Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@18:15:54 GMT

120 هزار هکتار آبیاری نوین در کشور در حال اجراست

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۲۹۶۵

120 هزار هکتار آبیاری نوین در کشور در حال اجراست

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 120 هزار هکتار آبیاری نوین در کشور در حال اجراست که تا پایان دولت 50 هزار هکتار آن به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛  علی مراد اکبری در مراسم افتتاح ۳۹۱۳ طرح سامانه‌های نوین آبیاری به مساحت ۷۲ هزار هکتار که به صورت نمادین در منطقه طارم استان قزوین که با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهارداشت: بهره برداری سامانه‌های آبیاری تحت فشار، می تواند نقش مهمی در افزایش راندمان تولید و بهره وری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افزایش راندمان آبیاری و ارتقای بهره وری آب با هدف رشد و رونق اقتصادی و بهبود معیشت و رفاه کشاورزان سراسر کشور، اشتغال پایدار و تمرکز جمعیت در مناطق محروم، از دیگر مزایای اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

اکبری بیان کرد: افزایش 30 درصدی راندمان آبیاری، افزایش تولید محصولات کشاورزی تا 30 درصد و کاهش 30 درصدی مصرف بذر، کود و سموم شیمیایی و کاهش آثار زیانبار زیست محیطی از دیگر آثار ارزشمند اجرای این طرحهاست.

وی تصریح کرد: این طرح ها با 766 میلیارد تومان سرمایه دولتی و406 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد و نقش مهمی در صیانت از آبهای زیرزمینی هم خواهد داشت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: اجرای طرح های نوین آبیاری در این دولت شتاب چشمگیری یافته و دو برابر گذشته شده است.

اکبری تصریح کرد: امروز با دستور رئیس جمهور 72 هزار هکتار آبیاری نوین در قالب 3913 پروژه  با 1170 میلیارد تومان اعتباردر کل کشور افتتاح می شود.

وی یادآورشد: با اجرای این طرح ها  حدود 2 هزار شرکت پیمانکاری و مشاوره ای و 400 کارخانه تولید وسایل و تجهیزات آبیاری فعال شدند و امروز بیش از 95 درصد لوازم مورد نیاز سیستم های آبیاری در داخل کشور تولید می شود.

ظرفیت اجرای 400 هزار هکتار آبیاری نوین

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت اجرای 400 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را داریم و توان مهندسی کشور به نحوی است که قادریم خدمات مهندسی و لوازم و تجهیزات مهنمدسی را صادر کنیم.

وی اضافه کرد: از سال 92 تاکنون بیش از 8 هزار میلیارد تومان در اجرای سامانه های نوین آبیاری سرمایه گذاری شده بطوری که بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار به سطح آبیاری نوین اضافه شده است.

اکبری گفت: در سال گذشته 100 هزار هکتار آبیاری نوین و تحت فشار در کشور اجرا شد که 28 هزار هکتار توسط مسئولان محلی افتتاح شد.

وی اظهارداشت: همچنین آبیاری نوین در 120 هزار هکتار اراضی در حال اجراست که تا پایان دولت 50 هزار هکتار آن تکمیل و افتتاح می شود.

 اکبری اضافه کرد: استان قزوین ظرفیت کشاورزی بسیار خوبی دارد و با وجود دشت زرخیز قزوین در بهینه سازی مصرف آب خیلی خوب کار شده و 60 هزار هکتارآن را اجرا کرده اند که 34 هزار هکتار در این دولت اجرایی شده است.

وی بیان کرد: امروز در منطقه طارم بیش از 356 هکتار از اراضی تحت پوشش سیستنم نوین آبیاری قرار می گیرد که برای آن 3 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده که 40د درصد سرمایه گذاری توسط کشاورزان انجام شده است.

در نمراسم افتتاح این طرح ها در منطقه طارم هدایت الله جمالی پور استاندار، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس و فاطمه خمسه رئیس جهاد کشاورزی استان نیز حضور داشتند. 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اکبری جهاد کشاورزی قزوین هزار هکتار آبیاری نوین نوین آبیاری آبیاری نوین میلیارد تومان جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین در راستای جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت آب رهاسازی‌ شده در این کانال لایروبی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده امروز -چهارشنبه پنجم اردیبهشت- در جلسه مدیریت آب رهاسازی‌شده سد طالقان جهت مصارف کشاورزی دشت قزوین اظهار کرد: در راستای کمک به رفع مشکلات ناشی از کمبود آب شبکه و کاهش میزان مشکلات کشاورزان از سال گذشته تاکنون جهت راه‌اندازی چاه‌های تلفیقی از محل اعتبارات جاری این شرکت هزینه شده است.

وی با بیان اینکه قطعات اساسی مورد نیاز جهت بهره‌برداری این چاه خریداری و نصب شده است، افزود: ۶۰ کیلومتر لایروبی کانال آبیاری دشت قزوین نیز از دیگر اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از هدر رفت آب و مدیریت آب رهاسازی شده در کانال آبیاری دشت قزوین است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال گذشته با رایزنی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت‌های وزیر نیرو و معاون آب و آبفا ۹۰ میلیون مترمکعب آب از سد طالقان جهت مصارف کشاورزی دشت قزوین منتقل شد که با مدیریت مناسب و همکاری و همراهی کشاورزان به خصوص تشکل آب‌بران این میزان برای کشت‌های پاییزه، بهاره و تابستانه مصرف شد.

ستوده اضافه کرد: در سال زراعی جاری با پیگیری‌های به عمل آمده از ۱۵ فروردین‌ماه آب در کانال آبیاری دشت قزوین جاری شده و در حال حاضر نیز دبی آن ۱۰ مترمکعب در ثانیه است و امیدواریم همچون سال گذشته با همراهی و همکاری کشاورزان و تشکل آب‌بران بتوانیم این آب را به صورت مدیریت‌شده توزیع کنیم.

محمدتقی امان‌پور، رئیس کمیته احیا و پایدارسازی دشت قزوین نیز در این جلسه با اشاره به موضوع مدیریت آب رها سازی شده سد طالقان جهت مصارف کشاورزی دشت قزوین عنوان کرد: لایروبی کانال‌های شبکه آبیاری دشت قزوین و اصلاح و بازسازی شبکه آب شرب تهران با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش میزان بهره‌وری باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تأمین منابع مالی این موضوعات می‌توان از مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده کرد، گفت: باید برای حل مشکلات ناشی از کمبود آب به ویژه در بخش کشاورزی طرح و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.

مشاور استاندار قزوین با بیان اینکه به عنوان یک اقدام کوتاه‌مدت باید خسارت ناشی از خشکسالی و کمبود آب برآورد شود، افزود: این خسارت از طریق صندوق بیمه برای کشاورزان جبران شود که پیگیری این موضوع بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است.

امان‌پور ادامه داد: پیگیری جهت افزایش سهمیه آب کشاورزی دشت قزوین از سد طالقان برای سال زراعی جاری هم باید توسط شرکت آب منطقه‌ای استان پیگیری شود. در ضمن مطالعه و اجرای طرح آبخیزداری جامع حوضه آبریز دریای خزر هم به عنوان برنامه‌ای بلندمدت و مطالبه مهم استان که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان منطقه را حل کند، باید از سطوح بالا پیگیری شود.

کد خبر 747473

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه