سونامی گیمر با ۴۰ میلیون نوجوان ایرانی!/ ایران در منطقه جزو سه کشور اول صنعت بازیهای آنلاین است
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۸۴۰۹
رقابت در بازار بازیهای آنلاین از رقابت در محصولات فرهنگی واقعاً سختتر است. بازار بازیهای فضای مجازی برخلاف موضوعات سینما و موسیقی و کتاب در محیطی کاملاً خصوصی رقابت میکند. ضمن اینکه بازیهای خارجی خیلی راحت وارد کشور میشود و درگیری مسائل حقوقی را هم ندارند.
فروش گسترده بازیهای ایرانی
بنیاد ملی بازیهای رایانهای سالهاست که به بسیاری از بازیهای قفل شکسته خارجی مجوز میدهد؛ به این علت که میخواهند بازار را از عرضه بازیهای غیرمجاز مصون نگه دارند و محتوای مناسب را به نوجوانان برسانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سال ۱۳۸۶ تولید بازیهای کامپیوتری و سپس بازیهای آنلاین در کشور شروع شد. پیشرفت بازیسازهای ایرانی در این خصوص به قدری خوب بود که بنابر آمارهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۹۸ بیش از هزار میلیارد تومان فروش بازی سازهای ایرانی بود.
سرانه مصرف بازیهای آنلاین در داخل کشور قبل از دوران کرونا حدود ۳۲ دقیقه عنوان شده که در مقایسه با مصرف دیگر محصولات فرهنگی واقعاً بالاست. حال آنکه در تئاتر و سینما و کتاب مشکل مصرف داریم و وزارت ارشاد تلاش میکنند که مردم بیشتر مطالعه کنند، اما در خصوص بازیهای رایانهای نگرانی و دغدغه مصرف نیست، بلکه نگرانی مصرف بازیهای خارجی است. با گسترش ویروس کرونا و خانهنشینی بیشتر کودکان و نوجوانان بازیهای رایانهای به یکی از سرگرمیهای پرطرفدار کودکان و نوجوانان تبدیل شده است، اما این بازیها قطعا تأثیرات مثبت و منفی دارد.
مقابله در فضای مجازی با «بازینو»
در راستای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی برای بازیهای آنلاین، پویش نوروزی «بازینو» همزمان با نخستین روز فروردین ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد.
این پویش در ابتدا قرار بود تا ۲۰ فروردین ماه پایان یابد، اما طبق گفته اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای به دلیل استقبال کاربران و وخامت شرایط شیوع کرونا درکشور و لزوم بیش از پیش رعایت دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر در خانه ماندن هموطنان، تا پایان فروردین ماه تمدید شد.
«بازینو» به همت بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از بازیسازان ایرانی کار خود را آغاز کردهاست. گفته شده که هدف این پویش جذب کاربر برای بازیهای موبایلی مناسب ایرانی در ایام تعطیلات نوروز و دوران کرونایی و لزوم حضور خانوادهها در منزل است. در قالب این پویش ۲۵ بازی موبایلی منتخب ایرانی به طور رایگان در گوشیهای موبایل شرکتکنندگان نصب میشود.
آخرین آمار منتشر شده از تعداد بازی بازان ایرانی ویدئو گیم و بازیهای موبایلی در سال ۹۸ نشان میدهد که پیش از کرونا حداقل ۳۲ میلیون نفر با متوسط ۹۰ دقیقه در روز از بازی رایانهای استفاده میکردند.
به گزارش فارس، این آمار با توجه به وقوع کرونا و رسیدن ضریب نفوذ موبایل در نوجوانان به دلیل آموزش از راه دور به بالای ۹۵ درصد، احتمالاً هم اینک به بیش از ۴۰ میلیون مخاطب ثابت با دقایق درگیری خیلی بالاتر افزایش پیدا کردهاست.
به عبارت دیگری اگر تعداد این افراد را با تعداد دانشآموزان کمتر ۱۵ میلیون نفر یا تعداد بازنشستگان و سایر قشرها مقایسه کنیم، میتوانیم به جرئت بگوییم که هیچ موضوع گستردهای (به جز شبکههای اجتماعی) به اندازه این مسئله فراگیر نشدهاست.
قدرت بازیسازی ایران در غرب آسیا
از سوی دیگر برابر پایشهای صورت گرفته در حوزه رسانه سرعت و شدت تأثیر این رسانه به دلایل مختلف عصب شناختی بیشتر از همه رسانهها و ابزارهاست و بیبرنامگی نظام فرهنگی و ارتباطی درباره آن که بیش از هر جا متوجه تلویزیون و تولید محتوا در فضای مجازی است، این سوژه را به ورطهای هولناک برای فرهنگ و آینده کشور تبدیل میکند.
در همین راستا بر اساس سیاستگذاریهایی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام داده، حرکت و تلاش به سمت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است که به نوعی آنها بتوانند تولیدات با کیفیتی داشته باشند. در این حوزه استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد. گفتنی است که ایران در غرب آسیا جزو سه کشور اول صنعت بازیهای آنلاین است و بازیسازان ایرانی همواره در رویدادهای بینالمللی حضور دارند که حائز رتبه یا نامزد دریافت جوایز میشوند. در واقع هر اندازه که سهم بازار داخل را توسط بازیسازان دانشبنیان در اختیار بگیریم، سهم بازار بازیهای خارجی کمتر میشود. این اتفاق میتواند از پیامدهای مخربی که ممکن است برخی بازیهای خارجی درست کنند، جلوگیری کند.
2323
کد خبر 1507132منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: بازی رایانه ای موبایل دانش آموز بنیاد ملی بازی های رایانه ای بازی های آنلاین بازی های خارجی فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۸۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سقوط از کوه نوجوان ۱۶ ساله را به کام مرگ کشاند
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: یک نوجوان ۱۶ ساله براثر سقوط در کوههای منطقه روستای جوینان قمصر جان باخت.
به گزارش مشرق، سیدمصطفی محتشمیان افزود: ساعت ۲۱:۰۶ شب گذشته ۱۴ اردیبهشت در پی تماس به سازمان آتش نشانی مبنی بر مفقود شدن نوجوانی در کوه های منطقه جوینان قمصر ۲ تیم از این سازمان به محل اعزام شدند.
وی اظهار کرد:متاسفانه در عملیات جستجوی پنج ساعته تیمهای امدادی، جسد بی جان نوجوان پیدا شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان بیان کرد:ساعت ۲:۳۰ بامداد امروز بود که تیم های امدادی آتش نشانی و جمعیت هلال احمر در حال گشت زنی در ارتفاعات پایین کوه منطقه جوینان قمصر، فرد را پیدا می کنند ، شواهد نشان از این داشته که به علت سقوط از ارتفاع کوه فوت کرده است
محتشمیان گفت:با توجه به اینکه کوهنوردی شرایط و تجهیزات خاص خود را دارد ، شهروندان هرگز بدون تجهیزات مناسب، همسفر ورزیده یا مربی و راهنما اقدام به صعود از ارتفاع نکنند و به نحوی برنامه ریزی کنند که ساعتی قبل از غروب خورشید به پای کوه رسیده باشند.
شهر قمصر با سه هزار و ۸۷۷ نفر جمعیت در فاصله ۳۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.