چه چیزی «گاندو» را تهدید میکند؟
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۸۷۹۱
عضو گروه تخصصی کروکودیل وابسته به اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) با بیان اینکه تغییرات اقلیم برای گونههایی مانند «گاندو»ها یک تهدید است، گفت: جنسیت نوزادان این حیوان توسط دمای لانه تعیین میشود نه ژنتیک، بنابراین افزایش دما موجب میشود این گونه تک جنسیتی شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، گاندو یا تمساح مردابی در طبقهبندی اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در رده گونههای آسیبپذیر قرار دارد، جمعیت گاندو در ایران حدود ۵۰۰ سر تخمین زده شده است، از ویژگیهای بارز این حیوان پراکندگی وسیع آن در منطقه است، اما عمده جمعیت آن در سد پیشین در سیستان و بلوچستان متمرکز است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عوامل مختلفی مانند تغییر اقلیم، کم آبی، جاده سازی ها، آلودگی رودخانهها و باورهای سنتی مبنی بر دارویی بودن گوشت این حیوان در خارج از کشور جزو عوامل تهدید این خزنده ارزشمند است، اما در این میان یکی از مهمترین عوامل تهدید تغییر اقلیم است، چون در تعین جنیست این حیوان نقش اساسی دارد، چون جنسیت نوزاد تمساحها از طریق دمای لانه تعیین میشود نه ژنتیک بنابراین با ادامه وضعیت اقلیمی ممکن است در سالهای آینده تمساح داشته باشیم، اما فقط یک جنس نر یا ماده باشند که بزرگترین تهدید برای این گونه خزنده است.
گاندو یا تمساح پوزهکوتاه یکی از قدیمیترین خزندهها در ایران است، در واقع نوعی کروکودیل بومی شبهقاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی میکند، گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگترین خزنده این دو کشور و همچنین پرشمارترین کروکودیل در کشور هندوستان است. به گاندو در ایران، تمساح ایرانی نیز گفته میشود. زیستگاه اصلی این تمساح ۳۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که با نام منطقه حفاظتشده گاندو تحت حفاظت سازمان محیطزیست ایران قرار دارد.
بیشتر این تمساحها در برکههای میان راسک و باهوکلات و باتلاقهای دلگان و کلانی (در جنوب استان سیستان و بلوچستان) متمرکز هستند. در گذشتههای دور قلمرو زیستی این تمساح تا سواحل جنوب عراق نیز امتداد داشت، مشکل اصلی گاندو در این منطقه خشکسالی و کمآبی است که پناهگاه و غذای گاندوها را از آنها میگیرد بهویژه نوزادان گاندوها که به بیآبی و گرما حساسترند.
حوزه پراکنش گاندو یا تمساح مردابی در ایران غربیترین حوزه پراکنش جهانی آن است، یعنی اینکه ما به سمت شرق که حرکت کنیم حوزه پراکنش آن از هند و سریلانکا شروع میشود و به سمت پاکستان و سپس ایران میآید، این حوزه پراکنش کنونی تمساح مردابی در طبیعت است. البته در گذشته در برمه، بوتان و بنگلادش نیز بوده، اما اکنون دیگر در طبیعت این کشورها منقرض شده، بنابراین الآن جمعیت طبیعی آن فقط در هند، سریلانکا، پاکستان و ایران است.
گاندو حیوانی اجتماعی است و از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانالهای عمیق در کنار رودخانهها و آبگیرهای محل زندگی خود است، این حیوان با حفر این کانالها که چندین متر عمق داشته و طول آنها تا ۱۵ متر نیز میرسد هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعتهای گرم روز تهیه میکند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانالها به حفظ آب برکهها و تالابها در فصلهای گرم و ایام خشکسالی کمک میکند؛ به همین دلیل مردم بومی علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که هر جا گاندو باشد آب فراوان است؛ بنابراین در این وضعیت کمآبی این خصلت گاندو نعمت بزرگی برای حفظ منابع آبی است و این مهم را اهالی بومی خوب درک کردهاند. گاندو که به زبان محلی به معنای «راه رونده بر روی شکم» است، در بلوچستان در حوضه رودخانههای سرباز، باهو کلات، خواجو، نهنگ و سد پیشین زندگی میکند.
با توجه به اهمیت حفاظت ازاینگونه ارزشمند، سازمان حفاظت محیطزیست برنامه حفاظت گاندو را تهیه و به استانها ابلاغ کرده است و در بازنگری مبالغ جریمه شکار و آسیب به حیاتوحش؛ جریمه آسیب به گاندو را ۳۰ میلیون تومان تعیین کرد.
اصغر مبارکی عضو گروه تخصصی کروکودیل وابسته به اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: حوزه پراکنش گاندو در ایران حاشیهایترین زیستگاه این گونه است، زیستگاه اصلی آن شبهقاره هند است، اما در ایران در بخشهایی از چابهار، راسک، نیکشهر، سرباز و سراوان وجود دارد و در حقیقت به عنوان یک زیستگاه حاشیهای به حساب میآید، بنابراین از نظر اقلیمی و شرایط زیستگاهی با زیستگاه اصلی این گونه تفاوتهایی دارد برای همین است که پراکنش آن در این حوزه کمتر است.
وی اظهار داشت: جمعیت گاندو در ایران حدود ۵۰۰ سر تخمین زده میشود و از ویژگیهای بارز آن پراکندگی وسیع تمساحها در سطح منطقه است، اما عمده جمعیت آن در سد پیشین در سیستان و بلوچستان متمرکز است، یکی دیگر از ویژگیهای تمساحها این است که جمعیتشان در ایران ارتباط بسیار نزدیک با جوامع محلی دارد.
مبارکی با بیان اینکه این گونه در طبقهبندی جهانی IUCN در طبقه آسیبپذیر قرار دارد، گفت: مهمترین عوامل تهدیدکننده آن تخریب زیستگاه است که به اشکال مختلف مانند توسعه زمینهای کشاورزی، جادهسازی، تصرف اراضی رودخانهای، تغییر مسیر رودخانهها، سدسازی، توسعه شهری و روستایی صورت میگیرد، همچنین آلودگی منابع رودخانهای مانند فاضلاب، سمپاشیها، کود و سم همه بهعنوان منابع آلاینده برخی دیگر از عوامل تهدید مطرح میشوند.
وی افزود: در کشورهای دیگر مانند هند یا پاکستان شکار این حیوان به عنوان عامل تهدید به شمار میرود که بیشتر برای استفادههای سنتی شکار میشوند، زیرا معتقدند گوشت تمساح خاصیت دارویی دارد و از دیگر اجزای آن نیز برای این کار استفاده میکنند.
عضو گروه تخصصی کروکودیل وابسته به اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) ادامه داد: تغییرات اقلیم را هم باید برای گونههایی مانند کروکودیل بهعنوان تهدید متصور شد، زیرا اگر افزایش دما که حداقل یک عامل تغییر اقلیم است را در نظر بگیریم میبینیم که منجر به تغییرات در جنسیت نوزادان کروکودیل میشود، یعنی جنسیت نوزادان این حیوان توسط دمای لانه تعیین میشود نه ژنتیک، بنابراین افزایش دما موجب میشود این گونه تک جنسیتی شود، در نهایت ممکن است کروکودیل داشته باشیم، اما از لحاظ ساختاری جمعیت مناسبی نیست ممکن است تعداد زیادی ماده و یا تعداد زیادی نر باشند، در واقع تناسب جمعیتی به هم میخورد و این وضعیت از لحاظ مدیریتی فاجعه است.
مبارکی به اشاره به کاهش بارندگیهای در سال اخیر و پیش بینی کمبود آب در برخی از زیستگاهها و برکهها تاکید کرد: با توجه به این شرایط توجه به وضعیت تمساحها و زیستگاههای آنها نیازمند دقت بیشتری است، چون ممکن است برای تمساحها مشکل ساز باشد از این رو حفاظت از تمساحها و پیشگیری در برخورد با انسان نیازمند اعمال برنامههای مدیریتی خاص است.
وی ادامه داد: با توجه به ارتباط نزدیک تمساحها با جوامع انسانی و سایر شرایط خاص حاکم بر منطقه گاهی برخورد بین تمساح و انسان گزارش میشود، به ویژه اینکه اکنون فصل تخم گذاری تمساحها است و تا اواخر تیرماه نوزدان متولد میشوند که در این بازه زمانی پتانسیل حمله تمساحها زیاد میشود در واقع در این فاصله زمانی حیوانی که مهاجم نیست برای حفاظت از تخمها و نوزدان خود به گونهای مهاجم تبدیل میشود بنابراین لازم است که جوامع محلی در این فاصله به زیستگاه تمساحها نزدیک نشوند.
عضو گروه تخصصی کروکودیل وابسته به اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) درباره حمله تمساح به انسان گفت: تمساحها به ندرت به انسان حمله میکنند، اما به احشام به شدت حمله میکنند، آنها زمانی به انسان حمله میکنند که در شرایط زیستگاهی سخت کمآبی و کم غذایی قرار گرفته باشند و ممکن است مثلاً دو تمساح در برکهای باشند و تعدادی بچه در آن آبتنی کنند که این مسئله باعث تحریک حیوان و در نهایت حمله شود، اما اینطور نیست که انسانی بیرون برکه باشد و تمساح به قصد حمله حرکت کند، همچنین در زمان تخم گذاری و یا دوران بزرک کردن بچه هایشان اگر دچار استرس شوند حمله میکنند.
ظاهر کلی تمساح ایرانی، گاندو
بچه کروکودیلها بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر طول دارند. رنگ آنها زیتونی بوده و نوارهای تیره، بر روی دمشان دارند. در کروکودیلهای بالغ و مسنتر، تعداد دندانها در آرواره پایین و بالا متفاوت است. آرواره بالا ۱۹ دندان و آرواره پایین ۱۵ دندان دارد. در مجموع میتوان گفت دندانهای آنها بین ۶۶ تا ۶۸ عدد است. اگر دندانهای این حیوان بیفتند یا کنده شوند، دوباره درمیآیند. پاهای گاندو کوتاه بوده و تنها تمساح بومی ایران و پاکستان است. همچنین رنگ بدنشان، قهوهای روشن با علائم تیره پراکنده بر روی پوست کلفتشان است.
یک پرده عرضی داخل چشم تمساح وجود دارد که برای حضور در زیر آب مفید است. این پرده عرضی پلک سوم تمساح بهحساب میآید. در سوراخ بینی گاندو ماهیچهای وجود دارد که از بینی زیر آب محافظت میکند. گوش گاندو به صورت شکاف باریک در عقب چشم واقع شده و پوستهای متحرک جهت محافظت در زیر آب دارد.
در قسمت پشت سر و در ناحیه گردن، دو جفت صفحه شاخی بزرگ دیده میشود. در قسمت پاهای جلوی خود پنج انگشت و در پاهای عقبی چهار انگشت دارد. میانگین طول این کروکودیلها در نرها ۳ متر و مادهها دو متر و ۴۵ سانتیمتر و میانگین وزن آنها ۵۵۰ کیلوگرم است. عموماً تمساحهای نر زودتر به بلوغ میرسند و جثه بزرگتری نسبت به تمساح ماده دارد.
گاندو قویترین پاها را در میان همه تمساحها دارد
این ویژگی به خاطر آن است که نسبت به سایر تمساحها بیشترین راهپیمایی روی زمین را دارد. این ویژگی یک تغییر تکاملی است، زیرا منابع آبی کم و پراکنده، گاندو را مجبور کرده که برای دستیابی به منابع آبی جدید مسیرهای خشکی را طی کنند و، چون بیشترین تکیه برای راه رفتن بر روی پای عقبی است، پای عقبی آنها قویتر است.
این گونه دارای اندامهای حسی پوستی است که به فشار آب حساس است. اگر یک ماهی از کنارشان حرکت کند، از طریق فشار آب متوجه حضور آن میشود. این اندام حسی در همه جای بدن گاندوها وجود دارد.
دم تمساح، نیمی از بدن آنها را تشکیل میدهد. این دم در حرکت تمساح در آب، کمک میکند. طول تمساح ایرانی، گاندو به ۴ متر میرسد.
نحوه هضم غذا در تمساح ایرانی، به این شکل است که بیشتر طعمه خود را به تکههای بزرگی که قابل بلعیدن است، تقسیم میکند. این حیوان، شکارهای کوچک خود را میبلعد. شکارهای بزرگ را هم مدتی زیر آب یا آفتاب نگه میدارد تا گوشت آن شل شود. سپس آن را تکهتکه کرده و میخورد، در نهایت اسیدهای گوارشی قوی حیوان، باعث هضم غذای آنها میشود.
طول عمر تمساح ایرانی
گاندوها باقیماندهای از راسته کروکودیلهایی هستند که در دوره زمینشناسی مزوزوئیک، بین ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون سال قبل زندگی میکردند. این نوع حیوان، گوشتخوار و شکارچی است که از ماهی، پرندگان و پستانداران اطراف رودخانهها، تغذیه میکند. به دلیل کم شدن حیوانات در این ناحیه، تمساح ایرانی بیشتر از سگهای وحشی برای شکار استفاده میکند. در مجموع هر حیوانی که در اطراف محیطزیست این حیوان پیدا شود، میتواند طعمه آنها شود.
این حیوان بین ۴۰ تا ۶۰ سال عمر میکند که اگر تمام شرایط زندگی این حیوان مساعد باشد، تا ۶۰ سالگی زنده میماند.
فصل جفتگیری تمساح ایرانی اسفندماه است. این حیوان بعد از جفتگیری تا اردیبهشتماه حدود ۲۵ تا ۳۰ تخم میگذارد که تخمها در خرداد و تیر تبدیل به نوزاد میشوند. تمساح پوزهکوتاه ایرانی یا همان گاندو، معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سالگی خود، بالغ میشود. متأسفانه به دلایل محیط زیستی مانند بیآبی و گرمای شدید یا طعمه حیوانات دیگر شدن (حیواناتی مانند پرندگان شکاری، مرغان ماهیخوار، بزمجه، سگ، روباه و شغال)، تنها تعداد کمی از نوزادان این حیوان (بین ۵ تا ۱۰ درصد)، به سن بلوغ میرسند. تمساح ماده در حاشیههای شنی رودخانه گودالی به عمق نیم متر حفر میکند و در آن تخم میگذارد. فصل بارانی و موسمی را میتوان فصل تخمگذاری تمساحها دانست.
تمساح ماده در گونه تمساح ایرانی، تنها گونهای از خزندگان ایرانی است که از تخمهای خود تا هنگام به دنیا آمدن و پس از آن مراقبت میکند. پس از ۶۰ روز نوزادان از تخم بیرون میآیند. نوزادان این حیوان از حشرات، دوزیستان کوچک و بچهماهیها تغذیه میکنند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: گاندو کروکودیل تمساح ایرانی محیط زیست گاندو در ایران تمساح ایرانی حمله می کنند کروکودیل ها عوامل تهدید رودخانه ها محیط زیست تمساح ها گاندو ها بر روی زیر آب کم آبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
آمار فروش فیلمهای درحال اکران سینماهای سراسر کشور نشان میدهد با آغاز اکران فیلم مست عشق از روز چهارشنبه ظاهرا دوران پیشتازی کمدیهای درحال اکران روبه پایان است و شاهد رشد ۷۰ درصدی مخاطبان سینما نسبت چهارشنبه و پنج شنبه گذشته بودهایم. - اخبار فرهنگی -
بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درحالی چهارشنبه و پنجشنبه گذشته حدود 270 هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در میان فهرست اکران سینما بلیت تهیه کردند که بررسیها نشان میدهد در این دو روز نسبت به مدت مشابه هفته قبل شاهد افزایش 70 درصدی استقبال از فیلمها در سراسر کشور بودهایم.
بررسی دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم و ششم دومین ماه سال 1403 بیانگر این نکته است 269 هزار و 322 نفر از هموطنان در 5662 سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل 179 میلیارد و 843 میلیون و 570 ریال به گیشهها واریز کردهاند که این میزان استقبال از سینماها نسبت به یک هفته قبل در همین روزها یعنی 29 و 30 فروردین ماه حکایت از رشد 69.09 درصدی تعداد مخاطبان دارد، به این ترتیب که دو روز یاد شده 159 هزار و 274 نفر در 5069 سانس اکران بلیت سینما تهیه کرده بودند و درآمد گیشهها رقمی معادل 105 میلیارد و 809 میلیون و 375 هزار ریال بود.
نگاهی به فیلم «آسمان غرب»| شوق پرواز با تمرد مقدسدر این میان برخی از منتقدان سینما معتقدند که روند روبه رشد مخاطبان سینما در مدت مورد نظر احتمالاً به دلیل ورود محصول مشترک ایران ترکیه یا همان فیلم مست عشق است که طبق روال معمول روزهای نخست اکران عده بیشتری از علاقمندان هنر هفتم کشورمان را به سالنهای سینما کشانده و در عین حال گروه دیگر براین باورند که پس از یک دوره حکمرانی کمدیها بر گیشهها باورود این درام تاریخی عاشقانه شاهد تثبیت رونق سینماها در آینده هستیم و ثبت رکورد افزایش مخاطبان در دو روز ابتدایی اکران مست عشق مهر تاییدی بر این مدعاست.
این گروه با اشاره به افزایش 38 درصدی تقاضا برای دیدن محصول مشترک ایران ترکیه نسبت به روز نخست اکرانش همچنین تاکید میکنند اگرچه تا همین یک هفته قبل برخی منتقدان نگران از تغییر ذائقه هنری مخاطبان سینما بودند اما ورود یک درام تاریخی عاشقانه نشان میدهد در صورت توجه به تنوع ژانر و همچنین چین صحیح جدول اکران در سینماها همچنان شاهد حضور طیف مختلف سینما دوستان در سالنها هستیم.
نکته مورد اشاره گروه یاد شده در میزان جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلمهای مطرح از اسفندماه گذشته تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال 1401 آغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر 9187 مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم 9200 مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.
این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر 7350 و 9150 مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بیبدن هم به ترتیب در نخستین اکران 18175 و 2254 مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.
به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل توجه جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی که 2.7 برابر است، میتواند نشان دهنده توجه مخاطبان هنر هفتم کشور به سایر ژانرهای سینمایی درصورت خوساخت بودن، باشد و باید منتظر ماند تا در آینده میزان استقبال مخاطبان سینما سراسر کشور تصویری دقیقتر از شرایط گیشهها و ذائقه مخاطب برایمان بهنمایش بگذارد .
نگاهی به اتفاقات اخیر در سیمافیلم/ از تنوع ژانر در سریالها تا تغییر دستفرمانِ پخش!نگاهی به فیلم «پرویزخان» | قهرمان غریبچه خبر از عملکرد انفرادی فیلمهای درحال اکران
حال اگر از موضوع رقابت تازه وارد فهرست اکران با کمدیهای یکهتاز گیشهها تا کنون بگذریم و بخواهیم عملکرد انفرادی فیلمهای 1403 که هم اکنون روی پرده سینماها هستند را مدنظر داشته باشیم رتبه نخست پرمخاطبهای دو روز چهارشنبه و پنجشنبه یعنی روزهای پنجم و ششم اردیبهشت 1403 با سهم 44.83 درصدی از کل مخاطبان یعنی 120 هزار و 762 بلیت فروخته شده برای 1433 سانس اکران و درآمد 86 میلیارد و 293 میلیون و 720 هزار ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد.
از سوی دیگر تمساح خونی نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی نیز با سهم 20.26 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی 54571 بلیت فروخته شده برای 1325 سانس اکران و درآمد 36 میلیارد و 894 میلیون و 375 هزار ریالی پس از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته تا سال گربه با هنرنمایی بهرام افشاری با سهم 17.06 درصدی از کل مخاطبان یعنی 45936 بلیت فروخته شده برای 1170 سانس اکران و درآمد 30 میلیارد و 185 میلیون و 205 هزار ریال به جایگاه سوم رضایت دهد.
این درحالی است که فیلم جنجالی جشنواره فجر سال گذشته یعنی بیبدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج با 19951 بلیت فروخته شده معادل 7.40 درصد از کل مخاطبان دوره در 808 سانس اکران شده و درآمد 13 میلیارد و 856 میلیون و 425 هزارریالی در جایگاه چهارم فهرست پرمخاطبهای دوره مورد نظر قرار گرفته و به دنبال آن آسمان غرب با سهم 4.41 درصدی از کل مخاطبان معادل 11895 بلیت فروخته شده در 270 سانس اکران و درآمد 5 میلیارد و 785 میلیون و 475 هزار ریالی به جایگاه پنجم بسنده کرد.
نگاهی به فیلم «آپاراتچی»| ماجرای دلباختگان سینماالبته تنها ژانر کودک و نوجوان فهرست اکران مورد نظر فیلم الیا درجستجوی قهرمان نیز با سهم 3.83 درصدی از کل مخاطبان معادل 10337 بلیت فروخته شده برای 326 سانس اکران شده و درآمد 3 میلیارد و 767 میلیون و 230 هزار ریالی در تبه قرار گرفت و پس از آن آپاراتچی با سهم 1.33 درصدی معادل 3585 مخاطب برای 170 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 883 میلیون و 740 هزار ریالی به جایگاه هفتم رضایت داد.
فیلم نوروز با هنرنمایی علی نصیریان هم با سهم کمتر از یک درصد یعنی 0.72 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر که 1948 بلیت فروخته شده در 122 سانس کران و درآمد984 میلیون و 550 هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار گرفت تا نهایتاً پرویزخان تنها با 310 مخاطب در 38 سانس اکران و درآمد 192 میلیون و 850 هزار ریالی به جایگاه نهم بسنده کند .
انتهای پیام/