Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلانی با بیان اینکه بازرسی کل استان در تلاش است از ظرفیت گسترده نهادهای مردمی به عنوان «نظارت همگانی» استفاده کند، گفت: سازمان بازرسی استان در تلاش است زمینه تحقق دوسویه «مطالبه گری مردم» و «پاسخ‌گویی مسئولان» را فراهم کند.

مدیرکل بازرسی استان ایلام، صبح امروز(۱ اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با بیان این مطلب، اظهار کرد: اصلی‌ترین پشتوانه سرمایه اجتماعی کشور، مشارکت فعال و مسئولانه آحاد مردم و مسئولیت اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«مهدی اصلانی» با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر مردمی کردن برنامه های تحولی قوه قضائیه، یادآور شد: توجه نظام مند، پایدار و دانش بنیان به ظرفیت ها و توانمندی نهادهای مردمی برای مشارکت در زمینه نظارت بر اجرای صحیح قوانین به منظور اجرایی کردن مأموریت سوم سند تحول قضایی و در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی برای نظارت، حسب ماده 29 مبحث پنجم دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه، از اولویت های برنامه های بازرسی کل استان ایلام در سال جاری قرار گرفته است.

 

وی تصریح کرد: بازرسی کل استان  در تلاش است از ظرفیت گسترده نهادهای مردمی به عنوان «نظارت همگانی» در ماده 11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور در بخش های علمی، تخصصی، صنفی و مردمی به منظور شناسایی و حل مشکلات اساسی، دغدغه ها و مسائل ملی، منطقه ای یا استانی، نظارت بر نحوه عملکرد و رفتار مسئولان و دستگاه های اجرایی بهره­ مند شود تا زمینه تحقق دوسویه «مطالبه گری مردم» و «پاسخ‌گویی مسئولان» فراهم شود.

 

اصلانی گفت: بهره مندی از ظرفیت­ های کارشناسی و توان سازمان های غیر دولتی حرفه ای، تشکل ­ها یا سازمان ­های مردم نهاد، انجمن ها و هیئت های مذهبی، اتحادیه ها، اصناف و اشخاص غیر دولتی واجد شرایط در بخش­ های علمی، تخصصی، صنفی، فرهنگی و دینی، استفاده از ظرفیت علمی و فناوری شرکت های دانش بنیان و انجمن های علمی محققان و پژوهشگران و دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت فعالان رسانه ای به صورت مشاوره یا ناظران افتخاری از طریق اعلام نظر در جلسات کارگروهی، ارسال اعلامات و نظرات خود در سامانه رسیدگی به شکایات و سامانه گزارشگران فساد و یا مأموریت های نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در دستگاه های اداری از جمله راهکارهایی است که راستای تقویت و توسعه نظارت همگانی در سازمان بازرسی استان دنبال می شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام یادآور شد: در ماده 55 آیین­ نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کشور  نیز  بر  نحوه استفاده از توان تشکل­ های غیر دولتی، مردم نهاد و اشخاص واجد شرایط به صورت کسب اخبار و اطلاعات، گزارش آسیب شناسی و موضوع یابی و اخذ نظرات تخصصی در بخش های علمی، فنی، صنعتی و مردمی. تأکید شده است.

 

وی یادآور شد: گسترش این زمینه­ های همکاری با سازمان بازرسی می تواند در امور مختلف از جمله پیشگیری از وقوع جرم، جلوگیری از تضییع اموال عمومی و منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و ارتقای میزان سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، توسعه فرهنگ قانون مداری، تقویت فرهنگی دینی و انقلابی و ... بسیار سازنده و نقش اساسی در پیشگیری از تخلفات و برخورد با متخلفان خواهد داشت.

 

اصلانی ابراز کرد: بر اساس ماده 31 آیین­ نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی، بازرس یا هیئت بازرسی با رعایت دستورالعمل‌های سازمان می‌تواند حسب مورد از کارشناسان سازمان و یا خارج از سازمان اعم از کارشناسان دستگاه‌های اداری کشور، رسمی و غیر رسمی که دارای صفات امانت و صداقت بوده و از حسن شهرت برخوردار باشند، استفاده نماید و سازمان می‌تواند طبق ماده 15 آیین ­نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اداری کشور و ارتقای کیفی گزارش‌ها، با توافق مسئولان و بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان و امکانات دستگاه‌های مذکور، اقدام به نظارت و بازرسی نماید.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام گفت: بر این اساس و به  استناد اصل هشتم قانون اساسی مبنی بر این که « در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت .... » و بر اساس مواد قانونی و مقرراتی یاد شده، از ذیحسابان، مسئولان حراست، مسئولان بازرسی و مسئولان محترم پایگاه ها یا دفاتر بسیج در دستگاه های اجرایی استان درخواست شده است که نسبت به شناسایی، معرفی مکتوب اشخاص حقیقی یا حقوقی متعهد و مرتبط با آن دستگاه در سطح استان یا شهرستان ها و علاقمند به همکاری با این بازرسی کل اقدام کنند.

 

وی یادآور شد: همچنین از اعضای فعال و علاقمند تشکل ها، اصناف، اتحادیه ها، انجمن ها و ... دعوت می شود در صورت تمایل نسبت به همکاری با این سازمان در استان اقدام کنند تا پس از بررسی صلاحیت، دریافت مدارک تکمیلی، از آنان به عنوان ناظران یا مشاوران افتخاری علاقمند به بسط و توسعه فرهنگ نظارت همگانی و مشارکت عمومی در نظارت اجتماعی استفاده شود.

 

اصلانی خاطرنشان کرد: علاقه مندان به همکاری با سازمان بازرسی می توانند با مراجعه به سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور به نشانی http://gozaresh.bazresi.ir برای ثبت مشخصات خود اقدام کنند.

 

 

پایان پیام/92

منبع: شبستان

کلیدواژه: نظارت همگانی نهادهای مردمی نظارت و بازرسی ایلام قانون تشکیل سازمان بازرسی استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی نظارت همگانی بازرسی استان استان ایلام یادآور شد بازرسی کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ابراهیم کاویانی با اشاره به اینکه وجود کالا‌های اساسی و ثبات قیمت‌ها نقش به سزایی در زندگی روزانه مردم دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۴ مورد نظارت و بازرسی از فروشگاه‌های فروش کالا‌های اساسی توسط واحد نظارت و بازرسی این مدیریت و کارگروه گشت مشترک شهرستان انجام شد.

وی افزود: ۶۵ مورد پایش از واحد‌های خبازی و ۷۷ مورد از فروشگاه‌های مرغ، قصابی‌ها و خواربار و میوه فروشی‌های سطح شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد ادامه داد: پس از انحام این بازرسی‌ها سه پرونده تخلف از واحد‌های خبازی با ارزش ریالی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سامانه سیمبا ثبت شد.

وی به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فروش کالا‌های اساسی مراتب را به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده تا با متخلفین برخورد قانونی شود.

دیگر خبرها

  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • بازدید مسئولان از خط تولید فولاد مبارکه ثمرات بسیاری دارد
  • ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان با مردم
  • ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار
  • لزوم کیفی سازی نظارت بازرسان بر بازار
  • شهرستان شدن«چمستان» مطالبه مردمی است
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • الگوهای نظارت همگانی و مردمی سازی در مجالس قانونگذاری دنیا
  • اهتمام مجالس آسیا به‌ تقویت ابعاد نظارت همگانی
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور