Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:21:31 GMT

ترکش‌های بیخیالی مردم بر پیکر کادر درمان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۵۵۸۴

ترکش‌های بیخیالی مردم بر پیکر کادر درمان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کادر درمان خسته‌تر از همیشه! روزهای کرونا زده به سرعت برق و باد می‌گذرد، در ۱۴ ماه اخیر بارها و بارها نسبت به تبعات جبران‌ناپذیر این ویروس از طریق مختلف هشدار داده شد، اما عده‌ای هم‌چنان بر طبل بیخیالی می‌کوبند.

به گزارش ایسنا، به‌لطف بی‌مبلاتی عده‌ای از مردم و بی‌تدبیری برخی از متولیان، قبل از به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی وارد پیک چهارم کرونا شدیم، روزهایی که از رنگ آبی و زرد به سرعت به نارنجی و قرمز تغییر رنگ داد، اما به این رنگ‌ها بسنده نکردیم و در حال حرکت به سمت روزهای سیاه کرونایی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم مراجعات به بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری به‌شدت در حال افزایش است، پس از پایان تعطیلات نوروزی شاهد چهار رقمی شدن مراجعات افراد مشکوک به کرونا به بیمارستان‌ها و سه رقمی شدن مبتلایان و افراد بستری در بخش‌های کرونایی شدیم.

تمامی این شرایط حاصل از عادی‌انگاری عده‌ای از افراد جامعه است که نمی‌خواستند قبول کنند که کرونا تمام نشده است و ممکن است در کسری از ثانیه خود و خانواده‌هایشان را درگیر کند و حتی جان عزیزترین فرد زندگیشان را بگیرد، اما پشیمانی در حال حاضر سودی ندارد، آمار فوتی‌های کرونایی نشان می‌دهد، کرونا با هیچ کس شوخی ندارد.

کادر بهداشت و درمان از جمله اقشاری بودند که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا وارد میدان مبارزه با کرونا شدند و پس از گذشت ماه‌ها از شیوع این بیماری باوجود گلایه از شرایط موجود هم‌چنان استوار در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس ایستاده‌اند، جسم و روحشان در 14 ماه گذشته فرسوده و خسته شده‌ است، اما به‌نظر می‌رسد عده‌ای نمی‌خواهند درک کنند که شرایط تا چه اندازه بحرانی است و کرونا از موضع اولیه خود کوتاه نیامده، هر روز عده‌ای بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌هایشان را داغدار می‌کند.

کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی

بهرام مرادی سوپروایزر بیمارستان کاشانی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه با قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز کرونایی بار ورودی به بیمارستان‌ها به شدت افزایش داشت و این روند هم‌چنان ادامه دارد، اظهار کرد: بخش‌های کرونایی در بیمارستان هاجر و کاشانی تکمیل شد و در حال حاضر چند بخش دیگر برای پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های هاجر و کاشانی اضافه شده است.

وی افزود: تمامی اعمال جراحی غیراورژانسی در بیمارستان‌های استان کنسل شده است تا بتوانیم جوابگوی حجم بالای مراجعات بیماران کرونایی به مراکز درمانی باشیم.

مرادی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان بیش از یکسال است که با این بیماری در بیمارستان‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: کادر درمان خسته هستند، روزانه تست تعدادی از همکاران بر اثر ابتلا به کرونا مثبت می‌شود و خود و خانواده‌هایشان گرفتار این بیماری می‌شوند، این مسئله در حالی است که به‌شدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما با این وجود به کرونا مبتلا می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری چهارمحال و بختیاری افزود: گرفتاری مردم در پیک چهارم کرونا عموما خانوادگی و فامیلی است، مردم در روزهای منتهی به سال نو و نوروز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، در مهمانی، دورهمی، تفریح و مسافرت شرکت کردند و اکنون شاهد عواقب این نوع رفتار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط وخیمی بر بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری حاکم است، یادآور شد: اگر حجم مراجعات به همین منوال ادامه پیدا کند، مجبوریم بیماران بستری را به نقاهتگاه در نظر گرفته شده در یکی از سالن‌های ورزشی استان ارجاع دهیم.

مرادی بیان کرد: در پیک چهارم عموما حال جسمی مراجعه‌کنندگان مبتلا به کرونا نسبت به پیک‌های قبلی وخیم‌تر است، در حال حاضر تنها بیمارانی در بخش‌های کرونا بستری می‌شوند که اکسیژن خون آن‌ها پایین‌تر از حد مجاز است و نیاز به مراقبت‌های ویژه و اکسیژن دارند، مابقی مبتلایان به‌صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت و در منزل قرنطینه می‌شوند.

سوپروایزر بیمارستان کاشانی شهرکرد با اشاره به اینکه با کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی مواجه هستیم، توضیح داد: این کمبود در موج چهارم کرونا مشهودتر است، فراخوان جذب نیروی پرستاری داده شده است و امیدواریم بتوانیم با جذب پرستار در مدت معیین ۸۹ روزه تا حدودی این کمبود را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه تناسب تعداد پرستار به تخت بیمارستانی در وضعیتی که حجم مراجعات به بیمارستان‌ها به‌شدت افزایش داشته است، رعایت نمی‌شود، گفت: برای جبران کمبود تخت در حال اضافه کردن تخت به بخش‌های بستری بیماران کرونایی هستیم تا بتوانیم در این شرایط بحرانی پاسخگوی نیاز باشیم.

مرادی یادآور شد: پرستاران خسته‌اند، اما این خستگی مانع از ارائه خدمات آن‌ها به بیماران کرونایی نمی‌شود و از دل و جان مایه می‌گذارند.

سوپروایزر بیمارستان کاشانی شهرکرد در خصوص رده سنی مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها، گفت: در پیک قبلی عموما افراد بدحال و بستری در رده سنی سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای بودند، اما اکنون در مبتلایان کودک، جوان، نوجوان، میانسال و سالمند مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد هیچ گروه سنی از بیماری جهش‌یافته در امان نیست.

حجم مراجعات به بیمارستان‌ها به شدت بالا است

خانم شبان یکی از پرستاران شاغل در یکی از مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کادر بهداشت و درمان نزدیک به ۱۴ ماه است که با این بیماری کرونا درگیر هستند، اظهار کرد: تمامی کادر درمان خسته هستند و متاسفانه مردم تذکرات مسئولان بهداشت و درمان را جدی نمی‌گیرند و همانند سابق در مهمانی، مراسمات عزا، عروسی، جشن تولد، مسافرت و ... شرکت می‌کنند.

وی افزود: از مردم خواهشمندیم با همکاری با کادر درمان، کرونا را شکست دهیم و این بیماری را ریشه‌کن کنیم، این بی‌خیالی‌ها باعث از کارافتادگی کادر بهداشت و درمان خواهد شد و مردم بسیاری که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند خسته شوند.

 شبان با اشاره به اینکه بخش‌های کرونایی بیمارستان هاجر تقریبا تکمیل شده است، گفت: به همین دلیل پنج بخش از بیمارستان کاشانی شهرکرد را نیز به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دادیم، اما با این وجود در حال حاضر ظرفیت بخش‌های کرونایی بیمارستان کاشانی نیز تکمیل شده است.

این پرستار توضیح داد: به‌علت ازدحام بالای مراجعات به اورژانس بیمارستان هاجر، مردم به اورژانس بیمارستان کاشانی برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند در حالیکه اورژانس این بیمارستان در گذشته برای ارائه خدمات به بیماران آسیب‌دیده از حوادث بود، این مسئله باعث انتشار ویروس می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در هنگام مراجعه به اورژانس نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند و حتی مشاهده می‌شود بیمار و همراه بیمار بدون ماسک به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، گفت: وقتی تذکر می‌دهیم می‌گویند ما کرونا نداریم، فکر می‌کنند کرونا از سایر افراد به آن‌ها انتقال پیدا نمی‌کند، فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین برخی از افراد نهادینه نشده است.

شبان یادآور شد: افراد عموما در هنگام ابتلا به کرونا مبنا را بر سرماخوردگی می‌گذارند، اما متاسفانه جوانانی هستند که در مهمانی، تولد و دروهمی شرکت کرده‌ و فکر می‌کردند کرونا فقط سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را درگیر می‌کند و خودشان مبتلا نمی‌شوند، زمانی‌که خودشان مبتلا  شدند هم خودشان و اطرافیان را در معاشرت‌ها درگیر این بیماری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بیمارستان در پیک چهارم کرونا واقعا بحرانی و سخت است، در پیک چهارم در بین مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی افراد سالمند، کودک، نوجوان و جوان وجود دارد و این نشان می‌دهد که کرونا به هیچ گروه سنی رحم نمی‌کند، تمام بخش‌های بیمارستانی در این پیک درگیر کرونا هستند.

شبان گفت: اکسیژن یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث بیماری کرونا است، در حال حاضر با کمبود اکسیژن در بیمارستان مواجه هستیم، اکسیژنی که در گذشته برای یک‌هفته پاسخگوی نیاز بیماران بود، در حال حاضر باتوجه به حجم بالای مراجعات در کمتر از یک روز تمام می‌شود، اگر روند ابتلا به همین منوال ادامه پیدا کند با بحران‌های جدی تر مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری کروناویروس بهداشت و درمان پرستار پیک چهارم شیوع کرونا بیمارستان کاشانی شهرکرد کادر بهداشت و درمان چهارمحال و بختیاری پروتکل های بهداشتی بیماران کرونایی بخش های کرونایی بیمارستان ها بیمارستان ها حجم مراجعات بخش های کرونا مراکز درمانی پیک چهارم چهارم کرونا حال حاضر کادر درمان پروتکل ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۵۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار

به گزارش  ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ضاربان افزود: آب لوله کشی‌ها سالم است اگر بعضی جاها­ نشتی داشته باشد کلر توزیع می‌کنیم.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   وی گفت:­ برای­ ­کنترل مالاریا، هم بیماریابی داشتیم هم برای این که این آب‌ها باید خشکانده شود و از تکثیر پشه آنوفل جلوگیری شود و در کنار آن بحث مراقبت از خود بیماری است که لام می‌گیریم یعنی کسی که مشکوک به بیماری باشد لام گرفته می‌شود و درمان می‌شود که احیانا اگر درمان نشود مورد گزش قرار می‌گیرد و دچار آسیب می‌شود. ­ضاربان ادامه داد:­بحث دوم توزیع کلر یک درصد­­است که توصیه کردیم در وهله اول­ ­آب معدنی توزیع­ شود و در کنار آن کلر یک درصد توزیع­ شود تا آب آلوده منجر به ابتلای افراد به بیماری وبا نشوند. وی گفت:­ سمپاشی هم انجام می‌شود تا پشه تکثیر نشود و محلول ریخته می‌شود. ضاربان اظهار کرد­مراقبت از مادران باردار هم از مهمترین ماموریت‌های ما است. وی افزود:­برای خشکاندن آب­ ­از همه نهاد‌ها و ارگان‌های ذی ربط و تاثیرگذار­ از جمله آتش نشانی، اداره آب و فاضلاب، فرمانداری و بخشداری و حتی نیرو‌های مردمی کمک خواهیم گرفت.

دیگر خبرها

  • درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار