Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:12:24 GMT

کارآفرینی مددجویِ زندان کاشان

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۱۹۶۱

کارآفرینی مددجویِ زندان کاشان

ایسنا/اصفهان بدهکاران مالی گروهی از شهروندان هستند که به طور ناخواسته در شرایط ناشی از تلاطم اقتصادی روانه زندان شده اند، در حالی که با حمایت مسئولان و ایجاد اشتغال می‌توان راه بازگشت آبرومندانه این گروه از مددجویان را به جامعه هموار کرد.

آشنایی مددجویان مالی با کارآفرینی و مهارت‌های شغلی فرصتی است که می توان هم جمعیت کیفری جامعه را کاهش داد و هم به چرخش اقتصاد سالم و پویا کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارآفرینی بیشتر و پیشتر از هر چیزی نیازمند همت، اراده شهروندان و حمایت و نظارت هدفمند مسئولان جامعه است.

هنوز ۴۳ سال نداشت که در سال ۱۳۹۶ به اتهام ناتوانی در بازپرداخت بدهی شغلی خود زندانی شد، اما با یادگیری مهارت پرورش پرندگان و ماهیان زینتی در کارگاه مهارت آموزی زندان و به کار بستن آموزش ها، حالا تبدیل به یک کارآفرین شده است و روی پای خود ایستاده و در فاصله هشت ماه توانسته است برای هفت نفر اشتغال ایجاد کند.

این مددجوی کارآفرین در گفت و گو با ایسنا، می گوید: «دوران زندان یک پیشینه منفی در زندگی هر فرد است، اما دوره های اشتغال و حرفه آموزی با همکاری دستگاه مربوط می تواند فرصتی برای آغاز یک زندگی عزتمندانه پس از آزادی باشد.

در سال ۱۳۹۶ به علت محکومیت مالی و عدم توانایی پرداخت آن روانه زندان شدم و سه سال از بهترین دوران عمر خودم و خانواده ام را به رنج و سختی گذراندم، اما در دوران زندان به تشویق و مشورت مسئولان ندامتگاه در کلاس های مختلف مهارت آموزی شرکت کردم.

از تیرماه ۱۳۹۹ که با مرخصی من موافقت شد با کمک خانواده سرمایه ای حدود ۲۰۰ میلیون ریال را تأمین کرده و برای پرورش دو نوع پرنده تزیینی اقدام کردم، اما به علت نداشتن وسایل گرمایش و سرمایش مناسب در محیط کار با شکست روبرو شدم.

در اوج ناامیدی و شکست، اما با پیگیری‌های همسرم و معرفی یک ضامن نیکوکار، دوباره به صورت نقد و اقساط تعدادی پرنده خریدم و کارم را شروع کردم. در ابتدای کار با استفاده از نظر کارشناسان و افراد با تجربه این حرفه توانستم کار تکثیر پرنده های زینتی را با کیفیت بالا آغاز کنم و درآمدی حدود ۳۰ میلیون ریال در ماه اول به دست آورم.

با وجود سابقه زندان اما برخی از خِبرگان این حرفه به من اعتماد کرده و پرورش سه نوع پرنده دیگر را شروع کردم که با تحقیق و مطالعه فراوان و بازدید از کارگاه های مشابه به فاصله چهار ماه توانستم ۵۰ میلیون ریال درآمد کسب کنم. پشتیبانی‌های همسر و خانواده، حمایت‌های مسئولان زندان کاشان و اعتماد اهل فن باعث شده است که امروز ۱۵ گونه از نژادهای اصلاح شده طوطی سانان را تولید و روانه بازار کنم.

با گذشت هشت ماه از شروع کار حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه کار کرده‌ام و ماهیانه حدود ۲۰۰ میلیون ریال درآمد کسب می کنم و برای دو دانشجوی جوان به طور مستقیم و پنج نفر دیگر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده ام.

به عنوان یک مددجو به فاصله یک مرخصی هشت ‌ماهه توانستم ماهیانه بیش از ۱۰۰ میلیون ریال درآمد کسب کنم  و بخشی از بدهی خودم را بپردازم که اگر در زندان بودم هزینه زندگی من به عهده دولت بود و خانواده ام با انواع مشکلات مادی و روحی روبرو می شد.»

همچنین رئیس ندامتگاه کاشان به ایسنا گفت: بررسی آمارها نشان می دهد که حدود ۱۴درصد از مددجویان شهروندانی هستند که به طور ناخواسته دچار مشکل مالی شده‌اند و شرایط تحمل دوران زندان مشکلات آن ها را اضافه می کند.

محسن محبوبی اظهار کرد: بخشی از افرادی که دچار تکرار جرم می‌شوند به این علت است که اعتماد جامعه را از دست داده و نمی‌توانند بعد از آزادی برای خود شغلی پیدا کنند. بنابراین اشتغال و حرفه آموزی برای جبران این مشکل مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مددجویانی که در دوران محکومیت خود یک شغل و حرفه را آموزش دیدند در صورت حمایت خانواده و دوستان می توانند گذشته خود را جبران کنند که نیازمند اصلاح قانون برای حمایت از آنها است.

رئیس ندامتگاه کاشان تأکید کرد: همان طور که بخشی از جریمه های مالی مددجویان از اعتبارات دولتی و نیکوکاران تامین می شود می‌توان با برنامه‌ریزی برای اشتغال آن ها نیز اعتباراتی را اختصاص داد و با کسب ضمانت هایی آنها را در بخش‌های اقتصادی به کار گرفت.

محبوبی گفت: نیکوکاران زیادی برای کمک به مددجویان و خانواده آن ها در دوران زندان مشارکت می‌کنند که با تدوین قانون و اعمال نظارت‌های قانونی می‌توان این اعتبار را برای اشتغال زایی و کاهش جرم به کار گرفت.

وی گفت: نهادهای حمایتی، تلاش می کنند که جامعه هدف را با آموزش های مهارتی و حمایت های تسهیلاتی پیش ببرند و می توان با حمایت این گروه از کارآفرین ها، الگویی موثر برای کل کشور طراحی کرد تا تعداد بیشتری از مددجویان، پس از آزادی تشویق به کارآفرینی شده و به جمع تولید کنندگان و افراد توانمند اقتصادی پیوسته و محرومیت های اجتماعی را به فرصت های شغلی در جهت توسعه کشور تبدیل کنند.

به گزارش ایسنا، در روز  ۱۱ آبان ۱۳۸۶ با مصوبه شماره ۶۱۱ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سوم اردیبهشت، در تقویم کشورمان به‌عنوان روز ملی کارآفرینی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها مددجو زندان کارآفرینی میلیون ریال دوران زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی، در صورت اجرای درست و دقیق، به بهبود وضع کسب‌وکار در کشور و رونق تولید منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این زمینه تصویب شده است، بیان کرد: مهم‌ترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه، رفع انحصار از مجوزهای کسب‌وکار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.

وی افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به عقب‌ماندن نظام قانون‌گذاری از نیازهای زیست‌بوم فناوری کشور پایان داد و به‌گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، قانون جهش تولید دانش‌بنیان تاکنون به یک میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی منجر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنین معافیت‌های مالیاتی بر کسب‌وکارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه‌دارکردن فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و درنهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان‌ها، از دیگر عناصر ریل‌گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن، به بهبود وضع کسب‌وکار در کشور و رونق تولید منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی کاشان
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • جای دانشجو زندان نیست!