Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی،اکبر کرامتی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب نهال کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: سال گذشته ۱۵۰ هزار اصله نهال میوه دانه دار و هسته دار در قالب ۱۵ فقره از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: این نهال‌ها به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده‌اند که شامل انواع ارقام خارجی از جمله هلو، شلیل، آلو، گیلاس، آلبالو، انگور، سیب، گلابی و … بوده و ارزش ریالی این نهال‌ها ۴۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرامتی با اشاره به اینکه ۶۱ نهالستان مجوزدار در آذربایجان‌غربی فعال است، افزود: ۶۱ نهالستان و مراکز کشت بافتی در استان مجوز فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی را دریافت کرده‌اند که در حال حاضر ۴۸ واحد از این نهالستان‌ها و۲ مرکز کشت بافتی، نهال آماده فروش برای باغداران را دارند.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی قطب تولید نهال محسوب شده و با تولید ۶میلیون اصله پایه و نهال بذری و رویشی سالم و استاندارد در رتبه نخست تولید در کشور قرار دارد، عنوان کرد: کشاورزان قبل از خرید نهال از سلامت و اصالت نهال اطمینان حاصل کنند و نهال مورد نیاز خود را صرفاً از نهالستان‌های مجوزدار و مورد تأیید کمیته فنی نهال استان تهیه کنند.

کرامتی خاطرنشان کرد: این نهالستان‌ها علاوه بر تأمین نهال‌های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال‌های تولیدی خود را برابر ضوابط قرنطینه و بهداشت گیاهی به سایر استان‌های کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر می‌کنند.

وی گفت: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه‌دار از جمله سیب، گلابی، به و درختان هسته‌دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، زردآلو، بادام و محصولات انگور و گردوی پیوندی و گل محمدی با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند. در مراکز کشت بافتی هم انواع پایه رویشی و همچنین انواع نهال رویشی با ارقام جدید و بازارپسند تولید و عرضه می‌شود.

کرامتی افزود: در سال گذشته یکی از مراکز کشت بافتی استان به عنوان نمونه برتر در سطح ملی معرفی گردید و در تولید گردوی پیوندی نیز رتبه اول را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، وجود نهالستان‌های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه گذار را از مهمترین مشکلات نهالستان‌های استان برشمرد و افزود: در طی ۵ سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان فعالیت نهالستان‌های غیرمجاز به نصف کاهش یافته است.

کرامتی افزود: تهیه هر گونه نهال از مراکز غیر مجاز و دپو شده علاوه بر عدم اطمینان از اصالت پایه و پیوندک می‌تواند در بلند مدت هزینه‌های مازاد بر باغدار تحمیل کرده و هدف نهایی حاصل نشود، بنا براین افراد در جا به جایی نهال از استان به سایر استان‌ها با مراجعه به مدیریت حفظ نباتات استان نسبت به اخذ گواهی بهداشت نباتی اقدام کنند.

46

کد خبر 1507623

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی صادرات غیرنفتی کشاورزی آذربایجان غربی نهالستان ها کشت بافتی نهال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنابر آمار‌های اعلامی قبل از سیاست افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، بخشی از مرغ مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شد و به رغم آنکه تا چندماه پیش واردکننده مرغ از ترکیه بودیم، اما از اسفندماه به صادرکننده این محصول پروتئینی تبدیل شدیم.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، امکان تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه به رغم افزایش سرانه مصرف مرغ ناشی از نوسانات قیمت گوشت قرمز حداکثر ۲ میلیون تن مرغ مورد نیاز است که این امر بدان معناست که به شرط تامین زیرساخت‌های لازم و حذف قیمت گذاری دستوری، امکان صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد که با احتساب نرخ ۲.۲ تا ۲.۳ دلار هرکیلو مرغ صادراتی، ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور می‌شود.

طبق آمار‌های اعلامی در آذرماه ۱۴۱ میلیون قطعه، دی ماه ۱۵۲ میلیون قطعه، بهمن بیش از ۱۵۱ میلیون و اسفند ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که با عرضه مرغ‌های جوجه ریزی بهمن ماه در ایام نوروز و ماه رمضان نیاز است که مازاد تولید از سطح بازار جمع آوری شود تا مرغداران متحمل زیان نشوند.

بنابر اذعان مسئولان صادرات مرغ بعداز سال‌ها به عراق انجام شد، این درحالی است که تا ۸ ماه گذشته واردکننده مرغ بودیم؛ لذا اگر مجموع ظرفیت نصب شده ۳ میلیون تن مرغ در کشور بکار گرفته شود، میزان صادرات بیش از پیش افزایش خواهد یافت، هرچه ارزآوری در این بخش بیشتر شود به فعال شدن این ظرفیت‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود