Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی مرزبان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دستکندهای «ترخوران» تفرش نمونه‌ای از معماری دستکند زیرزمینی است که در زیر محله «ترخوران» شهر تفرش ایجاد شده است، اظهار کرد: تاکنون برای دو فصل کاوش این منطقه ۵ میلیارد ریال از سوی شهرداری تفرش با نظارت کامل اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در فصل اول این کاوش‌ها که در سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال طی انعقاد قرارداد شهرداری تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی دکتر سید مهدی موسوی نیا عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور صورت گرفت که در این کاوش حدود ۴ هزار و ۵۰۰ قطعه سفال و کاشی‌های زرین فام و لاجوردی و… به دست آمد که قدمت این دستکند را می‌توان بین سدهای ۵ تا ۱۰ هجری- قمری تخمین زد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، خاطرنشان کرد: فاز دوم کاوش دستکند «ترخوران» تفرش خرداد سال گذشته آغاز شد که هزینه دو میلیارد ریالی این کاوش از سوی شهرداری تفرش تأمین شد.

مرزبان بیان کرد: در کاوش‌های صورت گرفته، فضاهای سه طبقه شناسایی شد که به عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچک‌تر فضای مسکونی کار برداشته‌اند.

وی ادامه داد: نتیجه بررسی کاوش‌ها شواهدی از طبقات اصلی محوطه را نشان می‌دهد که شامل فضاهای معماری مسکونی با اتاق‌هائی به ابعاد میانگین ۳ در ۴ متر چاه‌های دسترس فضایی به طبقات زیرین، شواهدی از قنات قدیمی شهر و یک آب انبار می‌شود که عمده آن در فصل دوم کاوش در دستکند زیر زمینی تفرش شناسایی شدند.

کد خبر 5196108

منبع: مهر

کلیدواژه: اراک میراث فرهنگی استان مرکزی ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر واکسن کرونا گناوه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار حجازی ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۱۴۰۰ اردبیل زلزله گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۵۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • از آغاز عملیات احداث خط ۱۱ تا نوسازی ۱۴۵۷ تاکسی
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • آغاز عملیات اجرایی هدایت آب‌های سطحی استان یزد
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی