Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@15:14:54 GMT

برای عدم ترک برجام تضمین نمی‌دهیم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۸۸۰۹

برای عدم ترک برجام تضمین نمی‌دهیم

به گزارش جام جم آنلاین، یک مقام ارشد آمریکایی بامداد پنجشنبه در نشستی خبری گفت، هیچ تضمین کتبی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام وجود نخواهد داشت.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، این دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تضمین واشنگتن درخصوص پایبند ماندن به توافق هسته‌ ای با ایران گفت: «در مورد تضمین کتبی، فکر می‌کنم روشن است که چنین تضمینی وجود ندارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که بدون فاش شدن نامش به سوالات پاسخ می‌داد، افزود: «این یک تفاهم سیاسی است که در زمان انعقاد برجام هم روشن بود که حق مستقل هر کدام از مشارکت‌کنندگان است که تصمیم بگیرند می‌خواهند همچنان عضوی از آن باشند یا خیر».

او در ادامه گفت: «اگر دولت بایدن به درک مشترکی با ایران و دیگر اعضای ۱+۵ برسد و تصمیم بگیرد به برجام برگردد، با حسن نیت خواهد بود و بدون دلیل از آن خارج نخواهد شد. اما چیزی تحت عنوان تضمین وجود نخواهد داشت».

این مقام آمریکایی توضیح داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران تفاهماتی فنی دارند. همچنین انتخابات ایران [نزدیک] است و به همین دلیل صاحب‌نظران از تاریخ رسیدن به توافق تا میانه ماه می صحبت می‌کنند. رسیدن به توافق تا آن زمان را رد نمی‌کنم. امید ما این است که در اسرع وقت به آن دست یابیم و با نهایت سرعتی که بتوانیم پیش می‌رویم».

وی در بخش دیگری اظهار داشت: در خصوص ترتیب‌بندی، بحث زیادی نشده چون ما هنوز در مرحله تشریح مشخص کردن گام‌هایی هستیم که هر طرف باید بردارد. در خصوص توالی وارد بحث نشده‌ایم. اما آنچه می‌توانیم بگوییم این است که آن توالی که آمریکا همه اقدامات را پیش از آنکه ایران کاری انجام دهد صورت دهد، قابل قبول نیست. این را برای ایران روشن ساخته‌ایم. فراتر از آن، ما برای ترتیب‌بندی‌های مختلفی که منافع ما را تامین کنند آمادگی داریم. این ترتیب‌بندی شامل مواردی می‌شود که هر دو طرف به پایبندی کامل درآیند و نه اینکه ما قبل ایران به‌طور کامل پایبند شویم.

این دیپلمات آمریکایی در جای دیگر توضیح داده است که آمریکا تنها در خصوص تحریم‌هایی بحث خواهد کرد که ذیل برجام باید رفع شوند.

او همچنین در مورد قضاوت درباره صحت برداشته شدن تحریم‌ های ایران (راستی‌آزمایی) گفت: «ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و نقش خود را ایفا می‌کنیم. ما به تعهداتمان عمل می‌کنیم. مسئله قضاوت درمورد اینکه آیا تحریم‌ها را برداشته‌ایم وجود ندارد. ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و اگر ایران باور داشته باشد تقاضایش برآورده نشده و از توافق خارج شود ما نیز از توافق خارج می‌شویم. ماهیت این تفاهمات همین است ولی ما همانند سال ۲۰۱۶ تحریم‌ها را برمی‌داریم و باور داریم این چیزی است که برجام نیاز دارد».

این دیپلمات ارشد آمریکایی درباره مدت زمان لازم برای برداشتن تحریم‌ها گفت: «مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید ولی نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم زیرا مسئله پیچیده‌ای است اما فکر نمی‌کنیم بسیار زمان‌بر باشد. زمانی که در این خصوص تصمیم بگیریم، اجرای آن نسبتاً سریع خواهد بود».

او در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی حدود سی میلیون دلار دارایی بلوکه‌شده ایران توسط کره جنوبی گفت: «ما در این مورد اقدامی نکرده‌ایم. در این مورد به‌طور جسته گریخته گزارش‌هایی را می‌بینیم اما درمورد این دارایی‌ها هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است».

وی همچنین با اشاره به نقش سیاست فشار حداکثری بر افرایش تنش‌ها در منطقه گفت: «همبستگی مستقیمی میان برداشته شدن تحریم‌ها و رفتار ایران در منطقه وجود ندارد» و «همچنین البته که تحریم‌ها علیه حزب‌الله و دیگر سازمان‌های نظیر آن و توان حمایت از آن‌ها پابرجا خواهند ماند».

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه در «گرندهتل» وین برگزار و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نشست، رؤسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود رو به جلو ارزیابی کرد.‌

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام مذاکرات وین توافق هسته ای راستی آزمایی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند

دولت چین معافیت‌های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا پایان نوامبر سال جاری تمدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن معافیت های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا 30 نوامبر سال جاری تمدید می کند.

این وزارت خانه افزود: معافیت های بیشتر که از روز چهارشنبه اول ماه مه اجرایی می شود، در ادامه معافیت های اخیر است که روز سه شنبه منقضی می شود.

در همین حال سه روز پیش وزیر خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای ضربه زدن به اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک‌های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت گرفت که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

در همین حال چندی قبل وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد واشنگتن باید تحریم های اعمال شده بر کارخانه ها و افراد چینی را بردارد.

آقای یی در این گفتگو اظهار داشته واشنگتن باید این تحریم ها را بردارد و به حقوق توسعه مشروع چین، آسیب نرساند.

براساس این گزارش، واشنگتن تحریم هایی را بر شرکت های مختلف چینی اعمال کرده، شرکت هایی که واشنگتن آنها را به همکاری با صنایع نظامی چین به رغم انکار این شرکت ها متهم کرده است. تحریم های آمریکا همچنین بر افراد و نهادهای چینی وضع شده که متهم به نقض حقوق بشر در منطقه شین جیانگ هستند.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردچین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق