Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@04:27:12 GMT

جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری پایان سال دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۴۹۲۸

جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری پایان سال دانش‌آموزان

مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، جزئیات برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش جزییات برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان را اعلام کرد.

در بخشنامه مربوط به این موضوع آمده است:

در اجرای فعالیت کد ۴-۸ با عنوان " برنامه ریزی طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیر نهایی در سال ۹۹"  و به استناد مصوبه ۹۷۷ مورخ ۱۳ مرداد ۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌های مربوط ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰  در بازه زمانی ۲۷ اردیبهشت لغایت ۲۲ خرداد ماه انجام خواهد شد که نکات زیر باید مورد توجه باشد:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم باشد ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامه‌های مربوطه و با مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

۲. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت دوم دوره ابتدایی و ثبت نتایج طبق مواد جدول زیر انجام می‌شود:

۳. در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت غیر حضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

برای ارزشیابی تراکمی پایان سال با توجه به مرجعیت معلم و تقویت رویکرد مدرسه محوری به معلم اختیار داده می‌شود با استفاده از آزمونهای برخط ( آنلاین ) در سامانه‌های بومی مورد تایید مدیر و شورای مدرسه و سایر شیوه‌های نوین ارزشیابی نظیر کارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی، آزمون کتاب باز  (طراحی سوال در سطوح بالایی یادگیری )، تکالیف کلاسی، پروژه‌ها و پژوهش‌های دانش آموزی، خلاصه نویسی، خودسنجی  ( از طریق ارائه متن، صوت، تصویر و فیلم عملکرد یادگیرنده)، ارزشیابی همتایان، همکاری والدین در نظارت بر ارزشیابی به صورت برخط و برون خط، نمره پایانی نوبت دوم را تعیین کند.

۴. اعتراض دانش‌آموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی غیر حضوری در شورای مدرسه بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

۵. در پایه نهم مدارس روزانه ستاد امتحانات استان می‌تواند با توجه به مقتضیات آن استان سوالات امتحانات را بر اساس بارم بندی وضعیت قرمز به صورت هماهنگ استانی یا منطقه‌ای طراحی و به شیوه مدرسه‌ای برگزار کند.

۶. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته، تعیین پایه و جهش تحصیلی در تمام دوره‌های تحصیلی به صورت حضوری انجام شود.

 طراحی سوالات پایه نهم این دانش‌آموزان به صورت هماهنگ استانی یا منطقه‌ای و برای داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت هماهنگ منطقه‌ای و در هر دو مورد بر اساس بارم بندی وضعیت قرمز انجام می‌شود.

۷. دانش آموزان پیش دانشگاهی که از سال‌های قبل فارغ التحصیل نشده‌اند می‌توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادله پایه دوازدهم شرکت کنند.همچنین دانش آموزان پیش دانشگاهی رشته هنر مطابق برنامه تنظیم شده می‌توانند در امتحانات شرکت کنند.

۸. آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی شایستگی‌های فنی و همچنین دروس عملی ۷ رشته هنری خاص ( نمایش، نقاشی، سینما، موسیقی ساز ایرانی، موسیقی ساز جهانی، نقشه کشی، معماری و گرافیک) در شاخه فنی و حرفه‌ای، استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش (داخل و خارج از هنرستان) و دروس کارآموزی، ‌کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت شیوه نامه بهداشتی انجام شود.

با توجه به تغییر شرایط مناطق و بر اساس نظر مراجع ذیصلاح، تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی حضوری متناسب با آن، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ بلامانع است. گروه‌های آموزشی و تربیتی با هماهنگی دبیرخانه‌های راهبردی و معاونت آموزش متوسطه در هر استان می‌توانند بر حسن اجرای این بند نظارت کنند.

نمرات دروس شایستگی‌های فنی، استانداردهای آموزش مهارت و کارآموزی، کارورزی به صورت جاری در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت می‌شود.

۹. ارزشیابی دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مطابق بند ۳ این بخشنامه انجام شود. بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگی‌های غیرفنی مسئولیت حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری (مجازی) از پودمان‌ها با معلمان و هنرآموزان مربوط خواهد بود.

۱۰. درس کارآموزی، کارورزی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح و شرایط فعالیت مشاغل گروه ۱، ۲، ۳ و ۴ (در وضعیت‌های سفید، آبی، زرد، نارنجی و قرمز) با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و نظارت شورای کارآموزی شهرستان، ناحیه، منطقه تا اعلام قطعی وضعیت عادی در تمام مناطق در یکی از اولویت‌های زیر اجرا و ارزشیابی شود:

در صورت عدم امکان اجرا در هیچ کدام از حالات فوق برای پایه دوازدهم از جمله شرایط قرمز در مناطق تا پایان تابستان پایه دوازدهم، پس از تایید شورای کارآموزی،کارورزی استان و منطقه پروژه‌های عملی با رویکرد فناورانه و کارآفرینانه مرتبط با محیط واقعی کار برای هنرجویان تعریف و به اجرا در می‌آید تا بر اساس پیشرفت کار با نظر هنرآموز مربوط و وفق مقررات ارزشیابی صورت پذیرد.

۱۱. نحوه ارزشیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

۱۲. سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه درسی و بارم بندی وضعیت قرمز در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا طراحی می‌شوند.

برنامه درسی شرایط کرونا در وضعیت قرمز، بارم بندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش به آدرس www.aee.medu.ir قابل مشاهده است.

۱۳. امتحانات حضوری در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی که متعاقبا ارسال می‌شود و نظارت مراقبین بهداشت انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان امتحانات نهایی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی آموزش و پرورش پایه دوازدهم دانش آموزان وضعیت قرمز پایان سال خواهد شد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده ثبت نام در هر مدرسه به صورت شعاعی خواهد بود

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی هاشمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با بیان اینکه امسال ثبت نام در پروژه مهر از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است؛ گفت: در قالب کیفیت بخشی آموزشی و ثبت نام در مدارس ابتدایی و متوسطه این سیاست پیگیری خواهد شد.

مشکلی هم در روند ثبت نام باشد حل خواهد شد

هاشمی با اشاره به اینکه امسال سال سومی است که بحث ثبت نام را پیش می بریم؛ گفت: باید تلاش کنیم امر ثبت نام قریب به ۱۷ میلیون دانش آموز را با آرامش خانواده‌ها و حفظ رویکردهای مناسب ادامه دهیم و ظرفیت‌های مناسب را فراهم کنیم. تعداد دانش آموزان ابتدایی به یک جمعیت ثابت رسیده و حتی با روندی کاهشی رو به رو است؛ آمادگی برای ثبت نام وجود دارد و طبیعتاً اگر در مسیر ثبت نام مشکلی هم ایجاد شد؛ تمهیدات لازم برای حل آن مشکل از هم اکنون دیده شده است.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در میان پایه‌ها به صورت الکترونیکی و بعد از درج نهایی نمرات در پایه بالاتر اتفاق خواهد افتاد؛ افزود: لذا نیازی به حضور خانواده‌ها در مدارس برای ثبت نام میان پایه نیست. در پایه اول از فردا و پایه‌های هفتم و دهم پس از پایان اعلام نمرات خواهد بود.

ثبت‌نام مطلوب، عدالت محوری، خانواده مداری

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شعار امسال هم ثبت نام مطلوب، عدالت محوری و خانواده مداری است. برای عدالت محوری این بار را پذیرفته ایم که در دولت سیزدهم همه اقدامات ما باید بر اساس عدالت محوری و پاسخگویی به مردم باشد. نکته دیگر رعایت اصل حرمت و تکریم خانواده‌ها داریم. حرمت مردم در روند ثبت‌نام حتماً باید رعایت شود. نباید روند ثبت نام را به گونه‌ای پیچیده کنیم که خاطر خانواده‌ها آشفته شود در ثبت نام الکترونیکی همین هدف آسودگی خیال خانواده‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت شفافیت در امر ثبت نام گفت: تنوع مدارس موجب شده است که خانواده‌ها سوالات زیادی برایشان پیش بیاید. البته در هر نظام اجرایی چند مرحله از جمله صدور و تقنین قانون و اجرای آن وجود دارد. در فرآیند بزرگی همچون ثبت‌نام ۱۷ میلیون دانش آموز هم امکان بروز اشتباه وجود دارد. نکته این است که اگر این نظام اجرا بتواند خود ترمیم باشد؛ یعنی کارش را به خوبی انجام داده است.

هاشمی افزود: برای این منظور ستادهای تسهیل گر ثبت نام در ستادهای ثبت‌نام در مناطق آموزش و پرورش وجود دارد. نظارت‌ها را هم همچنان داریم. دو نوع نظارت مردمی و سامانه‌ای داریم. نظارت مردمی به کمک شناسه‌ها و qr code هایی ایست که مردم در محل ثبت‌نام به آن مراجعه می‌کنند. نظارت میدانی را هم با بازدید ناظران ادامه خواهیم داد. نظارت سامانه‌ای هم به کمک سامانه بازرسان منطقه آموزش و پرورش فعال خواهد بود.

مهلت ثبت نام تا پایان مرداد

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت نام تا پایان مرداد ماه خواهد بود؛ گفت: پس از آن تاریخ اگر دانش آموزی موفق به ثبت نام نشده باشد، به صورت مجزا و حضوری روند ثبت نام را برایش فراهم خواهیم کرد.

وی با اذعان به اینکه در برخی مناطق زیرساخت‌های آموزشی پاسخگوی نیاز خانواده آن مناطق نیست؛ گفت: به همین خاطر ناچار به محدوده بندی شدیم. از ۷۰ هزار مدرسه, ۴۲ هزار مدرسه تراکم دانش آموزان زیادی ندارند. نظارت هم انجام دادیم که همه مدارس حتماً شعاع را در مورد محدوده ثبت نام در نظر بگیرند؛ مدرسه نوک پرگار است. متأسفانه برخی مدارس سال گذشته این سیاست را رعایت نکردند که با آنها برخورد شده و امسال هم نظارت بر مدارس را داریم.

کد خبر 6099580 علی قدمی

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از فردا
  • محدوده ثبت نام در هر مدرسه به صورت شعاعی خواهد بود
  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی تصویب شد
  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • کسب مجوز برگزاری امتحانات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایر/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟