Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@16:15:52 GMT

دعای روز دهم ماه رمضان/ حد توکل در حدیث نبوی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۰۱۳۵

دعای روز دهم ماه رمضان/ حد توکل در حدیث نبوی

در فراز اول دعای روز دهم ماه مبارک رمضان، از خداوند درخواست داریم که ما را در جرگۀ اهل توکل قرار دهد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان سه درخواست از خداوند داریم: قرار گرفتن در جرگۀ اهل توکل، قرارگیری در صف رستگاران و نیز قرار گرفتن در بین مقربان درگاه خداوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دعا می‌خوانیم: «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالِبین.» یعنی خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان به درگاهت و مرا نزد خودت از رستگاران و از مقربان درگاهت قرار بده؛ به حق احسانت ای منتها مقصود خواهندگان.»

در فراز اول این دعا از خداوند درخواست داریم که ما را در جرگۀ اهل توکل قرار دهد. در توضیح این فراز از دعا این روایت نبوی جای دقت دارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله (در مقام معلم) از جبرئیل علیه‌السلام (در مقام شاگرد) پرسید: توکل به خداوند عزّ و جلّ چیست؟ او در جواب گفت «الْعِلْمُ بِانَّ الْمَخْلُوقَ لایضُرُّ وَ لا ینْفَعُ وَ لا یعْطی وَ لا یمْنَعُ، وَ اسْتِعْمالِ الْیأس مِنَ الْخَلْقِ، فَاذا کانَ الْعَبْدُ کذلِک لَمْ یعْمَلْ لِاحَدٍ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یرْجِ و لم یخَفْ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یطْمَعْ فی احَدٍ سِوَی اللَّهِ، فَهذا هُوَ التَّوَکلُ.» به این معنا که توکل یعنی دانستن اینکه مخلوق ضرر و نفعی ندارد، نه می‌بخشد و نه توان منع از آن را داراست. و نیز از آنچه که نزد مردم است مأیوس باشد. اگر چنین شد، بنده برای غیر خدا عملی انجام نمی‌دهد و به غیر او امید نداشته و از غیر او هراسی ندارد و به کسی غیر از خداوند طمع ندارد و این همان توکل است.»

یا اینکه ابوبصیر می‌گوید امام صادق (ع) می‌گوید چیزی نیست مگر اینکه تعریفی دارد، عرض کردم: حدود و تعریف توکل چیست؟ فرمود: یقین. عرض کردم تعریف یقین چیست؟ فرمود: از چیزی غیر خداوند نهراسی. لَیسَ شَی ءٌ الّا وَ لَهُ حدٌّ، قال: قلت: جُعِلْتُ فِداک فَما حَدُّ التَّوُکلِّ؟ قال: الیقینُ، قلت: فَما حَدُّ الیقینِ؟ قال: الّا تَخافَ مَعَ اللَّهِ شیئاً. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 57)

حدیث | بشارت خداوند به روزه‌داران در هنگام افطار

انتهای‌پیام/ 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه

محمدباقر نریمانی معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کرمانشاه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه مبنی بر اجرایی شدن سند تحول قضایی، گفت : یکی از موضوعات این سند برگزاری دادگاه‌های علنی و برخط است که آن را در دستورکار قرار داده ایم. 

وی افزود: افزایش دانش و تجربه همکاران و کارکنان دادگاه ها، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق، حقوقدانان و به طور کلی عموم مردم، اقناع افکار عمومی، افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی و شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آراء قضایی از مزایای برگزاری دادگاه‌های علنی به صورت آنلاین است. 

نریمانی با تاکید براینکه در قانون اساسی نیز بر برگزاری دادگاه‌های علنی تاکید شده، خاطرنشان کرد: امکان مشاهده و حضور مجازی عموم مردم در این دادگاه فراهم شده و علاقمندان به مباحث حقوقی، قضایی و جلسات دادگاه‌ها می‌توانند بصورت برخط و از طریق نشانی http://skyroom.adliran.ir/ch/kermanshah-ecourt در این دادگاه‌ها حضور یابند.

اولین جلسه دادگاه علنی برخط استان کرمانشاه در سال جدید، روز دوشنبه (هفدهم اردیبهشت) با موضوع حمل و نگهداری مشروبات الکلی به صورت مجازی و برخط در آدرس یاد شده برگزار خواهد شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی
  • در جلسه علنی شورای شهر شیراز چه گذشت؟
  • برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه
  • حدیث روز | نتیجه نافرمانی پدر و مادر
  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان