Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:43:19 GMT

یک پژوهشگر: منطقه ترشیز با تنش‌های زیست‌محیطی مواجه است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۸۷۴۹

یک پژوهشگر: منطقه ترشیز با تنش‌های زیست‌محیطی مواجه است

سمیه گلدوی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیامدهای حاصل از وجود معضلات محیط زیستی به  کاهش زمین های زیر کشت، کاهش عملکرد محصولات زراعی، کاهش دسترسی به آب سالم، افزایش اثرات نامطلوب ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش امنیت غذایی و در نهایت فقر می‌انجامد.

وی بهبود وضعیت منطقه و کاهش و کنترل مشکلات محیط زیستی را نیازمند عزم و اراده فعالان عرصه محیط زیست در منطقه و همراه ساختن مردم با خود در حل تنش‌های زیست محیطی عنوان و ابراز کرد: افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه محیط زیست و ارزش‌های آن و نهادینه‌سازی آن در اذهان عموم از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند همراهی مردم را در تحقق آرمان "احیای زمین و افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار" در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر و فعال محیط زیست افزود: آموزش، کلید همه کارهایی است که برای محیط زیست می‌توان انجام داد و انتقال دانش محیط زیستی به مردم و افراد علاقه مند می‌تواند در طولانی‌مدت، تاثیرات زیادی در ارتقای نگرش و دیدگاه‌های محیط زیستی مردم و بهبود وضعیت زمین داشته باشد. افزودن مطالب مربوط به محیط زیست و مباحثی نظیر تغییرات اقلیمی و اثرات آن در کتاب‌های درسی مدارس می‌تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی‌های زیست محیطی از سنین پایین در جامعه داشته باشد.

گلدوی با اشاره به دوم اردیبهشت ماه، روز جهانی زمین پاک (۲۲ آوریل)، هدف از نامگذاری این روز را ترویج حفاظت از محیط زیست و تشویق مردم برای انجام فعالیت‌هایی دانست که باعث بهبود وضعیت محیط و جلوگیری از تباهی بیش از پیش منابع طبیعی و زیست‌بوم‌ها می شود و گفت: امروزه، زمین دستخوش مشکلات زیست‌محیطی بسیاری به دلیل سوء مدیریت‌های انسان در استفاده و بهره‌برداری از زیست‌بوم‌های مختلف سطح کره زمین شده است.

به گفته او سوءمدیریت بشر در استفاده از اراضی، نه تنها دربرگیرنده نوع استفاده انسان از اراضی است بلکه میزان و نحوه استفاده از زیست‌بوم‌ها را نیز شامل می‌شود.

گلدوی اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل تمام این معضلات، بهره‌بردای از اراضی بدون توجه به توان طبیعی سرزمین و معیارهای توسعه پایدار و درخور است و عدم تعادل بین توسعه و توان ذاتی سرزمین منشاء بروز انواع معضلات زیست‌محیطی است که علاوه بر وارد نمودن آسیب‌های گوناگون به زمین – به عنوان تنها زیستگاه بشر - انسان را با چالش‌های جدی بسیاری مواجه کرده است.

وی افزود: حرص و طمع انسان در کسب بیشترین منافع اقتصادی از سرزمین، باعث شده در بسیاری از مناطق برداشت بی‌رویه و فراتر از حد توان ذاتی سرزمین انجام شود که نتیجه آن تخریب محیط و پیامدهایی نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، گرمایش جهانی و تغییر اقلیم بوده است.

وی ابراز کرد: تغییرات اقلیمی نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای است که آن هم فرایندی است که انسان در آن دخالت دارد. آلودگی هوا، گرمایش جهانی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، تخریب زیستگاه‌ها، کاهش تنوع زیستی، تولید بیش از حد زباله و رهاسازی آن در طبیعت، بیابان زایی، جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز،  تغییر مسیر رودخانه‌ها، آلودگی منابع آب، افزایش بیماری‌های جدید و ناشناخته نظیر ویروس کرونا از جمله معضلات محیط زیستی هستند که امروزه انسان به دلیل بهره‌برداری غیراصولی از سرزمین با آن‌ها مواجه شده است.

عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: به یقین ما به زمین بیش از آنچه که این سیاره به ما نیاز دارد، نیازمندیم. بنابراین، برای نجات زمین - که تنها زیستگاه ماست - باید با برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر ویژگی‌های ذاتی سرزمین، در راستای حل مشکلات و معضلات منطقه و بهبود وضعیت زیست‌محیطی آن اقدام کرد زیرا زمین متعلق به همه ماست و همه با هم با اراده‌ای راسخ باید برای احیای زمین و بازسازی طبیعت تخریب شده قدم برداریم.

وی گفت: کاشت درختان و افزایش فضای سبز، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، استفاده کمتر از ظرف یکبار مصرف، کاهش مصرف پلاستیک، انجام برخی از فعالیت‌ها و امور به صورت برخط (آنلاین) و کاهش مصرف کاغذ، کاهش دورریز مواد غذایی و تولید زباله، تفکیک زباله از مبدا، خرید کالاهایی که دارای بسته بندی کوچک‌تر و کمتر هستند، خاموش کردن کامل وسایل برقی از جمله رایانه‌ها هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، استفاده حداکثری از روشنایی روز از کارهایی است که می توان برایاحیای زمین انجام داد.

گلدوی، توجه به علامت استاندارد و برچسب مصرف انرژی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار، استفاده از مواد شوینده سازگار با محیط زیست به جای استفاده از شوینده‌های صنعتی، استفاده از دوچرخه و پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده نکردن از خودرو به صورت تک سرنشین را از دیگر شیوه های همراهی با زمین برشمرد.

وی تاکید کرد: برای ما "هر روز، روز زمین" است. زمین برای بهبود و احیای وضعیت نیاز به همکاری و هماهنگی تمام افراد جامعه دارد و انجام این فعالیت‌ها را نباید صرفا متعلق به روز یا هفته خاصی در نظر گرفته شود بلکه در همه حال باید این موارد را رعایت نمود تا به هدف احیای زمین دست یافت.

برچسب‌ها روز جهانی خاک سازمان حفاظت محیط زیست خلیل آباد کاشمر تخریب محیط زیست منابع طبیعی بردسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز جهانی خاک سازمان حفاظت محیط زیست خلیل آباد روز جهانی خاک سازمان حفاظت محیط زیست خلیل آباد کاشمر تخریب محیط زیست منابع طبیعی بردسکن اخبار کنکور بهبود وضعیت زیست محیطی احیای زمین محیط زیستی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است و قطعا تمام اکوسیستم‌ ها در حوزه محیط زیست مدیون داشتن زمینی پاک و خاکی پویا و حاصلخیز است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، حلیا سادات حسینی در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت  و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسلهای آینده اشاره کرد.

حسینی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی مانند توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن وعدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

وی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک را داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آبهای زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه صحبتهای خود به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم  و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان صحبتهایش به موضوع فرهنگ سازی و توانمندسازی شهروندان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که شش درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد، نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است