تفاوت احزاب در حکومتهای دینی و غیردینی
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۰۲۷۱
ایسنا/لرستان تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا با اشاره به تفاوت احزاب در حکومتهای دینی و غیردینی، گفت: در دموکراسی دینی کار حزب هدایت جامعه به سمت کمال و رشد است.
امیرعلیحیدر امیری، دوم اردیبهشت در اولین جلسه از نشستهای بصیرتی ویژه انتخابات ۱۴۰۰ که به همت مدرسه علمیه الزهرا(س) پلدختر ویژه بانوان طلبه در پیامرسان ایتا برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و لزوم جلب مشارکت مردم و حضور آگاهانه و بابصیرت آنان در این انتخابات، به معرفی دو تفکر، گفتمان و جریان سیاسی اصولگرایی و اصلاحطلب پرداخت و گفت: برای شناخت بیستر جریانات سیاسی در کشور ابتدا نیاز است شناختی نسبت به جریانشناسی اصولگرایان و اصلاحطلبان داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در هر نطام سیاسی برای پیشبرد امور بخشها و نهادهای مختلفی شکل میگیرد که بخش نرمافزاری آن احزاب هستند و بخش سختافزاری آن نیز نطام را شکل میدهند، افزود: در تمام نظامهای سیاسی دنیا احزاب، جناحها، گروهها، جبههها و دستههای سیاسی براساس بینش خاص خودشان شکل میگیرند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به این فرموده مقام معظم رهبری که «احزاب در غرب باشگاههایی برای کسب قدرت هستند»، ادامه داد: در دموکراسی غربی هدف حزب رسیدن به قدرت است اما در دموکراسی دینی کار حزب هدایت فکری جامعه به سمت کمال و رشد است.
امیری با اشاره به پیشینه گفتمان اصولگرایی و نحوه شکلگیری آن، اظهار کرد: اصولگرایی واژهای است برگرفته از اصل یعنی بنیان، بیخ و ریشه در ادبیات سیاسی کشور و در نظام جمهوری اسلامی ایران اصولگرا به کسانی اطلاق میشود که اعتقاد و التزام به اسلام و انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، قانون اساسی، آرمانهای امام راحل(ره)، ولایت مطلقه فقیه و مقام معظم رهبری دارند البته اصولگرایی تفاوت ماهوی با بنیادگرایی و مرتجع بودن دارد چون مرتجع بودن و بنیانگرایی و ارتجاع بازگشت به گذشته و توقف در آن است در صورتی که اصولگرایی به مفهوم تاکید بر اصول اساسی انقلاب اسلامی با نگاه به آینده هست.
وی اعتقاد و التزام به اسلام، ولایتمداری، اعتقاد به جامعیت دین اسلام و کارآمدی آن، جمهوریت نظام، مردمباوری و مردمسالاری دینی را از شاخصههای جریان اصوالگرایی ذکر کرد.
این کارشناس فرهنگی در بیان شاخصههای اصولگرایی از دیدگاه مقام معظم رهبری عدالتخواهی و عدالتگستری، ایمان و هویت اسلامی و انقلابی، حفظ استقلال همهجانبه کشور، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس، جهاد علمی، تثبیت آزادی و آزاداندیشی، اصلاحات به مفهوم صحیح آن، شکوفایی اقتصادی و رسیدگی به زندگی مردم، استکبارستیزی، التزام به اسلام، سادهزیستی و مردمگرایی، تواضع و نلغزیدن در غرور و کبر، اجتناب از اسراف و ریخت و پاش، خودگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیمگیری، سعه صدر، اجتناب از هواهای نفسانی، شایستهسالاری، نظارت بر عملکرد زیرمجموعه، تلاش بیوقفه برای ارائه خدمات، قانونگرایی، شجاعت و قاطعیت در بیان و اعمال حق را از جمله این شاخصهها بیان کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در اداه ضمن ارائه تعریفی از اصلاحطلبی، گفت: فرق بین اصلاحطلبی دبینی و غیردینی در این است که اصلاح و مصلح مسلمان در واقع اصلاحات را در زمینه رشد و کمال انسان دنبال میکند و از نگاه اسلام و نظام اسلامی اصلاحات جزئی، تدریجی و مشروع است این در حالیاست که هر جامعهای نیاز به اصلاحات دارد چرا که بدون اصلاحات قادر به بقا نخواهد بود کمااینکه هر حکومتی لاجرم دچار آفتهایی میشود که این آفتها جز از طریق اصلاح رفع نمیشود و به طور طبیعی یک نظام پویا باید بداند و بتواند برای حفظ سلامت خودش از طریق اصلاحات با این آفتها مقابله کند.
وی با بیان اینکه در اصلاحطلبی غیردینی نگاه به اصلاح امور بدون توجه به مبانی الهی است و تنها جنبه بشری و بهعبارتی این دنیایی را دارد، پیراستن عقیده مسلمانان از خرافات و بدعتها و بازگشت به اسلام اصیل، وحدت و همبستگی مسلمانان در برابر خطر سلطه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی غرب و نظام سلطه، هماهنگ کردن تعالیم و رهنمودهای دینی با عقل و مقتضیات زمان را از ویژگیهای اصلاحطلبی بیان کرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا با بیان اینکه قانون اساسی ما سند واضح و تبیینکننده اندیشه اصلاحطلبی بر مبنای حفظ اصول جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: در قانون اساسی گستره وسیعی از اصلاحات از جمله اصلاح نظام اداری، اصلاح قوانین و مقررات و برنامهریزیها در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، اصلاح وضعیت مطبوعات، اصلاح نظام اقتصادی برطبق موازین اسلامی و اصلاح در جهت رفع تبعیضات ناروا بین آحاد ملت مطرح شده و با توجه به شعارهای انقلاب که برخاسته از متن منابع دینی است اصلاحات در کشور و نظام دینی ما به هیچوجه نمیتواند خارج از معیارهای اسلامی و انقلابی باشد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی سیاسی احزاب خانه احزاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آسیا مقام معظم رهبری دموکراسی غربی انقلاب انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی اصولگرايان امام راحل قانون اساسي اصولگرایان اصلاح طلبان اصول گرایی اصلاح طلبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خودتخریبی در نظام های سیاسی
یکی از ویژگیهای نظامهای سیاسیِ هوشمند،"گشودگی به تجربه" است.
"گشودگی به تجربه"، دست کم واجد دو معناست:
۱. از تجربهی جدید و نو استقبال میکند. امکانهای مواجهه شدن با واقعیتها را با شیوهای جدید، از دست نمیدهد. جسارت آزمودن راهحلهای جدید را دارد.
۲. به تجربههای زیستهی خود، به منزلهی منبعی معرفتبخش توجه میکند و در هر گونه تصمیمگیری آتی از این منبع بهره میبرد.
تجربه، حاصل مجموعهی مواجهات با موقعیتهای مختلف و نیز تصمیمات موفق و ناموفق است. از این رو تجربهها میتوانند شیرین و یا تلخ باشند زیرا شامل پیروزی و شکست میشوند. تجربهی شکست، یعنی عدم وصول به نتیجهی مورد انتظار. به عبارت دیگر، آنچه رخ داده با آن چه در ابتدا مورد انتظار بوده است، تطابق نداشته باشد. نظام هوشمند با تکیه بر تجربههای مکرر خود میتواند بنبستها را شناسایی کند.
گشودگی به تجربه در دو گونه و دو سنخ قابل صورت بندی است:
ا. گشودگی به تجربهی خود
۲. گشودگی به تجربهی دیگران
شناسایی بنبستها در سیستمهای سیاسی هوشمند فرایند پیچیدهای دارد که طی آن، به نقد و بررسی عملکرد خود میپردازند و با تحلیل سیاستهای مشابه در دیگر نظامها و ایجاد مکانیزمها و فرصتها برای شنیدن نظرات و ایدههای منتقدین به تصحیح روشها و تصمیمات خود اهتمام میورزند این گونه نظامهای سیاسی نه فقط به تجربههای زیستهی خود اهمیت میدهند و راههای مسدود و بنبست را میفهمند که با مطالعه و تدقیق در سرنوست دیگران از تجربههای آنان میآموزند. برای آنان تجریهی دیگران، به منزلهی معلمی است که دانایی و خردمندی را در آنان پرورش میدهد و سبب میشود عمر و سرمایه در راه بی حاصل هدر ندهند.
"تاریخ"، انباشت تجربههای پیشینیان است که به ما یاد میدهد مسیرهای منتهی به بنبست کدام است. تاریخ به ما نمیگوید چه باید بکنیم، اما به شیوهی سلبی، دست کم به ما یاد میدهد از چه مسیرهایی نباید برویم و از چه روشهایی نباید استفاده نماییم. از این منظر، مطالعهی تاریخ، ضرورتی اجتنابناپذیر برای "بنبستشناسی" است.
"بنبستشناسی" و "واقعنگری"، دو رکن اساسی نظام های هوشمند است. توجه به واقعیتها و ثبت مسیرهای منتهی به بنبست در حافظه، لازمهی کنش خردمندانه و عقلانی است. آدمیان و یا نظامهای سیاسی که بنبستها و راههای مسدود به هدف را تشخیص نمیدهند، عموما از دو بیماری رنج میبرند و مردمان را با همین دو بیماری در فراز و نشیب درد و رنج میکشانند. سرمایههایشان را در مسیر شکست خورده هدر میدهند و دچار فرسودگی میشوند.
این گونه نظامها "خودتخریباند"، زیرا:
اولا، آرزواندیشاند یعنی واقعیتهای موجود را نادیده میگیرند و به جای آن، آرزوهای خود را مینشانند.
ثانیا، فروبسته به تجربهاند. یعنی تجربههای پیشین خود و تجربهی سایر نظامها و ساکنان دورههای تاریخی را نادیده میگیرند.
این دسته از نظامها که بهرهی چندانی از عقلانیت ندارند مجبور به پرداخت هزینههای گزاف و اما بیحاصل میشوند و شکستها و ناکامیهای پیدرپی را تجربه میکنند.
مبتنی بر آن چه به اختصار آمد، تصمیمات و سیاستهای نظام سیاسی ایران را میتوان ارزیابی کرد. مثلا میتوان شیوه و سیاست نظام را در برابر مقولهی بیحجابی، مورد ارزیابی واقعبینانه قرار داد. در چنین حالتی خواهیم دید که نظام سیاسی در ایران آرزواندیش و فروبسته به تجربه است و از گذشتهی خود و شکستهایش استفاده نمیکند. گویی فاقد حافظهی لازم برای ثبت بنبستهای تجربه شده است. و درست به همین علت است که به صورت تکراری یک سیاست شکستخورده را به تکرار اجرا میکند.
بیشتر بخوانید:
وقت شمردن جوجه های آخر پاییزهفرمان به نقض حریم شخصی
نه به تحقیر
تغییرات اجتماعی پس از انقلاب
حجاب قانونی یا حجاب اجباری؟
216216