Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@18:27:30 GMT

از میراث ترامپ دفاع نکنید

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۴۸۰۳

از میراث ترامپ دفاع نکنید

مذاکرات وین بعد از مدت‌های طولانی پس از خروج امریکا از برجام و وضع تحریم‌هایی که مانع از بهره‌گیری ایران از مزایای برجام شدند، در حال انجام است. در شرایطی که به واسطه وجود تحریم‌ها کشور ما در سه سال گذشته با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان بوده،

مذاکره کنندگان ایرانی در وین تلاش می‌کنند تا با مجاب کردن دولت جدید امریکا به لغو تحریم‌ها، زمینه را برای بازگشت کشور به شرایط عادی و بهبود وضعیت وخیم اقتصادی فراهم کنند؛ شاهد آن هستیم که متأسفانه جریاناتی در کشور موفقیت این مذاکرات را به ضرر خودشان تلقی می‌کنند و به خبرسازی درباره محتوای مذاکرات و انتشار محتواهای سخیف علیه تیم مذاکره کننده می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر نخواهیم بگوییم چنین رویه‌ای خیانت یا نفوذ است، باید به این قائل باشیم که چنین رویه‌ای حاصل کج فهمی و ترجیح دادن نگاه جناحی و سیاسی خود بر منافع ملی است.
در شرایطی که مردم از آثار تحریم بر زندگی‌شان خسته‌اند و منتظرند در کوتاه مدت با آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور شرایط بهتری را تجربه کنند، عده‌ای برای به شکست کشاندن مذاکراتی که نتیجه‌اش رفع تحریم‌ها خواهد بود تلاش می‌کنند و به دفاع از میراث ترامپ برخاسته‌اند. زیرا تصور می‌کنند که بهبود وضعیت اقتصادی در ماه‌های پیش رو تصورات ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری را نقش بر آب خواهد کرد و به همین دلیل گویا ترجیح می‌دهند مردم در شرایط سخت اقتصادی و در فشار افزایش تورم باقی بمانند. فارغ از اینکه چنین نگاه جناحی و منفعت گرایانه‌ای تا چه حد مذموم است، این دوستان به این نکته توجه ندارند که در صورت شکست این مذاکرات، آغاز مذاکرات در آینده فارغ از اینکه چه کسی در ایران رئیس جمهوری باشد، بسیار مشکل‌تر خواهد بود و بی اعتمادی طرفین نسبت به یکدیگر بسیار بیشتر خواهد شد.
وجه دیگر مسأله این است که طرف مقابل مذاکرات آنچه را در ایران علیه مذاکرات مطرح می‌شود را صرفاً یک ناهماهنگی نمی‌بیند بلکه ممکن است این برداشت را داشته باشد که ایران در مذاکره جدیت لازم را ندارد یا دچار از هم‌پاشیدگی درونی است که هر دو این تصور‌ها برای به ثمر رساندن مطلوب مذاکرات بسیار مخرب است.
به شخصه از این جریان‌ها دعوت می‌کنم که از میراث ترامپ دفاع نکنند و بگذارند شرایطی فراهم شود که مذاکره کنندگان ایران را به منافع حقه خودش از برجام برسانند.
در غیر این صورت  بدانند که رقابت سیاسی به این قیمت اسمش را هر چه بگذاریم، خدمت به کشور ‌و منافع ملی آن نیست.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم