Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن خندان‌دل رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سیزدهمین جلسه کمیسیون خدمات فنی مهندسی در مشهد گفت: بحث طرح‌های حمایتی از رساله‌های دانشجویی در حوزه پشتیبانی از خدمات فنی و مهندسی از دیگر مطالبات ما است تا فعالیت‌های دانش‌ پایه در این بخش تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: استفاده از توان انجمن‌های تخصصی از دیگر اموری است که باید در کانون توجه قرار بگیرد، اتفاقی که در حرف به دفعات تکرار می‌شود، اما عملا در بخش‌های عملیاتی کمتر از توان تخصصی مهندسین و تشکل‌های این حوزه بهره گرفته می‌شود. بازنگری در قوانین حوزه خدمات فنی و مهندسی با رویکرد حل مشکلات فعالان این حوزه در بخش‌های مهمی نظیر بیمه و مالیات نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مسئولین ذی ربط واقع شود.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: معتقد هستیم که در حوزه خدمات فنی و مهندسی ماموریت‌های مشخصی به بخش خصوصی داده نشده است، به عبارت دیگر اساسا بخش خصوصی در کشور ما محرم بخش دولتی و قانونگذار تلقی نمی‌شود. در این راستا باید از توان اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی ایران استفاده لازم صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید

اجرای سند توسعه صادرات با هدف‌گذاری کالایی و کشوری

خندان‌دل بیان کرد: اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از دیگر مطالبات فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی است. تقاضا داریم در حوزه خدمات فنی و مهندسی، شورا‌ها و کار گروه‌های تخصصی در دستگاه قضایی شکل بگیرد چرا که بسیاری از پرونده‌های اختلافی در شورای حل اختلاف در حوزه‌هایی مطرح می‌شوند که تخصص کافی برای رسیدگی به آن‌ها را ندارند.

او تصریح کرد: مصوبات ستاد تسهیل و لازمه اجرا شدن آن برای دستگاه‌های خصوصی و دولتی مانند تامین اجتماعی، بانک‌ها و ... از دیگر مطالبات به حق بخش خصوصی است. علاوه بر این بایستی حوزه‌های تخصصی مالیاتی در بخش فنی و مهندسی ایجاد شود، چرا که ممیزی در سازمان امور مالیاتی به شکل جغرافیایی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود و به بیان دیگر مسئولین نمی‌توانند میان فعالیت تجاری و خدمات فنی و مهندسی تفکیک قائل شوند.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: شرایط اقتصادی کنونی بسیار دشوار است، این مشکلات ناشی از اقتصاد سیاسی حاکم بر کشور است. متاسفانه سیاست زدگی باعث زمین گیر شدن فعالیت‌های اقتصادی در کشور شده است، بخش خدمات فنی و مهندسی نیز از این حیث آسیب بسیار دیده است.

خندان‌دل اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما به کرات قوانین و دستورالعمل‌های جدیدی تدوین می‌شود که این قوانین نه تنها راهگشا نیست بلکه همان اندک نفس بخش خصوصی را می‌گیرد، لذا انتظار می‌رود در این رابطه اصلاح رویه‌ای صورت بگیرد.

او افزود: اطلاع رسانی از دفتر وزارت امور خارجه در خراسان در رابطه با بهره گیری از هوش مصنوعی در روند صنایع ملی کشور امارات انجام گرفته که به اعتقاد بنده ارزش طرح در کمیسیون را دارد. مطالعات ابوظبی در سال ۲۰۲۰ تایید می‌کند که مجوز‌های صنعتی در گروه پیشگامان صنعتی، ۱۸ الی ۳۳ درصد در امارات افزایش پیدا کرده است و سهم سرمایه گذاری در این حوزه به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون درهم رسیده است.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: این مهم موجب شده تا رشد صنعتی کشور امارات به ۶ میلیارد و ۹۰ میلیون درهم افزایش یابد. این بدین معناست که امارات وارد انقلاب صنعتی چهارم یعنی بهره گیری از هوش مصنوعی شده است که این مسئله باعث تغییر شگرفی در تمامی حوزه‌ها در این کشور و مهمتر از آن در منطقه خواهد شد.

خندان‌دل بیان کرد: این مسئله ما را باید به فکر فرو ببرد که پیرامون ما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. امارات با تکیه بر پایداری و انرژی‌های تجدیدپذیر، شهر‌های هوشمند ایجاد می‌کند. ما باید به رویکرد کشور‌های پیرامونی نگاه کرده و تلاش کنیم گام‌های بلندی را برای حرکت به سمت توسعه برداریم وگرنه بسیار عقب خواهیم ماند.


انتهای پیام//ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمیسیون خدمات فنی مهندسی مالیات شورای حل اختلاف حوزه خدمات فنی و مهندسی بخش خصوصی خندان دل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، رضا حاج کریم در مورد میزان و نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: زمانی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ میزان صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به ۴.۷ میلیارد دلار می‌رسید، اما بعد از این میزان در سال‌های بعد به دلیل تحریم‌ها و در دولت قبل با کاهش همراه شد، البته در دولت سیزدهم و دو سال اخیر وضعیت بهتر شده و به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه حمایت‌های دولت می‌توان میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را مجدد افزایش داد و می‌توانیم در بازار هزار میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی منطقه به‌راحتی و در مدت کوتاهی به ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دست پیدا کنیم.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران گفت: هنگامی که به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی برویم و از مرزها خارج شویم باید کلاس خدمات به کلاس جهانی برسد که منجر به افزایش کلاس کاری مهندسی داخلی می‌شود.

حاج کریم افزود: زمانی که صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در کشور فعالیت می‌کند، لزوماً از کالای ایرانی استفاده خواهد کرد که این منجر به افزایش صادرات کالا هم خواهد شد.

وی بیان کرد: منطقه سریلانکا، اندونزی و شرق آسیا جزو مناطقی هستند که رشد اقتصادی آنها از متوسط جهانی بالاتر است از این رو این بازار می‌تواند بهترین بازار برای مارکت شرکت‌های ایرانی باشد.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران با اشاره به ظرفیت کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: هنگامی که یک شرکت ایرانی کاری با کیفیت در آنجا اجرا می‌کند راه را برای دیگر شرکت‌ها باز خواهد کرد.

گفتنی است؛ پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، روز گذشته به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به بهره‌برداری رسید.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چندمنظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت
  • طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • ایران ظرفیت‌های خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟
  • ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق