Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه عملیات تخصیص 6 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی مربوط به شش ماهه اول سال 1400 از ابتدای اسفند ماه 99 آغاز شده است گفت: بر این اساس طی دو ماه گذشته ( اسفند 99 و فروردین 1400) 1.4 میلیارد دلار از سهمیه سال 1400 این کالاها که طبق تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مشخص شده، تخصیص یافته و بیش از 900 میلیون دلار آن تامین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آریا ، شیوا رواشی با حضور در بخش خبری 21 سیما به تشریح آخرین وضعیت تامین و تخصیص ارز کالاهای اساسی و نهاده های دامی پرداخت و تصریح کرد: واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی در سه سال گذشته دقیقا مطابق با تکالیف ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام شده است و این موید آن است که علیرغم فشارهای وارده این موضوع مدیریت و کنترل شده است.
مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تحقق درآمد ارزی مقدم بر تامین و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است، افزود: بانک مرکزی منبع تولید ارز نیست و وظیفه مدیریت و کنترل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کشور پس از وصول آنها را به عهده دارد.
وی ادامه داد: ظرفیت صادراتی کشور شامل نفت، پتروشیمی، فولاد و تمام کالاهایی که در کشور قابلیت صادارت دارند، توسط صادرکنندگان و تولیدکنندگان با مدیریت وزارتخانه های ذی ربط محقق و منجر به تولید ارز می شود.
راوشی تصریح کرد: پس از وصول این ارزها، نقش بانک مرکزی که مدیریت ارزهای حاصل از صادارت کشور به منظور واردات کالاهای موردنیاز است، آغاز می شود.
مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته تحریم ها موجب تاخیر در صادرات و وصول درآمدها شده است گفت: این تاخیر زمانی به واسطه تحریم در سه سال گذشته به وضوح دیده شده اما با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه ها فرآیند واردات کالاهای اساسی به کشور مدیریت شده است.
وی افزود: وقتی روند وصول درآمدها کند شود، طبیعتا روند تخصیص ارز واردات نیز کند می شود اما مشخصا در اسفند و فروردین ماه گذشته این اتفاق رخ نداده است.
راوشی با اشاره به اینکه روند تخصیص ارزهای تکلیف شده یک‌باره نیست و به تدریج صورت می گیرد، تاکید کرد: بانک مرکزی به دلیل اینکه روند واردات کالاهای اساسی به کشور متوقف نشود تخصیص سهمیه ارز واردات سال 1400 این کالاها را از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز کرده و این روند در فروردین ماه نیز ادامه داشته و طی این دو ماه 1.4 میلیارد دلار از سهمیه سال 1400 این کالاها تخصیص و بیش از 900 میلیون دلار آن تامین شده است.
وی افزود: تامین ارز به این معنی است که این میزان ارز توسط واردکنندگان خریداری و دستور پرداخت آن از حسابهای فروشندگان نیز صادر شده است.
مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه مراقبت از موجودی کالا در کشور و مدیریت آن وظیفه وزارتخانه هاست، افزود: برخی مواقع علیرغم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، کالایی کم و کالایی به وفور در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی بر اساس تکالیف مشخص نسبت به تخصیص ارز کالاهای اساسی اقدام و این موضوع را در ابتدای ماه به وزارتخانه های متولی اعلام می کند، وزارتخانه های متولی باید اولویت ها را رعایت و وضعیت کالا ها را رصد کنند و به طور مثال کالایی که در حال نزدیک شدن به گمرک است و یا کالایی که تخلیه شده یا روی کشتی قرار دارد و ممکن است مشمول هزینه های جانبی شود در اولویت قرار دهند.
راوشی همچنین به تشریح مکانیزم اعتباری برای واردات کالا به کشور پرداخت و گفت: بخش دیگر همکاری بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز، استفاده از مکانیزم اعتباری است. در این فرایند واردکنندگان بزرگی که در این سالها ضمن تعامل با فروشندگان خارجی ثابت کرده اند که امکان دریافت اسناد حمل و ترخیص کالا در زمان کوتاه با تعهد پرداخت را دارند می توانند با هماهنگی وزارتخانه ها و بانک مرکزی نسبت به واردات کالاها اقدام کنند و با محاسبه ای که از پیش بینی درآمدها وجود دارد ارز آن ظرف سه ماه پرداخت می شود؛ به این ترتیب کشور با کمبود و محدویت کالا مواجه نمی شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واردات کالاهای اساسی واردات کالاها میلیارد دلار وزارتخانه ها واردات کالا سال گذشته تخصیص ارز سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. تأمین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن (۱۴۰۱) از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده‌اند.

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

کد خبر 6086328

دیگر خبرها

  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲