Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:17:25 GMT

نشاط کشور هفتاد و دو ملت در استقبال از رمضان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۲۷۵۲

نشاط کشور هفتاد و دو ملت در استقبال از رمضان

ایسنا/خراسان رضوی مسلمانان در ماه رمضان به تزکیه نفس خود پرداخته و دل و جان خود را با فریضه روزه، آداب و احکام این ایام جلا می‌دهند. این ماه در بسیاری از کشورهای مسلمان جشن گرفته می‌شود و با آداب و رسوم خاصی همراه است. ماه رمضان در میان مسلمانان هند دارای جایگاه ویژه‌ای است و متفاوت از سایر کشورها برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این که مناطق مختلف هند زبان، آداب و سنت‌های خاص خود را دارند اما برگزاری آداب ماه رمضان بر اساس رسوم مشترکی انجام می‌شود.

جمعیت مسلمانان هند، ۱۵۰ میلیون نفر است و به همین دلیل می‌توان هند را یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان روی زمین به شمار آورد. در هند پیروان همه ادیان از جمله هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها و مسیحیان، احترام و جایگاه ویژه‌ای برای ماه رمضان قائل هستند و طی این ماه می‌توان همدلی و تعامل بسیاری را میان ادیان مختلف شاهد بود.

مسلمانان هند با گرفتن روزه‌های مستحبی در روزهای پایانی ماه شعبان به استقبال از این ماه پربرکت می‌روند و خانه‌ و محله خود را آذین‌بندی می‌کنند. آن‌ها مساجد و گلدسته‌ها را غبارروبی کرده و همراه با همان سنت‌های باشکوه گل‌آرایی خود که نشان‌دهنده جشن‌های هندی‌ها است، به استقبال ماه رمضان می‌روند.

روزه و عبادت

مسلمانان هند در این ماه به آذین‌بندی مساجد می‌پردازند و نسبت به برگزاری هر چه بهتر عبادت‌ها توجه ویژه‌ای دارند؛ همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند که نماز جماعت خود را در این ماه ترک نکنند. مردم مسلمان هند در ماه مبارک رمضان، بیشتر اوقات روز را به عبادت در مساجد  می‌پردازند. تلاوت قرآن و برگزاری محافل انس با کلام‌الله یکی دیگر از عبادات مهم مردم مسلمان در کشور هند است؛ بر این اساس مردم مسلمان تلاش می‌کنند که این محافل را در منازل، مساجد و مکان‌های مذهبی برگزار کنند.

البته این روزها به واسطه شیوع موج جدید از کرونا در جهان و به ویژه کشور هندوستان بسیاری از مراسم این ماه با محدودیت و در مواردی با ممنوعیت همراه شده است تا بلکه این بیماری در مدت کوتاهی فروکش کند.

افطار در هند

افطاری دادن از سنت‌های رایج این کشور و در جهت بهره‌مندی از فضایل این ماه انجام می‌شود. به طوری که مساجد، در این ماه برای نمازگزاران سفره‌های افطاری تدارک می‌بینند و در کنار آن‌ها مسلمانان این کشور نیز در هر منطقه‌ای همسایگان و یا نزدیکان خود را برای صرف افطاری دعوت می‌کنند.

«خرما» خوراکی است مسلمانان هند معمولا برای باز کردن روزه خود استفاده می‌کنند و در صورت نبود آن روزه‌های خود را با آب و یا نمک باز می‌کنند. البته در برخی از مناطق هند باز کردن روزه با شیر و میوه‌های خردشده نیز مرسوم است. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کشور هند در ماه رمضان از تنوع زیادی برخوردار است که از جمله نوشیدنی‌های آن‌ها می‌توان به آب لیمو و شیر مخلوط با آب اشاره کرد.

پس از باز کردن روزه، نوبت برنج و نان است که سر سفره افطار هندی‌ها آورده شود، آن هم در کنار عدس پخته، حلیم و هریس که این آخری از گندم، گوشت و بادمجان تهیه می‌شود و با فلفل زیاد و ادویه‌های تند و تیز هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشیدنی‌های خاص دیگری در هند برای ماه رمضان سرو می‌شود که هندی‌ها معتقدند این نوشیدنی‌ها انرژی روزه‌دار را برای عبادت شبانه افزایش می‌دهد.

چند مورد از خوراکی‌های مورد استفاده هندی‌ها برای افطار ماه رمضان غذاهای سنتی مانند چانا دال (شلغم پخته به همراه حبوبات)، پاکورا (اسنک با ترکیب پیاز سرخ‌کرده، هویج و سیب‌زمینی)، داهی وادا (اسنک عدسی آغشته به ماست و آرد)، میوه‌ها، فرنی، حلیم که در حیدرآباد استفاده می‌شود و همچنین هریسه که ترکیبی از گندم، گوشت و بادمجان به همراه فلفل زیاد و ادویه‌های تند و تیز هندی است.

مردم مسلمان این کشور همچنین برای وعده سحری خود غذاهای سنتی مانند کچیدی (برنج پخته به همراه عدس)، کیما (گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده)، پاراتا (لایه‌هایی برشته از گندم) و ... را تهیه و مصرف می‌کنند.

سحرخوان

سحرخوان‌ها در هند از جایگاه مهمی برخوردار هستند؛ آن‌ها در طول ماه رمضان مردم را پیش از اذان صبح و برای خوردن سحری و عبادت سحرگاهی بیدار می‌کنند و مسلمانان هر محله نیز هدیه‌ای دریافت می‌کنند. این آیین یکی از رسوم قدیمی کشور هند است که به وسیله شیپور، طبل و یا صدا زدن افراد صورت می‌گیرد.

اعتکاف

برگزاری اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان از جمله آداب مسلمانان هند در ماه مهمانی خدا است و با تأکید بر شب‌های قدر انجام می‌شود. اعتکاف مسلمانان در شب بیست‌وهفتم ماه رمضان و با برگزاری یک آیین خاص به پایان می‌رسد. در این آیین مردم برای درگذشتگان خود و قرائت فاتحه‌ای به قبرستان‌ها می‌روند و در این شب‌ها بهترین لباس‌های خود را به تن می‌کنند. از دیگر رسوم رایج در دهه پایانی رمضان در این کشور می‌توان به بیدار کردن مسلمانان در شب‌های قدر توسط عده‌ای از جوانان برای احیای این شب‌ها اشاره کرد.

جمعه وداع

مسلمانان هند جمعه آخر ماه مبارک رمضان را «جمعه وداع» می‌نامند. در این روز مردم به بزرگترین مسجد شهر حیدرآباد که با عنوان «مسجد مکه» نیز شناخته می‌شود، رفته و تا صبح قرآن خوانده و به عبادت می‌پردازند. دلیل نامگذاری این مسجد با نام «مسجد مکه» به این دلیل است که پادشاهی مسلمان به حج رفته و هنگام بازگشت سنگی از مکه را همراه خود به این کشور آورده است؛ سنگ بنای این مسجد به وسیله این سنگ نهاده شده و از این رو به نام «مسجد مکه» شهرت گرفته است.

منبع:

www.firstpost.com

www.india.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگري ماه رمضان هند مسلمانان هند مردم مسلمان نوشیدنی ها ماه رمضان کشور هند هندی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس

قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آنها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

 در قبرستان سفید چاه سنگ مزار‌ها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

منبع: کجارو

tags # تاریخ ایران سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • طرز پخت پاچه گاو توسط سه پدربزرگ هفتاد ساله هندی (فیلم)
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • بازگشت تیم ملی فوتسال به کشور
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند