Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امروز چهار هزار و ۶۳۵ طرح به بهره برداری می‌رسد که بالغ بر هشت هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان و حدود ۴۲ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال زایی دارد. این پروژه‌ها در چهار محور قرار دارند؛ بخش نخست پروژه بزرگ آبرسانی با لوله به دشت سیستان و پروژه دوم، سیستم‌های نوین آبیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پروژه سوم در حوزه شیلات و پروژه چهارم در حوزه دام و طیور قرار دارد.

او افزود: در مورد پروژه اول،  در سال ۹۳ با سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان این پروژه شکل گرفت و با فرمان مقام معظم رهبری و حمایت‌ها و تایید ایشان، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرد که در خرداد سال گذشته، ۳۲ هزار هکتار از این پروژه را که بخش اتمام فیزیکی این پروژه بود، خاتمه یافت و افتتاح شد. در ادامه این ۳۲ هزار هکتار که آب رسانی دقیق و کنترل کلیه‌ها شیرآلات بود و همچنین ۱۴ هزار هکتار بعدی تا سر قطعات ۵ هکتاری به کشاورزان، ادامه یافت.

خاوازی گفت: این پروژه عملا خاتمه یافت و درون مزارع نیز مجدداً علاوه بر اختتام این پروژه، سیستم‌های نوین آبیاری نیز در حال اجراست. این پروژه تقریباً ۷۰ هزار بهره بردار دارد و شامل شهرستان‌های زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند است و از نظر مهندسی و کشاورزی، قابلیت‌های بسیار بالایی دارد. همچنین این پروژه تقریبا ۷۲۹ روستا را در بر می‌گیرد و می‌تواند آینده سیستان را از نظر تثبیت اشتغال، کشاورزی نوین و امنیت آبی تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید

رکورد شکنی تولید شیر گاو در کشور

او اضافه کرد: پروژه بعدی، مربوط سیستم‌های نوین آبیاری است که در سال ۹۲، صرف نظر کیفیت آن‌ها که با کیفیت نوین امروزی بسیار متفاوت است، یک میلیون و ۲۹۰ هزار هکتار از تمام بخش کشاورزی کشور، مسلح به سیستم‌های نوین آبیاری بود که امروز به دو میلیون و ۴۷۲ هزار هکتار رسیده که عدد بسیار قابل توجهی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: صرف نظر از این که چه خدماتی برای بخش کشاورزی اتفاق افتاده، بخش صنعت نیز از نظر تولید انواع شیرآلات و لوله ها، بسیار پیشرفت کرده و می‌توان گفت که امروز به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در طراحی سیستم‌های نوین آبیاری و ساخت ماشین آلات و سیستم‌های مرتبط با آن داریم.

او تاکید کرد: همه این‌ها سبب این شد که بهره‌وری فیزیکی بخش کشاورزی پیشرفت کند؛ قبل از شروع دولت یازدهم، به ازای هر متر مکعب آب مصرفی، حدود ۹۲۰ گرم در مجموع بخش کشاورزی، برداشت محصول داشتیم که این رقم، امروز به هزار و ۴۵۰ گرم رسیده است. همچنین در ابتدای شروع دولت یازدهم، راندمان آبیاری بخش کشاورزی، ۳۹ درصد بود که امروز به ۴۵.۸ درصد رسیده است.

خاوازی اظهار کرد: پروژه سوم که امروز افتتاح می‌شود، مربوط به شیلات است. شیلات، بخش بسیار پرظرفیتی است که بسیار جای کار دارد. به عنوان مثال با تولید ۱۸۵ هزار تن قزل آلا در سال، رتبه اول تولید قزل آلای دنیا هستیم. همچنین در مورد میگو، در ابتدای شروع دولت یازدهم، ۱۲.۷ میلیون تن در سال تولید میگو داشتیم که این رقم امروز به ۴۹ هزار تن رسیده و عدد ۸۸۵ هزار تن تولید کلی شیلات نیز، به یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن رسیده است.

او گفت: امروز ۱۶ هزار هکتار مزارع پرورشی میگو داریم که در پایان دولت دوازدهم، هفت هزار هکتار دیگر مزارع پرورشی میگو اضافه خواهد شد. در سال ۹۲ تقریباً ۷۰ تا ۷۱ هزار تن صادرات محصولاتی شیلاتی داشتیم که امروز به ۱۷۰ هزار تن رسیده که ارزش آن، در ابتدای دولت یازدهم، ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار بود، اما امروز به ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون دلار رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: امروز پروژه‌های عظیمی در حوزه دام و طیور نیز افتتاح خواهد شد که به طور مجموع در حوزه دام و طیور در تمام هشت سال، ۳۶.۹ درصد افزایش تولیدات داشته‌ایم. در شیر بسیار وضعیت خوبی داریم و خودکفا هستیم؛ در مورد گوشت نیز، نزدیک به ضریب خود اتکایی هستیم؛ مرغ مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم در تولید عسل نیز از ۷۵ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن رسیده ایم. به طور کلی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه دام و طیور افتاده است و اتفاق خوبی که در سال ۹۹ رخ داد، این بود که ما قبلا وارد کننده کره بودیم به نوعی که ۴۵ تا ۵۰ هزار تن در سال وارد می‌کردیم، اما امروز در تولید کره نیز خودکفا شده ایم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آبیاری تحت فشار شیلات و آبزیان میگوی پرورشی سیستم های نوین آبیاری حوزه دام و طیور هزار تن رسیده جهاد کشاورزی دولت یازدهم بخش کشاورزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۲۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد

سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به پرشدگی ۶۴ درصدی مخازن سدهای کشور گفت: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل سال گذشته است، اما ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته دارای کاهش ۸ درصدی است.

به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده  کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله تند روزنامه نزدیک به قالیباف به مهدی نصیری /بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که نان فحش دادن به آنها را سر سفره خود برده بود
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهر قم ۹۹.۵ درصد است
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است