Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@00:56:35 GMT

نگاه غریبانه به وقف/ توجه به نیت واقفان کمرنگ شده است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۵۷۱۹

نگاه غریبانه به وقف/ توجه به نیت واقفان کمرنگ شده است

گروه استانها_ وقف، از بزرگترین سرمایه های جامعه دینی و اسلامی است و خراسان جنوبی با توجه به اصالت های فرهنگی و مذهبی، در این زمینه ورود جدی داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، مردم به لحاظ اعتقاداتی که داشته اند و به دلیل اهمیت توجه به بخش های مغفول مانده در جامعه، به موضوع وقف ورود کرده اند تا همواره مثل یک جریان مستمر به مسایل مختلف جامعه همچون آموزش، بهداشت، سلامت و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کمک کند.

 سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب می شود و از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه به شمار می رود. وقف برای همه اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه خاص نیست.

استاندار خراسان جنوبی در نشست کاری با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان  با تأکید بر این که توجه به جایگاه وقف از صدر اسلام بوده اظهار کرد : به نظر می رسد در این عصر تکنولوژی، نگاه به وقف غریبانه شده و توجه خیلی ها به نیت واقفین کمرنگ شده است وبا اطلاع رسانی درست و فرهنگ سازی باید به این موضوع ورود جدی داشت.

حمید ملانوری دو موضوع را در بحث مدیریت وقف مهم عنوان کرد و گفت: یکی اداره موقوفات و کسب درآمدها بنا به نیت واقفان است و موضوع بعد هم بحث پایداری وقف و ترویج فرهنگ وقف می باشد که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در موضوع مدیریت موقوفات باید به گونه ای عمل شود تا این اعتماد در مردم شکل بگیرد که اگر وقفی صورت می گیرد، عایدات آن در راستای نیت واقف هزینه می شود.

وی موضوع اطلاع رسانی در زمینه ترویج وقف را بسیار مهم خواند و گفت: اطلاع رسانی ها باید در این زمینه صورت گیرد که یک جریان مستمر برای ترغیب به وقف کردن ایجاد نکند، سوء استفاده از وقف و باصطلاح وقف خواری را کمرنگ کند و خیلی از مشکلات موجود را نیز از بین ببرد.

ملانوری خاطرنشان کرد: مرور نیات واقفین نشان می دهد، آنها افراد دوراندیش و متفکری بوده اند که در راستای احساس و اعتقادات خود، سرمایه شان را به گونه ای وقف نموده اند که مشکلاتی را در آینده حل کند.

وی تأکید کرد: این که اغلب موقوفات در زمینه های آموزش و پرورش، سلامت، راه، مسکن و.... وقف شده اند، نشانگر نگاه دوراندیشانه واقفین است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بنده معتقدم ما به لحاظ مسئولیت اداری و هم اعتقادی که داریم، مکلف هستیم در این زمینه ورود جدی داشته باشیم.

ملانوری افزود: موقوفات باید احیا شوند و به معنای واقعی در راستای نیات واقفین هزینه گردند لذا ما باید به دنبال پیدا کردن سازوکارهای شرعی و قانونی در این زمینه باشیم.

وی افزود: این که وقفی 100 سال پیش تبدیل به واحد مسکونی شده الان برای ساکنین قابل پذیرش نیست اما این موضوع شرعاً و قانوناً به گردن ماست و باید با پیدا کردن راهکارهای درست به آن ورود کنیم.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه به بحث زمینه های ایجاد ارزش افزوده در وقف ورود کرد و گفت: باید به دنبال ابتکارات و راهکارهایی باشید تا وقف ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و رشد کند.

ملانوری با طرح پیشنهاد ورود اوقاف به ستاد توسعه خاوران خاطرنشان کرد: با ایجاد ارزش افزوده در موقوفات می توان پایه های قوی ایجاد کرد به نوعی که نسل های بعدی از یک وقف به خوبی منتفع شوند.

وی با اشاره به این که نیازهای جوامع امروزی به نسبت گذشته تغییر کرده، گفت: نیات واقفین باید به سمت نیازهای روز جامعه سوق داده شود.

تسهیلات سازمان اوقاف برای راه‌اندازی مشاغل خانگی/ مراسم‌های شعبانیه در بقاع برگزار می‌شودجایزه بنیاد فرهنگی البرز سه برابر شد/ مذاکره 300 شرکت دانش‌بنیان با سازمان اوقافرئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع): اوقاف بعد از انقلاب ‌در مسیر‌ صحیح قرار گرفت

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه ضمن تشریح وضعیت استان به لحاظ آمار موقوفات، از اقدامات صورت گرفته برای اجرای نیات واقفان گفت.

حجت الاسلام بخشی پور به برخی از مشکلات حوزه وقف استان اشاره کرد و برای رفع آنها راهکار خواست که با نظر مساعد استاندار همراه شد.

انتهای پیام/250/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استاندار خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه شنبه در نوزدهمین نشست ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار که با حضور سرتیپ مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و جمعی از نمایندگان دستگاه های مربوطه برگزار شد، اظهار داشت: حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها است. ما باید از موازی کاری در این زمینه پرهیز کنیم و هر آنچه که در بحث اجرا به نتیجه رسیدیم با هوشمندی و اولویت بندی به حل مشکلات آن بپردازیم.

وی ضمن تبریک روزملی خلیج فارس و یادآوری عملیات افتخار آمیز وعده صادق، بیان کرد: انتظار و برآورد ما مشخص شدن درصد پیشرفت و علل عدم انجام مصوبات و بررسی مشکلات بود و با توجه به تعاملی بودن ستاد، دستگاه‌ها باید به قانون ورود پیدا کرده و به انجام وظیفه بپردازند.

سلاجقه تاکید کرد: در نظر سنجی های معتبر مشاهده شده که دیدگاه های مخالف و موافق نسبت به محیط زیست منفی است و دشمن هم مرتب در حال تهدید کشور در این زمینه است. همچنین مطالعات علمی نشان می دهد که از بین ۱۰ موضوع مهم دنیا ۶ مورد آن به محیط زیست ربط دارد و ما باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به عقبه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و ظرفیت های آن و توانمندی های موجود لازم است در قالب تفاهم نامه دستگاه ها به صورت جدی پای کار باشند تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

سلاجقه همچنین در خصوص تاثیر رسانه ها بر اقدامات و فعالیت های محیط زیستی، بیان کرد: رسانه ها و به ویژه صداو سیما در حاشیه نیستند و تمام ظرفیت های خود را در اختیار کشور و محیط زیست قرار داده اند و ما باید از این ظرفیت استفاده کرده و برای مردم امیدآفرینی کنیم.

کد خبر 6093420

دیگر خبرها

  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • هشدار به رانندگان در پی ورود سامانه بارشی به ایلام
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند