Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@03:48:12 GMT

واکنش به خطر لخته شدن خون بر اثر واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۰۰۱۶

واکنش به خطر لخته شدن خون بر اثر واکسن کرونا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با اخبار پیرامون عارضه برخی واکسن ها، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، علیرضا ناجی گفت: به طور کلی خطر لخته شدن خون در واکسن‌های وکتوری کرونا همانند واکسن آکسفورد-آسترازنکا، اسپوتنیک وی و یا جانسون‌-جانسون تقریباً یکسان است.

وی افزود: بر اساس آمار به ترتیب خطر لخته شدن خون در واکسن آسترازنکا چهار در یک میلیون، اسپوتنیک سه نفر در یک میلیون جمعیت و جانسون - جانسون یک نفر در یک میلیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: واکسن روسی صدرنشین اثربخش ترین واکسن های کرونا

ناجی، عوارض واکسیناسیون را در مقایسه با مزایای آن بسیار نادر و ناچیز دانست و عنوان کرد: نباید از مزایای استفاده از واکسن‌ها چشم پوشی کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه واکنش و تصمیمات کشورهای مختلف به عوارض واکسن‌های وکتورال را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به اینکه با افزایش سن میزان عارضه نادر لخته شدن خون در پی استفاده از واکسن‌ها کاهش پیدا می‌کند، برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند این واکسن‌ها را برای افراد بالای ۳۰ سال استفاده کنند.

وی از آخرین پژوهش‌ها درباره اثرگذاری و عوارض واکسن‌های وکتوری همانند آسترازنکا خبر داد و تاکید کرد: طبق این تحقیقات ریسک استفاده از واکسن در افراد بالای ۳۰ سال به مراتب کمتر است.

به گفته ناجی، در کشور ما بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، استفاده از واکسن آکسفورد-آسترازنکا در افراد بالای ۳۰ سال منعی ندارد و مسئولان و سیاست گذاران طبق آخرین تحقیقات تصمیم گرفته‌اند به افراد زیر ۳۰ سال واکسن جایگزین برای تزریق پیشنهاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از قرص‌های آسپرین برای پیشگیری از عوارض احتمالی واکسیناسیون را بی تأثیر دانست و گفت: آسپرین برای پیشگیری از عوارض احتمالی واکسن‌های وکتوری کرونا بی تأثیر است و به طور کلی هیچ دستورالعمل علمی پیشگیرانه ای در این زمینه وجود ندارد.

ناجی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون توسط واکسن‌های وکتوری همچون آسترازنکا در کشورهای اروپایی مانند انگلستان و آلمان در بالاترین سطح تا به امروز انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هرگونه شایعه پراکنی و ایجاد ترس و دلهره با هدف بزرگنمایی عوارض واکسیناسیون را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی در اندام‌ها، کشیدن سیگار، استفاده از قرص‌های هورمونی ضدبارداری و یا ابتلاء به کرونا هزاران برابر خطرات بیشتری در مقایسه با واکسیناسیون و عوارض نادر و احتمالی آن دارد.

وی گفت: باید به افراد جامعه برای واکسیناسیون اطمینان خاطر داد چرا که در کنترل کووید ۱۹ و کاهش مرگ و میر منطق و اعتماد به علم سرلوحه تصمیمات است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسن ویروس کرونا سلامت وزارت بهداشت آلمان آسترازنکا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از واکسن لخته شدن خون واکسن ها ۳۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۰۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان، علیرضا عرب علیدوستی در این باره گفت: با توجه به نزدیکی کرمان به استان سیستان‌ و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین(معمول) کودکان اضافه شده  وخانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر علت واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رییس مرکز بهداشت رفسنجان از شهروندان خواست اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند؛ همچنین در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک فوری به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع) جهت انجام نمونه‌گیری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد، بنابراین خانواده‌ها واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی (واکسن MMR) به تعویق نیاندازید.

سرخک بیماری ویروسی مسری است که از طریق ذرات معلق در هوا و تماس با ترشحات فرد بیمار سرایت می‌کند و علائم این بیماری شامل تب، بثورات پوستی، التهاب، قرمزی پشت گوش، خستگی، ضعف و بی‌حالی نمایان می شود.

 

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون