Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهمیت همکاری و ایجاد هم افزایی بین موسسات تحت پوشش دو وزارتخانه «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و اعضـای هیات علمـی شـاغل در آنهـا، شیوه نامه دوره «مشاهده گری» اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دو وزارتخانه تدوین و ابلاغ شد.

این شیوه با هدف تسهیل و روال سازی ارتباطات علمی، پژوهشی و فناوری مؤسسات با رویکرد همگرایی و ایجاد فرصت کوتاه­ مدت حضور اعضای هیات علمی در فضاهای علمی و تخصصی به منظور آشنایی با عرصه­ های جدید و دستاوردهای علمی حوزه ­های مختلف علوم و فنون نظیر فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر، علوم پزشکی، علوم پایه و کشاورزی و فراهم کردن فرصت همکاری ­های مشترک و استفاده موثر و مفید از امکانات تخصصی و آزمایشگاهی طرفین تنظیم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره مشاهده گری ماموریتی است که به اعضای هیات علمی واجد شرایط منتخب یک موسسه داده می شود که برای مدت ۱-۳ ماه به منظور آشنایی، همکاری و یا انجام مطالعات و تحقیقات مشترک در سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور حضور یابند.

اهداف دوره مشاهده گری اعضای هیات علمی

۱. ارتباط و آشنایی کوتاه مدت و هدفمند اعضای هیات علمی با فعالیت های حوزه های مختلف علوم

۲. ارزیابی و فراهم کردن مقدمات مطالعات و تحقیقات مشترک با رویکرد همگرایی فعالیت های چند مرکزی.

۳. کمک به روزآمدسازی دانش و تخصص هیات علمی در عرصه­ های مختلف به منظور زمینه سازی فعالیت مشترک بین موسسات مختلف

۴. امکان استفاده موثر و مفید از امکانات علمی و تجهیزات آزمایشگاهی که نیاز به حضور کوتاه مدت در محیط موسسه مقصد وجود دارد.

شرط عضو هیات علمی در استفاده از دوره مشاهده گری

شرط عضو هیات علمی در استفاده از دوره مشاهده گری شامل داشتن ارتباط استخدامی با موسسه مبداء (نظیر قراردادی، پیمانی، ضریب K، رسمی آزمایشی، رسمی) و برخورداری از صلاحیت های عمومی و نداشتن منع قانونی است.

فرآیند تصویب دوره مشاهده گری به این ترتیب است که ابتدا برنامه دوره مشاهده گری شامل اهداف، برنامه زمان بندی شده از سوی هیات علمی متقاضی موسسه ذیربط در دانشگاه یا موسسه مبداء ارائه می شود و سپس درخواست دوره مشاهده گری به موسسه مقصد با پیوست برنامه هیات علمی توسط موسسه مبداء ارسال می شود.

پس از اعلام موافقت موسسه مقصد به موسسه مبداء، ابلاغ ماموریت بر مبنای زمان بندی مورد توافق از سوی موسسه مبداء صادر شده و به موسسه مقصد ارسال می شود.

هر عضو هیات علمی به صورت ماهیانه و در پایان دوره مشاهده گری گزارش کار را به موسسه مبداء ارائه خواهد کرد. در صورت توافق طرفین، تمدید دوره برای یک مرتبه بلامانع است.

در صورت وجود دستاورد علمی - پژوهشی - فناورانه، حق مالکیت معنوی دو موسسه مبداء و مقصد در انتشار آن رعایت می شود.

حقوق و مزایای هیات علمی با گواهی محل اجرای دوره (مقصد) از سوی موسسه مبداء پرداخت می شود.

دوره مشاهده گری امتیازی برای عضو هیات علمی و موسسات مبداء و مقصد محسوب می شود و نباید منجر به کاهش حقوق و مزایای هیات علمی شود.

اجرای شیوه نامه با هدف تسهیل و روان سازی ارتباطات علمی، پژوهشی و فناوری موسسات با رویکرد همگرایی است و در نظر گرفتن تسهیلات و حمایت های تشویقی برای هیات علمی و موسسات مجری بلامانع است. همچنین اجرای آن منوط به تصویب موسسات مبداء و مقصد است.

اجرای این شیوه نامه در دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی با فعالیت های آموزشی - پژوهشی و فناورانه وابسته به سایر وزارتخانه ها در صورت تصویب موسسات و سازمان مربوطه بلامانع است.

این شیوه نامه به تایید معاون آموزشی وزارت بهداشت، معاون آموزشی وزارت علوم، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رسیده است و از تاریخ ابلاغ به مدت ۵ سال معتبر است.

کد خبر 5192672

منبع: مهر

کلیدواژه: اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه های ایران وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طرح های پژوهشی همکاری علمی آزمون دکتری تخصصی دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سازمان سنجش انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ویروس کرونا دانشگاه تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران واکسن کرونا دوره دکتری امتحانات پایان ترم خوابگاه دانشجویی اعضای هیات علمی عضو هیات علمی هیات علمی موسسه مبداء موسسه مقصد شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۰۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

به گزارش صدای ایران از ایسنا،محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه گفتگو با برخی دانشجویان دانشگاه یاسوج در محوطه این دانشگاه در جمع خبرنگاران افزود: اساتید چشم و چراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

وی اظهارکرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

زلفی گل تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وزیر علوم بیان کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  • وزیر علوم وارد یاسوج شد