Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، متن سخنرانی خطبه‌گونه  آیت‌الله سیداحمد خاتمی در روز جمعه سوم اردیبهشت به شرح ذیل است:

 السّلام علیکم و رحمة الله

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العالَمینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ  عَلَى سیدنا و نبینا ابِی القاسِم المُصطَفی محمد صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرین وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی أَعْدَائِهِم أجمَعینِ مِنَ الان إلی قیامِ یَومِ الدّین

السَّلاَمُ عَلَی المَهدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ بِهِ الاُمَمَ

قَالَ الحکیم فِی مُحکَم کِتَابِه إِنَّمَا المُؤمِنونَ إِخوَةٌ

عرض سلام و ادب دارم محضر شما عزیزان خطبه ها را در دو بخش محضرتان تقدیم می کردیم، یک بخش معارفی و بخش دیگر مناسبتها و تحلیل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش معارفی سخن پیرامون سبک زندگی قرآنی بود. از نکاتی که در سبک زندگی قرآنی در عرصه اجتماعی، سیاسی بسیار مهم است، مسئله تحمل و سعه صدر است. در یک جامعه آزاد، این عنصر، عنصری است که حتماً باید باشد، نباشد مشکل ‌زاست. تحمل واژه قرآنی اش شرح صدر است. «رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی» (سوره طه، آیه ۲۵) «أَلَم نَشرَح لَکَ صَدرَکَ» (سوره شرح، آیه ۱) معنایش آمادگی برای شنیدن حرف مخالف است. اجازه بدیم مخالف حرفش را بزند اگر دیدیم منطقی می‌گوید، بپذیریم. اگر دیدیم منطقی نیست، با منطق و با استدلال نقدش کنیم. این اسمش تحمل است، اسمش سعه صدر است. نقطه مقابلش بی تحملی است. اجازه ندادن به اینکه مخالف اصلاً حرفش را بزند این ضیق صدر است. عرض می‌کنم محضرتان که سیره پیامبر و امامان این بوده در زندگی اجتماعی سیاسی شان این اجازه را می دادند که مخالف حرفش را بزند، در عرصه عقیدتی، در عرصه اجتماعی، در عرصه سیاسی، داستان ابن ابی العوجای ملحد در کتاب های روایی ما هست، می آمد تو مسجد النبی می نشست پیش امام صادق حرف های ملحدانه اش را می‌گفت، اما امام صادق علیه السلام با دنیای سعه‌ صدر گوش می کرد و به نقدش می پرداخت. نه تنها در عرصه سلیقه های سیاسی، حتی فحاشی می‌کردند به امامان، هتّاکی می‌کردند به امامان. در آستانه ولادت حضرت امام مجتبی هستیم در کتاب های مربوط به زندگینامه امام مجتبی همه نوشته اند، امام مجتبی می‌شنید آخرش می فرمود می بینم که تازه وارد مدینه شدی، جا داری یا نداری، اگر نداری ما خانه بزرگی داریم، غذا خوردی یا نخوردی، از شما پذیرایی کنیم. زیر و رو می کرد طرف را، منقلب می شد می گفت «اللَّهُ أَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسَالَتَهُ». به هر حال اختلاف سلیقه از ویژگی‌های یک جامعه آزاد است نمی توانید شما به یک جامعه ای بگویید جامعه آزاد در آن اختلاف سلیقه نباشد. هست. این اختلاف سلیقه ها اگر مدیریت شد، میشود یک فرصت، ولی اگر مدیریت نشد، میشود یک بحران، بحرانی که قرآن اسمش را عذاب می گذارد. عذابی مثل عذاب های آسمانی و زمینی «قُل هُوَ القَادِرُ عَلَى أَن یَبعَثَ عَلَیکُم عَذَابًا مِن فَوقِکُم أَو مِن تَحتِ أَرجُلِکُم أَوْ یَلبِسَکُم شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعضَکُم بَأْسَ بَعضٍ» (سوره انعام، آیه ۶۵) این آیه اختلافات خانمان برانداز را در زمره عذاب های آسمانی و زمینی نقل کرده. پس رکنش مدیریت است. اگر اختلاف سلیقه مدیریت شد، جامعه را سامان می‌دهد ولی اگر مدیریت نشد، بحران زاست. خُب چطوری مدیریت بشه، آن ها که اهل مدیریت اند، این اختلاف سلیقه ها را چطوری مدیریت کنند تا تبدیل به فرصت بشود. چهار مطلب در اینجا گفتنی است. یک؛ باید این اختلاف سلیقه ها منطق محور باشد سلیقه‌ های مختلف منطقی حرف بزنند، منطقی دفاع کنند، منطقی نقد کنند «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَولًا سَدِیدًا» (سوره احزاب ،آیه ۷۰) «وَلیَقُولُوا قَولًا سَدِیداً» (سوره نساء، آیه ۹) قول سدید به معنای گفتار قابل اثبات است از ریشه همان سدّ است، سدّ جلوی آب را می گیرد دیگر، «قَولاً سَدِیداً» یعنی قولی که محکمه، پولادینه، انسان می تواند اثباتش کند. این قول سدید یک مصداق بارزش منطقی صحبت کردن است.

دو؛ مدیران برای سوق دادن جامعه به استفاده درست از سلیقه ها، بر ادبیات محترمانه بِدَمَند و از ادبیات هتّاکانه پرهیز کنند و پرهیز بدهند. ببینید قرآن در سوره انعام آیه ۱۰۸ می‌فرماید «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدوًا بِغَیرِ عِلْمٍ» دشمنان خود، دشمنان اعتقادی دروغ و فحش  بهشون ندید فحش منطق نیست، شما اگر فحاشی کردید، هتّاکی کردید، آنها هم خدا را مورد هجمه قرار می دهند. در نهج البلاغه خطبه ۲۰۶ دارد که امیرالمؤمنین دید که برخی از اصحابش به اصحاب معاویه دشنام می دهند، فرمود «انّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین» فحش ندید روشنگری داشته باشید «وَ لَکِنَّکُم لَو وَصَفتُم أَعمَالَهُم وَ ذَکَرتُم حَالَهُم کَانَ أَصوَبَ فِی القَولِ وَ أَبلَغَ فِی العُذرِ» روشنگری کنید، وضعیتشان را برایشان روشن کنید. نکته سوم؛ باید آموزش بدهند به صاحبان سلایق که خط قرمزها را رعایت کنند. به مقدسات یکدیگر نباید اهانت کنند، به حقوق یکدیگر نباید اهانت کنند، اگر به بهانه اختلاف سلیقه اینطور شد، دعوا درست می شود، دعوا هم تفرقه درست می کند، تفرقه هم آبرو می برد «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفشَلُوا وَتَذهَبَ رِیحُکُم» (سوره انفال، آیه ۴۶)

نکته چهارم؛ در این رابطه باید صاحبان سلایق مختلف، فصل الخطابی را تعریف کنند و فصل الخطاب را بپذیرند. جالب است که قرآن وقتی دعوت به وحدت می کند، در کنارش فصل الخطاب را هم ذکر می‌کند. سوره آل عمران، آیه ۱۰۴ «وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ» حبل الله فصل الخطاب است، حبل الله حجت شرعی است، در برابر حجت شرعی زانو بزنید. اتفاقاً در کتاب مجمع البیان ذیل این آیه یک احتمال دارد که این حبل الله، امیرالمؤمنین، علی است. در دعواهاتان کلام امیرالمؤمنین علی را محور قرار دهید، او حجت شرعی است و ولایت فقیه ما هم قطره‌ای از آن دریاست. این مایه را من در ایام انتخابات دارم مطرح می کنم، متوجه هستم که چرا این مایه را الان دارم مطرح می‌کنم. انتخابات جای بیان اختلاف ‌نظرها، اختلاف سلیقه هاست. هرکسی سلیقه‌ای دارد، جشن سیاسی است. با رعایت این نکات این جشن سیاسی شیرین می‌شود ولی اگر این نکات رعایت نشود، جشن سیاسی تلخ می شود. این حماسه سرنوشت سازی مردم هست. این بخش معارفی که من احساس می‌کنم این تحمل و سعه صدر از جلوه های برجسته تقوا هست.

در بخش دوم در بخش مناسبت ها، امروز دهم رمضان سالگرد وفات یار و همراه صمیمی پیامبر حضرت خدیجه است، بانوی وفاداری که هستی اش را فدای پیغمبر کرد. پیغمبر در باره ایشان فرمود «آمَنَت بِی إِذ کَفَرَ بِی النَّاسُ» ایمان به من آورد وقتی مردم کافر بودند، یعنی در غربت دین به من ایمان آورد «وَصَدَّقَتنِی إِذ کَذَّبَنِی النَّاسُ» وقتی دیگران تکذیبم می کردند او تصدیقم کرد «وَ واسَتنِی بِمَالِهَا إِذ حَرَّمَنِی النَّاسُ» این در سیره پیامبر و کتابهای مربوط به سیره هست کمک مؤمنانه به من داشت در شرایطی که دیگران تحریم کردند. سلام و درود و رضوان خداوند بر مادر گرامی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها. الله اکبر! مال کثیرش را فدای پیغمبر کرد، خدا هم به او فرمود مال کثیر دادی، ما کوثر به تو میدهیم «إِنَّا أَعطَینَاکَ الکَوثَرَ» مال حضرت خدیجه هم هست.

مناسبت دوم، سه شنبه هفته ای که پیش رو داریم، روز ولادت امام مجتبی علیه السلام هست، ۱۵رمضان، او فرزند بزرگ خانه علی است، اول فرزند.

 گر دست به دست می برندش چه عجب

کاوّل گل نوشکفته این چمن است

او و برادرش سیدالشهداء یک راهبرد داشتند، راهبردشان سرنگونی نفوذی‌ها بود، نفوذی هایی که تا رأس حکومت پیش رفته بودند و به تعبیر مولا علی علیه السلام در نهج البلاغه، «مَا أَسلَمُوا وَ لَکِنِ استَسلَمُوا» لکن یک برادر امام مجتبی، با نرمش قهرمانانه اش و برادر دیگر با قیام جانانه اش. لذا تجلیل ها و تکریم ها هم مشترک است «الحَسَنُ وَالحُسَینُ اِمامانِ قاما اَو قَعَدا» ، «الحَسَنُ و الحُسَینُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهلِ الجَنَّةِ» جالب است که بشنوید همانگونه که نقل از پیامبر فرمود «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِن حُسَینٍ» در نقلی دیدم «حسنٌ مِنّی وأنا مِنهُ» آن نرمش قهرمانانه به نام صلح و اون قیام جانانه به داد اسلام رسید. انشاءالله مردم عزیز ما رفتار شایسته و مناسب با ایام کرونایی را خواهند داشت.

هفته‌ای که گذشت ما سردار رشید، سید محمد حجازی را از دست دادیم. شخصیتی که دقیقاً یک حاج قاسم دیگر بود. در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به ایشان گفتم که چشم ما روشن است به سردارسلیمانی های زنده، از من پرسید کی؟ گفتم یکیش خودتی. انصافاً مردی بزرگ، اجازه بدید تعبیرات آقا را بگویم من در این عرصه ها معتقدم دقیق‌ترین تعبیرها، تعبیرات آقا هست. با پنج صفت ایشان را ستودند، عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از اعتقاد و عزم راسخ، نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، موفق در همه مسئولیت‌هایی که سپاه به او واگذار کرد، در دوره دفاع مقدس رزمنده نستوه و در این دوره هم مجروح شیمیایی شد و این شیمیایی سرانجام تأثیرگذار بود در از پا درآوردنش و ۵ سال در سوریه و لبنان در جبهه دفاع از حرم بود، (رضوان الله تعالی علیه و اسکنه فی بحبوحة جنانه)

دو تحلیل محضر شما تقدیم کنم یک تحلیل در آستانه انتخابات، آن چه به وضوح دیده می‌شود، رسانه های بیگانه و فضای مجازی مربوط به آنها، در عنصر ناامیدی می ‌دَمَند، به مردم می خواهند این را القا کنند دنبال چی هستید، چیزی قابل تغییر نیست. قرآن کریم ناامیدی را کفر می‌داند «وَلَا تَیأَسُوا مِن رَوحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیأَسُ مِن رَوحِ اللَّهِ إِلَّا القَومُ الکَافِرُونَ» (سوره یوسف، آیه ۸۷) مقام معظم رهبری بارها فرمود که من آینده را روشن تر از گذشته می دانم، حقیقت هم همین است، چون عناصر امید فراوان است. یک عنصر امید عنایات و لطف خداست. بارها مقام معظم رهبری مُدَّظِلُه نقل فرمود از امام  که می بینم گویا دست دیگری است که این نظام را اداره می کند. بیش از ۴۰ سال خدا عنایت داشته، ۵ اردیبهشت سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس هست. شش ماه کارتر با کمال استتار کار کرده بود، استارت عملیات را زد، هواپیمای اول سقوط کرد، هلیکوپتر در آتش سوخت «بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ أَلَم تَرَ کَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصحَابِ الفِیلِ، أَلَم یَجعَل کَیدَهُم فِی تَضلِیلٍ، وَأَرسَلَ عَلَیهِم طَیرًا أَبَابِیلَ، تَرمِیهِم بِحِجَارَةٍ مِن سِجِّیلٍ، فَجَعَلَهُم کَعَصفٍ مَأْکُول» هیچکس خبر نداشت، بالاترین مقام این کشور هم خبر نداشت، خدا عنایت کرد. این خدا الان هم هست، به شرط اینکه ما رسم بندگی را به جا بیاوریم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم» (سوره محمّد صلی الله علیه و آله و سلم، آیه ۷) یار خدا باشید، خدا یارتان هست هیچ نگران نباشید.

عنصر دوم؛ رهبری بیدار، هوشیار، شجاع، دور اندیش، مخلص، حتی رسانه‌های غربی هم مقام معظم رهبری را دوراندیش ترین رهبر جهان معرفی کردند. مدیریت این بزرگ، به عون الله و فضله توطئه‌ها را خنثی کرده و انشاءالله خنثی خواهد کرد.

عنصر سوم امید، مردمی وفادارند، اکثریت، مردمی که عاشقانه از نظامشان دفاع می کنند. اگر بگویم این وفاداران از اول انقلاب بیشتر نیستند، لااقل به همان اندازه هستند. اگر ریزش هایی داشتیم، در کنارش رویش‌های فراوانی داشتیم که یک نمونه اش شهید حججی و شهید حججی ها هستند. اتفاقاً یکی از عناصر امید، همین صندوق رأی است. این صندوق رأی را گذاشته اند برای تجلی این امید. قبول ندارید وضعیت اداره کشور را، بسم الله، بیاید پای صندوق رأی، یک رئیس جمهور شایسته‌ای را برگزینید که اهدافتان را تأمین کند، قبول ندارید این شورا را، شورای شهر را، بیایید پای صندوق سرنوشت تان را رقم بزنید. این عنصر امید است و بعضی ها می خواهند بِدَمَند در ناامیدی تا مردم پای صندوق رأی نیایند. از مهمترین معروف ‌ها، بی‌تردید، دمیدن در عنصر امید و از بدترین منکرها، ایجاد عنصر ناامیدی در جامعه هست. از کاندیداها هم انتظار این است که برای جذب نظر مخالفان، سیاه ‌نمایی نکنند و به ناامیدی مردم نپردازند.

تحلیل دوم این است که به نظر می‌رسد که برخی کسان برای رأی آوری دوگانه مذاکره و نفی مذاکره را دارند مطرح می‌کنند. دوگانه اینچنین: اگر میخواهید وضع معیشتی تان خوب شود، این گرانی‌ها و امثال اینها نباشد، باید مذاکره کنیم با آمریکا و اگر همین وضعیت را می خواهید، باید نافی مذاکره باشیم. به صراحت می‌گویم که این گزینه، گزینه دروغی است. برخی می گویند مشکل اصلی ما اقتصادی است اما راه حلش سیاسی است. می‌پرسیم که راه حل سیاسی چیست؟ اگر می‌گویید مقاومت است، جانا سخن از زبان ما می گویی «وَإِن تَصبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا» (سوره آل عمران، آیه ۱۲۰)، اگر مقصودتان مذاکره هست، ملت بزرگ ایران می‌بینند مذاکره چه عائده ای داشت. نمیشود انکار کرد که این گرانی‌ها، گرانی های سرسام آور روزافزون لجام ‌گسیخته، از خروجی های آن مذاکره است. من جرَّب المجَرَّب حلّت به النّدامة، خروجیش اینهاست. عزیزان من دشمن یک راهبرد دارد و یک روش، راهبرد دشمن براندازی نظام است «وَلَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُم حَتَّی یَرُدُّوکُم عَن دِینِکُم إِنِ استَطَاعُوا» (سوره بقره، آیه ۲۱۷) که به فضل خدا تا الان ناکام بوده اند بعدش هم ناکام اند. روشی را که برخی دنبال می‌کنند، همین ترغیب به مذاکره است. مذاکره‌ای که جواب نداده، جواب نمیده و نخواهد داد. دیدید تا کجا پیش رفت آن رئیس جمهور بی‌عقل آمریکا با یک امضای عجق وجقش زد زیر این مذاکره. نگویند بعضی ها که ما حتی صف مرغ و تخم‌مرغ را هم با مذاکره با آمریکا حل می‌کنیم. به خود خدا قسم، این راه نیست، جواب نداده و نمی‌دهد. جوابش چیست؟ راهش چیست؟ راهش در آیه ۷۴ و ۷۵ سوره اسراء آمده. قرآن می‌گوید طرف مذاکره بروید سه تا مشکل پیدا می کنید، مشکلات دنیایتان دو چندان می‌شود «إِذاً لَأَذَقناکَ ضِعفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ» مشکلات قیامت تان هم دوچندان می‌شود و نکته سوم هم «ثُمَّ لَا تَجِدُ لَکَ عَلَیْنَا نَصِیرًا» خدا هم دست از حمایت شما بر می دارد. مردم عزیز ما مراقب این دوگانه باشند و توجه داشته باشند این دوگانه ساخته دشمنان اسلام هست. آن چه که پاسخ داده و دشمن را وادار به عقب نشینی می کند، مقاومت است. مسئولان مذاکره کننده ما هم توجه داشته باشند که خط ولایت لغو همه تحریم هاست، یعنی نه تعلیق، که پا درهوا بماند، نه، لغو همه تحریم‌ها، چه تحریم‌های هسته‌ای و چه تحریم های حقوق بشری و امثال ذلک، چه تحریم‌هایی که ترامپ آورده و چه تحریم‌هایی که از زمان اوباما علیه ایران اسلامی تحمیل شده. مذاکره‌ای که غیر این خروجی را داشته باشد، ملت بزرگ ایران را قانع نخواهد کرد.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

منبع: فارس

کلیدواژه: احمد خاتمی تحریم مذاکره خبرگزاری فارس سیداحمد خاتمی اختلاف سلیقه ها چه تحریم امام مجتبی صندوق رأی گرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۳۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی‌نیا رئیس کل جدید دادگستری استان قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۲۹ سوره مؤمنون می‌فرماید «وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ»، یعنی (و بگو پروردگارا مرا در جایى پربرکت فرود آور که تو نیکترین مهمان‏نوازانى)، ان‌شاءالله حضور شما در استان ما محقق این آیه باشد.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله رفتار اهالی این منطقه با شما مصداق آیه ۸۰ سوره اسراء باشد، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا»، یعنی (و بگو پروردگارا مرا در هر کارى به طرز درست داخل کن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى یارى‏ بخش قرار ده)، ان‌شاءالله ورود شما به استان ما ذخیره آخرتتان شود و کاری برای دین خدا، تقویت ایمان مردم، اقامه نماز، عدل و همه خوبی‌ها انجام دهید، امیدواریم خدا شما را واسطه این قبیل مسائل قرار بدهد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: شناخت منطقه و جریانات حائز اهمیت است، البته خیلی جریانات ممکن است در این منطقه باشد و شما وقت شناخت آنها را نداشته باشید، اما آن جریاناتی که برای حوزه قضا لازم است و در احکامی که صادر می‌کنید تأثیرگذار است را پیگیری کنید، شناخت این نوع جریانات مهم است، چون اگر ما جریان‌شناس نباشیم از همان ابتدا و به‌صورت ناخودآگاه ممکن است در مسیری قرار بگیریم که تا آخر هم متوجه نشویم این جریانات زاویه ما را عوض کرده و ما را در مسیری قرار داده‌اند که دیگر متوجه نشده‌ایم به کجا می‌رویم.

وی بیان کرد: آنهایی که در مسیر خدا و قیامت به شما کمک می‌کنند، دست اینها را باید بوسید، جریان‌شناسی دخیل در حوزه قضا جزو واجبات کار شماست، دیده شده کسانی که این جریان‌شناسی را نداشته‌اند و خود به خود در وادی‌هایی افتاده‌اند و حتی به آنها هشدار هم داده شده و توجه نکرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۶۷ سوره زخرف می‌فرماید «الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»، یعنی (در آن روز یاران جز پرهیزگاران بعضی‏شان دشمن بعضى دیگرند)، خدای متعال به ما می‌گوید کسانی که اطرافتان هستند را ببینید دوستتان هستند یا خیر. شرط این دوستی از نظر قرآن تقواست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: باید ببینیم این آدم‌هایی که دوست ما هستند خدا و قیامت سرشان می‌شود یا خیر، اگر این طور باشد دوستان خوبی هستند، چون تقوا دارند، اما اگر تقوا نداشته باشند شاید در دنیا خیلی به ما ابراز محبت کنند، اما در قیامت به جان هم می‌افتیم و هر چه نگاه می‌کنی اینها برای ما وزر، وبال، تاریکی و تیرگی هستند. کدام آدم عاقلی می‌آید قیامتش را برای دوستی‌های حزبی، جناحی و قومی و قبیله‌ای دنیا خراب کند؟

وی یادآور شد: آن کسی که از دین بر می‌گردد، خلاف دین عمل می‌کند، ربا می‌خورد، پارتی‌بازی می‌کند، دروغ می‌گوید، ذهن ما را نسبت به هم خراب می‌کند، اینها سفیهانی هستند که خدا در آیه ۱۳۰ سوره بقره از آنها نام برده است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، یعنی (و چه کسى جز آنکه به سبک ‏مغزى گراید از آیین ابراهیم روى برمى‏‌تابد و ما او را در این دنیا برگزیدیم و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ سوره فرقان می‌فرماید «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا، یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا، لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا»، یعنی (روزى است که ستمکار دستهاى خود را مى‏‌گزد و مى‏‌گوید اى کاش با پیامبر راهى برمى‏‌گرفتم، اى واى کاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم، او بود که مرا به گمراهى کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید در قیامت ظالم و آن کسی که در دنیا بد عمل کرده، دستش را گاز می‌گیرد و می‌گوید‌ای کاش من با پیغمبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، ائمه اطهار (ع) و جانشین امام زمانم هماهنگ می‌شدم،‌ای کاش فلانی که نفاق، دروغ، حیله و دو رویی را در زندگی من آورد، به زندگی‌ام راه پیدا نمی‌کرد، او مرا از ذکر و قرآن دور کرد، شیطان همین است، شیطان آدم را خوار و رسوا می‌کند و تا عزت و آبروی آدم را نگیرد دست برنمی‌دارد.

وی بیان کرد: ما اگر ببینیم کسی آمده برای اعمال منویات رهبر حکیم انقلاب و برای عدالت، عزت و اقتدار اسلام تلاش می‌کند، هر کسی که باشد دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمتش هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید، عنوان کرد: مردم پایه اصلی و اساسی انقلاب هستند، هر کس بیاید کاری کند که دل مردم شاد شود، مشکلات مردم را حل کند و باعث افزایش اعتماد عمومی شود، دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمت او خواهیم بود.

وی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ»، یعنی (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی‌های ظاهری و باطنی تقوا ورزیده‌اند، هرگاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان رسد خدا و قیامت را یاد کنند، پس بی‌درنگ بینا شوند و از دام وسوسه‌هایش نجات یابند).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: خدای متعال در این آیه می‌فرماید فقط اهل تقوا شیطان‌شناس هستند و وقتی شیطان می‌خواهد در آنها نفوذ کند سریع متوجه شده و بینا می‌شوند و شیطان نمی‌تواند از هیچ دری در اینها نفوذ کند، اگر هم تقوا نباشد شیطان در افراد جولان می‌دهد.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیات قرآن کریم آدم‌ها را دو دسته می‌کند، در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید کسانی که فقط حواسشان به خداست و تحت هیچ شرایطی از راه خدا دور نشده و پای کار خدا ایستاده‌اند، ملائکه در جان اینها نازل می‌شوند و به آنها می‌گویند نترسید و محزون نباشید، بهشت بر شما بشارت باد؛ چقدر ما به این آیه محتاجیم و اگر این آیات نباشد زندگی مرده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء نیز خداوند می‌فرماید شیاطین جنی و انسی در دل گنهکاران و دروغگویان نمی‌آیند؛ آن کسانی که لقمه حلال و حرام برایشان فرقی ندارد شیاطین انسی هستند، لقمه حرام جاده ورود شیطان به آن آدم را آسفالت می‌کند، یک لقمه حرام، یک رشوه، یک خلاف، یک ناحق، همه اینها راه را برای ورود شیطان به درون ما هموار می‌کند.

وی عنوان کرد: بنابراین دل‌های ما هم می‌تواند محل نزول فرشتگان باشد و هم می‌تواند محل نزول شیاطین باشد، شیاطین جن و انس دارند، بندگان خوب خدا، بوی فرشتگان را می‌دهند، آدم اگر سالم باشد، خدا این بندگان خوب را می‌فرستد و می‌گوید این بنده مرا دریابید، بعد می‌بینید در یک بزنگاه که شما می‌خواهید یک تصمیمی را بگیرید، این آدم خوب سر راه شما قرار می‌گیرد و می‌گوید این کار را نکن، در نهایت هم شما می‌فهمید اگر این کار را انجام می‌دادید چقدر آبروریزی به بار می‌آمد، یعنی خدا لطفش را این طور به آدم نشان می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما باید دست همدیگر را بگیریم برای تحقق آن منویاتی که امام خمینی (ره) و شهدا داشتند و رهبر حکیم انقلاب دارند و دنیا هم به وجود ایشان افتخار می‌کند، ان‌شاءالله بتوانیم دل رهبر فرزانه انقلاب و دل امام زمان (عج) را شاد کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • آیت‌الله جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید