Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:58:50 GMT

دیپلماسی فعال در رویارویی با نظام تحریم

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۵۷۵۲

دیپلماسی فعال در رویارویی با نظام تحریم

در روزهای اخیر رایزنی‌های هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین در سطوح مختلف انجام شد، این رایزنی‌ها به احتمال زیاد آغازی برای احیای موفقیت آمیز توافق هسته‌ای باشد که آمریکا آن را ترک کرد. این گفت وگوها نشان می‌دهد که ایران مصمم است که تمام تحریم‌ها برداشته شود به نظر می‌رسد، دستیابی به این توافق نفس‌گیر و دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف برجام پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اراده ایران و آمریکا بر مذاکره است

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم عبدالرضا فرجی‌راد تحلیلگر مسایل بین‌الملل منتشر کرد و نوشت: با مذاکرات وین وارد یک مسیر همواره شده‌ایم؛ یعنی از وضعیت بلاتکلیفی که وجود داشت و هر دو طرف آمادگی برداشتن قدم‌هایی ابتدایی را  نداشتند، ‌خارج شده‌ایم. در چند جلسه مذاکرات کارشناسی مطالبی که توسط واسطه‌ها انتقال پیدا کرده باعث شده احساس اعتماد نسبی برقرار شود؛ همین عامل موجب شده پیش‌نویس را تهیه کنند. برای توافق وقتی پیش‌نویس تهیه می‌شود، بندهایی در آن هست که طرفین روی آن‌ها بحث می‌کنند و ممکن موافق یا مخالف برخی بندها باشند و بخواهند برخی کلمات یا تاریخ‌ها جابه‌جا شوند. اما عقبگرد نداریم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم؛ هر دو طرف یعنی هم ایالات متحده و هم طرف ایرانی برای حل و فصل مساله اراده دارند؛ اما مدت زمانی طول می‌کشد که با این وجود به نظر نمی‌رسد این مذاکرات بیش از یک ماه طول بکشد؛ یعنی در همین یکی دو ماهه اول توافق اعلام شده و تحریم‌های اساسی ایران برداشته می‌شود. فشارهای خارجی که بر مذاکرات وین می‌آید و همچنین اثر مثبت یا منفی حادثه نطنز روی این گفت‌وگوها بی‌تاثیر بوده است؛ اما چون اراده دو طرف بر مذاکره کردن است، یعنی دو طرف می‌گویند حل فصل مسائل بین خودشان و بازگشت به برجام باعث کاهش تنش و رفع بسیاری از مشکلات می‌شود لذا خدای‌ناکرده اگر پنج حادثه هم مثل حادثه نطنز اتفاق بیفتد، نمی‌تواند بر مذاکرات اثر بگذارد.

بازگشت مشورتی حاضران وین به پایتخت‌ها

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی و تحلیل مذاکرات وین پرداخت و نوشت:  ظاهرا کار به تعیین تکلیف رسیده است. دیروز بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران اعلام شد هیئت‌های مذاکره‌کننده حاضر در وین برای مشورت و کسب تکلیف به پایتخت‌های خود بازخواهند گشت. جلسه بعدی مذاکرات، هفته آینده برگزار خواهد شد. در نشست دیروز، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای)، هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درخصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرائی‌شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. هیئت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد. دیروز بعد از برگزاری این جلسه، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، روند کنونی گفت‌وگوها را به‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درعین‌حال تأکید کرد هیئت ایرانی هر زمان که روند مذاکرات به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد. دیروز همچنین اعلام شد، هیئت ایرانی حاضر در وین، مذاکراتی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز داشته است که در آن درباره منشأ ذرات اورانیوم کشف‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده گفت‌وگو شده است. این مذاکرات بنا بود چند هفته پیش در تهران برگزار شود اما به دلیل شروع روند مذاکرات وین به تعویق افتاد و حالا به‌سبب حضور مقامات و کارشناسان ایرانی در وین در همان شهر پیگیری شده است. هم‌زمان با این اقدامات، اخبار از اسرائیل همچنان از موضع منفی و ابراز نگرانی درباره روند احیای برجام حاکی است.

 

نتانیاهو و ادامه ماجراجویی‌ها و بازتاب آن

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم سیف‌الرضا شهابی کارشناس سیاسی منتشر کرد و نوشت: در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» روابط حسنه و خوبی بین او با نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل وجود نداشت؛ به‌طوری‌که نتانیاهو در سفری که به دعوت کنگره ایالات متحده به آمریکا رفته بود، با اوباما دیدار و مذاکره‌ای انجام نداد، ولیکن در دوران ریاست جمهوری ترامپ روابط فوق‌العاده حسنه‌ای بین کاخ سفید و نتانیاهو برقرار شد و نتانیاهو «دردانه» ترامپ تلقی می‌شد و ترامپ سعی داشت تمام خواسته‌های دردانه‌اش را موبه‌مو اجرا کند و مهم‌ترین آن در ارتباط با ایران، خارج شدن واشنگتن از برجام و در پی آن تحریم‌های حداکثری را بود که بخشی از آن بر اساس مطالبات نخست‌وزیر اسرائیل از سوی ترامپ انجام پذیرفت. با زمزمه‌های پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتانیاهو احساس کرد با وعده‌ای که بایدن، مبنی بر بازگشت به برجام داده؛ ممکن است دوران اوباما با غلظتی رقیق‌تر تکرار شود، به همین دلیل سعی کرد با نزدیک شدن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نظیر امارات، بحرین و احیانا عربستان و تحت حمایت بی‌دریغ آمریکای دوران ترامپ، جبهه‌ای بگشاید تا اگر بایدن موفق شد و به کاخ سفید راه پیدا کرد با همکاری کشورهای مزبور، عرصه را بر بایدن تنگ کند تا واشنگتن به برجام بر نگردد. به موازات نزدیکی اسرائیل به کشورهای عربی و گشودن جبهه عبری – عربی، نتانیاهو با نیروهای نظامی و امنیتی، دست به کار شد تا فضای خاورمیانه را بیش از پیش امنیتی کند با این امید که از بازگشت آمریکا در قالب ۵+۱ به برجام جلوگیری کند. افزایش تحرکات ایذایی در چند ماه گذشته و خصوصا از زمان ورود بایدن به کاخ سفید از جمله ترور «محسن فخری‌زاده» از نیروهای تاثیرگذار هسته‌ای ایران و انفجار در تاسیسات هسته‌ای نظنز و حمله به کشتی‌های ایران در آبراه‌های بین‌المللی و... و. قابل ذکر است.

"احیای برجام"؛ سهل، کمی ممتنع

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به تحلیل بازگشت ایران و آمریکا به برجام پرداخت و آورد:مذاکرات با هدف "بازگشت به برجام و احیای دوباره آن" با حضور غیرمستقیم هیات مذاکره‌کننده آمریکا در وین به طور جدی و با حضور رسمی هیات‌های کارشناسی و سیاسی آغاز شد و طی حدود دو هفته طرف‌ها توانستند به زمینه‌ها و دیدگاه‌های مشترک برای آغاز نگارش متن نهایی دست یابند. در عین حال برخی بر این نظرند که این مذاکرات سخت‌تر از مذاکرات ۲۰۱۵ است، از این رو دستیابی به تفاهم در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست. سه ماه بعد از روی کار آمدن جو بایدن در نهایت گام‌های جدی را برای بازگشت آمریکا به برجام شاهد هستیم. هرچند هیات سیاسی آمریکا هنوز مجوز ورود به نشست‌های رسمی را با توجه به خروج این کشور از برجام در می ۲۰۱۸ ندارد، اما حضور این هیات در محل و شهر مذاکرات در وین و نیز تعامل غیرمستقیم با دیگر هیات‌های مذاکره کننده حاکی از تلاش این کشور برای پیوستن دوباره به برجام است. آمریکا برای بازگشت به برجام هم باید هزینه‌های سیاسی و بین المللی این خروج را به دیگر طرف‌های برجام بپردازد، هم شرایط اجرای تعهدات برجامی‌اش را به قبل از خروجش از این توافق بازگرداند که این مرحله سخت کار است. اما در آن صورت است که ایران و دیگر کشورها مجوز بازگشت این کشور به برجام را صادر خواهند کرد. کشورهای باقی مانده در برجام از تمایل دولت بایدن برای بازگشت استقبال کرده و مذاکرات درباره چگونگی بازگشت و رفع تحریم‌های گسترده علیه ایران را طی دو هفته گذشته در وین از سر گرفتند.

پیشرفت مهمی در مذاکرات احیای برجام حاصل شده است

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت و آورد: پیشرفت مهمی ظرف هفته گذشته در وین برای بازگرداندن برجام به مسیر خود انجام شده است. کار آسانی نیست اما تمامی هیئت‌ها سخت فعالیت کرده‌اند و مصمم به پیدا کردن راهکارهایی برای آن هستند. دیپلماسی بهترین راه رو به جلو برای اطمینان یافتن از بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل و موثر توافق است. لازم است تمامی طرف ها انعطاف به خرج دهند. جلسه کمیسیون مشترک برجام هفته بعدی دوباره برگزار می شود. به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، آماده چند برابر کردن فعالیت مان با تمام شرکای برجام و آمریکا به صورت جداگانه هستیم.  

سیاست فشار حداکثری شکست خورده است

خبرگزاری ایلنا به بازتاب سخنان میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی پرداخت و آورد:  فشار بر ایران شکست خورده است. چرا همه کشورها از احیای برجام حمایت می‌کنند؟ چون برجام یک عامل  کلیدی در ساختار  عدم اشاعه است. این توافق اگر احیا شود، می‌تواند در زمینه تایید صلح آمیز بودن  برنامه هسته‌ای ایران از طریق راستی‌آزمایی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمین‌هایی ارائه دهد. برخی از افراد با احیای برجام مخالف هستند اما آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ نه. سیاست فشار حداکثری شکست خورده و باعث گسترش برنامه هسته‌ای ایران شده است. این یک واقعیت است. آیا کسی خواهان توسعه فعالیت های هسته ای ایران است؟

رسانه‌های اصولگرا

غنی‌سازی ۶۰ درصد نشان داد که عملیات تروریستی نمی‌تواند جلودار پیشرفت ما باشد

خبرگزاری فارس به گفت وگو با حجت‌الاسلام مجید نصیرایی عضو فراکسیون روحانیت مجلس پرداخت و آورد: ‌غنی‌سازی ۶۰ درصد نشان داد که عملیات تروریستی و اقدامات خرابکارانه و امثال آن نمی‌تواند مانعی بر سر راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشد. غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم به دشمن این پیام را داد که عملیات تروریستی و  خرابکارانه و امثال این اقدامات نمی‌تواند مانع پیشرفت جمهوری اسلامی ایران شود. امروز کشور ایران به آن سطح از خودباوری و به آن جایگاه از قدرت رسیده که با ترور افراد یا عملیات خرابکارانه نمی‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت و این موضوعی است که در عمل بارها ثابت شده است.  علاوه بر این، غنی‌سازی ۶۰ درصد به دیگر کشورهای دنیا نیز این پیام را داد که امروز جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خود و نیروی جوان و با استعدادهایی که دراختیار دارد توانسته به جایگاه رفیعی از نظر علمی، تکنولوژیکی و ... دست یابد.  همچنین برای دوستان ما و کسانی که می‌خواهند مستقل باشند، جمهوری اسلامی ایران یک الگوی مناسب است که این مسیر را طی کرده و امروز روی پای خود ایستاده است.  تیم مذاکره‌کننده نیز باید بداند ما به آمریکا نیاز نداریم و آمریکا و اروپا به ما نیاز دارند و باید حواسشان را در مذاکره با غربی‌ها جمع کنند و به دفاع از حقوق ملت و از منافع ملت صیانت کنند.

برجام پلاس نمی‌خواهیم

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان حسن روحانی رییس جمهوری پرداخت و آورد: برجام پلاس نمی‌خواهیم، ما عین برجام را می‌خواهیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اجرای برجام سه پله وجود دارد گفت: این کار ۳ پله دارد، پله اول رفع تحریم است که این به عهده آمریکاست البته دیگران هم باید کمک کنند و وظیفه شان است اما اصل، آمریکاست. مشکل را آنها ایجاد کردند و باید کلیه تحریم‌ها را بردارند. شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود، همان شرایط اقتصادی که پیش‌بینی شده بود و در برجام تعهد کرده بودند باید به آن برگردند. هرگونه تحریمی که به بهانه‌های دیگر با تگ‌ها و برچسب‌های جدید اضافه کردند را هم باید کنار بگذارند. روحانی با اشاره به اینکه رفع تحریم‌های ایران بر عهده آمریکا و گروه ۴+۱ است، اظهار داشت: البته مشکل را آمریکایی‌ها ایجاد کردند و باید کلیه تحریم‌ها را بردارند. آمریکایی‌ها باید به همان شرایط اقتصادی که در برجام پیش بینی شده بود و متعهد شده بودند، بازگردند. هر گونه تحریمی که به بهانه‌های دیگر و با برچسب‌های جدید علیه ما وضع می‌کنند هم باید کنار بگذارند. این اقدامات باید انجام شود تا ما به یک اقتصاد سالم متعادل و قابل قبول برسیم. آنها هم می‌توانند ببینند ما فعالیت هسته‌ای خود را در چارچوب برجام انجام می‌دهیم. علی الظاهر و فعلاً در زبان در این زمینه جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی داریم اما می‌گویند تحریم‌های مثلاً نفتی و پتروشیمی لغو می‌شود که این عنوان‌ها برای ما قابل قبول نیست. تمام تحریم‌هایی که مشخص است و شماره دارد باید روی کاغذ بیاید و آمریکایی‌ها باید همه این تحریم‌ها را لغو کنند. آنان باید دقیق و با آدرس بگویند که تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود. وی با بیان اینکه بر این اساس بار رفع تحریم‌ها کاملاً بر دوش آمریکاست و آنان باید این کار را انجام دهند افزود: آنان را در یکسری قدم‌ها جدی و در برخی دیگر اقدامات دو پهلو دیدیم و باید ببینیم چه اقداماتی انجام می‌دهند. گام‌هایی که ما تاکنون برداشته‌ایم، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند. بر این اساس ما در این باره کاملاً درست پیش می‌رویم. البته گام‌های دیگری هم باقی مانده که باید انجام دهیم.

آمریکا؛ قبل از حصول اطمینان از تعهد کامل ایران به برجام، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم به بازتاب سخنان «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرداخت و آورد: پرایس مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین به منظور بازگشت به برجام را مثبت تلقی کرد و در عین حال گفت که راه طولانی در پیش است. پرایس اعلام کرد که آمریکا پیش از حصول اطمینان از پایبندی کامل تهران به توافق هسته‌ای تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و هیچ گونه امتیازی نخواهد داد. راب مالی فرستاده آمریکا به وین تلاش می‌کند تا روش‌های مشخصی را درباره گام‌هایی که ایران و آمریکا را به برجام باز می‌گرداند، پیدا کند. در پایان نشست روز سه شنبه برجام در وین مقرر شد که هیئت‌های دیپلماتیک پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفتگوهای فنی و کارشناسی را دنبال کنند. در این نشست، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفتگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

کلید موفقیت مذاکرات وین از نگاه پکن

خبرگزاری مشرق در گزارشی به بررسی برجام از نگاه چین پرداخت و آورد: نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی با تاکید بر لزوم برداشته‌شدن کامل تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت مذاکرات در وین وارد مرحله جدیدی شده است. «وانگ کان» فرستاده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده پکن در نشست کمیسیون مشترک برجام، خواستار رفع کامل تمام تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شد. وانگ تصریح کرد که چین از گفت‌وگوهای فشرده کمیسیون مشترک برجام در دو کارگروه، برای تهیه پیش‌نویس متن‌هایی از مقدمات از سر گیری پایبندی آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای استقبال می‌کند. نماینده پکن در وین توضیح داد، تمامی طرف‌ها اکنون درک واضح‌تری از چهارچوب و مؤلفه‌های آن مقدمات مذکور به‌دست آورده‌اند و این اقدامات پایه‌ای محکم برای مرحله بعد گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام ایجاد کرد.

برچسب‌ها برجام اتحادیه اروپا اسرائیل ند پرایس ایالات متحده آمریکا برنامه هسته ای ایران پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا اسرائیل برجام اتحادیه اروپا اسرائیل ند پرایس ایالات متحده آمریکا برنامه هسته ای ایران پکن اخبار کنکور نشست کمیسیون مشترک برجام بازگشت آمریکا به برجام جمهوری اسلامی ایران غنی سازی ۶۰ درصد بازتاب سخنان بازگشت به برجام بین المللی گروه کارشناسی لغو تحریم ها پرداخت و آورد هسته ای ایران مذاکره کننده احیای برجام مذاکرات وین تحریم ها هفته آینده گفت وگوها رفع تحریم پایتخت ها هیئت ها طرف ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشور‌های منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!