Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@22:45:21 GMT

۲۰۰ میلیون واکسن تقلبی کرونا در جهان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۳۴۵۱

۲۰۰ میلیون واکسن تقلبی کرونا در جهان

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران گفت: حدود ۲۰۰ میلیون نوع واکسن تقلبی در دنیا تولید شده و دارد فروخته می‌شود. در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می‌کنند. برای همین توصیه ما این است که مردم فقط از مسیری واکسن را دریافت کنند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان این که اطلاعات واکسن‌هایی که وارد کشور شده و تزریق می‌شوند، در قسمتی به نام «داشبورد» در سامانه «تی‌تک» ثبت می‌شود، گفت: حدود ۲۰۰ میلیون واکسن فیک و تقلبی در دنیا تولید شده و دارد فروخته می‌شود؛ در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می‌کنند، توصیه ما این است که مردم فقط از مسیری واکسن را دریافت کنند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

دکتر محمدی درباره وضعیت واردات واکسن کرونا در کشور توضیح داد: تا الان ۵۲۰ هزار دوز اسپوتنیک‌وی روسیه وارد کشور شده، ۶۵۰ هزار دوز واکسن چینی، ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا (ساخت کره جنوبی) و ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات هند وارد کشور شده است و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وی افزود: کووکس قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط ۷۰۰ هزار دوز به ما داده یا، مثلا هند قرار بود طبق قرارداد به ما ۲.۵ میلیون دوز واکسن بهارات بدهد، اما فقط ۱۲۵ هزار دوز داد. روسیه هم برای واکسن اسپوتنیک از قرارداد ۱۰ میلیونی فقط ۲ میلیون دوزش را نهایی کرد که از آن هم فعلا ۵۲۰ هزار دوز به دست ما رسیده است.

چرا روند واردات واکسن کرونا به کشور کند است؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر روند کند واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: فرآیند ساخت واکسن، فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است. در حال حاضر در کشور خودمان هنوز واکسن کرونا به بهره‌برداری نرسیده است، اما وقتی واکسن کرونا در کشور به بهربرداری برسد، انتظار می‌رود که ابتدا برای مردم خودمان واکسن تزریق کنیم و بعد از آن اگر مازاد بر جمعیت واکسن داشتیم، صادر کنیم. در کشور‌های دیگر هم به همین صورت است.

محمدی افزود: کشور‌هایی که اکنون به ما واکسن می‌فروشند، واکسن را تولید کردند و ابتدا برای مردم خودشان تزریق می‌کنند و امکان محدودی هم برای صادرات گذاشتند. به هر حال می‌بینیم که کشور‌های تولیدکننده هم هنوز همه مردم خودشان را به صورت ۱۰۰ درصد واکسینه نکردند. ما هم هر زمان که واکسن کرونای داخلی‌مان را تولید کنیم تا زمانی که مردم خودمان را واکسینه نکنیم، اجازه صادرات به کسی نمی‌دهیم. هرچند که برخی کشور‌ها همزمان با تولید، صادرات هم انجام می‌دهند که به ما هم می‌فروشند.

وی با بیان اینکه بعد از اینکه واکسن‌های ما به تولید برسند، ابتدا مردم خودمان را واکسینه می‌کنیم و سپس وارد برنامه صادرارت می‌شویم، تاکید کرد: علت اینکه اکنون می‌بینید واردات واکسن محدود است، این است که به طور کلی میزان واکسن در دنیا محدود است و همین میزانی هم که وارد می‌کنیم، با هزار مذاکره و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و رفاقتی و ... وارد می‌شود.

داشبورد؛ حافظ اطلاعات واکسن‌های واردشده به کشور

محمدی با اشاره به ثبت واکسن‌های کرونایی که وارد کشور می‌شوند، در سامانه تی‌تک، گفت: کلیه اطلاعات واکسن‌هایی که وارد کشور شده و تزریق می‌شوند در قسمتی به نام داشبورد که در سامانه تی‌تک است، وجود دارد و به صورت لحظه‌ای برای همکاران ما قابل مشاهده است که بدانند که در چه منطقه‌ای، چه تعدادی و از چه واکسنی ارائه دادند. چه تعداد واکسن وارد شده، چه تعداد تزریق شده، چه میزان در دوز اول و چه میزان در دوز دوم تزریق شده و در کدام استان، دانشگاه، شهر و کدام منطقه بهداشت چه میزان و برای کدام کد ملی تزریق شده است. همه این اطلاعات در سامانه تی‌تک ریز به ریز ثبت می‌شود.

از مسیری که وزارت بهداشت می‌گوید، واکسن بزنید

این مسئول تاکید کرد: بر این اساس اگر واکسنی از سیستم خارج شده و به بازار نشت شود، می‌توان به دقت متوجه شد که از کجا نشت شده و همه اطلاعاتش مشخص است. البته تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر نشت واکسن کرونا نداشتیم.

محمدی افزود: البته سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است که حدود ۲۰۰ میلیون واکسن فیک و تقلبی متاسفانه تولید شده و دارد فروخته می‌شود. در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می‌کنند، اما توصیه ما به مردم این است که فقط از همان مسیری واکسن را دریافت کنند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

واکسیناسیون کرونا رایگان و فقط در مراکز درمانی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت واکسیناسیون را فقط از طریق مراکز بهداشت و درمانی و به صورت رایگان انجام می‌دهد؛ بنابراین اگر کسی گفت که واکسن کرونا می‌فروشم، مردم مطمئن باشند که واکسنش تقلبی است. مگر اینکه ما خودمان رسما اعلام کنیم که فلان جا واکسن عرضه می‌کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: واکسن کرونا واکسیناسیون دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هزار دوز واکسن وارد کشور شده واردات واکسن واکسن کرونا ۲۰۰ میلیون تزریق شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مسعود قادر معاون کنترل و تضمین کیفیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفتگو با خبرنگاران حوزه کشاورزی خبرگزاری صدا و سیما،  با اشاره به موفقیت دانشمندان جوان ایرانی در تولید واکسن ORT با بالاترین استانداردهای جهانی اظهار داشت: دستاوردهای چنین موفقیتی تنها به بی نیازی از واردات یک نوع واکسن محدود نمی شود و در عمل، دانش و توان تولید انواع واکسن های جدید را نیز به همراه دارد و از همین رو، به موازات این امر، تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد نیز در دستور کار قرار گرفت و مراحل مختلف آن با موفقیت سپری شده است.

وی با اشاره به سهم موثر و مفید موسسه رازی در حفظ سلامت و تامین امنیت غذایی کشور، به تشریح سابقه تولید انواع واکسن های دامی اشاره کرد و گفت: سهم بزرگی از تامین و حفظ سلامت انواع مواد غذایی، به ویژه در زمینه گوشت و لبنیات به لطف زحمات و تلاش های دانشمندان گمنام موسسات تامین کننده واکسن ها، از جمله موسسه رازی بوده و در حال حاضر نیز، تحقیقات برای تولید واکسن های نوین و چندگانه با جدیت ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

معاون کنترل و تضمین کیفیت موسسه رازی با بیان خطرات و تهدیدات دائمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای صنعت طیور کشور، تصریح کرد: این بیماری بطور مداوم صنعت طیور و حتی انواع پرندگان را تهدید می کند و به دلیل حضور پرندگان مهاجر در نقاط مختلف کشور، جلوگیری از ورود آن غیر ممکن است.
وی افزود: از همین روز تولید واکسن برای غلبه بر این بیماری اهمیت بسیاری دارد و خوشبختانه دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند با روش ژنتیک معکوس به سویه این واکسن دست یافته و مراحل تولید آن را سپری کنند.

قادر با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه با جدیت ادامه دارد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، با تکمیل مراحل آزمایش و طی مراحل قانونی، این واکسن در یک سال آینده به تولید خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دستکم نیمی از انواع واکسن های جدید حوزه دام و طیور در داخل کشور و در موسساتی مانند موسسه رازی تولید می شود، تصریح کرد: دانش فنی برای گسترش تولید در دسترس است و می توانیم بطور کامل نیازهای کشور را در داخل تولید کنیم.
معاون موسسه رازی با اشاره به پیچیدگی های صنایع دارویی و بیولوژیک در سطح جهان، تصریح کرد: کشورهای دارای این دانش به هیچ وجه دوست ندارند با کشورهای دیگری از جمله ایران همکاری کنند و حتی از ارائه کوچکترین خدمات یا فروش تجهیزات خودداری می کنند، اما ما می توانیم بدون کمک آنها پیش برویم.

دکتر قادر با بیان اینکه یکی از عمده ترین موضوعاتی که باعث کندی پیشرفت این دانش می شود، فرسودگی تجهیزات است، از شرکت ها و صنایع داخلی خواست برای تامین نیاز موسسات سرم سازی اقدام کنند و گفت: ما از شرکت های سازنده تجهیزات می خواهیم که وارد این عرصه شوند و آماده ایم اطلاعات اولیه و نیازهای خود را به آنها ارائه کنیم تا این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنند و در اختیار موسسات بگذارند.

وی از مردم و به ویژه مصرف کنندگان واکسن ها خواست با مطالبه محصول با کیفیت ایرانی، سیاستگذاران، مدیران و مسئولان در عرصه های مختلف را به حرکت در مسیر تولید بهترین و جدیدترین محصولات در داخل کشور تشویق کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + ویدئو
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد!
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • فیلم| ساخت یکی از ۴ پروژه‌‌ برتر جهان توسط مهندسان ایرانی
  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!