بهروز افخمی فیلمساز خلاقی که سالهاست از سینمای خود فاصله گرفته!
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۰۵۲۲
بهروز افخمی بدون شک یکی از مهمترین کارگردانهای 40 سال اخیر سینما و تلویزیون ایران است. کارگردانی که در سینما آثاری ماندگار و به نوعی در زمان خود ساختارشکن ساخت که حتی با جنجالهای بسیاری همراه بود.
به گزارش خبرنگار برنا، بهروز افخمی از معدود فیلمسازان ایرانی است که ساخت فیلم و سریال در ژانرهای مختلف را تجربه کرده و در هر ژانر توانسته اثری بسازد که بسیار مورد توجه قرار گرفته و در برخی مواقع منجر به جریانسازی در سینما شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
افخمی که فعالیت سینمایی خود را با بازیگری و فیلمبرداری آغاز کرده، در سال 1363 فیلمبرداری فیلم سینمایی «زیر باران» به کارگردان سیفالله داد را بر عهده داشت. در اواخر دهه 1360 ناصر تقوایی برای ساخت فیلمی با موضوع مبارزات میرزا کوچکخان جنگلی اقدام کرد، او که فیلمنامه این اثر را نوشته بود، کارگردانی آن را هم بر عهده گرفت اما پیش از پایان کار، پروژه را کنار گذاشت و بهروز افخمی جایگزین تقوایی شد. افخمی به همراه امرالله احمدجو و احمد مرادپور فیلمنامه این اثر را که بر اساس کتاب «سردار جنگل» ابراهیم فخرائی و با نگاهی به داستان «مردی از جنگل» احمد احرار نوشته شده بود بازنویسی کرد و کارگردانی آن را هم بر عهده گرفت که سریال «کوچک جنگلی» ساخته شد و بعدها از این سریال فیلم سینمایی «تفنگهای سحرگاه» ساخته شد.
سال 1369 افخمی یکی از جنجالیترین آثار سینمایی خود را با عنوان «عروس» ساخت که در زمان ساخت و اکران با حواشی و ماجراهای بسیاری روبرو شد. این فیلم در آن زمان مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت و به نوعی توانست دو ستاره را به سینمای ایران معرفی کند. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب که در این فیلم برای اولین بار نقش اصلی یک اثر را بازی کردند بسیار مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفتند و در واقع «عروس» مسیری هموار برای آنها در موفقیتشان به وجود آورد. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت فیلم سینمایی «عروس» تابوشکنیاش در آن دوران بود. جذابیتهای ظاهری بازیگران که در این فیلم مورد توجه بود و روایت قصهای عاشقانه که در سینمای پس از انقلاب کمتر دیده میشد حتی منجر به اعتراضات شدیدی شد و در آن زمان هنرمندانی چون شهید مرتضی آوینی در برابر این اعتراضات به حمایت و دفاع از «عروس» و بهروز افخمی پرداخت.
سه سال بعد در سال 1372 افخمی فیلم سینمایی «روز فرشته» را با بازی اکبر عبدی و عزتالله انتظامی ساخت. «روز فرشته» در ابتدا قرار بود توسط شهریار بحرانی ساخته شود اما کار در نیمه متوقف شده و بحرانی از پروژه انصراف میدهد و بهروز افخمی جانشین او میشود. هر چند که این فیلم نتوانست موفقیت «عروس» را تکرار کند اما در کارنامه افخمی جزو آثار متفاوت او به حساب میآید.
سال بعد افخمی فیلم سینمایی «روز شیطان» را ساخت که در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و تحسین شد. افخمی فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستان «پروتکل چهارم» فردریک فورسایت نوشت و جدیترین فیلم سیاسی جاسوسی سینمای ایران تا آن زمان را ساخت. «روز شیطان» را همچنان میتوان یکی از بهترین آثار سیاسی جاسوسی سینمای ایران دانست.
فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» سومین پروژهای است که افخمی به عنوان یک پروژه نیمه تمام کارگردانیاش را بر عهده میگیرد. او این بار پروژه علی حاتمی را که به دلیل درگذشتش نیمهتمام مانده بود به اتمام رساند. البته افخمی این بار هم پروژه را بدون تغییر و به شکلی که کارگردان اول در نظر داشت پیش نبرد و در «جهان پهلوان تختی» نقش پر رنگتری در تغییر ماهیت فیلم داشت. او که برای ادامه تولید این فیلم همانند سایر اعضای گروه و تیم تهیه «جهان پهلوان تختی» دچار مشکل شده بود تصمیم گرفت از همین وضعیت فیلم بسازد و قصه رخ داده که تیم تولید در میانه راه تولید فیلم «جهان پهلوان تختی» دچار مشکل شده را در فیلم روایت کرد.
در سال 1377 بهروز افخمی فیلم سینمایی «شوکران» را ساخت که به اعتقاد بسیاری از منتقدان و سینماگران بهترین اثر کارنامه این کارگردان است. «شوکران» در جشنوارههای خارجی متعددی شرکت کرد و توانست در این جشنوارهها مورد توجه قرار گیرد و در ایران هم در زمان اکران این فیلم نقدهای مثبتی بر آن نوشته شد. فریبرز عربنیا و هدیه تهرانی که نقشهای اصلی این فیلم را ایفا کردند دیگر نقاط قوت فیلم به حساب میآمدند و بازی آنها بسیار مورد تحسین قرار گرفت.
این فیلم سینمایی در سال 1379 اکران شد. نکته جالب توجه درباره «شوکران» به پایانبندی آن برمیگردد که در ابتدا قرار بود به شکلی دیگر فیلم به پایان برسد اما با حضور هدیه تهرانی در این فیلم افخمی پایانبندی را تغییر میدهد. این فیلم یکی از سختترین پروژههای افخمی به حساب میآید، اثری که بارها در مسیر تولید با مشکل مواجه و تولید آن متوقف شد. فیلم در زمان اکران با اعتراض شدید پرستاران مواجه شد و پرستاران بارها در تجمعات مختلف خواستار توقف اکران این اثر سینمایی شدند اما در نهایت این فیلم توانست با نزدیک به 400 میلیون تومان فروش داشته باشد.
«گاوخونی» هفتمین اثر سینمایی بهروز افخمی به حساب میآید که در سال 1381 ساخته و اکران شد. هفتمین فیلم افخمی را میتوان یکی از متفاوتترین آثار او دانست که در بین آثار اقتباسی سینمای ایران هم اثری متفاوت به حساب میآید که به منبع اقتباس خود کاملاً وفادار است. این فیلم در بخش جنبی جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.
پروژه بعدی بهروز افخمی یکی از پرهزینهترین فیلمهای سینمای ایران تا آن زمان بود که او زمان زیادی صرف تولید آن کرد اما در نهایت فیلم کیفیت خوبی نداشت و با انتقاد شدید منتقدان و مخاطبان جدی سینما روبرو شد. «افخمی» در هشتمین اثر خود به سراغ قصه زندگی امام خمینی (ره) رفت و فیلم سینمایی «فرزند صبح» را با روایت قصه دوران کودکی امام خمینی (ره) و زمان دستگیری ایشان در 15 خرداد ساخت. فیلم به قدری با واکنشهای منفی مواجه شد که حتی بهروز افخمی هم در زمان اکران آن در جشنواره تأکید کرد که نسخه اکران شده «فرزند صبح» مورد تأیید او نیست.
این فیلم به صورت محدود در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و پس از آن به دلیل اختلاف تولیدکنندگان فیلم، «فرزند صبح» هیچگاه اکران نشد.
در سال 1388 بهروز افخمی به سراغ فیلم کمدی «سن پترزبروگ» رفت. این فیلم یکی از ضعیفترین آثار افخمی به حساب میآید که فقط برای موفقیت در گیشه ساخته شد و توانست 730 میلیون تومان فروش داشته باشد. زوج محسن تنابنده و پیمان قاسمخانی در این فیلم بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفت و بسیاری از منتقدان عامل نجات این فیلم از شکست را بازی خوب این دو بازیگر میدانند.
افخمی پس از «سن پترزبورگ» دو فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «روباه» را ساخت. فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با وجود اینکه کیفیت آثار قبلی افخمی را نداشت توانست در جشنواره فیلم فجر دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.
فیلم سینمایی «روباه» هم به نوعی بازگشت افخمی به سینمای سیاسی جاسوسی بود ولی به هیچوجه کیفیت «روز شیطان» را در این فیلم نمیتوان دید. اثری که در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر بار دیگر بهروز افخمی را با انتقادهای تندی مواجه کرد.
بهروز افخمی در سال جاری سومین سریال تلویزیون خود را با عنوان «رعد و برق» ساخت که البته به نوعی میتوان آن را اولین سریال افخمی دانست که تنها خودش به عنوان کارگردان در تولید آن نقش داشته است. بهروز افخمی پیشتر سریال «کوچک جنگلی» را ساخته بود که پس از آن در عرصه سریالسازی یکی از کارگردانهای سریال «عملیات 125» شد اما «رعد و برق» اثری است که به تنهایی کارگردانی کرده و در زمان ساختش نیز با حواشی بسیاری مواجه شد و به نظر میرسد حواشی این سریال همچنان ادامه دارد.
«رعد و برق» که در روزهای شیوع کرونا تصویربرداری شد به دلیل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی تولیدکنندگان اثر با حواشی بسیاری مواجه شد و مصاحبه عجیب افخمی در جشنواره فجر مبنی بر مخالفتش با ماسک زدن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا این حواشی را دوچندان کرد. اما نکته عجیبتر به پخش سریال «رعد و برق» برمیگردد که قرار بود در ماه مبارک رمضان از شبکه پنج پخش شود به دلیل آماده نبودن سریال پخش آن پس از یک قسمت متوقف و به زمان دیگری موکول شد. «رعد و برق» یکی از آثاری است که مشخصاً تیم تولید مصائب بسیاری برای تولید آن متحمل شدهاند و انتظار میرود جزو آثار باکیفیت تلویزیون باشد.
به طور قطع بهروز افخمی را میتوان یکی از مهمترین سینماگران سالهای اخیر ایران دانست که کارنامه پر فراز و فرودی دارد و سالهاست اثر قابل دفاع و با کیفیتی تولید نکرده است. او طی سالهای اخیر اجرای دو برنامه سینمایی «هفت» و «نقد سینما» را بر عهده داشت که از برنامههای پرحاشیه تلویزیون در سالهای اخیر هم به حساب میآیند و باید ببینیم که او با ساخت «رعد و برق» توانسته روزهای درخشش خود را در عرصه فیلمسازی تکرار کند یا خیر.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ایران بازی جهان رعد و برق سینما و تلویزیون روباه عروس سن پترزبورگ بهروز افخمی جهان پهلوان تختی شوکران گاوخونی فرزند صبح کوچک جنگلی روز فرشته روز شیطان بسیار مورد توجه حساب می آید توان یکی زمان اکران فیلم سینمایی سینمای ایران جشنواره فیلم سال های اخیر بهروز افخمی جهان پهلوان افخمی فیلم ترین آثار قرار گرفت ترین فیلم رعد و برق مواجه شد تولید آن بر عهده آن زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولیها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصهی کارگردانی حرفهای از همینجا آغاز میشود
رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران به متفکرین جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را درآثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولی ها با تقدیر از زحمات و تلاشهای بی وقفه اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم سازان اول گفت ؛ امید بسیاری از جوانان و علاقمندان به فیلمسازی و سینما به همین شوراست و طبق گزارش هایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی ، عملکردی شفاف و قابل دفاع را از خود به جا گذاشته و چهره های مستعد ، توانمند ، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است .
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفه ای فیلمسازان با توصیه ی اکید به اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم سازان اول عنوان کرد ؛ آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان ، تازه نفس و با انگیزه به عرصه ی سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته اند بنده معتقدم سینماگران حرفه ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می کنند و چنانچه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعا نتیجه ی حاصله را تحسین خواهد کرد . شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی ست که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه ی حرفه ای شده اند و در جشنواره های دو دوره ی گذشته جوایز مهمی کسب کرده اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم ،سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت های کشور بهره مند شود.
خزاعی در ادامه گفت:امسال برای حمایت از ده فیلم اولی البته فیلم های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کردهایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود.
خزاعی در ادامه افزود: من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم نسلی که درک بالایی از زبان تصویر دارد و شناخت خوب از مسائل کشور و از دغدغه های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه های داخلی و خارجی به تصویر کشد.سینمای ایران به متفکرین جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را درآثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود.
راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی بدور از جریان سرمایه داری که قبلا بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود.نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.
در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل فارابی آقای زین العابدین خواست یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار گردد در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رئیس سازمان در جریان چگونگی ارزیابی ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت . این جلسه با حضور اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم اولی ها ، مجید زین العابدین ، رسول صدرعاملی ، حبیب ایل بیگی ، محمدرضاعرب ، مجید اسماعیلی ، مهدی آذرپندار ، امیربوالی و روح الله سهرابی برگزار گردید . مسئولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.