Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها -رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی لجام گسیخته در کویر صحیح نیست، در سرزمینی که معضل آب دارد نمی‌توانیم چندین بار کشت داشته باشیم، باید این‌ها اصلاح شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بروجن ، حجت الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان، اظهار داشت: شرایط کشور بسیار خاص است، اکنون در شرایط اقتصادی، تحریم‌ها، کرونا و از طرفی با دو انتخابات بزرگ و سرنوشت‌ساز رو به رو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این شرایط خاص اقتضا می‌کند که همه مردم، مسئولین و اصحاب رسانه در کنار یکدیگر به دنبال ایجاد آرامش در کشور باشند، ما اجازه تهییج و بازی با افکار عمومی و متلاطم‌کردن فضای کشور را نداریم.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آتش کشیدن خودروی پیمانکار پروژه بن-بروجن، گفت: دشمن در کمین است و این حرکت را رسانه‌های معاند پوشش دادند که بیانگر هدف آن‌ها در ورود به مسائل کشور است لذا به همه مردم توصیه می‌شود شرایط کشور اقتضای همدلی و وحدت دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: رابطه مردم استان چهارمحال و بختیاری با مردم متدین اصفهان رابطه‌ی ریشه دار است، پزشکان و متخصصین از استان چهارمحال و بختیاری در اصفهان زیاد است و به مردم این استان خدمت می‌کنند، هیچکس نباید اجازه دهد با دست گذاشتن روی نقاط منفی، این رابطه دیرینه و عمیق را با توهین مخدوش کند.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد کسی به مردمانمان توهین کند، چه رسد به مردمانی که صدها سال با آن‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته‌ایم، در زمان جنگ مردم استان ما و استان اصفهان شانه به شانه می‌جنگیدند، آنچه گاهی انتقاد می‌شود به سیاست‌گذاری‌های غلط است نه مردم اصفهان، نباید اجازه داد این رابطه از بین رود و نباید مردم دو استان رو به روی یکدیگر قرار گیرند چرا که این یک خطای استراتژیک بزرگ است.

جعفری عنوان داشت: مردم دغدغه‌مند اصفهان دقت کنند که وضعیت استان چهارمحال و بختیاری چندان خوب نیست، طبق آمار وزارت نیرو حدود 95 درصد دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری ممنوعه و ممنوع بحرانی است.

وی افزود: در بین این دشت‌های ممنوعه و ممنوع بحرانی، دشت فرادنبه-سفید دشت-بروجن بیش از 20 سال ممنوعه شده است بدین معنا که آبخوان تخلیه شده و آبی وجود ندارد که کسی بخواهد از طریق چاه برداشت کند و آبخوان به دلیل عدم اجازه به مردم در استفاده از روان آب‌ها و استفاده از منابع زیرزمینی در یک سیر تاریخی تخلیه شده است و امروز دشت‌ها فرونشست دارند و منشا ریزگردها شدند.

رئیس کمیته آب در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بیش از نیمی از مردم استان چهارمحال و بختیاری مشکل آب شرب دارند و روستاهایی هستند که با تانکر آب رسانی می‌شوند، شهرهایی همچون فرادنبه و سفیددشت مشکل آب شرب دارند و در اردیبهشت‌ماه با قطعی آب مواجه می‌شوند، کیفیت آب که بماند.

وی تصریح کرد: تالاب گندمان، دهنو و ‌‌‌‌‌... دچار آتش سوزی شده‌اند و این تالاب‌ها مشکل منابع آب دارند و از درون متلاشی می‌شوند، برخی از دشت‌های ما فرو نشست دارد، بدین معنا که لایه‌های زمین روی هم قرار می‌گیرند و با آب دیگر احیا شدنی نیست، این فجایع در استان چهارمحال و بختیاری پایتخت آب کشور در حال وقوع است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهرستان بروجن این روزها به شدت مورد هجمه قرار گرفته، طرح انتقال آب بن-بروجن در سال 90 مجوز تخصیص آن توسط وزارت نیرو داده شد، آبگیر این طرح در رودخانه زاینده رود بوده و بنا است شهرستان بن و روستاهای کنار زاینده رود را آب شرب دهد، وردنجان، نافچ، پیربلوط، یان چشمه، کیار، شهرکرد، فرخشهر، سفید دشت، فرادنبه، نقنه و بروجن شامل این طرح می‌شود که انتهای آن به بروجن ختم می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح 41 میلیون متر مکعب آب در سال را برداشت می‌کند که کمتر از دو درصد آورد زاینده رود است، وظیفه حاکمیت است که آب شرب را برای مردم تامین کند آقایانی که بر سر این پروژه دعوا دارند باید بدانند تنها دو درصد از زاینده رود قرار است برداشت شود و کمتر از 18 درصد از دو درصد آن سهم شهرستان بروجن و 82 درصد آن سهم بن، سامان و شهرکرد است.

جعفری با پاسخ به سوال چرا زاینده رود اینگونه شده است، بیان داشت: خواهشا مردم و نخبگان اصفهان دقت کنند، یک مشکلی که وجود دارد این است که هیچگاه مسئله را به درستی برای مردم اصفهان شفاف نکردند، پروژه بن بروجن افتتاح نشده ولی چرا اکنون زاینده رود آب ندارد؟  برداشت‌های ما از کل حوزه زاینده رود از اوائل آبان تا اوائل اردیبهشت صفر است چرا که به لحاظ اقلیمی و سردی هوا یک بار در سال، استان چهارمحال و بختیاری کشت دارد و در آن شش ماه تنها 8 درصد برای کشاورزی از زاینده رود برداشت می‌شود، پس چرا زاینده رود خشک است؟

وی افزود: آورد سد زاینده رود از دو منبع است، 95 درصد آورد سد از استان چهارمحال و بختیاری است و یک مسیر دیگر از استان اصفهان است که معمولا آبی وارد سد نمی‌کند اما در زمان‌های دیگر گفته شد حدود 5 درصد آن از اصفهان وارد این سد می‌شود، استان چهارمحال و بختیاری که آب زاینده رود را تامین می‌کند کمتر از 8 درصد برداشت دارد.

جعفری با اشاره به علت خشکی زاینده رود در استان اصفهان، گفت: مصرف بی‌رویه آب آن هم صنعت آب‌بر همچون فولاد یکی از علت‌ها است، بزرگترین تولیدکننده فولاد در کشور اکنون استان اصفهان است، هیچگاه آمار مصرف آب در فولاد به درستی بیان نشد به جای اینکه منابع آب‌بر در کنار دریا باشد این‌ها در فلات مرکزی یک منطقه خشک گسترده شده‌اند.

وی با اشاره به علت دوم خشکی زاینده رود یعنی توسعه بی‌رویه کشاورزی در فلات مرکزی، ادامه داد: الگوی کشت مناسبی در استان اصفهان وجود ندارد، بیش از 10 هزار هکتار کشت برنج در این استان وجود دارد! که این مورد باید اصلاح شود و علت چهارم خشکی زاینده رود این است که سرانه فضای سبز در اصفهان بالاتر از رشت و ساری بوده  هیچکس مخالف فضای سبز نیست اما این فضای سبز نیاز به آب دارد.

جعفری تصریح کرد: استاندار اسبق اصفهان گفته بود 15 هزار حلقه غیر مجاز در اصفهان وجود دارد که بالغ بر 5 هزار حلقه از آن در بستر و کنار رودخانه قرار دارد که برداشت آن‌ها حدود 300 میلیون متر مکعب است، آقایان صنف کشاورزان اصفهان گفتند؛ پارسال چندین بار کشت داشتند! آیا در فلات مرکزی چندین بار کشت درست است؟

عضو کمسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رها سازی بی‌رویه آب از سد به سمت استان اصفهان درست نیست، پارسال آقایان 420 میلیون متر مکعب آب مازاد بر برنامه رهاسازی کردند! هشت ماه سد زاینده رود با دبی 90 مترمکعب در ثانیه باز بوده است و به سمت اصفهان روانه بود، این رهاسازی بی‌رویه آب خلاف برنامه وزارت نیرو که امروز کسی به آن اشاره نمی‌کند یکی از دلایل دیگر خشکی زاینده رود است.

رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: این کشاورزی لجام گسیخته در کویر صحیح نیست، در سرزمینی که معضل آب دارد نمی‌توانیم چندین بار کشت داشته باشیم، باید این‌ها اصلاح شود. دعوا در اصفهان بر سر آب کشاورزی است اما در استان چهارمحال و بختیاری آب شرب مطرح است، پایتخت آب کشور مشکل آب شرب دارد، بن-بروجن قرار است آب شرب نیمی از جمعیت استان را تامین کند و این قضیه را نباید به کشاورزی گره زد.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مقایسه این دو متفاوت است، در اردیبهشت شهرهایی از استان ما مشکل آب شرب دارند، مردم استان نگران نباشند و این موضع چهار نماینده استان در مجلس است، نمایندگان از حق طبیعی مردم استان دفاع می‌کنند و آب شرب ربطی به آب کشاورزی ندارد، مردم باید آرامش خود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: به شدت در دنیا معضل آب وجود دارد، کشور در منطقه نیمه خشک وجود دارد برای  آوردن آب پایدار به شهرستان‌ها هیچ طرحی بعد از انقلاب وجود نداشته است! باید در این منازعه منطق داشت اگر به دنبال انتقال آب از یک استان به استان دیگر هستیم باید نیاز شرب، کشاورزی، صنعت، محیط زیست منطقه مبدا لحاظ شود، ویرانی یک منطقه برای آبادانی منطقه دیگر درست نیست.

جعفری تصریح کرد: در انتقال آب در آینده باید منطقی حاکم شود وگرنه چالش است، در برنامه هفتم توسعه کشور باید الگوی کشت تعریف شود و دولت به کسی که برنج در اصفهان می‌کارد کمک کند تغییر کشت دهد و آن را تضمینی خریداری کند.

وزارت نیرو چرا در واگذاری زمین برای پروژه بن-بروجن تعلل می‌کند؟نماینده مردم بروجن در مجلس: دشمن به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات استنماینده مردم بروجن در مجلس: چهارمحال و بختیاری دچار عقب ماندگی در حوزه آب پایدار است

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با تدبیر عقلا و صنف کشاورزان اصفهان حرکتی به سمت استان چهارمحال و بختیاری شکل نگیرد که احساسات مردم جریحه‌دار نشود.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماینده مردم بروجن در مجلس استان چهارمحال و بختیاری مجلس شورای اسلامی خشکی زاینده رود رئیس کمیته آب چندین بار کشت استان اصفهان مشکل آب شرب وزارت نیرو مردم استان بن بروجن بی رویه دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از انجام ۲۵۵ مورد قلع و قمع تغییر کاربری غیر قانونی عرصه های کشاورزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم.

صالح محمدی ‌در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، اظهار کرد: این قانون مورد تایید شورای نگهبان بوده و توسط رئیس جمهور به دستگاه ها ابلاغ شده و لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت امور اراضی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تکلیف دارند، افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی خط قرمز ماست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به سختی های مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصریح کرد: برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم.

محمدی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان براساس تکلیف ابلاغی و از طریق سامانه های در اختیار و به کمک دستگاه قضا در جلوگیری از دست درازی به اراضی ملی و کشاورزی با احدی تعارف ندارد، گفت: از مردم انتظار داریم گزارش‌های تغییر کاربری را اعلام کنند تا از طریق گشت امور اراضی و یگان حفاظت سازمان جهاد کشاورزی جلوی تغییر کاربری‌ها را بگیریم و ساخت و سازها را متوقف کنیم.

وی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی را در خط مقدم مبارزه با تغییر کاربری اراضی ملی دانست و ادامه داد: در گذشته برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز مشمول زمان می شد و فرایند رسیدگی طولانی بود، اما اکنون بلافاصله از اختیارات قانونی استفاده می کنیم و هرگونه تغییر کاربری و تیغه گذاری به محض صدور اخطار، تخریب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی سریعا برخورد می کنیم و اجازه ایجاد هزینه در منابع و مصالح کشور را نمی دهیم، یادآور شد: هرگونه عملیات ساخت و ساز را متوقف می کنیم تا بنایی احداث نشود، زیرا فعل تغییر کاربری غیر قانونی بوده و لذا اختیار توقف عملیات را داریم.

وی از انجام ۲۵۵ مورد قلع و قمع تغییر کاربری غیر قانونی عرصه های کشاورزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: با توجه به افزایش حضور غیر بومی ها در تعطیلات نوروز، شاهد برخی تغییر کاربری ها هستیم که همه شناسایی و برای آنها اخطار صادر شده و در حال اجرای حکم هستیم. این اقدامات با هماهنگی استانداری و معاونت عمرانی استاندار و فرمانداران و دادستان ها انجام گرفته و گزارش ها به صورت هفتگی به دستگاه قضا ارسال می شود.

محمدی هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی را ممنوع دانست و تاکید کرد: طبق تکلیف رئیس کل دادگستری استان، صدور مجوزها باید از طریق پنجره واحد انجام شود و لذا دستگاه های خدمت رسان از جمله آب و برق و گاز اجازه ارائه زیرساخت را ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از دهیاران خواست در راستای منویات رهبر انقلاب و تاکیدات رئیس جمهور و دستور استاندار از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کنند و افزود: دهیاران در کنار جهاد کشاورزی و دستگاه قضا باشند و به غیر بومی ها اجازه ساخت و ساز غیر مجاز را ندهند.

وی با بیان اینکه شاهد برخی تغییر کاربری ها در اراضی شالیزاری و باغات چای هستیم، خاطرنشان کرد: اکنون تغییر کاربری ها کم شده و باید به صفر برسد. البته افرادی که به دنبال خرید زمین و ساخت و ساز در روستا هستند باید به ادارات بنیاد مسکن مراجعه و در قالب طرح هادی اقدام کنند. عرصه ها باید قابلیت احداث بنا داشته باشند و لذا ساخت و ساز در خارج از محدوده طرح هادی غیر قانونی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست چندباره خیابان‌های اصفهان/وقتی زمین زیر پای مردم سست می‌شود
  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است
  • نشست زمین برای چهارمین بار در خیابان شهیدان کاظمی + عکس
  • شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • روز های پرکار نیروهای امدادی چهارمحال و بختیاری
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • تشکیل حیرت‌انگیز یک دریاچه در کویر اصفهان + فیلم