حقوق بشر کمک می‌کند
به نوشته گاردین، کاترین اودوکویا، یکی از کارکنان پیشین عفو بین الملل که نژادپرستی در این نهاد حقوق بشری را افشا کرده است، گفت: "ما با انگیزه فعالیت علیه نقض حقوق بشر به عفو بین الملل پیوستیم، اما فهمیدیم که این سازمان، به دائمی شدن نقض حقوق بشر کمک می‌کند و به همین علت، سرخورده شدیم."
نماینده سازمان عفو بین الملل نیز در واکنش به این انتقادها، عذرخواهی کرده و پذیرفته که برای رفع نژادپرستی در این نهاد، اقدام لازم را صورت نداده است.
اقدام پلیس‌های سفیدپوست آمریکایی در کشتن جورج فلوید سیاهپوست، خشم مخالفان نژادپرستی در انگلیس را نیز موجب شد و در یک سال اخیر، حضور گسترده قشر‌های گوناگون حامیان کرامت انسانی در تظاهرات، به ویژه سیاهپوستان، مسلمانان و آسیایی تبار‌ها کاملا آشکار است.
جورج فلوید سیاه‌پوست 46 ساله آمریکایی بود که در 5 خرداد ماه سال گذشته، پس از آنکه یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در آمریکا، زانوی خود را حدود 9 دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، جان باخت. رهگذرانی که در حال عبور بودند این اقدام پلیس را با دوربین تلفن همراه ضبط و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند که در دادگاه رسیدگی به این موضوع که این روز‌ها در آمریکا برگزار می‌شود، مورد استناد قرار می‌گیرد.
از آن زمان تظاهرات فراوانی در شهر‌های جهان، علیه نژادپرستی نهادینه شده در کشور‌های غربی، به ویژه آمریکا و انگلیس آغاز شده است و در پی این تظاهرات، سازمان عفو بین الملل نیز ناچار شد درباره نژادپرستی در این نهاد، بررسی کند که نتیجه آن، اکنون منتشر می‌شود.
 
رد شکایت کارکنان سیاه پوست در عفو بین الملل
به نوشته گاردین، در حالی که عفو بین الملل، در زمان اوج گرفته تظاهرات جنبش "جان سیاهان اهمیت دارد"، از این تظاهرات حمایت و در بیانیه ای، نژادپرستی در دولت‌ها و سازمان‌های غربی را محکوم کرد، اما هرگاه که کارکنان سیاه پوست در عفو بین الملل، از رفتار و گفتار نژادپرستانه مدیران ارشد سفیدپوست انتقاد می‌کنند، با القابی همچون "زیادی حساس بودن"، شکایت‌ها رد می‌شود.
به نوشته گاردین، از دیگر موارد نژادپرستی در سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، پرس و جوی بی دلیل و مداوم از کارکنان سیاه پست، بی توجهی به حساسیت اجرای وظایف و شعائر دینی کارکنان، اختیار نداشتن کارکنان غیر سفیدپوست و موثر نبودن این کارکنان در طرح‌های این نهاد حقوق بشری است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عفو سازمان عفو بین الملل نوشته گاردین غیر سفیدپوست سیاه پوست حقوق بشری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی

حمیدرضا اینانلو افزود: ۲۰ کشور آفریقایی و ۲۰۰ تاجر در اجلاس اخیر اقتصادی تجاری ایران و آفریقا حضور داشتند که با توجه به ظرفیت‌های صنعتی بالای کشورمان زمینه همکاری با آنان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و بررسی شد.

وی با بیان توانمندی‌های ایران در عرصه سلامت، ادامه داد: ایران با توجه به پشتوانه بومی‌سازی که در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داشته است می‌تواند توانمندی خود را به کشورهای دیگر ارائه دهد، همچنین در حوزه  خدماتی که برای تجهیز بیمارستان و بیمارستان سازی لازم است، آمادگی داریم  به کشورهای آفریقایی کمک کنیم و این مراکز را با صد در صد تجهیزات پزشکی به مرحله بهره برداری برسانیم.

به گفته اینانلو، زمینه همکاری در مورد انتقال تکنولوژی و مشاوره صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیز با توسعه روابط با این کشورها امکان‌پذیر است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • اخراج کارکنان برج میلاد تکذیب شد
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ۲۳ استان گرفتار سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی به ۵ هزار نفر
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • احکام افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان قوه قضائیه صادر شد