Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@06:25:43 GMT

حفاظت ناشی از واکسن‌های کرونا چقدر طول می‌کشد؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۷۴۰۳

حفاظت ناشی از واکسن‌های کرونا چقدر طول می‌کشد؟

کارشناسان هنوز نمی‌توانند پاسخ دقیقی به این پرسش بدهند، زیرا بررسی‌های در جهان واقعی بر روی افراد واکسینه‌شده برای معلوم شدن مدت زمان تداوم حفاظت ناشی از واکسیناسیون ادامه دارد.

از طرف دیگری میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر گونه‌های جهش‌یافته جدید کروناویروس نیز در این زمینه مهم است و تعیین می‌کند که آیا لازم است تزریق‌های یادآور واکسن‌ها به افراد تجویز شد یا نه و تزریق دوزهای یادآور چگونه و در چه هنگامی باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پاسخ به این پرسش‌ها باید وضعیت افراد واکسینه‌شده را پیگیری کرد تا معلوم شود تا چه هنگامی مصونیت آنها ادامه پیدا می‌کند.

تا به حال کارآزمایی مداوم شرکت فایزر نشان داده است که واکسن دو دوزی این شرکت دست کم تا شش ماه اثربخشی‌اش را حفظ می‌کند و ممکن است این زمان طولانی‌تر هم باشد.

بررسی‌ها همچنین نشان داده‌اند افرادی که واکسن شرکت مدرنا را دریافت کرده‌اند، شش ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن هنوز میزان‌های قابل‌توجه آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را در خونشان داشته‌اند.

اما فقط بر اساس وجود آنتی‌بادی‌ها نمی‌توان درباره مصونیت افراد داوری کرد. دستگاه ایمنی ما برای مقابله با مهاجمان خارجی مانند ویروس‌ها یک خط دفاعی دیگر یعنی سلول‌های B و سلول‌های T هم دارد و برخی از این سلول‌ها مدت‌ها پس از افت سطح آنتی‌بادی‌ها در خون همچنان فعال می‌مانند. اگر این سلول‌ها دوباره با ویروس مشابهی روبرو شوند، با سرعت بیشتری نسبت به بار اول می‌تواند پاسخ دفاعی بدن فعال کنند.

حتی اگر این سلول‌ها نتواند به طور کامل از بیماری پیشگیری کنند، به کاهش شدت آن کمک می‌کنند. اما هنوز درباره اینکه این به اصطلاح سلول‌های «خاطره‌ای» تا چه حدی در برابر کروناویروس نقش ایفا می‌کنند و تاثیرشان تا چه مدتی طول می‌کشد، دانسته‌های ما کافی نیست.

کارشناسان می‌گویند احتمالا واکسن‌های کرونا مانند واکسن سرخک که با یک بار تزریق باعث مصونیت در تمام طول عمر می‌شود، نیستند و شاید با توجه به ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا مانند واکسن آنفلوانزا نیاز به تزریق‌های سالانه واکسن به وجود بیاید.

واکسن‌های فعلی برای مقابله با پروتئین گل‌میخی سطح ویروس کرونای ابتدایی طراحی شده‌اند. این واکسن‌ها در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا که جهش‌ها در آنها باعث تغییراتی در پروتئین گل‌میخی شده‌اند، همچنان فعال باقی مانده‌اند، هر چند اثربخشی آنها در برابر گونه‌ای از ویروس کرونا که ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد، کمتر بوده است.

اگر معلوم شود که نیاز به تزریق دوز سومی از واکسن‌های کرونا (علاوه بر دو دوز معمول) وجود دارد، این دوز سوم می‌تواند به عنوان یادآور برای طولانی‌تر کردن دوزه حفاظت یا برای پوشش دادن یک یا چند گونه جدید ویروس باشد.

نیاز به تزریق دوزهای اضافی واکسن همچنین تا حدی به موفقیت واکسیناسیون عمومی در سطح جهان و فروکش کردن سرایت ویروس میان انسان‌ها و ایجاد نشدن گونه‌های جدیدتر ویروس بستگی دارد.

کد خبر 596804 برچسب‌ها كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن کرونا ویروس کرونا تزریق دوز واکسن ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۷۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سال ١۴٠١ و ۱۴۰۲ در راستای حفظ و احیا گوزن زرد ایرانی و در خطر انقراض هشت رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه‌های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده، انتقال داده شد.

وی افزود: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته‌کوه حفاظت و نگهداری می‌شوند که نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی ایجاد شده است.

سالاروند از تولد یک رأس گوساله در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان فراهم شده است.

وی خاطر ژنشان کرد: در سال گذشته هم یک رأس گوزن زرد در این سایت متولد شده است که هم اکنون در سلامت کامل می‌باشد که نشان از موفقیت این سایت جدید در احیا گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات‌وحش دارد.

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در چند استان کشور نگهداری می‌شود و همچنان تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه دارد و با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و معرفی آن به مناطق مختلف، روند حفظ این گونه ارزشمند در سال‌های اخیر روند خوبی گرفته است و امیدها برای احیا آن در خاستگاه اصلی آن یعنی استان لرستان با موفقیت زاد و ولد طی دو سال اخیر نیز دو چندان شده است.

سالاروند، موفقیت احیا این گونه ارزشمند در استان لرستان را به همه طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش و محیط زیست تبریک گفت و از در دست بررسی بودن چند سایت خصوصی برای ایجاد مراکز نگهداری گونه‌های شاخص حیات وحش در استان لرستان خبر داد و اظهار کرد: استان لرستان در ایجاد مراکز حفاظت مشارکتی حیات وحش با کمک بخش خصوصی و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» در کشور پیشگام است.

کد خبر 6096812

دیگر خبرها

  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد