Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرخ پوشی پایدار بر اندام بازار سرمایه، ماندگاری قیمت ارزهای معاملاتی متاثر از مذاکرات برجامی، وال استریت ژورنال از لغو تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد، نرخ تورم فروردین به ۳۸.۹ درصد رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

سرخ پوشی پایدار بر اندام بازار سرمایه

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به 26 فروردین ماه با عقب‌نشینی ۵/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان رسید و بر این اساس برخی کارشناسان اقتصادی روند شاخص کل در هفته آخر فروردین ماه را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد این افراد قیمت بسیاری از سهام با توجه به وضعیت سودآوری آن در محدوده‌ای بود که احتمال تقویت تقاضای سهام را افزایش می داد.

 

همچنین به اعتقاد آنها تحرکاتی که در برخی نمادهای بزرگ‌تر بازار طی روزهای پایانی هفته منتهی به 26 فروردین ماه رخ داد نیز در تحریک تقاضا در بازار اثرگذار بوده و در کنار اینکه اخبار پیشرفت در زمینه توافق هسته‌ای نیز نقش مهمی در بازار دارد در صورت عملی شدن با تخفیف قابل توجه ریسک سیستماتیک بازار در افزایش تقاضا به طور قابل توجهی اثر می گذارد و با اخذ تصمیمات درست از سوی مقام ناظر در جهت کارآیی بازار بار دیگر اعتماد را به بازار سهام باز گردانده می شود.

 

این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه در پیش بینی های خود از روند بازا ربورس در هفته آخر فروردین ماه روند شاخص کل را کم نوسان ارزیابی کردند. به اعتقاد این افراد فعلا بی‌اعتمادی بازار سهام را فرا گرفته است. تقاضا قابل توجه نیست و اگر هم صورت بگیرد، فعلا شکننده است. دامنه نوسان نامتقارن نیز عملا موجب سیطره روند کم نوسان و محتاطانه شاخص کل شده است.

 

برخی دیگر نیز معتقدند فعلا ترس و نگرانی از یک اصلاح بزرگ شاید ناشی از یک افت سنگین در بازار ارز (با افزایش احتمال انجام توافق هسته‌ای) فضای بازار را تحت تاثیر قرار داده است. نگرانی از ایجاد این وضعیت فارغ از درستی یا نادرستی آن موجب تشدید فشار فروش می‌شود و سمت تقاضا را سرکوب می‌کند و شاخص کل در هفته در مسیر نزولی حرکت می کند.

 

بنابراین گزارش با بررسی روند بازار بورس در این هفته و روند حرکت شاخص کل تحلیل گروه سوم از کارشناسان محقق شده است.

 

ماندگاری قیمت ارزهای معاملاتی متاثر از مذاکرات برجامی/ ثبات دلار در کانال ۲۳ هزار تومان

بازار ارز در کنار بازار طلا و سکه علاقمندان خود را دارد و با توجه به اینکه ارزش پول نقد در حال کاهش و روند تورم در حال افزایش است بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری به بازارهایی چون بازار ارز مراجعه می کنند. هرچند که ین نوع سرمایه گذاری داراری ریسک فراوانی است اما با این حال علاقمندان خاص خود را دارد.

 

بنابراین گزارش جدا از هجوم سرمایه های مرد به این بخش برخی اتفاقات و رخدادهای سیاسی نیز در نوسانات این بازار نقش مهمی دارد که از آن جمله می توان به مذاکرات برجامی در وین اشاره کرد که باعث شده است در هفته پایانی فروردین ماه معامله گران در بازار ارز محتاط تر عمل کنند.

 

این در حالی است که در هفته گذشته آن حجم معاملات بازار متشکل که تقاضای اسکناس را پوشش می دهد که عرضه کنندگان اصلی این بازار صادرکنندگان و بانک مرکزی هستند برای دلار افزایش ۱۰۰ درصدی داشت و عرضه یورو نیز ۵۰ درصد بالاتر رفت و این عرضه توانست در بازار عمده فروشی قیمت دلار و قیمت یورو را پایین آورد

 

بررسی روند قیمتی طلا و سکه در هفته پایانی فروردین

طلا و سکه به عنوان کالاهایی که جنبه سرمایه ای دارند مورد اقبال عموم مردم قرر دارند و به ویژه زمانی که نرخ تورم بالا می رود به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مردم تلاش می‌کنند دارایی پولی خودشان را به غیر پولی تبدیل کنند و این خود باز بر تورم اضافه می‌کند و با توجه به نوسانات تورمی در کشور به طبع کشش زیادی برای بازار طلا و سکه وجود دارد و این بازار نیز شاهد نوسانات بسیاری است.

 

بنابراین گزارش بررسی روند بازار طلا و سکه در هفته پایانی فروردین ماه که به 2 روز ابتدایی ماه اردیبهشت ختم می شود حاکی از آن است با اینکه ار ابتدای هفته تا اواسط آن شاهد روند متعال و رو به کاهش در بازار بودیم اما با نزدیک شدن به انتهای هفته باز هم شاهد افزایش قیمت طلا و سکه و بازگشت قیمتی هر قطعه سکه بهار آزادی به کانال 10 میلیون تومان و هر گرم طلای 18 عیار به کانال قیمتی یک میلیون تومان هستیم.

 

این گزارش می افزاید: بر اساس قیمتهای رسمی بازار طلا و سکه (شنبه ۲۸ فروردین) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۵ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۷۶ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان بود.

 

این قیمت ها برای روز (یکشنبه ۲۹ فروردین) به این صورت بود که هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۸ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۷۶ دلار و هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۸۴ هزار تومان بود و همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بود.

 

وال استریت ژورنال از لغو تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: تحریم‌هایی که آمریکا در نظر دارد لغو کند شامل تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، شرکت‌های ملی نفت و نفتکش‌ها و صنایع اقتصادی مانند فولاد و آلومینیوم است. اگرچه مقامات آمریکا تاکنون حاضر نشده اند اعلام کنند که در راستای بازگشت کامل به توافق هسته‌ای چه تحریم هایی را قرار است لغو کنند اما روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به برخی از این موارد اشاره کرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا بامداد پنج شنبه به خبرنگاران گفت: ایالات متحده به عنوان بخشی از تلاش ها برای بازگشت کامل به توافق هسته ای ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، نمونه هایی از تحریم هایی را که می تواند لغو کند را به ایران ارائه کرده است.

اگرچه این مقام آمریکایی حاضر به ارائه این نمونه ها نشد اما روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو منبع نزدیک به موضوع نوشت: تحریم هایی که ایالات متحده در نظر دارد لغو کند شامل تحریم های تروریستی علیه بانک مرکزی ایران، شرکت های ملی نفت و نفتکش‌ها و صنایع اقتصادی مانند فولاد، آلومینیوم و سایر موارد است.

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گزارش داد که واشنگتن تمایل به کاهش احتمالی تحریم های مربوط به منسوجات، خودرو، حمل و نقل و بیمه و کلیه صنایعی که تحت توافقنامه ۲۰۱۵ بودند، دارد.

 

نرخ تورم فروردین به ۳۸.۹ درصد رسید

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٩,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٩.٥ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٨  واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٣,٥ واحد درصدی به ٦٣.١ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٥ واحد درصدی به ٤٣.٠ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٨,٨ درصد است که نسبت به ماه قبل ١,٠ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٣,٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠,٣ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه فروردین ١٤٠٠ به ٢,٧ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.٩ درصد و ٢.٦ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٦ درصد می باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می باشد. نرخ تورم سالانه فروردین ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٩ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار واحد درصد افزایش داشته سکه بهار آزادی طرح نسبت به ماه قبل وال استریت ژورنال بانک مرکزی ایران نرخ تورم نقطه ای عیار یک میلیون نرخ تورم ماهانه بازار طلا و سکه خانوارهای کشور برای خانوارهای توافق هسته ای فروردین ماه گرم طلای ۱۰ میلیون تحریم هایی درصد رسیده هزار تومان درصد رسید بازار ارز تحریم ها شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید

امتداد - براساس گزارش مسوولان بانک مرکزی در طول سال گذشته یعنی ۱۴۰۲، مبلغ ۶۹میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی، در یادداشتی با اشاره باین رقم نوشته است: از کل مبلغ ارز تامین‌شده ۱۹میلیارد ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ازای هر دلار برای نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و ۵۰میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هردلار حدود ۳۸هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالاهای مصرفی، مواد اولیه و کالاهای واسطه تخصیص و تامین ارز شده است. یافته‌های علم اقتصاد و تجربه چند دهه گذشته در کشورمان به درستی حکم می‌کند که در میان‌مدت و بلندمدت یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.

در این یادداشت که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده آمده است: ممکن است در کوتاه‌مدت مسوولان با اهداف سیاسی با سرکوب نرخ ارز، آن را در ظاهر و معاملات رسمی پایین نگه دارند و در مواقع وفور ارز با واردات پرحجم قیمت کالاهای قابل مبادله و نهایتا تورم را پایین نگه دارند؛ ولی با اولین شوک طرف عرضه در درآمد ارزی یا افزایش انتظارات تورمی در طرف تقاضا این جهش قیمت انجام می‌شود و روند بلندمدت رابطه مثبت بین تورم که اصولا یک پدیده پولی است و افزایش نرخ ارز اعاده می‌شود. مقاومت مسوولان سیاسی در برابر اصرار کارشناسی و فنی بانک مرکزی در گذشته برای حذف ارز۴۲۰۰، مسیر را به جایی رساند که به خاطر فاصله زیاد آن با نرخ بازار و حذف بی‌برنامه آن در ۱۴۰۱ موجب جهش یک‌باره و بی‌سابقه‌ در قیمت کالاها شد.

سال۱۴۰۱ هنگام اجرای طرح جراحی اقتصادی یا همان حذف۴۲۰۰، سوال مهمی را در قالب یک پست تحلیلی در فضای مجازی مطرح کردم که بعد از حذف۴۲۰۰ و به خاطر تداوم تحریم‌ها و مشکلات ساختاری اقتصادی و تورم که نرخ بازار مدام تغییر خواهد کرد، برنامه دولت درباره نرخ ارز چه خواهد بود؟ ولی پاسخی نشنیدم. اما غیرمستقیم معلوم شد همان سیاست۴۲۰۰ را این‌بار با ۲۸۵۰۰می‌خواهند ادامه دهند. یعنی روز از نو روزی از نو. سال گذشته با ادعای تثبیت اقتصادی نرخ ارز ترجیحی را در ۲۸۵۰۰ و نرخ نیما را در محدوده ۳۸هزار تومان برای هر دلار ثابت نگه داشتند، غافل از اینکه، با تورم بیش از ۴۰درصدی یا براساس تخمین از آمار بانک مرکزی با تورم ۵۰درصدی و ادامه تحریم و تشدید انتظارات تورمی، نمی‌توان از این نرخ‌ها دفاع کرد.

 

  نتیجه چه شد؟ در ماه‌های پایانی سال و ابتدای سال۱۴۰۳ کل عقب‌ماندگی نرخ ارز بازار ناشی از تزریق دلار با نرخ پایین‌تر، با جهش ۳۰درصدی به ۶۵هزار تومان رسید.

در طول سال۱۴۰۲، با توجه به میانگین اختلاف ۱۵هزارتومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت ۵۰میلیارد تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد ۷۵۰هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصوص ارز۲۸۵۰۰تومانی میانگین اختلاف ۲۵هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه ۴۷۵هزار میلیارد تومان می‌شود. باتوجه به قیمت فزاینده محصولات و کالاهایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالاهای مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد. این یعنی حداقل ۶۰۰هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالاهای مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است.

درحال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به ۲۵هزار تومان یعنی بیش از ۶۰درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ۳۷هزار تومان رسیده؛ یعنی ۲.۳برابر شده است.

به تجربه، توصیه خیرخواهانه اینجانب به مسوولان این است که این فاصله را به‌تدریج و در یک فاصله زمانی معقول اصلاح کنند. تداوم این سیاست نه تنها موجب ثبات اقتصادی نمی‌شود، بلکه موجب تحریک حرکت‌های سفته‌بازانه، خروج سنگین سرمایه و فاصله گرفتن نرخ بازار با نرخ‌های تثبیتی می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟