Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم‌زمان با آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ خورشیدی و مساعد شدن شرایط برای فعالیت هنرمندان نمایش گمان آن می‌رفت که پس‌از پشت سرگذاشتن یک‌سال توأم با بیم و ترس و تعطیلی‌های مکرر، شاهد ازسرگیری حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سراسر کشور در سایه کاسته شدن از شیوع ویروس کرونا و رنگ باختگی نقاط قرمز و نارنجی به سمت شرایط عادی‌تر باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اوج مسافرت‌ها در تعطیلات نوروزی و عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بار دیگر باعث خیزش موج چهارم شیوع کرونا بعد از تعطیلات نوروز شد. با قرمز شدن شرایط پایتخت و بسیاری دیگر از استان‌ها و شهرستان‌های کشور بار دیگر مُهر عدم فعالیت و خاموشی بر تالارهای نمایشی و سالن‌های سینمایی کوبیده شد و آرزوی شروع مجدد فعالیت‌ها برای هنرمندان بار دیگر به صبر و انتظاری طولانی گره خورد.

بعد از پشت سر گذاشتن یکی از گرم‌ترین فصل‌های سال برای هنرمندان تئاتر یعنی تعطیلات نوروزی و عدم داغ شدن تنور اجراها در سایه شیوع ویروس کرونا، یک‌بار دیگر هنرمندان تئاتر اغلب فعالیت خود را یا در پس فضای مجازی جست‌وجو می‌کنند یا این‌بار بر حوزه نگارش آثار نمایشی و پژوهشی تکیه کرده‌اند و البته در این‌میان بازهم مطالبه آن‌ها نحوه مدیریت و از آن مهم‌تر حمایت در این شرایط به ویژه برای هنرمندان است. به ویژه آن بخش اعظمی از هنرمندان که کسب و روزی و معیشت شان در گرو تولید و اجرای آثار نمایشی است.

هنرمندان تئاتر با وجود تمامی شرایط سخت باز هم رقم زننده رویدادهایی در همین ایامی بودند که سایه اصلی آن سکوت و رخوت عمیق و تلخ این روزهاست. می‌توان خبرهایی چون فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین، اعلام شرایط دریافت تسهیلات برای ۴۵ تماشاخانه خصوصی، حضور شبنم قلی‌خانی در تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده»، مشاهده «موش» در شهرزاد، خودخواهی در اوج دوست داشتن به روایت «قصاف»، انتشار مجموعه نمایشنامه «آرزوی کودکی و اکران اینترنتی نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» و درگذشت بازیگر تئاتر بر اثر ایست قلبی را از مهمترین اخبار  عرصه هنرهای نمایشی طی هفته جاری از ۲۷ فروردین تا دوم فروردین ماه داشنت که در ادامه سطور مهم این اخبار را مرور می‌کنیم.

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

تماشاخانه ظفر برای اجرای تئاتر و پخش آنلاین نمایش‌ها از گروه‌های نمایشی دعوت به همکاری کرده است.  در بخشی از فراخوان تماشاخانه ظفر آمده است: چراغ تئاتر باید روشن بماند. کرونا همچنان ادامه دارد و امکان اجرا و دیدن تئاتر را از همه گرفته است. گاهی نیمه تعطیل و گاهی مثل حالا وضعیت تهران و بخش زیادی از کشور قرمز است و تعطیلی کامل. ما از آینده هیچ نمی دانیم اما می دانیم چراغ تئاتر باید روشن بماند. لذا تماشاخانه ظفر وابسته به هلدینگ سپندار دارای ۲ سالن به نام های جبار باغچه ‌بان و تقی ظهوری (با مساحت، از همه گروه های نمایشی برای اجرا و نمایشنامه خوانی آنلاین دعوت می کند. برای اطلاعات بیشتر به آدرس تهران، خیابان شریعتی، خیابان ظفر، پلاک۸۰، تماشاخانه ظفر مراجعه کنید.

شرایط دریافت تسهیلات برای ۴۵ تماشاخانه خصوصی اعلام شد

سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از معرفی ۴۵ تماشاخانه بخش خصوصی به بانک عامل برای دریافت تسهیلات کارآفرینی و جبران بخشی از خسارت های دوران کرونا خبر داد  و گفت: در سال ۹۹ برای جبران بخشی از خسارت‌های دوران کرونا، ۴۵ تماشاخانه بخش خصوصی برای دریافت تسهیلات کارآفرینی به بانک عامل معرفی شدند.

در پی شیوع ویروس کرونا و اجرای محدودیت‌های مصوب ستاد بحران کرونا، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با مشکلات بسیاری به دلیل توقف فعالیت های فرهنگی و هنری مواجه شدند. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا و تداوم آن ضربه سنگینی به پیکره حوزه نمایشی وارد کرد. بر همین اساس ارائه تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد از سوی صندوق اعتباری هنر به تماشاخانه های بخش خصوصی، راهکاری از سوی صندوق اعتباری هنر برای کاهش آسیب‌های کرونایی در کنار دیگر اقدامات حمایتی در این حوزه بوده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۴۵ تماشاخانه از سوی صندوق اعتباری هنر برای دریافت وام قرض الحسنه به بانک عامل معرفی شدند که تعدادی از تماشاخانه‌های معرفی شده به دلیل عدم مراجعه و یا ارائه مدارک ناقص موفق به اخذ تسهیلات نشدند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به فرصت دوباره به تماشاخانه‌ها برای دریافت تسهیلات کرونایی گفت: طی ارزیابی آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به تماشاخانه ها در سال ۹۹ تصمیم گرفته شد فرصتی دوباره برای تماشاخانه هایی که به دلیل عدم ارائه مستندات در فرصت اعلام شده موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند، فراهم شود از این رو متقاضیان می‌توانند با هماهنگی صندوق اعتباری هنر ضمن مراجعه به بانک عامل نسبت به دریافت تسهیلات در مهلت تعیین شده اقدام کنند.

حضور شبنم قلی‌خانی در تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده»

محمد قنبری در تازه‌ترین فعالیت خود قصد دارد تله تئاتر «یک آشنایی ساده» با ترجمه ماندانا مجیدی را از طریق پلتفرم‌های خصوصی پخش کند. این تله تئاتر که تلفیق موسیقی و تئاتر است جدیدترین تجربه محمد قنبری به عنوان کارگردان بعد از «سهم زن» محسوب می شود.

تله تئاتر «یک آشنایی ساده» با بازی شبنم قلی خانی، قصه زن و مردی است که در رستوران یک هتل با هم آشنا می‌شوند و با ورود زن به زندگی خصوصی مرد کشمکشی اتفاق می‌افتد.

محمد قنبری پیش از این تله تئاتر «سهم زن» را با بازی متین ستوده و سمیرا حسینی کارگردانی کرده است که به زودی از طریق یکی از پلتفرم‌ها پخش می‌شود.

مشاهده «موش» در شهرزاد

نمایش «موش» به نویسندگی زنده‌یاد بهمن فرسی و کارگردانی آرمان شیرالی آماده اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد می‌شود.  تجربه پیشین شیرالی نمایش «مختلفیم» بود که با استقبال مخاطبان پرفروش ترین اجرای سال ۹۹ این تماشاخانه شد.

این نمایش با حضور بازیگران تئاتر و سینما پس از بازگشایی سالن های تئاتر روی صحنه می رود.   نمایش «موش» که دومین تولید رسمی گروه «مُخ تلفات» است با آهنگسازی بابک خانقلی داستان هیات دولتی است که بر سر تصاحب یک ملک درگیر می شوند.

خودخواهی در اوج دوست داشتن به روایت «قصاف»

نمایش «قصاف» به کارگردانی فرزین محدث اردیبهشت ماه بعد از باز شدن سالن‌های تئاتر در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می‌رود. این نمایش پروژه پایان دوره هنرجویان کارگاه مبانی بازیگری به سرپرستی فرزین محدث است که به صورت کارگاهی شکل گرفته و با عنوان «قصاف» اجرا خواهد شد.

محدث در توضیح این اجرای نمایشی گفته است: ما هم آن چیزی نیستیم که نشان می‌دهیم، مملو هستیم از دروغ‌ها، قضاوت‌ها، نیازها، وابستگی‌ها، دلبستگی ها و … آن زمان که خودخواه شویم همه چیز را برای خود می‌خواهیم و آن چیزی که برای ما نیست لاجرم از بین می‌بریم حتی در اوج دوست داشتن.

فرزانه دادخواهی اصل، امیرحسین شفیعی، امیرحسین بلباسی، مبینا معظمی، محمد عباسی گراوند، احسان حیدری، ابوالفضل برارخانی، نیلوفر ناظری، محمدعلی هاشمی، پرستو بازیار، محمدسعید آهنگر، مهرداد جوانمردی، بهناز سبحانی، رضا محمدی بازیگران این اثر نمایشی را شکل می‌دهند.

انتشار مجموعه نمایشنامه «آرزوی کودکی»

با هدف بسط و توسعه تئاتر کودک و نوجوان و لزوم تولید نمایشنامه‌های مناسب دینی و اخلاقی برای این گروه سنی مجموعه نمایشنامه «آرزوی کودکی» تولید و منتشر شد.

عناوین پنج نمایشنامه این مجموعه عبارتند از «آروزی کودکی» نوشته رضوان شمشادی، «اول اسم بابا» اثر بهار کریم‌زاده، «بچه خرس از درخت پایین نمی آید» تالیف حسین قربانزاده، «به رنگ بهار» اثر فرید طاهری و «حبه انگور» نوشته مهرداد قرآن‌کیش که در قالب یک جلد کتاب منتشر و روانه بازار کتاب شده اند.

نویسندگان این مجموعه، برگزیدگان نخستین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی «استعدادهای تازه» (ویژه نمایشنامه نویسان کودک و نوجوان) هستند که با موضوعات دینی، تعلیمی- تربیتی، دفاع مقدس و سبک زندگی برگزار شده بود.

مجموعه نمایشنامه «آرزوی کودکی» به همت حوزه هنری کودک و نوجوان در ۱۸۸ صفحه و در قطع رقعی با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

حسن دادشکر با اکران اینترنتی نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» آمد

نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» به نویسندگی داوود کیانیان و طراحی و کارگردانی حسن دادشکر از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران اینترنتی ‌شد.

نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» که از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پروروش فکری کودکان و نوجوان در سال ۱۳۷۷ است در قالب طرح «نمایش‌نما» از روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در پایگاه مجازی کانون به نشانی th.kpf.ir اکران خود را آغاز کرد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: گنجشکک اشی‌مشی، علی‌رغم تذکرها و توصیه‌های دیگر پرندگان برای دوری از آدم‌ها، تصمیم می‌گیرد به آدم‌ها نزدیک شده و با آنها دوست شود. در راه، خاری که به پایش رفته را به نانوا می‌دهد، برای گاو پیرزن علف می‌برد، شاخه گلی را به عروس و داماد هدیه می‌دهد اما بی‌توجهی و روزمرگی آدم‌ها سبب عدم توجه مردم به گنجشکک می‌شود. گنجشکک سرخورده و دلشکسته از حرف دوستانش و عمل اشتباه آدم‌ها تصمیم می‌گیرد مردم را متوجه رفتار نامناسب‌شان بکند. انگشتر عروس را برداشته و برای شکایت پیش کدخدای ده می‌رود، غافل از اینکه...

عقیل گلزار، شیوا ابراهیمی، نسیم امیرخسرو، شراره سلیم‌بیات، کینوش ایزدی، مهروش جعفرقلی‌زاده، زهرا مسجدی، سهیلا جوادی، شقایق عشقی، مریم رستمی‌وند، آنا نمکچیان و زهرا شیرزاد بازیگران و عروسک‌گردان‌های این نمایش به‌شمار می‌روند.

درگذشت بازیگر تئاتر بر اثر ایست قلبی

افشین سلیمان‌پور بازیگر و مدرس تئاتر شامگاه ۲۸ فروردین‌ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

نوشین تبریزی کارگردان شناخته شده تئاتر کشور و همسر زنده‌نام افشین سلیمان‌پور با تایید خبر درگذشت این هنرمند به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: همسرم شامگاه شنبه (۲۸ فروردین‌ماه) بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

وی درباره تشییع و تدفین زنده‌نام سلیمان‌پور گفت: با توجه به شرایط ویژه جاری در کشور به سبب کرونا در حال انجام مراحل اداری و امور مربوط به تدفین هستیم و در صورت قطعی شدن، روز و تاریخ آن را اعلام خواهیم کرد اما قطعا مراسم بسیار محدود خواهد بود.

افشین سلیمان‌پور در دهه ۷۰ فعالیت تئاتر خود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. از شناخته شده‌ترین تجربیات سلیمان‌پور در عرصه بازیگری تئاتر و سینما می توان به ایفای نقش وی در نمایش‌های طعم آلوی جنگلی، گنجفه و شهر تنهایی من و فیلم سینمایی چند متر مکعب عشق اشاره کرد.

دو تجربه آخر زنده‌نام سلیمان‌پور بازی در نمایش‌های تالاب هشیلان و خانه پدری به کارگردانی نوشین تبریزی (همسر این هنرمند) بود. که هر دوی این آثار در جشنواره‌های سی‌وهفتم و سی‌وهشتم تئاتر فجر به صحنه رفته و تجربه اجرای عمومی را پشت سر گذاشتند.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شبنم قلی‌خانی تماشاخانه‌های ایران تئاتر تماشاخانه دیوار چهارم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شبنم قلی خانی تماشاخانه های ایران کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شبنم قلی خانی تماشاخانه های ایران تئاتر تماشاخانه دیوار چهارم اخبار کنکور صندوق اعتباری هنر مجموعه نمایشنامه بر اثر ایست قلبی گروه های نمایشی دریافت تسهیلات گنجشکک اشی مشی یک آشنایی ساده فکری کودکان شبنم قلی خانی تماشاخانه ها ۴۵ تماشاخانه بانک عامل آرزوی کودکی برای دریافت سلیمان پور شیوع ویروس برای اجرا تله تئاتر بار دیگر آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش برخط «پرویزخان»

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این فیلم به زندگی و تلاش های مرحوم پرویز دهداری برای تشکیل تیم ملی ایران در دهه ۶۰ است. گزارش:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • نمایش برخط «پرویزخان»
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد