Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ساخت سد در هر منطقه ای کنترل روان آبها و جلوگیری از وقوع سیلاب، تامین آب حوزه کشاورزی و مصرف خانوارهای روستایی و شهری از طریق ذخیره آب و تولید انرژی را به دنبال دارد.

در حالیکه بشر اولیه برای تامین آب مورد نیاز خود، شروع به کندن چاه کرد وخانه ها و کم‌کم شهرها را در کنار رودخانه ها بنا کرده و برای نگهداری وذخیره آب سد ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در گذشته ایجاد سد عمدتا با اهداف تامین آب آشامیدنی و آبیاری مزارع کشاورزی بوده اما امروزه به دلیل نیاز به انرژی برق آبی و دیگر اهداف، توسعه بیشتری یافته و برداشت از آب های شیرین جهان دلیلی براهمیت سد سازی در دنیای امروز است.

یکی دیگر از اهداف مهم سد سازی بهبود و توسعه شبکه آبیاری و کشاورزی زمین های پایین دست به شمار می رود که در کشورهایی مانند ایران که پراکندگی زمانی و مکانی بارندگی های نامناسب دارد و ریزش های جوی در فصولی صورت می گیرد که شاید نیاز کمتری به آب باشد و یا قسمت اعظم نزولات در برخی مناطق متمرکز است.

تنها راه چاره و مقابله با این مساله ایجاد مخازن است و این امر به خصوص در مناطقی که متکی به کشاورزی هستند اجتناب ناپذیر است. ایجاد مخازن، کار وکسب و درآمد ملی به همراه دارد. در زمان حاضر شبکه های آبیاری و تامین آب کشاورزی در ایران باعث توسعه، بهبود و رونق اقتصادی مناطق شده است و امروزه احداث سد با هدف تولید برق آبی یک امر متداول بوده و کشورهای پیشرفته وحتی در حال رشد کمال استفاده را از این پتانسیل می برند.

مدیریت منابع آبی در زنجان با احداث سدها محقق می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: طی هشت سال گذشته سه طرح سد سازی در استان زنجان آغاز و به مرحله بهره برداری رسیده است.

به گفته اسماعیل افشاری، سد "بلوک" و " فیله خاصه " در شهرستان زنجان از جمله این پروژه ها به شمار می روند که به ترتیب در سال های ۸۵ و ۸۴ اجرای این پروژه ها آغاز و در سال های ۹۸ و ۹۵ به بهره برداری رسید.

وی یادآوری کرد: حجم آب تنظیمی سد بلوک سالانه یک میلیون و ۷۷هزار مترمکعب است که این طرح ۲۱۶هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را زیرکشت آبیاری تحت فشار قرار داده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: سد فیله خاصه نیز سالانه آب موردنیاز برای آبیاری تحت فشار۲۴۲ هکتار از زمین های کشاورزی در روستاهای فیله خاصه و سیف آباد منطقه زنجانرود را تامین می کند.

افشاری خاطرنشان کرد: سد میرزاخلو نیز ازجمله سدهایی است که در هفت سال اخیر در  شهرستان طارم و شمال شرقی زنجان، در ضلع شمالی رودخانه قزل اوزن و روستای پاوه رود احداث شده در سال ۸۸ ساخت آن آغاز و ۹۶ نیز به بهره برداری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این سد سالانه حدود ۲ میلیون متر مکعب آب تنظیمی را به منظور توسعه و آبیاری ۳۳۰ هکتار از باغات زیتون منطقه طارم  را تامین می کند که این مهم موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان منطقه  می شود.

زنجان چهار سد در دست احداث دارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: هم اکنون در استان چهار سد و یک طرح بند انحرافی در دست احداث در شهرستان های ماهنشان، ایجرود، دندی، طارم، مشترک با استان کردستان و شهر دندی داریم.

افشاری اظهار داشت: سد بلوبین در ایجرود، مشمپا در ماهنشان، تالوار مشترک با استان کردستان، مراش در دندی و بند انحرافی پاوه رود نیز در طارم در دست ساخت قرار دارد.

وی ادامه داد: سد بلوبین پس از بهره برداری در ایجرود، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد.
مطالعات این سد سال ۷۰ و عملیات اجرایی آن در سال ۸۹ شروع و قرارداد تعیین شده برای ساخت این سد ۵۵۶ میلیارد ریال است که تا پایان اسفند ماه این پروژه ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: سد مراش آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا در شهر دندی را تامین خواهد کرد۶ و نیم میلیون مترمکعب آب این سد برای شرب و صنعت پیش بینی شده اما تاکنون این میزان با قطعیت اعلام نشده است.

به گفته افشاری، عملیات اجرایی این سد در سال ۸۸ آغاز شده و تا پایان اسفند ماه سال گذشته نیز ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی با بیان اینکه مجوز احداث سد تالوار در سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان داده شده بخشی از آب این سد برای آب شرب همدان، حقابه های استان زنجان است که باید سهمی هم برای آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت شهرستان خدابنده تخصیص یابد.
به گفته وی، بخشی از آب سد تالوار نیز برای حقابه های حدود ۲ تا سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کردستان نیز پیش بینی شده است.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: عملیات اجرایی این سد نیز از سال ۷۶ آغاز شده و تا اسفند ماه ۹۹ نیز به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده بود.

افشاری با بیان اینکه پایان سال گذشته پیشرفت فیزیکی سد مشمپا به ۳۷ درصد رسید، اضافه کرد: بهره برداری از این سدآب آشامیدنی شهر زنجان، روستاها و صنایع در مسیر را در افق طرح سال ۱۴۲۰ تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: مطالعات سد مشمپا در سال ۸۳ آغاز و کلنگ ساخت این سد سال ۸۸ به زمین زده شد و در سال ۹۲ قرارداد آن به مبلغ چهار هزارو ۱۷۰ میلیارد ریال به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است.

از طرفی کمبود آب از عوامل اصلی محدود کننده فعالیت های کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی محسوب می شود به همین جهت کنترل و جلوگیری از خارج شدن آبهای سطحی از دسترس، می تواند این بخش را نیز توسعه دهد.

افشاری با بیان اینکه احداث بند انحرافی پاوه رود در شهرستان طارم به منظور ایجاد زیرساخت ها برای توسعه کشاورزی شهرستان است که برای تامین آب کشاورزی بیش از ۱۸هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه در حال احداث است.

 به گفته وی،  این پروژه  از سال ۸۹ آغاز شده و تا پایان سال گذشته از ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود که با تکمیل این پروژه، اقتصاد شهرستان طارم به لحاظ کشاورزی متحول می شود.

براساس نتایج به دست آمده از بررسی های انجام شده حجم کل رواناب سالانه استان زنجان در ۲ هزار و ۹۵۱ میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود یک هزار و ۴۳۸ میلیون مترمکعب به مصارف شرب، کشاورزی و صنعت می رسد.

پنج درصد اراضی کشاورزی کشور در زنجان قرار دارد

کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است در حالی که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد. این استان با داشتتن  ۸۴۵ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در بخش کشاورزی در این استان بیشترین حجم عملیات و اقدامات در جهت ارتقای بهره وری انجام می‌شود، گفت:  از چند سال گذشته هیچ آب جدیدی برای زارعت و باغبانی از منایع آبی زیر زمینی دراستان برداشت نشده و در خصوص محدوده های کشت نیز به همین منوال است به این معنی که سطح اراضی زراعی را گسترش ندادیم و فقط به سمت عملیات بهرورانه رفته ایم.

جواد تاراسی با بیان اینکه اکنون نزدیک سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود، افزود: پیش بینی ما این است که با اجرای طرح های بهره ورانه این میزان تولید می تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

وی مجموع زمین های آبی استان زنجان را ۱۸۷ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: در نتیجه توسعه سامانه های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی، بر اساس برآوردهای انجام شده، تا کنون در مصرف ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی زنجان همچنین به پیگیری‌های انجام شده پیرامون تحقق "الگوی کشت بهینه" در استان به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم اشاره کرد و گفت: زنجان جزو پنج استان برتر در اجرای تغییر الگوی کشت است.

کشاورزان استان زنجان از تعداد ۱۲ هزار حلقه چاه کشاورزی با دبی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب بهره‌مند هستند که این تعداد چاه از سالهای گذشته تاکنون با مجوز شرکت آب منطقه ای زنجان حفر شده‌است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان  در این خصوص گفت: با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن دشت‌ها و اجرای طرح حفاظت و تقویت منابع آب زیرزمینی و با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت مردم به بخش کشاورزی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از کوچ جمعیت در این مناطق جلوگیری خواهد کرد.

یوسف رضاپور اظهار داشت: تاپایان سال ۹۷، حدود ۳ هزار و ۶۱۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان از مدار بهره برداری خارج شده است و با مسدود کردن این چاه‌ها حدود ۲۰۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این سیاست یعنی انسداد چاه‌های غیرمجاز، باید با فرهنگ سازی و گفتمان صحیح و منطقی با مردم برخورد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان همچنین به نقش کشاورزان در طراحی و برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: حذف و عدم توسعه کشت های پرآب بر ، آبیاری نوین و جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت، از راهکارهای اصلی برای احیاء منابع آب های زیرزمینی است.

به گزارش ایرنا، رفع مشکل کم آبی از نظر کشارشناسان و متولیان امر نیازمند توجه به موضوعات اساسی است و سد سازی از مهمترین آنها محسوب می‌شود که در سالهای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم به این مهم توجه جدی شده است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون سدهای تالوار، کینه ورس، گلابر و تهم در استان زنجان برای تامین آب آشامیدنی شهری زنجان، محیط زیست و بخش کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

برچسب‌ها توسعه ایران شرکت آب منطقه ای زنجان اراضی کشاورزی صنایع کوچک و متوسط زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران شرکت آب منطقه ای زنجان اراضی کشاورزی توسعه ایران شرکت آب منطقه ای زنجان اراضی کشاورزی صنایع کوچک و متوسط زنجان اخبار کنکور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هکتار از زمین های کشاورزی شرکت آب منطقه ای زنجان میلیون مترمکعب استان زنجان پیشرفت فیزیکی بهره برداری آب آشامیدنی بخش کشاورزی هزار هکتار سال گذشته منابع آب احداث سد تامین آب سد سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۰۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

سرپرست مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از بومی‌سازی ۱۹ هزار قلم تجهیزات و اقلام پرمصرف مورد نیاز شرکت‌های بهره‌بردار و کارخانجات عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب خبرداد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا معصومی با اشاره به شمار اقلام خریداری شده در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: مدیریت تدارکات و امور کالا تاکنون ۱۹ هزار قلم از تجهیزات و اقلام پرمصرف مورد نیاز شرکت‌های بهره‌بردار و کارخانجات عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب را همسو با نگهداشت و افزایش تولید، با توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده داخلی بومی‌سازی و از انحصار شرکت‌های خارجی خارج کرده است.

وی افزود: پارسال حدود ۲ هزار و ۶۸۹ قطعه به ارزش ریالی معادل ۸ همت از شرکت‌های درون‌استانی و حدود هزار و ۲۵۸ قطعه به ارزش ۲۴ همت از شرکت‌های برون‌استانی خریداری شد، مجموع اقلام خریداری شده حدود ۳ هزار و ۹۴۷ قلم به ارزش ۳۲ همت است.

سرپرست مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به نوع کالاهای تأمین شده تصریح کرد: برخی کالاهای تأمین شده از سوی این مدیریت شامل قطعات یدکی مورد نیاز راه‌اندازی و انجام به کار ماشین‌آلات فرایندی مختلف مناطق نفت‌خیز جنوب مانند توربین‌ها، کمپرسور، پمپ، مواد شیمیایی مورد نیاز حفاری و کارخانجات بهره‌برداری، لوله‌های جریانی، ماشین‌الات ترابری، اقلام درون چاهی و سرچاهی، قطعات و تجهیزات ابزار دقیق، برق، انواع فیلتر و کالای عمومی برای کارخانه‌ها و دیگر بخش‌های مناطق است.

معصومی درباره آمار دریافتی انبارهای مدیریت تدارکات و امور کالا در اهواز و آغاجاری ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ آمار دریافتی انبارهای مدیریت تدارکات و امور کالای اهواز حدود ۱۵ هزار و ۱۴۰ قطعه کالا به ارزش وزنی ۱۴۸ هزار و ۲۱۱ تن بوده است و آمار انبارهای آغاجاری نیز حدود ۵ هزار و ۴۳۹ قطعه، به ارزش وزنی ۳۰ هزار و ۹۲۹ تن می‌رسد، آمار ارسالی از انبارها در اهواز ۱۹ هزار و ۹۴۰ قطعه و آغاجاری ۳۷ هزار و ۲۹۸ قطعه است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی اقلام تأمین شده در سال ۱۴۰۲ تقریبا معادل سه برابر سال ۱۴۰۱ بوده است، گفت: مدیریت تدارکات و امور کالا طی امسال تأمین همه قطعات حیاتی و مهم را در دستور کار دارد تا ضمن کنترل موجودی انبارها از بروز مشکلاتی مانند کمبود تجهیزات و قطعات برای شرکت جلوگیری کند.

سرپرست مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اقدام‌های شاخص و قابل‌توجه این مدیریت طی پارسال تصریح کرد: اخد موافقت گمرک درباره بخشودگی حق توقف کانتینر و کالای ورودی موقت در گمرک به ارزش بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان، تخصیص و شناسایی تعداد قابل‌توجهی از اقلام راکد و مازاد پروژه‌ها همسو با ساماندهی وضع انبارهای کالای مناطق نفت‌خیز جنوب جهت استفاده در پروژه‌ها، انتقال موقت انبار لوله و لوله‌جداری اهواز به زمین ۱۷ هکتاری کریت‌کمپ، قرارداد خرید لوله‌های درزدار جریانی ۴۲ اینچ با شرکت لوله‌سازی اهواز به ارزش ۳.۷ همت و احداث ۹ سوله به مساحت ۵ هزار متر مربع در انبارهای ناحیه کریت‌کمپ و مجموعه عملیات کالای آغاجاری از جمله اقدام‌های شاخص این مدیریت در سال ۱۴۰۲ بود.

دیگر خبرها

  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور