Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامور گفت: یکی از الزامات مهم این شرکت در اجرای تمامی فرآیندهای تولید و همچنین محصولات تولیدی رعایت استاندارد های زیست محیطی و ایجاد توازن بین توسعه و حفظ محیط زیست با کنترل اثرات نامطلوب زیست محیطی فعالیتها در بالاترین سطح ممکن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در گفتگو با هرمز و تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه حفظ محیط زیست در پالایشگاه نفت بندرعباس به مناسبت هفته زمین پاک اظهار کرد: پایبندی به رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی منطقه ای، ملی و بین المللی، استفاده از فن آوری های جدید برای کاهش پسماندها و کنترل آلاینده های زیست محیطی، شناسایی، ارزیابی، کاهش، حذف و یا کنترل موثر مخاطرات و اثرات زیست محیطی و استقرار نظام های مدیریت زیست محیطی همچون مدیریت سبز، مدیریت انرژی از استراتژی های شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای دستیابی به اهداف زیست محیطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اقدامات اجرایی در بخشهای مدیریت آلودگی و حفاظت از خاک، آب های زیرزمینی و محیط زیست دریایی افزود: برای کنترل کامل بر خروجی آب برگشتی به دریا، پارامترهای فلزات سنگین و فاکتورهای شیمیایی در پساب تصفیه شده و همچنین نمونه ورودی از آب دریا به پالایشگاه از طـریق آزمـایشـگاه شـرکت و نیـز آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مورد اندازه گیری قرار می گیرد و مطابق با استانداردهای سازمان محیط زیست در آن پارامترهای TSS,TDS، Temp، کدروت، کلراید، سولفات کنترل می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ادامه داد: ایجاد و بهینه سازی زیرساخت های مناسب برای تصفیه همزمان پسابهای صنعتی و بهداشتی تولیدی، لایروبی، تصفیه و بازیافت لجن‌های حوضچه تبخیر واحد بازیافت در سه فاز آب، مواد نفتی و مواد جامد، استفاده از پساب بهداشتی در آبیاری فضای سبز با هدف مدیریت بهینه مصرف منابع آب و نصب و راه اندازی سامانه پایش لحظه ای پساب منطبق با الزامات پایش سازمان محیط زیست از اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پساب پالایشگاه است.

نامور تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در رابطه با مدیریت پسماند، پیاده سازی طرح جامع عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه از سال ۱۳۹۴ است و از اقدامات انجام شده در راستای این طرح می توان به شناسایی کمی و کیفی پسماندها به تفکیک واحدها و فرآیندهای مرتبط براساس قانون مدیریت پسماند، تدوین روش های عملیاتی پسماند با بهره گیری از استانداردهای منطقه ای، ملی و بین المللی، اجرای طرح تفکیک در مبدا برای پسماندهای عادی، صنعتی، ویژه، پروژه پایش و پاکسازی خاکهای آلوده به مواد نفتی در پالایشگاه با انعقاد قرارداد با دانشگاه تبریز و امحاء و بی خطرسازی ۲۵۰۰ تن پسماند صنعتی با استفاده از فناوری نوین پیرولیز حرارتی  اشاره کرد که طی آن مواد آلی در اثر گرما و در غیاب اکسیژن تجزیه شده و بدون هیچ گونه آلودگی به مواد ساده تری تبدیل می شوند.

وی بیان کرد: اجرای پروژه پایش جریان و کنترل آلودگی آبهای زیرزمینی پالایشگاه، طراحی سامانه پاکسازی آبهای زیرزمینی، پایش دوره ای خاک و آبهای زیرزمینی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان، امکانسنجی و پیاده سازی فرآیند تزریق روغن های ضایعاتی به واحد مخازن، تفکیک، جمع آوری و انتقال پسماندهای صنعتی پالایشگاه با رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی و مدیریت بهینه پسماند گوگرد با اجرای پروژه بازیافت و گرانوله کردن گوگرد نیز بخشی از اقدامات کنترلی برای جلوگیری از آلودگی خاک و آب های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به نقش توسعه فضای سبز در صیانت از محیط زیست گفت: این شرکت برای توسعه و نگهداری فضای سبز بعنوان عامل کاهش دهنده آلاینده های زیست محیطی، با کاشت گونه های بومی و مقاوم به شرایط آب و هوایی، تعویض خاک، بکارگیری شیوه های نوین آبیاری با استفاده از آبهای بازیافتی و تصفیه شده ، ۴۳ درصد فضای صنعتی را به فضای سبز اختصاص داده است، در حالیکه نسبت استاندارد مناسب برای واحدهای صنعتی ۲۰ درصد است.

نامور با بیان اینکه قوانین و مقررات زیست محیطی در شرکت پالایش نفت بندرعباس همه حوزه های مدیریت پسماند، پساب، آلودگی آب ، خاک و هوا را در بر می گیرد خاطرنشان کرد: در رابطه با برنامه های کنترلی پالایشگاه بندرعباس برای مدیریت آلاینده های هوا نیز می توان به اصلاح  فرآیندهای عملیاتی، نصب و راه اندازی سامانه های آنلاین پایش آلاینده های زیست محیطی هوا و همچنین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های هوا با سنجش ۱۴ پارامتر زیست محیطی هوا و ۶ پارامتر هواشناسی اشاره کرد که با اقدامات و مراقبتهای صورت گرفته میزان انتشار آلایند هایی مانند Sox و Co و NOx  همواره حتی کمتر از مقدار استاندارد است.

گفتنی است رعایت استانداردها، قوانین و مقررات زیست محیطی و الزامات مرتبط با آن همگام با فعالیتهای تولیدی از جمله استقرار استاندارد مدیریت زیست محیطی (ISO14001) و ارتقاء آن در شرکت پالایش نفت بندرعباس موجب شده است تا این شرکت علاوه بر دریافت گواهی عدم آلایندگی در سالهای ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از سال ۹۵ تاکنون نیز در لیست صنایع آلاینده قرار نگیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت پالایش نفت بندرعباس قوانین و مقررات زیست محیطی زیست محیطی مدیریت پسماند زیست محیطی محیط زیست فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۶۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان کرمان، گفت: مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات آلودگی محیط زیست را برطرف می‌کند و این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود. - اخبار استانها -

مجتبی نیک‌طبع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان کرمان بودیم، اظهار داشت: اگر روند قبل ادامه داشت، امسال مشکلات و معضلات عدیده‌ای را در سطح استان در حوزه‌های مختلفی از جمله وقوع ریزگرد، تامین منابع غذایی، تامین آب حیات وحش و آب جوامع انسانی داشتیم و این بارندگی‌ها تا اندازه‌ای شرایط استان را بهبود بخشیده است.

وی با بیان اینکه 22 آوریل هر سال مصادف با سوم اردیبهشت به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است، گفت: در کشور ما به این مناسبت از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه محیط زیست به نوعی همه ابعاد زندگی بشر را در برمی‌گیرد، ادامه داد: محیط زیست چهار مولفه اصلی آب، خاک، هوا و تنوع زیستی را شامل می‌شود که هر چهار مولفه آن به طور مستقیم بر هم اثر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه تخریب هر کدام از این مولفه‌ها باعث تخریب و ایجاد نواقصی در دیگر اجزای اکوسیستم می‌شود، افزود: در میان این چهار مولفه خاک به عنوان مادر رشد و نمو در سیاره زمین است و مباحث زیادی در این زمینه وجود دارد.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه آمارها نشان از آن دارد که در دو دهه اخیر و حتی دهه‌های قبل کارکردهای خوبی در حوزه محیط زیست نداشتیم، بیان کرد: بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری نه تنها در کشور ما که در دنیا منقرض شده است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم‌های آبی و خاکی به شدت تخریب شده است، افزود: این اتفاقات و مسائل سلامت روحی و جسمی جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده و امروز زمین به عنوان مادر حیات دستخوش تغییرات زیادی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مولفه‌هایی که امروزه این تخریب را رقم می‌زند، فعالیت‌های معدنی، صنعتی و انسانی است، ادامه داد: در حوزه انسانی این تخریب‌ها شامل مواردی چون فرسایش‌ها در حوزه کشاورزی و تغییر کاربری‌ها است.

وی با بیان اینکه پسماند‌ها یکی از مهمترین چیزهایی هستند که جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده‌اند، گفت: اگر به موضوع پسماندها توجه جدی نکنیم با توجه به شدت و رشد جمعیتی که در دنیا داریم در دهه‌های بعد با مشکلات اساسی مواجه می‌شویم.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه روزانه بین 56 تا 57 هزار تن زباله در کشور ما تولید می‌شود که چیزی در حدود 12 درصد آن پلاستیک است، بیان کرد: همه این پسماندها به صورت مستقیم و غیرمستقیم خاک و محیط زیست ما را آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه پسماندهای مختلفی در حوزه کشاورزی، پزشکی و خانگی داریم اما عموم مردم با پسماندهای خانگی سروکار دارند که بخش زیادی از پسماندها را شامل می‌شود، افزود: با مدیریت این پسماندها خیلی از مشکلات ما حل می‌شود اگر بتوانیم فرهنگ‌سازی در این حوزه را در سطح جامعه ارتقا دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی زمین پاک «سیاره زمین در برابر پلاستیک» است، گفت: در کشور ما نیز شعار هفته زمین پاک 1403 با عنوان «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه پلاستیک‌ها و مشتقات آن نقش زیادی در تخریب و آلودگی‌های زمین دارد، ادامه داد: برای مدیریت پسماندها نیازمند فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف هستیم و در این حوزه راه زیادی در پیش داریم.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه اعتقاد داریم که این کار را باید از سنین پایین و در مدارس آغاز کنیم تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم، بیان کرد: به دنبال نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند در جامعه هستیم.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • قهرمانی تیم پالایش نفت بندرعباس در مسابقات پدل برد انتخابی تیم ملی
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان