Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص سفر شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان به ایران، اظهارداشت: ایران و پاکستان در مسائل متعددی اشتراک نظر دارند و در این شرایط نیاز هست که با هم تبادل نظر کنند یکی از موضوعات مورد گفتگو افغانستان است که به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در افغانستان پیش آمده ایران و پاکستان هر دو صلح و ثبات در افغانستان را با منافع ملی خودشان همسو می بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی گفت: بحران افغانستان از این امکان برخوردار است که در صورت تداوم کشورهای همسایه اش را هم تحت تاثیر قرار دهد به همین منظور مباحث اجلاس آتی استانبول در مورد افغانستان مورد توجه هر دو کشور است.

ملازهی در ادامه افزود: موضوع بعدی مسائل مرزی مابین دو کشور است، ایران و پاکستان در منطقه حساس بلوچستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که در حال حاضر در این مرز دو مساله امنیتی مطرح است؛ مورد اول فعالیت گروه های ضد سیستمی و مورد بعدی ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به پاکستان و ایران و سپس به اروپا است.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: گشودن بازارچه های مرزی میتواند همکاری های تجاری دو کشور را افزایش دهد.

وی در ادامه بیان داشت: مسائل منطقه ای و آنچه که در خاورمیانه میگذرد و منافع مشترکی که هر دو کشور در این منطقه دارند به خصوص مناسبات میان ایران، عربستان و امارات که مدتی قبل پاکستان برای میانجیگیری اعلام آمادگی کرده بود، میتواند از دیگر اهداف این سفر منطقه ای وزیرخارجه پاکستان باشد.

ملازهی با بیان اینکه قبلا پیش بینی شده بود ظرفیت مبادلات بین دو کشور بین ۲تا ۵ میلیارد دلار است، تصریح کرد: بازار هر دوکشور برای کالاهای یکدیگر مناسب است، برای مثال پاکستان کشوری است که سالانه حدود ۵۰۰ هزارتن برنج مازاد تولید میکند و ایران برای آن بازار مناسبی است، از طرفی پاکستان به شدت نیازمند انرژی (نفت، گاز و حامل های انرژی) است که میتواند آن را از ایران تامین کند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پایان خاطرنشان کرد: حتی با وجود حساسیت زیاد آمریکا بر روی صادرات مجدد، ایران میتواند با امضای یک توافق کلی تر با پاکستان از طریق آن کشور، اقلام مورد نیاز خود را از اروپا و آمریکا وارد کند.

محمدمهدی ملکی کد خبر: 1093691 برچسب‌ها ایران وپاکستان تحریم اقتصادی تحریم های آمریکا اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ایران وپاکستان تحریم اقتصادی تحریم های آمریکا اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه ایران و پاکستان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۱۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (جمعه) در جریان گفت‌وگوی با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وانگ یی به آنتونی بلینکن گفت که «کشتی غول پیکر» روابط چین-آمریکا، متعادل و استوار شده بود، «اما عوامل منفی در رابطه ۲ کشور همچنان در حال ایجاد و افزایش است».

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه روابط پکن-واشنگتن با اختلالات مختلفی مواجه است، تصریح کرد: حقوق توسعه مشروع چین بی‌جهت سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی مواجه است.

بلینکن پاسخ داد که برای پیشبرد دستور کار تعیین شده توسط جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین هنگام دیدار آنها در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر (آبان/آذر)، به «دیپلماسی فعال» نیاز است.

وی با اشاره اینکه «در تصمیم‌گیری ما هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رودررو وجود ندارد»، اضافه کرد که می‌خواهد اطمینان حاصل کند چین و آمریکا در مورد زمینه‌هایی که با هم اختلاف دارند، حداقل برای جلوگیری از سوء تفاهم و اقدامات نسنجیده، تا حد امکان شفاف هستند.

بر اساس این گزارش، بلینکن قرار است چندین ساعت با وانگ یی پشت در‌های بسته در «مهمانخانه دولتی دیائویوتای» جلسه برگزار کند، زیرا طرفین تلاش می‌کنند با وجود دستور کار گسترده و پیچیده، پیشرفت در روابط ۲ کشور را حفظ کنند.

بلینکن اولین وزیر خارجه آمریکا است که در طول ۱۴ سال گذشته به شانگهای سفر می‌کند، وی سفر خود به چین را روز چهارشنبه از این شهر اقتصادی آغاز کرد.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می‌کند، بار‌ها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزار‌های کلیدی دیگر است.

این درحالی است که آمریکا و کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرد که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد