Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:10:30 GMT

هشت قطعه کبک از یک شکارچی در سروآباد رهاسازی شد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۰۵۳۶

هشت قطعه کبک از یک شکارچی در سروآباد رهاسازی شد

مسعود محمودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی شهید کریمی شهرستان سروآباد در حین بازدید از خودروهای عبوری به یک تاکسی بین شهری مشکوک شدند.

وی افزود: در بازرسی دقیق از این خودروی بین شهری تعداد هشت قطعه کبک زنده وحشی که در داخل قفس زندانی بودند و متخلف قصد داشت آنها را به شهرستان دیگری منتقل کند کشف و ضبط شده و تحویل اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان سروآباد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان سروآباد یادآور شد: یکی از کبک ها در حین بازرسی از تاکسی از قفس بیرون پریده و به دامان طبیعت بازگشت اما هفت قطعه کبک دیگر با هماهنگی مراجع قضایی و همکاری نیروی انتظامی در منطقه حفاظت شده کوسالان رهاسازی و به دامان طبیعت بازگشتند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از نیروی انتظامی گفت: کبک ها معمولا در سال یکبار جفت گیری می کنند که فصل جفت گیری آنها در طبیعت از فروردین شروع می‌شود و صیادان و شکارچیان نیز از این موقعیت سوء استفاده کرده و اقدام به صید این پرنده زیبا می‌ کنند.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط، طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک در چرخه حیوانات ایران نقش بسزایی دارد و نر و ماده یک شکل و بدون تغییرات فصلی هستند؛ اما پرنده نر کمی بزرگ تر است، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپرها ادامه دارد.

کبک ها گونه های مختلفی دارند. این پرندگان دارای پاها، دم و منقار کوتاه هستند و سرکوچک دارند و بیشتر از بذر گیاهان خانواده گندمیان و علف های هرز و کمی از حشرات تغذیه می کنند. جوجه‌آوری آنها از اواخر اسفند تا اواخر خرداد به شکل منزوی در دامنه های صخره ای با پوشش گیاهی شروع می شود.

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو با وسعت ۵۷ هزار و ۲۳۶ هکتار در شهرستان سروآباد واقع شده است. در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کردستان ایرنا سروآباد کبک یگان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست کردستان ایرنا سازمان حفاظت محیط زیست کردستان ایرنا سروآباد کبک یگان حفاظت محیط زیست اخبار کنکور شهرستان سروآباد محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۰۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد

اصغر بلکی‌وند گفت: پنج پرنده تیمار شده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد به عنوان زیستگاه طبیعی آنان در آخرین روز از هفته زمین پاک رها‌سازی شدند. 
وی اظهار داشت: این پرندگان شامل یک بهله سارگپه، سه بهله دلیجه و یک قطعه بوتیمار بوده که پس از درمان آسیب‌های وارده، توسط خانه محیط زیست تیمار و رها سازی شدند. 
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بروجرد گفت: همچنین کارگاه آموزشی زمین پاک در واحد صنایع دارویی زاگرس فارمد بروجرد با توجه به اهمیت حفظ طبیعت و کره زمین برای کارکنان این شرکت برگزار شد. 
بلکی‌وند افزود: در این کارگاه آموزشی کارشناسان اداره محیط زیست، مفاهیم و راهکار‌های مناسب حفاظت از زمین و محیط زیست را آموزش و درباره موارد مختلف آن بحث و تبادل نظر انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان