Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، جو بایدن که در انتخابات ریاست جمهوری در پاییز سال گذشته وعده کرده بود آنچه کشتار ارامنه در اوایل قرن بیستم میلادی خوانده می‌شود به رسمیت بشناسد، بعد از گذشت بیش از دو ماه از استقرار در کاخ سفید تا امروز درباره این وعده انتخاباتی اش سکوت کرده بود. وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود در گزارشی پیش‌بینی کرده این اقدام به تنش بین آمریکا و ترکیه دامن بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه به نقل از این منابع که نامشان منتشر نشده افزود: قرار است بایدن کوچ اجباری و گرسنه نگه داشتن و کشتار ارامنه به دست نیروهای عثمانی از سال ۱۹۱۵ را به عنوان نسل‌کشی معرفی کند. بایدن روز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) در بیانیه سالانه خود به این مساله اشاره می‌کند که با کشتار ارامنه همزمان شده است.

مسئولان آمریکایی گفته‌اند تصمیم نهایی گرفته نشده و گفتگوی رسانه‌ای در کار نیست. بایدن شاید همچون روسای جمهوری سابق فقط یک بیانیه نمادین صادر کند و از کشتار ارامنه به عنوان نسل‌کشی یاد نکند. ترکیه می‌گوید ماجرای ارامنه در اوایل قرن بیستم نسل‌کشی نیست و ارامنه که درگیر رقابت‌های منطقه‌ای شده بودند، در جانبداری از دولت‌های متخاصم علیه حکومت عثمانی قیام کرده بودند.

در همین حال، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه سه‌شنبه (۳۱ فروردین) به کانال خبر ترک گفت: اقدام بایدن به روابط بین دو کشور خدشه وارد نمی کند. سخنگوی سفارت ترکیه در واشنگتن اما در این باره اظهار نظر نکرده است.

روابط ترکیه و آمریکا در دو سال گذشته بر سر موضوع‌هایی چون حمایت‌های آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه‌های تروریستی می‌خواند و همچنین اختلافات شدید درباره خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه به ویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ با فراز و فرودهای زیاد روبه‌رو بوده اما حالا باید به انتظار نشست که آیا ماجرای تاریخی ارامنه به چالشی در روابط دو کشور تبدیل یا به بایگانی سپرده می‌شود؟

کد خبر 596844 برچسب‌ها ترکیه ترکیه - رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا جوزف بایدن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ترکیه ترکیه رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا جوزف بایدن کشتار ارامنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۹۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۱۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در کالیفرنیا بازداشت شدند

به گزارش قدس آنلاین، حساب ایکس اداره پلیس لس آنجلس به نقل از کلی مونیز سخنگوی این اداره نوشت که در جریان اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ۹۳ نفر دستگیر شدند.

به گفته مونیز، در جریان یورش پلیس برای دستگیری دانشجویان هیچکس زخمی نشده و گشت زنی پلیس تا صبح پنجشنبه به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که دانشگاه کالیفرنیای جنوبی همراه با دانشگاه براون در رود آیلند متاثر از جنبش‌های دانشجویی آغاز شده از دانشگاه‌های کلمبیا و یِیل، به اعتراض علیه تجاوزهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه برخاستند. دانشگاه‌های دیگر آمریکا نیز روز چهارشنبه در حمایت از مردم غزه و محکومیت رژیم اسرائیل تحصن خود را آغاز کردند.

در دانشگاه تگزاس در آستین، ده‌ها پلیس محلی و نیروهای ایالتی برای جلوگیری از تظاهرات دانشجویان در محوطه دانشگاه به صف و در نهایت با معترضان درگیر شدند و چندین نفر را بازداشت کردند.

دانشگاه هاروارد در ماساچوست نیز دسترسی به حیاط این دانشگاه را محدود و برپایی چادر را نیازمند مجوز کرد، با این حال معترضان روز چهارشنبه ۱۴ چادر برپا کردند.

گفتنی است؛ اعتراضات بی سابقه دانشجویان در آمریکا در حالی ادامه دارد که طبق آخرین گزارش رسانه های آمریکایی، تعداد شرکت کنندگان در این اعتراضات بسیار زیاد است و دولت آمریکا به دنبال کمک گرفتن از گارد ملی برای مقابله با دانشجویان معترض به کشتار جمعی در غزه است.

در همین حال، روزنامه عرب زبان رای الیوم در این باره نوشت: تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان روز به روز گسترده تر می شود؛ تظاهراتی که یادآور مخالفت ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است.

این رسانه افزود: شاید تظاهرات دانشجویان ضد کشتار جمعی علیه فلسطینیان در آمریکا، حادثه بسیار بارزی باشد که روز به روز گسترش می‌یابد و مانند گلوله برقی به سرعت در حال بزرگ شدن است. این تظاهرات به دانشگاه های تگزاس و کالیفرنیای جنوبی کشیده شده و پلیس آمریکا با آن مقابله و شماری از دانشجویان خشمگین را بازداشت کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سندرز به نتانیاهو: گفتن کشتار ۳۴۰۰۰ فلسطینی، یهودستیزی نیست
  • کشف مقادیری مهمات و نارنجک و سلاح در شوروی زاهدان
  • سید الحوثی: اسرائیل از تاکتیک های جدیدی برای کشتار ملت فلسطین استفاده می کند
  • شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • دیدنی های امروز؛ از سالگرد نسل کشی ارامنه تا اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • حدود ۱۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در کالیفرنیا بازداشت شدند
  • پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است