Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک‌تایمز نوشته است که انتظار می‌رود جو بایدن این اقدام را روز شنبه همزمان با صدوششمین سالگرد رخدادی که مورخان از آن با عنوان راهپیمایی‌های سالانه مرگ یاد می‌کنند، انجام دهد. اگرچه در دهه 1980 رونالد ریگان یک ‌بار در بیانیه‌ای از کشتار ارامنه به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرد اما جو بایدن اولین رییس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود که این پذیرش را به عنوان انگاره‌ای رسمی و نهایی در سیاست خارجی امریکا اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون دست‌کم 29 کشور دیگر نیز با صدور اطلاعیه‌های رسمی دولتی یا تصویب  در پارلمان به صورت رسمی کشتار ارامنه از سوی امپراتوری عثمانی را «قتل عام» خوانده بودند که بیشتر این کشورها از دو قاره اروپا و امریکای لاتین بودند اما در میان آنها نام کشورهایی نظیر چین، روسیه و سوریه نیز به چشم می‌خورد. مقامات امریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند  احتمال اینکه  چنین اقدامی از سوی رییس‌جمهور امریکا انجام شود بسیار زیاد است و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد، سفارتخانه‌های خارجی و مقامات وزارت خارجه ایالات متحده نیز آماده شنیدن اعلام عمومی آن هستند. جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه از اظهارنظر مستقیم درباره این موضوع خودداری کرد و گفت روز شنبه «چیزهای بیشتری برای گفتن» در این باره وجود دارد. منابع ارمنی معتقدند در فاصله سال‌های ۱۹۱۵تا ۱۹۱۸ در طول جنگ جهانی اول حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه ساکن قلمرو ترکیه عثمانی قتل‌عام شدند. آرا  عیوضیان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفته است که به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه از سوی ایالات متحده «می‌تواند نقش یک چراغ راه را برای دیگر کشورها ایفا کند.»  به گفته وزیر خارجه ارمنستان این مساله تنها به ترکیه و ارمنستان مربوط نمی‌شود بلکه تعهدی انسانی در راستای محکوم کردن هر نسل‌کشی در گذشته، حال و آینده به حساب می‌آید. ناظران معتقدند این اقدام روابط ایالات متحده و ترکیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و نشان می‌دهد که دولت بایدن در مواجهه با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه چه مسیری را طی خواهد کرد. برخلاف رابطه گرمی که میان دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده و اردوغان وجود داشت،  جو  بایدن از ابتدا روابط محافظه‌کارانه‌ای با رییس‌جمهور ترکیه داشت و به رسمیت شناختن «قتل عام ارامنه»  می‌تواند این رابطه را به رابطه‌ای سرد و خصمانه بدل کند. روسای جمهور پیشین ایالات متحده همگی از به رسمیت شناختن این فاجعه انسانی خودداری کرده بودند تا از مواجهه با عواقب این پذیرش شانه خالی کنند و همین موضوع ممکن است جو بایدن را نیز به تجدیدنظر درتصمیم خود وادارد. در عین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام امریکایی که نامش را ذکر نکرده، اعلام کرده که دولت امریکا این موضوع را به ترکیه اطلاع نداده و بایدن همچنان می‌تواند نظر خود را تغییر دهد. در حال حاضر با اینکه بیشتر از 3 ماه از آغاز به کار دولت بایدن می‌گذرد، چهل‌وششمین رییس‌جمهور ایالات متحده هنوز گفت‌وگویی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود نداشته و ترجیح داده فاصله خود را با آنکارا حفظ کند. جان هودسون، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست نوشته در صورتی که دولت دموکرات‌ها کشتار ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد، می‌توان آن را گامی مهم  در مسیر اجرای  وعده‌های انتخاباتی جو بایدن دانست که گفته بود ایالات متحده باید در پی لیست فزاینده اختلافات با دولت ترکیه پیرامون تجارت تسلیحاتی با روسیه، عقب‌ماندگی دموکراتیک آنکارا و مداخلات ترکیه در تحولات سوریه و لیبی سختگیری بیشتری را نسبت به این کشور اعمال کند.

ترکیه تهدید کرد
به گزارش رویترز، ترکیه اذعان می‌کند که شمار زیادی از ارامنه در دوران جنگ جهانی اول در این کشور کشته شدند اما  هرگونه «نسل‌کشی»  سیستماتیک را رد می‌کند و می‌گوید شمار ارمنی‌های کشته ‌شده بسیار کمتر از این است و رخدادها یک اقدام طرح‌ریزی‌شده هم نبود. ترک‌ها از زمانی که جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود وعده به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» را داد، هشدار داده بودند که چنین اقدامی می‌تواند روابط دوجانبه آنکارا و واشنگتن را دچار مشکل کند. هفته گذشته نیز وزیر خارجه ترکیه پیرامون این موضوع موضع‌گیری کرد و به ایالات متحده هشدار داد. مولود چاوش اوغلو گفت:«صدور اعلامیه‌هایی که هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد سودی برای کسی ندارد اما می‌تواند روابط دوجانبه دو کشور را بدتر کند.»  او تاکید کرد:«اگر ایالات متحده خواهان بدتر کردن روابط دوجانبه خود با ترکیه است، تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده آنها خواهد بود.» همزمان با اظهارات وزیر خارجه، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده رجب طیب اردوغان در جلسه‌ای با مشاوران ارشد خود گفته است که «در برابر دروغ امریکایی‌ها در مورد آنچه به اصطلاح نسل‌کشی خوانده می‌شود از حقیقت دفاع خواهد کرد».
در همین حال رویترز از کاهش ارزش لیر ترکیه در روز پنجشنبه خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، بخشی از این کاهش به دلیل تیره شدن روابط امریکا و ترکیه و انتظار به رسمیت دانستن کشتار ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی به  عنوان یک نسل‌کشی است. لیر ترکیه در مقابل دلار امریکا روز پنجشنبه ۲ درصد کاهش یافت و هر دلار برابر با ۸.۳۵۷  لیر مبادله شد. لیر ترکیه یکی از بدترین نوسانات در ارزهای اقتصادهای نوظهور را داشته است.

کنگره  و  درخواست
برای  بازگشت  به «ارزش‌ها»
مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده در سال 2019 رسما کشتار ارامنه در 1915 را به عنوان «نسل‌کشی» معرفی کردند. در حال حاضر نیز بسیاری از اعضای کنگره اصرار دارند دولت هم باید هر چه سریع‌تر این موضوع را رسما اعلام کند. در 19مارس سال جاری 38 سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور امریکا اعلام کردند در مقابل هر اقدامی در راستای معرفی تلاش گسترده برای نابودی مردم ارمنی به عنوان چیزی جز «نسل‌کشی»  خواهند ایستاد. در این نامه آمده است:«شما به درستی تاکید کرده‌اید که دیپلماسی و سیاست خارجی ایالات متحده باید بر مبنای ارزش‌های ما از جمله احترام به حقوق انسان‌ها تعریف شود.  این ارزش‌ها ما را ملزم می‌کند که حقیقت را بپذیریم و آنچه در توان داریم برای جلوگیری از نسل‌کشی‌های آینده و جنایات دیگر علیه بشریت انجام دهیم.»
همچنین یک گروه متشکل از ۱۰۰ عضو از دو حزب اصلی در مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه در نامه‌ای به بایدن از او خواستند تا نخستین رییس‌جمهوری امریکا باشد که جنایت‌های مربوط به دوران جنگ جهانی اول را به عنوان «نسل‌کشی»   به رسمیت می‌شناسد. آدام شیف نماینده دموکرات کالیفرنیا از افراد پیشگام در نگارش این نامه بوده است. به گزارش یورونیوز در بخشی از این نامه آمده است:«سکوت شرم‌آور دولت ایالات متحده در مورد واقعیت تاریخی نسل‌کشی ارامنه مدت زیادی است که ادامه یافته و باید پایان یابد. ما از شما می‌خواهیم تا تعهدات  خود را دنبال و حقیقت را بیان کنید.»
جیمز اف جفری، سفیر پیشین ایالات متحده در ترکیه که سابقه حضور در پست‌های امنیت ملی در دوره 3 رییس‌جمهور متفاوت را دارد درباره این موضوع می‌گوید: «به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه از سوی امریکا ثابت خواهد کرد که ایالات متحده در راستای ارزش‌های مدنظر خود آماده است تا هزینه‌های ژئواستراتژیک متحمل شود.» به گفته او، ریسک این موضوع که در پی به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» ترکیه بخواهد سیاست استراتژیک خود را تغییر دهد و با کنارگذاشتن ایالات متحده، روسیه یا ایران را به  عنوان متحد اصلی خود بپذیرد بسیار کم است.  جیمز جفری همچنین هشدار داد که به‌رغم ریسک کم تغییر جدی در سیاست بلندمدت ترکیه این احتمال وجود دارد که اقداماتی را در راستای ضربه زدن به سیاست امریکا صورت دهد. از جمله این اقدامات می‌تواند به چالش کشیدن آتش‌بس سوریه یا جلوگیری از ارسال کمک‌های نظامی ایالات متحده برای اوکراین باشد.
بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات وزارت دفاع در این زمینه به کاخ سفید یادآوری کرده‌اند که ارزش باقی‌ ماندن نیروهای ترکیه‌ در افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده بسیار زیاد است اما به نظر می‌رسد کاخ سفید پیش‌بینی می‌کند، رسمیت دادن به «نسل‌کشی ارامنه» تاثیری روی این مساله نخواهد داشت.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ایالات متحده رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه کشتار ارامنه رییس جمهور جو بایدن ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین

اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه‌های «کلمبیا» و «ییل» به سایر دانشگاه‌های ایالات متحده گسترش یافته و مقامات این کشور در تلاش برای خنثی کردن آن هستند. از زمان درگیری‌ها در غزه، تظاهرات و بحث‌های داغ درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی درغزه و آزادی بیان، دانشگاه‌های ایالات متحده را تکان داده است.

دریافت 36 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: حمیدرضا برزگر

دیگر خبرها

  • دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت
  • واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • آمریکایی‌ها در دوران بایدن گرسنه شدند
  • وزیر خارجه ایرلند: ۱۰۰ درصد مردم غزه در معرض گرسنگی و قحطی هستند
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد