Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@16:25:25 GMT

بازی‌ها رایانه‌ای تا حد چه مخرب هستند؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۸۲۹۴

بازی‌ها رایانه‌ای تا حد چه مخرب هستند؟

محمد صادق دهنادی گفت: آمار نشان می‌دهد تعداد بزرگسالان معتاد به بازی رایانه‌ای که زندگی شان مختل شده از بچه‌ها کمتر نیست اما مشکل ما این است که وقتی بازی رایانه جایگزین شود که والدین برای بچه نمی‌گذارند و گهواره‌ای شود برای خلاء حضور موثر پدر و مادر.

به گزارش برنا؛ بازی‌های رایانه‌ای همچون شمشیر دولبه هستند، در این بازی‌ها نکات مطلوب و غیرمطلوب به مخاطب آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند فرهنگ مصرف این ابزار هم از اهمیت برخوردار است. با بررسی میزان وقوع بزه‌ها به‌دلیل استفاده از بازی‌های رایانه‌ای باید به این نکته اذعان داشت که تاکنون از سوی هیچ یک از نهادهای مسئول کم و کیف استفاده از این ابزار آموزش داده نشده است. همچنین باید در اسرع وقت برای مهار این مهم اقدامات مناسب در دستور کار قرار بگیرد. برای مثال کاربران این نرم افزارها در سنین کودکی یا بزرگسالی نمی‌دانند در طول روز به چه میزان باید از این بازی‌ها وقت صرف کنند یا اینکه این بازی‌ها برای هر یک از سنین برنامه‌ریزی شده است. 

 

بازی‌های رایانه‌ای در چه ابعادی آسیب‌رسان هستند؟

محمدصادق دهنادی، مدیر اداره مصرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: بازی نیز مانند هر سرگرمی یا مسئله روزمره‌ای می‌تواند منشاء سوءمصرف مخرب باشد و در صورت درست استفاده شدن، مفید هم است. پس می‌توان تقریبا اکثر بازی‌ها را با شرایط  استفاده مفید و بدون ضرر دانست و بالعکس می‌توان همه بازی‌ها را بدون این شرایط مخرب در نظر گرفت.

دهنادی افزود: مهمترین معیار در مخرب یا سودبخش بودن بازی‌ها آن است که در نظام رده‌بندی سنی، این بازی‌ها از نظر نشانه شناسی، روانشناسی، مهارت، مسائل فرهنگی و ... چقدر متناسب با سن و وضعیت مخاطب است. از سوی دیگر کمیت و نحوه بازی چقدر با توانایی جسمی و روحی فرد هماهنگی دارد. بر این اساس می‌توان مفید و مخرب بودن اکثر بازی‌ها را نسبی دانست. البته درصد کمی از بازی‌ها از ریشه محتوای آسیب‌رسان جنسی و مالی و ... دارند که در همه کشورها و فرهنگ ها مضر و آسیب زننده معرفی می‌شوند.

 چند درصد بازی‌ها اعتیادآور هستند؟

مدیر اداره مصرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: از نظر عصب شناختی هر فعالیتی که لذت و نشاط ایجاد کند، می‌تواند اعتیاد آور باشد. اگر این نشاط مصنوعی و با استفاده از محرک‌های خارجی باشد. در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هم عواملی مانند گرافیک، هیجان، قدرت نامحدود و جدا شدن از واقعیت‌ها ویژگی اعتیاد آور دارند که در صورت مراقبت نکردن می تواند فرد را حتی به بی ضرر ترین بازی هم معتاد کند و از زندگی عادی باز می‌دارد.

بازی‌هایی با افزایش خشونت برای دانش آموزان

 دهنادی درباره اینکه این بازی‌ها تا چه میزان سبب افزایش خشونت در دانش آموزان می‌شود؟ افزود: مطالعات روانشناسی درباره بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد، سوء مصرف بازی یعنی عدم استفاده از زمان مناسب و بازی متناسب می‌تواند باعث خشونت در دانش آموزان شود.

او تصریح کرد: البته مطالعات جدیدتر برخی از مطالعات قبلی را نقض جدی کرده‌اند و برخی اعتقاد دارند، بازی رایانه‌ای در این زمینه خیلی دخیل نیست.

مدیر اداره مصرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه برخی مطالعات نشان می دهد، نه تنها بازی رایانه‌ای باعث خشونت نمی‌شود، بلکه تخلیه خشونت متراکم در برخی ازنوجوانان را رقم زده  است، گفت: به هر حال در فضای علمی مسئله بازی‌ها به عنوان یک موضوع منفی یا مثبت مطلق دیده نمی‌شود و نمی‌توان به سادگی درباره آن حکم صادر کرد.

تعداد بزرگسالان معتاد به بازی رایانه ای کمتر از کودکان نیست

او تاکید کرد: ما در بحث بازی و تلویزیون یک بحث عمومی فرزند پروری داریم و آن گهواره‌ای بنام رسانه است. در حوزه مدیریت مصرف مهمترین مشکل ما این نیست که چرا بچه بازی رایانه ای می‌کند.آمار نشان می‌دهد تعداد بزرگسالان معتاد به بازی رایانه‌ای که زندگی شان مختل شده از بچه‌ها کمتر نیست اما مشکل ما این است که وقتی بازی رایانه جایگزین  شود که والدین برای بچه نمی‌گذارند و گهواره‌ای شود برای خلاء حضور موثر پدر و مادر.

والدین روزانه چه مدت برای فرزندشان وقت صرف می‌کنند؟

مدیر اداره مصرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما قبل از اینکه به والدین بگوییم بچه می‌توانند در روز حداکثر دوباره به مدت 45 دقیقه با فاصله بازی رایانه‌ای استفاده کنند از آنها می‌پرسیم چقدر با فرزندتان وقت می‌گذرانید؟ چقدر با آنها وقت می‌گذرانید و چقدر با آنها حرف مشترک دارید؟

او ادامه داد: این وابستگی به جای همراهی والدین و فرزندان یا زوجین با هم پیش می‌آید. بسیاری از روش‌های کنترلی بازی‌ها در فضای ذهنی دیگری اتفاق می‌افتد.

بازی های رایانه ای یک ابزار قدرتمند برای بهبود سلامت روانی خانواده ها

مدیر اداره مصرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره نحوه مدیریت بازی های رایانه ای گفت: استراتژی‌های مدیریت بازی‌های رایانه ای در منزل خیلی جدا از سایر راهبردهای فرزندپروری و ارتباط موثر نیست. البته من روانشناس و مشاور به معنای آکادمیک آن نیستم اما به لحاظ تجربی و مطالعات روانشناسی رسانه‌ای عرض می‌کنم. بازی‌های رایانه‌ای یک ابزار قدرتمند برای بهبود سلامت روانی خانواده‌ها است.

چگونه بازی‌های  رایانه‌ای اسباب اعتیاد می‌شوند؟

دهنادی با بیان اینکه بازی رایانه‌ای یک اسباب مفید برای توسعه دانش و خلاقیت نسل جدید است، گفت:  هرچند وقتی که این بازی‌ها به عنوان گهواره بجای بازی والد و فرزند می‌آید یا جای گفت وگوی زن و شوهر را می‌گیرد ، اسباب اعتیاد و اضرار مادی و معنوی می‌شود.

او تاکید کرد: پیشنهاد اصلی ما این است که تمرکز خانواده ها بر فعالیت های حقیقی لذت بخش باشد تا هیچ رقیبی نتواند تعادل زندگی را بهم بزند.

دهنادی در پاسخ به این سوال که راه حل شما برای استفاده درست از بازی های رایانه ای در ایام کرونا که نوجوانان با تبلت آموزش می بینند چیست؟ افزود: هم اکنون در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به دنبال تولید یک نرم افزار نظارت والدین بر دستگاه فرزندان هستیم که بتوانند این اتفاق را کاملا هدایت کنند. هرچند تا آن زمان خانواده‌ها می‌توانند، به نرم افزارهای مشابه مراجعه کنند. در کنار این مساله باید تمرکز خانواده‌ها بر برنامه‌ریزی عمومی به گونه‌ای باشد که زمان درس و تفریح و معاشرت دانش آموزان مشخص باشد.

او گفت: باید تلاش خانواده‌ها این باشد که بعد از درس کلیه مطالب ارائه شده مجازی، تبدیل به نوشته‌های واقعی شود که تا حد امکان مراجعه به دستگاه ضرورت پیدا نکند و بچه‌ها دچار بیماری‌های موبایلی مانند نوبوفوبیا و امثالهم نشوند.

//انتهای پیام: 2

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازی های رایانه ای زهرا سلیمانی بازی های رایانه ای بازی رایانه ای دانش آموزان بازی ها نشان می دهد خانواده ها بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های مفید و ضروری مانند ویتامین‌های A، D، E، K و ویتامین‌های گروه B است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تخم‌مرغ یک غذای سرشار از مواد مغذی است، اما برخی افراد تصور با تصور اینکه زرده تخم‌مرغ مملو از چربی ناسالم است آن را مصرف نمی‌کنند، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زرده تخم‌مرغ سرشار از انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله ۱۰ ویتامین مهم است، به طوری که مصرف دو تخم‌مرغ تا ۳۰ درصد نیاز بدن به ویتامین را تأمین می‌کند، در ادامه به بررسی ویتامین‌های موجود در زرده تخم‌مرغ می‌پردازیم:

ویتامین A

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین A یا رتینول است که باعث بهبود سلامت شبکیه چشم می‌شود و به محافظت در برابر شب کوری و دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند؛ ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۱۴۴۲ واحد بین‌المللی ویتامین A است، مصرف کافی این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

ویتامین D

زرده تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین D است، ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۲۱۸ واحد بین‌المللی این ویتامین است؛ مصرف کافی ویتامین D به حفظ تراکم استخوان، کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

ویتامین E

زرده تخم‌مرغ حاوی اشکال مختلفی از ویتامین E از جمله آلفا-توکوفرول است که با بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است؛ ۱۷ گرم زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۴۳۹ میلی‌گرم ویتامین E است، این ویتامین از سلامت پوست حمایت می‌کند و باعث بازسازی سلول‌ها و همچنین محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورابنفش و پیری زودرس می‏‌شود.

ویتامین K

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین K به شکل فیلوکینون است که به فعال شدن فاکتورهای انعقاد خون کمک می‌کند؛ ۱۷ گرم تخم‌مرغ حاوی ۰.۱۱۹ میکروگرم ویتامین K است، مصرف کافی ویتامین K برای حفظ تراکم استخوان، کاهش خطر شکستگی و جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ‌ها ضروری است.

ویتامین B۲

زرده تخم‌مرغ منبع غنی از ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین است که در فرآیندهای متابولیک مختلف از جمله تولید گلبول‌های قرمز خون، حفظ سلامت پوست، چشم‌ها و سیستم عصبی نقش دارد؛ یک زرده تخم‌مرغ بزرگ می‌تواند ۰.۰۹۰ میلی‌گرم ویتامین B۲ بدن را تأمین کند، مصرف کافی ریبوفلاوین مانع بروز علائمی مانند خستگی، ضعف و اختلالات پوستی می‎‌شود.

ویتامین B۶

زرده تخم‌مرغ حاوی پیریدوکسین، شکل فعال ویتامین B6، است که نقش مهمی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) دارد؛ یک زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۰۶۰ میلی‌گرم ویتامین B۶ است که برای حفظ عملکرد شناختی، بهبود خلق‌وخو و کاهش خطر بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب ضروری است.

ویتامین B۱۲

زرده تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین B۱۲ است که عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می‏‌شود و نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی ایفا می‌کند؛ هر زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۳۳۲ میکروگرم ویتامین B۱۲ است که برای جلوگیری از بروز علائمی مانند خستگی، ضعف، احساس سوزن سوزن شدن و اختلالات شناختی ضروری است.

ویتامین B۹

زرده تخم‌مرغ حاوی فولات، شکل طبیعی ویتامین B۹، است که برای حمایت از رشد جنین در دوران بارداری بسیار مهم است؛ ۶۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۸۰ میکروگرم فولات است که برای سلامتی بسیار مفید است و کمبود آن باعث کم‌خونی، نقایص مادرزادی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‎‏‌شود.

ویتامین B۵

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک است که نقش بسیار مهمی در تولید اسیدهای چرب، کلسترول و هورمون‌های استروئیدی ضروری دارد، این ویتامین از تبدیل کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به انرژی پشتیبانی می‌کند و باعث حفظ سلامت پوست، مو و ناخن می‌‎‏شود.

ویتامین B۸

تخم‌مرغ دارای ویتامین B۸ است که یک ویتامین ضروری برای باروری است، این ویتامین که با نام اینوزیتول نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در سیگنال‌دهی سلولی، انتقال عصبی و متابولیسم چربی دارد؛ ویتامین B۸ به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، لوبیا، میوه‌ها و غلات یافت می‎‏‌شود.

کد خبر 747379

دیگر خبرها

  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • قلیان اکسیژن و بازی با جون جوانان؛ طرح مطالعاتی وزارت بهداشت؟
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ