Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه امسال مقابله با سِن غلات در ۶۵ هزار هکتار انجام خواهد شد، گفت: از ابتدای سال تاکنون در سطح ۲۸ هزار هکتار مبارزه با سن گندم (غلات) انجام شده و برای از بین بردن سایر آفات نباتی نیز برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با اشاره به پایش و ردیابی ملخ‌های بومی استان در سطح ۳۰۰ هزار هکتار، ادامه داد: زیستگاه این ملخ‌ها به طور عمده در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده محیط زیست است و مقابله با این ملخ‌ها در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های لنجان، تیران و کرون، سمیرم، شاهین‌شهر، دهاقان، شهرضا و اصفهان انجام خواهد شد.

احتمال هجوم ملخ‌ها به اصفهان طی چند هفته آینده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ملخ‌های بومی استان را از گونه‌های ایتالیایی، مراکشی، کوهاندار و شکم بادمجانی برشمرد و گفت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی به دلیل گرمای هوا در عربستان، نبود بارش و فقر پوشش گیاهی احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب کشور و سایر استان‌ها در هفته‌های پیش رو وجود دارد از این برای مقابله با این نوع ملخ نیز به جهاد کشاورزی استان اعلام آمادگی کردیم.

شیشه فروش با بیان اینکه ملخ صحرایی به علت تغذیه زیاد و قدرت پروازی طولانی، خسارت زا است، خاطرنشان کرد: این نوع ملخ تاکنون در استان مشاهده نشده، اما آمادگی برای مقابله با آن در شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا وجود دارد.

او اضافه کرد: همچنین مبارزه با موش و جوندگان زیان‌آور در سطح ۱۵ هزار هکتار، علف‌های هرز غلات ۷۰ هزار هکتار، مقابله با آتشک آفت و بیماری درختان میوه، کرم خراط درختان گردو، زنجره مو در سطح دو هزار هکتار و مگس مدیترانه‌ای در سه هزار هکتار در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ابراز داشت: از سازمان حفظ نباتات کشور درخواست داریم با توجه به شرایط خشکسالی و مخاطراتی مانند سرمازدگی و توفان که بخش کشاورزی را درگیر کرده است ۱۰ میلیارد تومان اضطراری برای مقابله با آفات از جمله ملخ‌ها به اصفهان اختصاص دهد تا از این جهت آسیبی به کشاورزی وارد نشود، زیرا از بیمه نمی‌توان جبران خسارت کرد.

ستاد گیاه پزشکی اصفهان راه اندازی شد

شیشه فروش از پیشنهاد تشکیل ستاد گیاه پزشکی استان خبر داد و گفت: اداره محیط زیست استان نیز مقرر شده برای مبارزه با ملخ در مناطق حفاظت شده از جمله قمیشلو تدبیر کند.

او با اشاره به اینکه عرصه‌های محیط‌ زیستی استان در دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گسترده شده که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهند، گفت: بر اساس آخرین سرشماری ۴۴ هزار رأس کل، بز، قوچ و میش و آهو در این مناطق زیست می‌کنند و به علت شدت کاهش بارندگی و گرمای هوا بسیاری از رویشگاه‌های محیط‌زیست خشک شده است و نیاز به آبرسانی دارند از این رو مقرر شد محیط زیست آبرسانی سیار به این مناطق را پیگیری کند.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران مبارزه با سن گندم مزارع کشاورزی برای مقابله هزار هکتار محیط زیست ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۳۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: قاچاق ۳۷ قطعه کبک وحشی به کشور عراق با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک‌ها، با اخذ حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضائی کرده است، افزود: محیط‌بانان افزون بر این کبک‌ها، ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده‌اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رهاسازی می‌شوند.

حمیدی اضافه کرد: کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آنکه آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

کد خبر 748646

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ