Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایلنا، محمدجواد حق‌شناس در ابتدای جلسه ای که به‌منظور بررسی زیست شبانه در تهران در کلاب هاوس برگزار شد، گفت: از شروع به کار این دوره از شورای شهر و مدیریت شهری، زیست شبانه از دغدغه‌های همکاران بنده خصوصا در کمیسیون‌های فرهنگی و شهرسازی بود. تجدید حیات زندگی شهری، فعال نبودن زندگی شبانه، برقراری رابطه بین اقتصاد، جامعه و فرهنگ و استفاده کامل از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های عظیم شهرهای بزرگ از مباحث مهم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت پیگیران این موضوع در دستور کار قرار گرفت و تبدیل به طرح شد.

او در پاسخ به پرسشی درباره حساسیت‌ها نسبت به این طرح بیان کرد: در این ۲ سال و نیم، حساسیت اصلی را از سوی فرمانداری، وزارت کشور و نهادهای انتظامی و امنیتی شاهد بودیم که مسئله قابل تاملی را مطرح می‌کردند و می‌گفتند با این تصمیم‌سازی، بار اضافی برای امنیت شهر ایجاد می‌شود و باید برای این طرح، آمادگی لازم وجود داشته باشد.

حق‌شناس توضیح داد: گفته می‌شد فعالیت نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت در روز تنظیم شده و ساعت کاری مشاغل هم بر همین اساس تعیین شده است. اگر قرار باشد تا ساعت ۳ نیمه‌شب ادامه پیدا کند، تامین این نیرو چگونه انجام می‌شود. این بخشی بود که در مصوبات شورای شهر خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود، چون به هر حال ما قاعده خودمان را دنبال می‌کردیم و انتظارمان این بود که مراکز انتظامی بر اساس این روند، خودشان را تطبیق بدهند.

آغاز طرح با ۵ منطقه

این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: وقتی موضوع با مخالفت فرمانداری روبه‌رو شد، برای شورا بیان دلیل انجام نمی‌شد و صرفا گفته می‌شد که اجرای این طرح شدنی نیست. بعد هم که شرایط کرونا به دلایل مخالفت افزود.

حق شناس افزود: یکی دیگر از مسائلی که با آن در این چندساله مواجه بودیم، موانعی بود که توسط نهاد تطبیق ایجاد شده بود. به نظر ما این مخالفت‌ها خیلی معنادار نبود، چون زمانی می‌شود مخالفت کرد که مصوبه شورا، مخالف با یک قانون بالادستی باشد یا از وظایف شورا نباشد. در نهایت برای این که فضا را آماده کنیم و طرح را به نتیجه برسانیم، آن را به ۵ منطقه محدود کردیم تا به نتیجه برسد و آرام‌آرام به تمام مناطق تهران تسری پیدا کند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر لاکچری بودن این طرح بیان کرد: شهری که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، اما امکانات آن برای ۴ یا ۴.۵ میلیون نفر است و از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب در حال استفاده است، وقتی از ۱۰ شب تا ۳ صبح به زمان کار این شهر اضافه شود، یعنی می‌خواهیم بدون سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز جدید، یک چهارم به ظرفیت‌های شهر اضافه کنیم تا میلیون‌ها نفر که هم‌اکنون از این امکانات بهره‌مند نیستند، بهره‌مند شوند. معنای این بهره‌برداری، لاکچری بودن نیست. این نیاز عموم مردم است، نه نیاز یک طبقه خاص.

احیای ظرفیت اماکن تاریخی مناطق

عضو شورای پنجم شهر تهران در پاسخ به دغدغه یکی از کاربران درباره استفاده از بافت تاریخی تهران در زیست شبانه تاکید کرد: بافت مرکزی تهران که این طرح در آن تعریف شده، نزدیکی جغرافیایی با بافت تاریخی تهران دارد. اگر میراث فرهنگی یا بخش خصوصی به کمک ما بیاید، ما این امکان را داریم که برخی مناطق مثل عودلاجان یا حتی لاله‌زار را کاملا در خدمت طرح زیست شبانه قرار بدهیم. با این ظرفیت، اماکن تاریخی این مناطق هم می‌تواند با حضور مردم احیا شود.

حق‌شناس با اشاره به مخالفت‌ها با این طرح گفت: زیست شبانه بخشی از فرهنگ ایرانی است. دوستانی که مخالفت می‌کردند و دلیلش را بیان نمی‌کردند، پشت ذهنشان این بود که زیست شبانه از غرب آمده و ترجمه‌ای از زندگی خلاصه‌شده در دیسکوها و بارها است. بنابراین اگر اینجا راه بیفتد، خدای نکرده معلوم نیست چه اتفاقاتی می‌افتد.

وی ادامه داد: کسانی که زیست شبانه را معادل «نایت لایف» می‌بینند، از دید تئوری توطئه به آن نگاه می‌کنند، اما واقعا اینطوری نیست. اگر از موضع یک خانواده مذهبی به مسئله نگاه کنیم، زیست شبانه یک فرصت برای استفاده از امکاناتی است که در شهر کم نداریم. در ماه رمضان یک انسان روزه‌دار بهتر می‌تواند از خانه بیرون بیاید و از شهر استفاده کند. امامزاده‌ها، حسینیه‌ها و مساجد هم در ایام محرم در شب هنگام فعال است.

تجربه اجرای محدود زیست شبانه

الهام فخاری دیگر عضو شورای سهر تهران هم درباره طرح زیست شبانه گفت: پیش از همه‌گیری کرونا، پویایی‌های شبانه در کلانشهر تهران با نمونه‌هایی در محوطه‌های قابل پایش و با امنیت مناسب تجربه شده است. مثلا از چند سال پیش ساعاتی به ساعات کار سینماها اضافه شد و بعضی پردیس‌های سینمایی و بعضی سالن‌های تئاتر سانس‌های نیمه‌شبانه برگزار می‌کردند که اتفاقا پررونق بود و مشتریان خاص خودش را داشت. در بعضی مناسبت‌های جشنواره‌ای هم همینطور بود. شعب محدودی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم همین شرایط را داشتند.

فخاری خاطرنشان کرد: آنچه در قالب این طرح در شورا مطرح بود، به این معنا نبود که کل شهر را روشن و مثل یک ساعت فعالیت عادی نگه داریم، بلکه به معنای این بود که بعضی از مجموعه‌های قابل کنترل که دوربین‌های امنیتی مناسب دارد، فرصت را برای شهروندانی فراهم کند که به خاطر شیفت کاری، شرایط شخصی یا انتخاب‌شان خرید در ساعات نیمه‌شب را ترجیح می‌دهند یا می‌خواهند از پیک ترافیک به دور باشند.

کد خبر 596612 برچسب‌ها زیست شبانه شهرداری شورای شهر مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زیست شبانه شهرداری شورای شهر مدیریت شهری زیست شبانه شهر تهران عضو شورای شورای شهر حق شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۶۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت

 شهریار افندی‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت از بزرگراه آزادگان در مناطق ۱۸ و ۱۹ به عنوان معابر پرترددی که نیاز بیشتری به ایمن‌سازی و رسیدگی داشتند، آغاز شده است. 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح ایمنی بزرگراه‌ها و پیش‌بینی تدابیر و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات افزود: از طریق مناطق ۱۸ و ۱۹ نسبت به احصای کاستی‌ها و کمبود‌های بزرگراه آزادگان اقدام کرده و پس از بررسی دقیق آنها، تجهیزات موردنیاز را مشخص و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم انجام شد.

 افندی‌زاده اظهار کرد: خط کشی محوری، ممتد، منقطع و بستر جناغی ها، مرمت و نوسازی گاردریل‌ها، نصب تابلو‌های خطرنما برای آشکارسازی و نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن‌تانک و استوانه، از اقدام‌هایی است که در محدوده مناطق ۱۸ و ۱۹ شهرداری تهران انجام شده است. 

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با بیان اینکه مناطقی که محور آزادگان در محدوده آن قرار دارد، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای افزایش سطح خدمات و ایمن‌سازی است، تصریح کرد: در این طرح که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده، بیش از ۱۲ گروه اجرایی در حال فعالیت هستند و ۲۴ نقطه از جناغی‌ها با استفاده از ۴۴ قطعه کاشن‌تانک و ۱۲۰ عدد استوانه ایمن‌سازی و حدود ۱۵۰ شاخه گاردریل مرمت و تعویض شده است.

افندی‌زاده ادامه داد: نصب بیش از ۱۰۰ عدد تابلوی خطرنما ۶۰*۲۰ و حدود ۶۴ هزار متر خط‌کشی منقطع و ۴۲ هزار متر خط‌کشی ممتد از دیگر اقداماتی بود که در راستای ایجاد ایمنی بیشتر در بزرگراه آزادگان انجام شده است. 

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یادآور شد؛ در نظر است با تعیین اولویت بزرگراه‌ها و با مشارکت پلیس و شهرداری‌های مناطق، این طرح در تمام شبکه بزرگراهی تهران اجرا شود. 

 گفتنی است؛ بزرگراه آزادگان، از شاهراه‌های شهر تهران است که به دلیل طول تقریبی ۵۹ کیلومتری، تردد روزافزون خودرو‌های سبک و سنگین، دسترسی‌های بسیار، سرعت بالای وسایل نقلیه و تعداد زیاد سرقت تجهیزات، ایمن‌سازی آن همیشه از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • ٢٦ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود
  • ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود